Leifs verden (side 36)

Det jeg trode var sebra egg i natt var visst ikke det likevel. Var vel bare min iver som tok overtaket ;- =) Har også i dag plukket noen c. albino egg og de første c. aeneus eggene har begynt å klekke. Denne gangen har jeg eggene i fødenett i hovedkarret for å teste ut om flere enn vanlig overlever.

Bordet er nesten ferdig. Gulvlistene står igjen samt litt justering av lister oppe når karret er på plass på bordet. Se bilder

Oppdaterer med flere bilder når bord og karret er på plass i stua senere
Da er karret på plass i stua. En del småtteri står igjen, men tar neste uke til bruk. Fikk tak i sand i Lågen og har nær skylt meg ihjel. Den er så fin den sanden og derfor en del "støv". Ser nå at jeg har hatt oppi alt for mye og må ta ut en del igjen, ellers kommer ciklidene til å grave til de er grønne i trynet. Takker samtidig Siggi for hjelp under byggingen og restaureringen av karret. Bl.annet materialer, litt verktøy og bærehjelp har vært til stor hjelp og inspirasjon. Angrer du nå Siggen når du fikk se hvordan oppsette ble? Er selv rimelig fornøyd med utfallet i forhold til det arbeidet jeg ønsket å legge i dette
Så bilder....
Siggi fikk nesten rett. Han mente fiskene var på plass i karret søndag, men i dag ble de første satt inn. 14 yngel av acara, 7 tror jeg det er av
O.Mossambicus, 1 kongo munnruger (kjempe bra snegle eter) og en hann Ancistrus samt 3 Scalarer. Skal også oppi et Løvehode ciklide parr og en trio med Sebra ciklide samt en ancistrus til. Mulig dette blir litt mye, men da må jeg ofre noen av Mossambicusene. De er størst og tar mest plass. Beholder iallefall en hanne og to huer i så tilfelle. Sjefs Mossamicusen har allerede funnet seg sin stein å ligge under og Acaraene svømmer så fint i stim. Trenger en "blender" til røret som går ut på siden for å få fylt karret helt opp dit jeg skal ha det. Håper å få tak i denne i morgen. 160L som noen av fiskene gikk i er tømt og skal rengjøres i morgen. Der var det grus og denne skal byttes ut med sand. Mulig jeg tar Corydoras Aeneus gruppen på ca 25 stk over i den fra 112L. Sitter nå å ser at Mossambicusene spiser sand og siler den gjennom gjellene sine og er et utrolig flott og artig skue. Endelig er de ute av grusen og over i sand

Bilde 1. Sjefs mossambicusen
Bilde 2. Acara yngel
Bilde 3. Den sorte Scalaren
Et par dager siden jeg var her sist, men betyr ikke at det ikke har skjedd noe. Har blitt litt mer aktiv på corydoras.no da det er denne fisken som opptar meg mest og som jeg har min store kjærlighet for. Vet det er mange corydoras frelste her inne og skjønner derfor ikke hvorfor flere melder seg som medlem der. Det er en utrolig fin side som en kan utveksle erfaringer og få svar på det en skulle ha på hjerte. Kall dette en oppfordring. Alle ciklidene er nå flyttet til 350L i stua fra kjelleren, bortsett fra alle sebraene. Det har dannet seg et parr og de har lagt egg så de er igjen nede alene i 112L. 160L er gjort i stand til de ca 25 aeneusene mine og de 10 første ble flyttet over i dag. Resten følger etter i morgen. Når alt er på plass og det ene karret er tomt, skal det gjøres i stand til 6 corydoras sterbai. Dette ser jeg virkelig frem til.
Egg og skuffen full på mossambicu
I hele dag og det meste av gårsdagen har det vært iherdig graving i sanden her. Spesielt av O. Mossambicusene mine. Alle 3 hannene har jaktet på hverandre og konkurrert om å få befrukte eggene til huene mine. Så langt er det ei hue som går å tygger med skuffen full. Har hatt disse siden dem var yngel så dette er første kullet til den hua. Hannen fikk jeg godt voksen om det er den jeg tror det er som er "donoren". Virkelig artig. Får vel ta henne over i eget karr når det lir litt på. Ellers har jeg fått flyttet alle Corydoras Aeneusene mine over i 160L og så fikk jeg satt inn noen flere planter. Synes selv det ble bra. Bilder av det karret kommer senere. Legger ved bilder av hua som tygger og hannen jeg antar er faren.
Albino egg
Måtte bare si før jeg legger meg at det i kveld igjen har kommet egg hos albino ancistrusene mine. Kjempe gøy ;- =)
Det er fortsatt iherdig graving og leik i ciklidekarret i stua og det vil nok komme noe mer egg og tygging regner jeg med i løpet av uka.
Har siste tiden gått med planer om å lage en liten reol til 106L og 112L min og i dag fikk jeg snekret sammen rammeverket. Skal ha kledning og listverk etterhvert, når jeg får bestemt meg om hva og hvordan jeg vil ha det. Legger ved noen bilder fra "jobben" med reisverket
og noen bilder til

Reolen har disse målene

200cm høy
90cm bred
46cm dybde, samme dybden jeg har på jern reolen ved siden av der denne skal stå


Bare spør om det er noe dere lurer på folkens
Dette ser jo virkelig bra ut
Går det bra med accarane?
frosken
Så flink du er :-D



Til å være hobby-snekker Frosken, synes jeg ikke det er så ille bra. En tager det man haver.... Så blir det ikke så ille. Blir sikkert bra når jeg er ferdig. Trenger en del lister da..... Hyggelig å høre fra deg ;- =)
Taina
Dette ser jo virkelig bra ut :) Går det bra med accarane?



Ikke verst nei ;- =) Acaraene har det bra sammen med noen få andre acara jeg fikk noen dager før jeg hentet hos dere. Dem går sammen med noen O. Mossambicus, 3 Scalarer. 2 Løvehoder, 1 Kongo munnruger og 2 Ancistrus i 350L her i stua (forige prosjektet mitt) Hehe der også mangler det litt listing. Eneste jeg savner i det karret nå er et Juvelciklide parr. Hadde vært gøy å fått kjøpt det i nær fremtid. Var de første fiskene jeg fikk egg og yngel på i sin tid så savner det. Bringer tilbake mange fine minner fra den tiden. Ikke bare synes jeg dem er fine, men setter også litt farge i karret
Fikk ikke sove så jeg sto opp igjen. Og hvor endte jeg da? Jo selvfølgelig i akvariekjellern her. Tenkte jeg kunne slamsuge karret med alino ancistrusene mine og bytte litt vann der. Som tenkt så gjort. Begynte å slamsuge og svupp!!!! der forsvant det et par albino egg rett i sluket. Oy, dæven tenkte jeg, her må det sjekkes om det ligger flere egg. Etter å ha tatt ut pumpe, luftfilter og rot begynte jeg nærrmest med lykt og lupe. 10-15 egg fant jeg på bunn i sanden og oppi fødenettet sammen med Cory eggene bar det, foran en svak ekstra pumpe jeg har i det karret. Det hender at ikke alle eggene fester seg i klynga i hula og blir liggende nede i hula på "gulvet". Og når han da ligger inni hula og puster, pester og vifter for harde livet er det en selvfølge at de forsvinner ut av hula og rundt i karret. Jaja, det var nå litt gøy da :- =)

Har også gjort i stand et karr til den tyggende Mossambicus hua mi, og tenker jeg flytter henne ned i løpet av helgen.

Er en del egg og yngel som nevnt tidligere på gang her nå så legger ved noen bilder

1. Corydoras aeneus egg på planta
2. Albino hannen med egg
3. Sebra ciklida med yngelen sin inne i skiferhula
Nevnte ancistrus albino egg var faktisk flere i tallet enn jeg trodde. Renset ut ubefruktede egg som lå i fødenettet og fikk til slutt 17 egg som faktisk allerede er i ferd med å klekke. Bitte små haler er i ferd med å tyte ut ;- =) og er nå satt i en fødekasse i stedenfor. Ja for å ha litt bedre innsikt til eggene/yngelen. I hula er det nok mer enn 50 egg da hua er ganske stor.
De to ancistrus sp parrene mine har ikke skjønt det enda, men håper det kommer egg der også etter hvert. Fikk ellers plugget 350L i går og skal derfor fylle karret i løpet av kvelden helt opp.

Bilde er av min sønn, den nye akvaristen i huset som nettopp fylte et år. Så det er en litten oppfølging for dere som har fulgt tråden fra starten og min jubel for han for et år siden. Ja det er ET år siden allerede ;- =)
Det begynner å haste med å få reolen ferdig nå og dele de to karrene opp i to igjen. Det begynner å bli mengder av fisk her nå. 31 sverddragere kom i hus i går og ca 35 palettciklider i hus i dag. Deriblandt et leiksparr. Fikk heldigvis gitt bort noen til siggi så det lettet trykket litt. Reolen må være ferdig til helgen. Dragerne går i en ny 54L som jeg hentet på søndagen, som mulig etterhvert blir stående i stua her oppe. En må bare se hvordan det blir med plass når reolen nede er ferdig og på plass der den skal stå og karrene der til.
Da fikk jeg kjøpt panel til reolen min i dag og panelert ferdig. Da er det listverket da.... ja som står igjen. Neste gang det kommer besøk (les bærehjelp) skal jeg flytte et par karr i kjelleren slik at plassen til reolen blir ledig. Leiksparret med paletter har fått 54L som den ene sebraciklida hadde egg i. Hua er tilbake i 350L og yngelen har jeg i fødenett. Har klekket en drøss med corydoras i dag og er forhåpentligvis heldig denne gangen. Har vært veldig nøye med å bytte vann og rengjøre. Så nå er det fult liv i både isboksen og i klekkekarret. Kom heldigvis ikke flere egg i dag. Får roe det litt ned til at reolen er på plass og heller kjøre på med kraftige vannbytter og røde myggisser når ting er på plass og i orden. Som nevnt tidligere skal jeg dele både 106L og 112L i to. Men lurer litt på om jeg skal bruke glass eller plexi plater. Platene er jo lett å bore hull i og vann kan renne gjennom fra begge sider. Noen som har erfaring med dett som kan dele erfaringer med meg ville jeg satt stor pris på det. Ble kanskje litt mange paletter på meg så jeg selger vel noen av dem vidre. Tenkte å ha noen i 350L da, men ikke alle. Leiksparet skal få ha et karr for seg selv, så får vi se om jeg også får frem egg på disse. Mossambicusene leiker for harde livet og det er vel snart igjen klart for ei ny hue som tygger. Legger ut bilde av reolen ved neste anledning
Mossambicus egg...igjen
Ja det tok ikke lange tiden dette......
Skulle nettopp slukke lys og legge meg. Og hva ser jeg inne i 350L?
Jo... ei Mossambicus hue som tygger for harde livet :- =)
Ja da er reolen stort sett ferdig panelert og listet. Helt fornøyd? NEI, Men greit nok i kjellern. Har lært litt og vet hvordan det rettes på, evnt ved neste reol bygging. Ble ikke helt slik jeg hadde tenkt meg, men grunnen til det er de dyre hjørnelistene. 42mm kostet over 1600 kr for 16m, dvs 100 kr pr lm. Milde himmel det er jo ran! Prutet og skravlet så det hold og til slutt kunne jeg få det til litt over 1000 kr. Men nei det ble for dyrt likevel. Så derfor ble det litt omgjøring med andre lister og mye TENKING. (det gjør vondt i hodet). Antar at når den kommer på plass at karrene blir satt inn før maling evnt beising. Og det vesle som står igjen. Karrene er viktigere å få på plass, og gleder meg til å se hvordan det egentlig blir. Håper det ikke ble altfor skakt da ;- =)

bilder;
hele, øvre og nedre del
Har så mang en gang sagt at det er kommet mye cory egg her, men ikke ofte lagt ut bilder fra dem. Så her kommer det, fra en is boks i dag
Endelig!!!
Endelig har kvelden kommet som jeg har ventet på. Reolen har fått sine to karr og er i stand til å få fisk i morgen. Er litt gøy når en har laget ting selv og setter litt mer pris på det da. Vil la det stå en dag slik at temp normaliserer seg. Har vært høy aktivitet siste par dagene for å få dette i orden. Noe fisk har blitt gitt bort og noe solgt for at coryene som er på vei inn skal få plass. Måtte også sørge for å ha et spytte karr ledig til ciklidene. Har skjært til midtdele plate til 160L hvor jeg skal ha 2 typer cory. Blir da sannsynligvis en gruppe med albino og en med sterbail. Den store gruppa mi med aeneus får 112L alene da de er så mange og det andre karret i reolen blir yngel/oppdrettskarr for corydoras. Det er veeeeeldig mye yngel akkurat nå, og egg legges omtrent hver dag nå. Får bremse opp mygglarvene og kaldtvannsbyttene for å roe ned gemyttene... Hehe.

Bilde 1. Reolen på plass
bilde 2. Første karret på plass
bilde 3. Andre karret på plass
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap