Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 36)

Oi, oi! Både vann og kamera, dette blir saker ;D
Ja, nå sover jeg nesten ikke om natten her. Men når vi først måtte til banken...

For Akvaforum er jo en kilde til så mangt, for meg har gleden ved fotografering kommet tilbake, og glede er bra for helsen. Legg til at Ove får angst av at lommekameraet er innstilt på de underligste ting når han vil ta bilder - vips - så var det bestilt!

I morges følte jeg meg nesten litt flink i innkjøring, NO2 var plutselig oppe i 0,2 igjen i Kjøkkentrøsten, så da sjekket jeg uhyre rutinert pH. Ganske riktig, den var på full fart nedover. Økte pH til 7, og nå er NO2 nede i 0,05. Og så forstår jeg faktisk hva jeg sitter her og skriver! Blir ikke mer moro enn det :o)
Det er kanskje taktløst å kalle en dame for veteran, men når det dreier seg om akvarieerfaring kan det vel passere.. Well done!
Ikke det minste taktløst, hadde jeg vært bil hadde jeg jo nesten vært skrotet :o)

Ha'kke tid til å være innpå her nå, for batteriet til det nye vidunderet er snart ladet igjen. Det sier "klikk" sånn fast og bestemt, og så får jeg informasjon i søkeren! Søkeren altså, ikke på den dumme skjermen! Er helt svimmel, nå jobber hodet på spreng med tilgang til fjernlageret, for dette kunne jeg jo engang. Hurraaaa!

Dette ble jo ikke så ille, for det har jeg gjort før...
[External Image]

Her må der leses en del ser jeg, men de underlige mollybarna ser altså sånn ut, det ble ikke helt håpløst på første forsøk...
[External Image]

Far kommer akkurat opp fra kjelleren, hans store drøm er også oppfylt i dag. Han klager over at alt er glemt, det er det jo ikke hvis jeg husker noe!

Vi slo ut håret og feiret 10-årsdagen med Peppes Filmdeal for noen år siden, nå tar vi igjen :o)
[External Image]
Nei nå orker jeg bare ikke mer informasjon! Men du verden så moro. Det er til og med et hjul som gjør at gamle damer kan se klart i søkeren! Etter å ha lest "Bedre bilder med Canon EOS speilreflekskamera", som er en speilrefleks-for-dummies-reklame-bok vi fikk med gratis fordi karen som hjalp oss hos FotoVideo belastet kredittkortet dobbelt, forsto jeg plutselig hva Dioptrijusteringsknap (s.39) gjorde for noe gøy. Brillehjul! Tok 735 bilder av mine egne tær før det gikk opp for meg at alle punktene ikke skulle bli røde. De skulle blir skarpe!

Nå gjenstår å huske hva jeg har glemt om lukkertid og blenderåpning (noe av det er gammel ryggmargsrefleks, så det skal gå nå når jeg slipper den skjermen), lære Aperture på iMac, forstå RAW versus JPEG og hvordan man justerer alt mulig mellom himmel og jord i etterkant, komme over skuffelsen over at min gamle Speedlight ikke snakker digitalsk og en hel haug jeg ikke har orket å bla opp på en gang. Forstår glatt hr 530s fortvilelse over bruksforvirringen. Det hjelper egentlig ikke det spor at alt er på fremmedlandsk...

Samma det, instruksjoner på dansk er adskillig bedre enn instruksjoner på pc, bilder skal det bli, hvis jeg finner igjen innstillingen blir de på toppen av det hele i vater :o)
Er det ikke gøy med nytt kamera, komplisert bruksanvisning eller ikke ))
Jeg regner med at du kommer fort inn i det igjen, og flotte bilder blir publisert i tråden din
Det er superspennende! Bildet av mollyen er ett av tre forsøk skutt på autoetellerannetutenblits rett fra hofta, har sikkert tatt 1000 bilder av dem med lommekameraene på stativ uten å komme i nærheten engang. Så rare farger på lotusen og litt uskarphet løser seg sikkert når jeg har sovet på det :o)
Det blir nok knipset maaange bilder daglig i tiden fremover tipper jeg, og "prøve og feilemetoden" fungerer utmerket... syns jeg da, som ikke har tid til å lese bruksanvisninger Det er jo så gøy å ta bilder av alt og ingenting

Ps. Er det bare du og jeg som er slike natteranglere, det er alltid så stille på forumet på "kvelden"
Var da flere med lakenskrekk her før? Godt ikke alle er borte...

Prøve og feile skal jeg nok helt sikkert, men ettersom jeg er utstyrt med teflonhjerne og fotografisk hukommelse må jeg klistre fast hvilken side løsningen står på. Og klistre hvilket problem løsningen løser...

Ufattelig spennende, var nære på å få verdens beste basebilde av milleriene her, en gravid hun med to herrer i hælene, begge men sort gonopondium som liksom er den store greia med den arten. Tror ikke det er sant jeg, at jeg har EOS igjen! Det er 9 år siden jeg tok gode bilder med utstyr som fungerte...
Vi får rent vann i springen! snart!
Hurraaa! I morges var en grei mann fra vannverket her, og han så, tenkte, og slo på vannet nede ved veien mens Ove sto i mobilen og jeg sto med øret inni den mystiske slangen i kjelleren. Yessss!!! Logikk og fornuft seiret! Røret var til vann, og noen har tenkt den gangen de gravde! Har aldri vært så glad for kald trekk rett på trommehinnen noen gang jeg.

Nå venter vi på rørlegger'n, vannverksmannen ringte sin kontakt som ikke var på ferie og som snakker med elektriker som heller ikke er på ferie selv om det ikke er så farlig, for putte en varmekabel ned i det røret skal jeg nesten påta meg å klare helt alene. Vi kommer ikke på ferie vi heller, men akkurat nå er det helt revnende likegyldig. Vi får rent vann! Snart!!! I springen! Hurraaaa!!!
Kjøkkentrøsten klar, men jeg tør ikke helt...
Null nitritt og nitrat på minst 40 i dag, algene har party og plantene er på vei ut av karet. Jeg venter en dag eller to til med å sette inn fisk, til jeg er helt sikker på at alt er på stell. pH var 7 blank med finmasket test, men hvem vet...

Har selvfølgelig vært ute med kameraet i dag også, selv om jeg ble aldeles helt tom i hodet av muligheten for at vannet kommer i springen. Rart det der, selv om jeg skulle være den siste som bekymrer meg om ting som antagelig ikke kommer til å hende, har jeg nok tumlet med minigraver og tømmerhugst og fjellsprenging og vintermatter og maaange tonn jord om natten. Det blir man veeeldig sliten av når det ikke trengs likevel. Vi er rare. Særlig jeg, som stadig vekk minner pasienter på at bekymring er sånn passe for helsen...

Men jeg kom til side 82 i dag, og da fant jeg jo ut at det selvfølgelig er en makroinnstilling på dette kameraet også. Stoppet der, for Av og Tv skal jeg få på plass igjen, men denne ISOen med de høye tallene strir jeg med. Godt det kommer en ny dag i morgen!

Ikke fiskemotiver, må starte med ting som står sånn nogenlunde stille og i dagslys. Ikke får jeg helt dreisen på den billedredigeringen på Mac heller, men nå fant jeg i det minste ut at Aperture bare er å glemme, og hvordan man endrer billedstørrelse. Små skritt, Ting Tar Tid :o)

Kuletistelknopp med hjulet på P av gammel vane, bak der hadde jeg nok mye gøy før! (Objektivet er et standard Canon EF-S 18-55, må spare litt før det blir noe helt ordentlig)
[External Image]

Nogenlunde samme lysforhold, med hjulet på blomst
[External Image]

Og så en Solhattknopp. Er egentlig minst like opptatt av knoppene som blomstene, og denne synes jeg er spennende!
[External Image]
Vidunderlige bilder Linda! Gleder meg til fortsettelsen

Så flott at det ser ut til å ordne seg med vannet. Og bruke nesten hele natten på å bekymre seg for ting som kanskje kan komme til å skje, det tror jeg bare ligger i menneskets natur. Eller ihvertfall til veldig mange, noen klarer jo det kunststykket å aldri bekymre seg for noe...
Har egentlig ikke tid til å ta bilder, varmtvannsbereder står under en papaply midt i stien opp til huset, far har bestemt at han vil hugge nytt hull til inngangsdøren slik at vi kan ta på oss sko uten å bli uvenner, og det må ryddes til rørlegger'n som kommer i morgen kokka ti. Klarer bare ikke å la være, det er jo så moro! Har fortsatt glemt mer enn jeg husker, men forsøkte nå å tukle litt med lukkertid og blenderåpning. Levendeføderne er for kjappe enda...

Men helt på jordet er jeg visst ikke, verdens gladeste lille venezuelanus (til det motsatte er bevist, har jo ikke hilst på den lille revestreken som venter på å komme hjem) klarte jeg på et vis å fange i dag, h*n danser alltid like før lyset går, og er altså den blideste mest trultete lille tøysekoppen jeg har møtt. Mange innstillinger er fortsatt helt på jordet feil, men deler av den fisken jeg faktisk siktet på er sånn nogenlunde i fokus mens den er i farta, så jeg er fornøyd. Ser ellers at med ordentlig kamera nytter det ikke å ta lett på glassrenholdet, det ser rent ut med det blotte øye!

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Kjempefine bilder Linda.

Og glade coryer må jo være det nusseligste som fins! (Eller var det kattunger det kanskje... ?)

Det var kattunger det. Fisken maler ikke så jeg får noen glede av det, og hvis de sovner sånn bums midt i leken gjør det liksom ikke helt det samme med hjerterota. Men glad Cory logrer!
Vi har vann!!!! rent!!! i springen!!!
Og takk forresten, det er fryktelig moro å få bilder som i hvertfall er i nærheten av det jeg har inne i hodet mitt! Haugen bok har fått en kjempeordre på fotobøker, og så blir det spennende :o)

Nå går vaskemaskinen for fullt, det er rent vann i springen! Bøtter skal stues vekk og slanger tas frem, hurraaaa! Om en stund kan man til og med synke ned i badekaret, så sant den nye varmtvannsberederen virker. Etter en dag på Tusenfryd er det værre ting man kan glede seg til...

Sjekket vannet, pH 7,4, KH 4 og GH 6...
Plussmedlem
Ikke prøv dere, Sissimor og Linda, Coryer er enda søtere enn kattunger Jeg blir bare så irritert når noen sier sånne ting at jeg føler at jeg må gripe inn...
Coryer smatter fornoeyde i overflaten, selv om de ikke maler slik at det kan nytes, eller sovner paa fanget ditt.
for en fiiiin cory!!! jah stemmer i at kattunger er søterer, men coryene må da være havets kattunger, eller hunder? sånn som de snuser rundt og logrer og leker
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap