Tante Astrid´s undervannsverden (side 37)

Nei gjør jo ikke det, men du kan jo skaffe deg trimsykkel og koble den til pumpene, så kan du sette din kjære på der. Da holder han varmen og bakteriene får gjennomstrømning. To fluer i en smekk
Det hadde vært en idè, ja, men får vente til etter hjerteoperasjonen hans. Da trenger han jo opptrening likevel

Her kommer forresten to skrytebilder til. Vurderer å skifte ut avataren min og bruke en av disse istedenfor. Det øverste er et bilde av en fantasifisk malt med akrylmaling, den nederste er en annen fantasifisk tegnet med pastellkritt. Hva stemmes det for?
Kan forresten være greit å se dem når de har riktig avatarstørrelse for lettere å kunne sammenligne.

[External Image]

[External Image]
Da har du vært mer heldig enn meg når du har mistet knollen. Har hatt to tilfeller hvor så godt som alle blad på planta har tatt kvelden. Den har riktignok tatt seg opp igjen, men fått en skikkelig knekk.

Strømbrudd er selve marerittet - særlig hvis en skulle være bortreist også. Men... som regel går det jo bra
Så flotte de er Du har jo skikkelig kunstnerisk talent!! Falt for nr. 2
Hmm, merkelig, jeg har aldri hatt det problemet med lotusene mine. Jeg gjødsler kraftig rundt røttene etter flytting. Kanskje det er grunnen i og med at de nok lagrer opp noe næring i denne knollen. Ellers så kan jo selve flyttingen ha ført til problemer om den kom i andre vannverdier for eksempel.

Ja, liker bilde nummer to selv. Dette er et gammelt bilde så jeg har faktisk brukt det som avatar helt i starten, men da hadde jeg bare mobilkamera så kvaliteten ble så som så. Har ikke fått malt så mye de siste årene så det er litt vemodig egentlig.
Jeg stemmer også for nummer 2. Utrolig flotte bilder!
Kanskje jeg skal få satt ned noen ekstra gjødselkuler. Har begge flytta innen samme akvarium så det skulle ikke være noen endring i vannkvalitet.

Får håpe det blir flere bilder i fremtiden De er flotte!
Takk for skrytet

Har noen stygge planer om å komme med en liten uhøytidelig konkurranse litt nærmere jul. I så fall lover jeg at det blir noen flere fisketegninger da.

Da er det flest stemmer på 2-eren. Mulig det blir den nye avataren min. Får håpe at folk likevel kjenner meg igjen. Blir alltid så forvirret når folk driver og skifter slikt.
Tante Astrid
Blir alltid så forvirret når folk driver og skifter slikt.

Det er du ikke alene om. Det er derfor jeg holder på dem samme hele tiden. Både her og på flere andre forum. Så ser du bilde av bikkja mi, så skjønner du at det er meg, til tross for et annet brukernavn.
Stemmer oxo nr to, det fordi det er den man ser best, oxo er det jo et flott bilde.
Har fremdeles ikke funnet det perfekte avatarbilde, så bytter litt innimellom.
Da var det gjort, ny avatar
Er også blant dem som må skifte litt innimellom til den perfekte dukker opp.

Har forresten lagt inn et bilde av et av de andre maleriene mine på profilen min for den som er interessert.

Det legges forresten egg til den store gullmedalje i asia-karet. De blir liksom aldri ferdige å leke disse stjernedanioene! Clotilde ville faktisk ikke komme opp og hente maten sin i dag. Hun var altfor opptatt med å snoke etter egg. Det skaper ihvertfall liv i karet med all denne aktiviteten. Likevel så begynner jeg nå å bli litt spent på om jeg snart får noen kuhlii-ål. Gleder meg litt til det.

Den siste mosen jeg kjøpte inn til asia-karet må forresten ha hatt med seg flere snegle-egg fra samme art som jeg hadde fra før. Selv om denne regnes som pestsnegle så er jeg faktisk ganske fornøyd med å ha de der. Har nemlig ingen direkte algespisere i dette karet. Tenkte en stund at jeg kunne ha eplesnegler, men siden jeg har planer om å senke ph en del etter at kuhliiene er kommet på plass, så blir det for dårlige forhold for de. Disse ulovlige innvandrerne som nå er kommet får derfor innvilget varig arbeids- og oppholdstillatelse
Etter at jeg begynte å rense det innvendige Fluval-filteret i 180 literen ukentlig, så er det faktisk blitt bra når det gjelder svevepartikler inni der. Dette filteret er bare halveis fyllt med fin blåsvamp og det er utrolig hvor skittent det blir på en ukes tid. Siden den utvendige Fluvalen tar seg av den biologiske filtreringen så blir dette innvendige vasket grundig hver gang, men det tar altså bare en uke før det nesten er tett igjen. Først fyllte jeg hele med svamp, men det ble rett og slett for tett til at filteret greide å håndtere det. Halvt oppfylt går det bra.

Ellers så virker alt ok i alle karene. Selv om jeg byttet ut filtervatt i den utvendige pumpa i asia-karet i går kveld så er det visst ikke alt for kraftig strøm inni der. Ihvertfall ser det ut til at Leopold fortsetter med sine små forsøk på skumreir under et par av lotusens flyteblad. Selv om jeg ikke har planer om avl på disse to kampfiskene så unner jeg dem en liten flørt for det

De to ynglene i lillekaret ser også ut til å klare seg fint. Forsøkte å friste litt med avskallede artemia-egg i går, men jeg er usikker på om de fikk spist noe. Satte opp til ny klekking i går så nå i dag får de levende og det ser ut til å gå ned. Har også oppdaget hvorfor jeg så sjelden får øye på den minste av dem. Det ser ut til at den største regner mesteparten av den synlige delen av karet som sitt slik at den lille er forvist bak roten hvor det er vanskelig å få øye på den. Kommer den frem så blir den jaget tilbake. Selv om den er mindre så har den fin og rundt mage så jeg regner med at den får i seg noe mat likevel.
Der ga du meg en idé! Kanskje jeg skal ta ut dritten av den innvendige Juwel-pumpa, og legge nedi noen lange, og litt mer håndterlige filtersvamper, og bare bruke dette til å filtrere opp partikler? Karet er jo godt filtrert av ei utvendig Fluval-pumpe i tillegg! Og kanskje jeg burde sette inn en innvendig pumpe i 325-literen, for der sliter jeg i hvert fall med partikler! Hmmm...
Ja, jeg er glad jeg fant denne løsningen. Filtervatt i den ytre pumpen var ihvertfall ingen suksess i dette karet, men fungerer fint i asia-karet. Det må nesten ha noe med coryene å gjøre for belastningen skulle ikke være så ulik. Samme tabletter som blir brukt også (viftereken min er nemlig konstant sulten pga liten sirkulasjon i vannet der).

Det fungerer sikkert like greit med slike sirkulasjonepumper med litt svamp på også, men siden jeg liker de innvendige fluvalene så ble det denne. Du må forresten bruke den fine blåsvampen, den grove slipper finpartiklene gjennom.
Tante Astrid
Etter at jeg begynte å rense det innvendige Fluval-filteret i 180 literen ukentlig, så er det faktisk blitt bra når det gjelder svevepartikler inni der. Dette filteret er bare halveis fyllt med fin blåsvamp og det er utrolig hvor skittent det blir på en ukes tid.


Det er dessverre altfor vanlig med Fluval - de går tette hele tiden. En ekstra liten spiss på det hele er at det er nesten umulig å åpne sånn pent og forsiktig, det blir alltid litt sånn lett "splæsj" av sølevann utover en selv og alt som måtte befinne seg i umiddelbar nærhet. Vurderer å sende inn forslag om å sende produktuvtiklerne til Fluval tilbake til ingeniørhøyskolen (om de noen gang har vært der) Men... hva er vel livet uten å bli splætta ned av gode filterbakterier
Jeg har aldri brukt de innvendige Fluvalene uten at jeg har modifisert de først og med grovsvamp så har jeg ingen problemer med at de går tett. Rensing en gang hver måned på en innvendig pumpe regner jeg som normalt. Det er bare i denne Fluvalen hvor jeg bruker fin blåsvamp at jeg får problem, men så er det skikkelig mye dritt som virvles opp i dette karet og grovsvampen vil ikke ta de partiklene jeg er ute etter. Har forresten laget et lite hulrom i svampen rett under rotoren. Dette gjør også filteret mer effektivt. Dessuten så renser jeg impeller og impeller brønnen minst en gang i måneden.

I og med at jeg bare bruker modifiserte utgaver så har jeg heller ingen problemer med splæshing, bare litt fin sildring
*ler* du aner ikke hva du går glipp av

Sitter forresten og undres på de smykketetraene mine som aldri blir lei av å leke - makan til orgie gitt ...Men ser aldri snurten av yngel - de spiser vel opp igjen stasen tenker jeg.
Tante Astrid
Her kommer forresten to skrytebilder til. Vurderer å skifte ut avataren min og bruke en av disse istedenfor. Det øverste er et bilde av en fantasifisk malt med akrylmaling, den nederste er en annen fantasifisk tegnet med pastellkritt. Hva stemmes det for? :)


Det nederste Ser ut som en glassfisk av et eller annet slag. Den likte jeg best iallefall
Takk, det ble til slutt den nederste. Tror jeg brukte et bilde av en dypvannsfisk som inspirasjon og de pleier å være litt sånn gjennomsiktige. Lenge siden jeg lagde denne så jeg husker ikke helt
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap