Elins lille hjørne (side 36)

Tender:
Ja, det er med tungt hjerte. Men med "ørten" kull som skal vokse opp, og absolutt ikke en liten krok lengre til å få inn et akvarium til (før vi har fått bygd på, og gudene vet når det blir...)står jeg her og konfronterer harde prioriteringer.

Yngelen er liten enda, så det er mange uker til dette blir et "problem" så jeg har enda tid. Men ja, når karet legges ned må både kampfiskhunnen, paktistanbotiaene og praktbarbene ut.... vet du om noen som er på utkikk får du si fra Bare de får det godt, det er det viktige.
ElinH
Mitt største problem er at mine isbokser [B]MÅ[/B] flyte i et akvarium, ettersom vannet ellers bare ville holde 1[B]7-19 grader[/B]... og det frykter jeg at er for kaldt for små cory-babyer.

IIIIIK! Ja, det høres en smule problematisk og tungvint ut. Jeg misunner deg ikke det problemet. Det er tydeligvis ulempen med å bruke isbokser (her burde jeg kommet med en dårlig vits om isbokser og kulde, men for en gangs skyld var hodet mitt tomt for vitser).

Hvor mange coryarter har du yngel på, forresten?
Inger Anne:
Ja, det er forferdelig tungvint heldigvis har jeg 54 literen på soverommet, hvor planen er at ynglene kan gå når de er klare til å flytte ut av plasttankene. Men det er litt irriterende med all boblingen fra luftestein når jeg skal sove :P

Skal vi se... antall arter og yngel.

- paleatus som er alt fra 3 til 5 uker nå (16-17 yngel er det vel der nå, etter at jeg hvert fall tre ganger har funnet, og fanget, yngel i karet hos de voksne

- atropersonatus som ble en uke gamle i går, 15 stykk er det i den boksen

- weitzmani, har vel 4 eller 5 som er rundt 2 uker, og 16 stykk som er 1 uke gamle i morgen

- metae, skal ha to eller 3 yngel som er på samme alder med atroene, men jeg vet ikke helt om jeg har de (jeg er faktisk usikker på hvilken boks de evt. er i, men jeg plukket hvert fall eggene), i tillegg har jeg 12 egg fra metae som ikke har klekt enda, men som jeg regner med klekker med det første (de har flott farge!)

- schultzei/aeneus, 2 yngel har klekt, og 2-3 egg gjenstår. Disse er så vanvittig små at jeg er fristet til å tro at det er pygmaeus som har vært på ferde, men innerst i sjelen vet jeg at akkurat det hadde vært for utrolig. Talte faktisk 30 eggmerker på glasset da jeg plukket de 5-6 eggene, men venusene var raskere enn meg og spiste de aller fleste

Så 5 arter har lagt egg. Mangler lek på mine C140 (kommer også fra Mona, akkurat som dine, så jeg håper at det snart skjer noe!), og pygmaeus (eller schultzei om det faktisk er pygmeene som har lekt).

Så 5 arter har lekt, to arter har ikke lekt, i tillegg har jeg nå et kull a. macmasteri som ble frittsvømmende i går.

Er det noe rart en stakkar trenger oppvekstkar!
ElinH
Mangler lek på mine C140 (kommer også fra Mona, akkurat som dine, så jeg håper at det snart skjer noe).

Da må jeg bare fortelle deg at det er foreldrene til dine C-140 som har lekt her hos meg. ;-D
Ahah, så du har foreldrene, jeg har barna

Disse barna klekket vel på sommeren i fjor, så de burde være gamle nok. Men enn så lenge er de mest opptatt av å sløve under rota, og å spise!

Akkurat nå har jeg endlers i samme kar, og det er godt mulig at disse har den reneste p-pille effekten, slik som Mona har opplevd med guppy og cory. Så jeg må få omrokkert og tatt de ut fra akkurat det karet. Kanskje smykketetra kan gå sammen med de... de er jo en roligere type fisk, og vil kanskje ikke ha så mye å si.
ElinH
Ahah, så du har foreldrene, jeg har barna :D

Jepp! Jeg har de samme fiskene som laget over 180 småttiser hos Mona (så de har god trening i å lage mange egg allerede). Opprinnelig bestilte Mona sine C-140 hos Aquamanias, og etter at hun hadde kjøpt sine, var det noen få igjen i butikken, og de kjøpte jeg. De var egentlig 6 stk. men jeg mistet 2 stk ganske fort. Dermed hadde jeg bare to hanner og to hunner. Så da Mona ønsket å selge sine, så slo jeg selvsagt til. Jeg trengte virkelig en utvidelse av gjengen min. Og disse fiskene hadde jo vært tankkamerater tidligere også. Det viste seg senere at jeg hadde mistet enda en C-140, så da de gamle samboerne igjen med forent, ble de hele 11 stk., og de var veldig fornøyde med å få utvidet stimen sin! Og til og med med fisker de kjente fra før (Ikke det at jeg tror de gjenkjente hverandre, men det er jo lov å forestille seg det).
Så moro Inger Anne! Jeg skal nilese tråden din og følge med på hvordan det går med eggene. De er jo søsken av mine

Da kan jeg senke skuldrene, samtlige weitzmaniyngel har oransje mager. Noen er litt tregere enn de andre til å begynne å spise, men nå er alle definitivt i gang.

Jeg lurer fortsatt på de knøttsmå ynglene. Jeg tror Mathias kommer hit i morgen, og han har jo nyklekte aeneusyngel selv. Skal få han til å vurdere størrelsen så får jeg se om mine virkelig er så knøttsmå som jeg føler at de er.
Crs-rekene
Jeg er litt bekymret for CRS rekene mine. De går i det ene reol-karet sammen med weitzmani-gjengen.

Filteret er et aquaclear powerhead med modifisert filterpatron (hulrommet er fylt med efhisubstrat pro.

Alle vannverdier er fine, og nitraten holder seg på et akseptabelt nivå føler jeg - 12 mg/l. Jeg har nøye tilpasset vannbyttene for å holde den i sjakk. Nitritt og ammoniakk er selvfølgelig på null.

Jeg ser til stadighet reker med egg i dette karet, men nå er det flere måneder siden jeg har sett rekeyngel! Dvs, jeg og Mathias så en rekeyngel sist han var her, men den har jeg ikke sett siden.

Greit nok at jeg har en del planter der, og en diger mosedott, men den har jeg jo gått gjennom for å plukke egg.

Med samme oppsett så jeg mange rekeyngel i sommer, og jeg har også halvvoksne reker etter det. Men nå er det altså slutt ser det ut til.

Jeg er bekymret for hvorfor. Jeg ønsker jo en stadig tilvekst av reker, og fatter ikke hva det er som skjer. Jeg fórer en til to ganger per uke med novoprawn, ellers fórer jeg jo fiskene i dette karet, bl.a. med malletabletter, så de burde jo ha tilgang på mat.

Er faktisk fristet til å tømme karet for planter og innredning og ta en opptelling. Bare for å sjekke hvor mange reker jeg har, og om det har vært noe tilvekst de siste par-tre månedene. Det er også fristende å flytte litt på noe fisk og gjøre dette karet til et rent rekekar en stund fremover, for å se om det kan hjelpe (sånn i tilfelle jeg har fått reke-jaktende weitzmani, selv om jeg ikke tror at det er et problem).
Ikke dum idé det nei.. Da får du jo se hva som eventuelt er galt! Jeg sitter hver eneste dag og sitter gjerne en liten stund og teller reker hele tiden og hver gang jeg ser på akvariet håper jeg på å bare finne 2 reker med egg ikke tre! Jeg vil ha rekeyngel fordi jeg er så spent!

EDIT: Jepp, jeg kommer i morra! Gleder meg litt til å se de små Apisto-yngelene!
Du kommer helt sikkert til å få yngel De går vel med eggene en tre ukers tid.

Klart du skal se apisto-yngelen! De er knøttsmå, men det er da mulig å se et lite knappenålshode med sytråd som rører på seg. Ta en god titt på aeneusyngelen din i morra, du må fortelle meg om mine små er mindre enn dine hehe
Og jeg blir jo nærmest matbestemor til dine!

Bare husk at coryfolk ikke regner aeneus og schultzei som samme art, det er bare den "dumme" vitenskapen som gjør det. Jeg har aldri hatt aeneus, men derimot schultzei, så jeg aner ikke hvordan ekte aeneusegg og -yngel ser ut. Jeg kan forresten ikke huske at yngelen var spesielt liten. Men jeg husker jo at eggene var det. Av og til er hukommelse noe dritt... Men jeg har i hvert fall fått bevist en gang for alle at det ikke nødvendigvis er sammenheng mellom størrelsen på coryen og størrelsen på egg og yngel. For størrelsen på septentrionalisyngelen passer ikke til størrelsen på foreldrene! De har små yngel, de!
Huff ja, det var det da. Men jeg tror Mathias også har schultzei serru, selv om vi sier aeneus. Vi har begge kjøpt på samme sted, og med noen dagers mellomrom, og hans også har den gyldne stripa.

Jeg har visst bare litt lemfeldig omgang med begrepene her, enda jeg godt vet at aeneus og schultzei ikke er regnet for å være samme art...

Uansett tenkte jeg at han kanskje kan si noe om hvorvidt mine er veldig små. Jeg synes nemlig det, og det hadde jo vært ustyrtelig morsomt om det faktisk er pygmaeusene som har lekt (selv om jeg tviler meget sterkt).

En ting jeg har tenkt på i kveld er at eggene jeg plukket var bak filteret. Jeg måtte flytte filteret for å komme til. Sikkert derfor akkurat disse eggene hadde fått være i fred også, mens de andre var spist. Jeg lurer på om aeneusene greier å komme seg bak der. Hvis de ikke gjør det, må det jo være pygmaeusene som har lekt. Men nei, det hadde vel vært for godt til å være sant

Ikke det at pygmeene er vanskelige, for det er de ikke. Men de ser veldig unge ut, og jeg regnet ikke med å finne egg fra de noen gang. De fleste som dretter disse gjør vel det i tett beplantet artskar og lar eggene være der de er.
ja, jeg har da Schultzei jeg også, innblandet i gruppa mi! Den ene Schultzeien (det er bare en i hele Aeneus gruppa mi) viser seg å være en ganske viktig hanne. Kan jeg tørre å si alfahann? I allefall så er min ikke allverdens stor, men han har blitt observert flere ganger i å pare seg med Aeneusene. Samme hoa han parer seg med hver gang.
Weitzmani... igjen.
Plukket ut 14 egg fra weitzmani igjen hehe. Jeg må bare få tak på flere varmekolber og få flyttet noen av ynglene til større bokser med varmekolbe, slik at jeg kan ha de helt yngste flytende i akvariet i isbokser.

I tillegg så jeg en yngel i weitzmani-karet, men den lille rakkeren klarte jeg ikke å fange. Skal se om jeg tømmer karet for å telle yngel, og i samme slengen flytter foreldrene i morra, får tak i den ta tenker jeg

Jeg så forresten flere ubefruktede egg, og igjen - enda jeg trålte javamosen (weitzmani legger alle sine egg inni mosedotten) så jeg ikke en eneste rekeyngel. Sukk.
Da har Mathias vært her og hjulpet meg med å flytte fisk og ominnrede karene.

Vi fant flere yngel hos de voksne, både paleatus, weitzmani og atropersonatus! Men nå er det stort sett bare rot i klekkeboksene mine, en salig blanding av flere arter. Så jeg kan ikke si sikkert hvor mange jeg har av hver art lengre :p

Skuffende å se hvor få CRS reker jeg har. Noe MÅ ha skjedd i det karet selv om jeg ikke har lagt merke til annet enn at jeg aldri ser rekeyngel der. Men nå har dette karet blitt et rent rekekar, så får jeg se om det kommer mer yngel da.
Hva slags vannbytter har du gjort i karet der det "burde" vært rekeyngel? Siden det har gått Corydoras i samme kar som du forsøkte å få i lek, har du kanskje kjørt på med kalde vannbytter....?
Det kan bli litt sterk kost for rekeyngelen, nemlig. En annen god ide er å bruke vannforbedringsmiddel hvis man mistenker at noe ikke stemmer helt hos rekene. Sånn for sikkerhets skyld. Vannverket tilsetter gjerne ekstra klor i vannet om høsten pga økt nedbør og avrenning til drikkevannskildene.

Jeg bruker alltid romtemperert vann til karene med CRS og Red Bee reker, ettersom de er litt skjørere enn f.eks. hardhausene kirsebærreker. F.eks. i karet med C. metae, der den største CRS kolonien holder til, bruker jeg aldri iskaldt vann. Og Corydorasene legger egg hver uke likevel de, til tross for manglende "kald-dusjer"
Kirsebærrekene tåler noen kaldtvannsbytter så de "diller" jeg ikke med
Det har slått meg, Mona, og det må være forklaringen.. det er jo weitzmani som har gått i dette karet og de har fått kaldtvannsbytter (men med aquasafe - det bruker jeg i alle kar med reker) i håp om å få de til å leke.

Og det klarte jeg jo - men på bekostning av rekene ser det ut til

Nå er rekene alene og skal være det en stund også, og heretter blir det skikkelig temperert vann ved vannbyttene.
Mathias var på Ikea i går og kjøpte med to blanke plastkasser til meg.

Kassene er av merket "Samla", og er på 11 liter.

Målene er 39 x 28 x 14 og er derfor perfekte som corydoras yngeltanker. Lave, men med stor grunnflate i forhold til antall liter. I tillegg er de blanke, gjennomsiktige og firkantet i bunnen. Og 19 kroner går det ikke an å krangle på Coryyngel oppholder seg jo utelukket på bunn, så her er grunnflate viktig, høyden spiller ingen trille.

Paleatusene skal flytte inn i en slik i kveld før fóring
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap