Apistogrammet (side 36)

Etter å ha brukt siste rest av natur-torva på mandag, måtte jeg ta en del tlf'r for å finne et sted de ikke var tomme. Endte opp på Plantasjen i Porsgrunn i dag, og ble en glad eier av to nye sekker! Da bør Apistoene være sikret en god stund framover. Ellers en tradisjonell søndag på akvarierommet i dag... vannbytter og fòring.

Bilde nr.1:
Apistogramma baenschi-hunne...

Bilde nr.2:
Apistogramma rositae-par. Dette er en monogam art, der hannen liksågodt holder seg til to huer. Huene er flotte og gul/oransje, og herren vet å varte dem opp.
Harmonien hos mine Apistogramma panduro (Rio Tahuayo) er etter en ny spennende periode slik den skal. Et yngel-kull oppdaget idag er resultatet. Det går fortsatt to ungdom i karet, så spennende å se hvordan det går. Også i Apistogramma baenschi-karet har det blitt oppdaget yngler. Med flere innbyggere her også, blir det spennende å se...

Ellers så er jeg igang med å planlegge et litt mer funksjonelt vannbytte-system. Siden det er vanskelig å komme til bak karene, blir det ikke noe "fænsi" - bare enklere. Dagens praksis er å putte/feste en slange oppi karet, og suge for livet med livet som innsats (les amazonas-sykdommer mm) i den andre enden før jeg trer den ned i sluket. Flaut tungvint! Så nå blir det å lage til et bend av kobber hvor jeg fester en hageslange med av/påbryter i enden til sluk og en Apisto-sikker hageslangetut med ønsket tappelenge ned i karet.

Jeg trur jeg begynner med å lade batteriet til fotokameraet...

Three times the ladies...

Apistogramma panduro (Rio Tahuayo): Hue med yngel...

Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form (San Pablo de Loreto): Hue...

Apistogramma sp. "Papagei" (Rio Ampiyacu): Nok ei hue...
Apistogramma atahualpa (Rio Itaya)... hannen som ikke vet hva han skal bruke hunnen til he he he.

[External Image]
Underlig fisk. Jeg har også en slik Atahualpa hann. Han har riktignok kunnet det, men åpenbart glemt det igjen. For det meste ligger han under en rot, selv om han størrelsesmessigså definitivt er sjefen i karet. Kanskje litt miljøskifte vil vekke slumrende instinkter til live igjen.
Skulle tro denne Apistogramma atahualpa hannen var nære slektninger av sp "Matses" paret mitt. Dette paret ser ikke ut til å vite noe annet enn å jage, krangle og til tider er hannen vettskremt hua. Tom kunne fortelle meg at denne ene hua som fulgte med sp. "Xingu" kunne være en sp. "Matses". Mulig jeg skal prøve å sette inn henne i karet selv om hun er en god del mindre. En flott mini kopi av en frøken.

Ellers så fikk jeg tilbud av en på jobben i går. En kamerat av en kollega skulle gi bort et hjørne kar på ca 220L med bord og lys og hele sulamitten =) I kveld fikk jeg navnet og nummeret hans på PM på FB. Han bodde visst i Sande så det er jo bare en svipptur over Hanekleiva.

Nevnte dette for en annen kollega igjen som hadde en 160L i kjelleren jeg kunne få når han flyttet over nyåret. Skal si det baller seg på når det først begynner.
Når det gjelder omplassering i karene for å trigge Apistos, så følger jeg deg helt Sigmund! Tror det kan gi en vekkelse for seige pinner he he he. Leif, Det ordner seg for snille gutter

Litt ekstra titting i karene til Ap. panduro og Ap. baenschi nå som ynglene er ute med deres respektive mødre. Ap. panduro-far blir akseptert/tolerert i nærheten av kullet, mens Ap. baenschi-pappa bare har å holde seg på passe avstand. Som sagt er det flere innbyggere i karene, så oddsen er ikke av den beste sorten. Skal nok bli mer sving over det når avlastnings- og yngelkarene mine går for fullt og artemia-klekkeriet omsider bobler på veggen.

Oppdaga akkurat en liten videosnutt på youtube hvor de viste Apistogramma in the wild fra Morichal Largo river i Venezuela... Sikkert gammalt nytt, men nytt og artig for meg.

Nytt for meg også, takk! Ingen grunn til å slamsuge med det aller første
Enig med deg Linda. Det gjelder nok i Apistgrammakar som i vår verden: My house is clean anough to be healthy and dirty enough to be happy. Eller på godt norsk: Det er bedre med litt smuss i krokene enn et rent helvete.
Jeg driver ikke å slammer selv, og som jeg ble fortalt... det driver de ikke med i jungelen heller he he he. Tenkte ikke på det når jeg la ut "snutten" gitt.
Hadde aldri fått frem en eneste yngel i et relativt nystartet kar uten et godt tykt lag filterslam, tok jo en ukes tid før jeg så at de sorte prikkene satt i par og hadde hale med gamle briller
Ja det er forskjell på fiskehold og julereingjøring . I sand og slam bor det microber og midd som er ypperlige som fòr til yngel... Det er jo en grunn hvorfor mange av akvariefiskene går å roter i sanden tross alt. Og da snakker vi ikke om savnet av helge-snusen he he he. Og det skal sies at det er stor forskjell på et mallekar og et Apisto-kar. Uten å ha "forskningsdekning" for min påstand, mener jeg at Apistoene har et system for sin avfø... jeg har bare ikke funnet den enda 8)
Har tenkt tanken jeg også Simen, hvor blir det av alt sammen? Startet et annet Apistokar med enda tykkere mudderlag, satt inn en bitteliten A elizabethaefrøken, etter to dager var det synlig hvit sand i mesteparten av karet. Kanskje gjellesilingen har dobbelt funksjon, alt "søppel" blir så finfordelt at det synker til bunns selv gjennom finkornet sand? Men det virvler ikke opp nevneverdig om man roter litt i sanda selv...
S i m e n
Apistogramma rositae-par

Å, for et utrolig søtt fjes det var på den Apistogrammaen! Har ikke sett den før. Den var utrolig fin!
Godt å se det er liv i deg og tråden din Simen. Følger med deg vet du. En stund trodde jeg du lå druknet i et av karene =(

Godt å se at det yngler hos deg og at det står bra til
Apistogramma rositae er en fantastisk flott art Mona . Synes faktisk at den er om mulig like interessant i atferd også! Normalt sett tar jeg et overblikk i rommet for å se om noe skjer, før jeg rigger meg til... Uansett hva som skjer tar jeg meg selv i å avslutte foran Ap. rositae-karet.
Regner med det er greit om jeg sladrer litt om Loffa som også var innom i høst... ikke uventet havna han foran dette karet, og knipset litt bilder he he he. Huene blir mer gull/oransje i fargen når det brygger til lek. Helt fantastisk!!!

Good to be back home Leif . Alt for mange utenomakvaristiske greier gitt. Men jeg har hatt tid å lese litt om dere Apistoianere innimellom, så jeg føler meg fortsatt innafor med et touch of dårlig samvittighet he he he
Apistogramma sp. "Papagei" (Rio Ampiyacu)

Har sett en flott og gul hue en stund i detta karet, og tenkte jeg får ta et par knips av både herr og fru. Jaggu meg oppdaget jeg yngler! Har mistenkt at det kunne være ting på gang, uten å sett noe til verken det ene eller andre.

Bilde nr.1: Hannen...
[External Image]

Bilde nr.2: Hua...
[External Image]
Bilde nr.3: Se i sirklen til høyre under hua

[External Image]
Amen, himmelen har åpnet seg i Larvik.
Grattis Simen, dette er strålende
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap