Elins lille hjørne (side 37)

Åh! Yngelen.. hvordan kunne jeg glemme det

Om hvorvidt jeg har schultzei eller pygmaeus yngel er fortsatt usikkert. Mathias syntes ikke yngelen var så liten, men at den ser litt annerledes ut enn den yngelen han har.

Så - the jury is still out on this one. Jeg må bare få disse småttisene til å leve, så vil vel tiden vise hvem som lekte
Apistoyngel
Hehe, må nok ha bedre fotoutstyr enn det jeg har for å få tatt et blinkskudd av apistoyngelen.

Den med god fantasi kan gjette seg til at de gråaktige "klumpene" ved pilene faktisk er ørsmå yngel. De er på størrelsen med to knappenålshoder med en kort sytråd bak

Tror det er en 30-40 stykk, og mor passer godt på. Kan forøvrig se hvordan høstrengjøringen er tatt i kokosnøtthula. Rådasanden er kastet ut

[External Image]
*note to self*

Jeg skal aldri aldri mer blande egg fra flere arter i samme boks. Aldri.

Aldri.

Jeg tror kanskje det kan være ikke-atropersonatus yngel sammen med atroene. Mye tyder på det, da to-tre er mye større enn resten av gjengen. Men de ser jo prikk like ut! Så neimen om jeg klarer å skille ut de som ikke er atro, eller si hva det er. Og ikke husker jeg hvilket kar jeg plukket dem fra heller.

Jeg har gått dønn i surr når det gjelder egg og yngel fra metae, atro og weitzmani! Hehe. Heretter er det en boks per art, og boksen skal merkes med navn.

Jeg har lært.
Hehehee! Noe så nusselig

Apisto-barna spiser artemia. Noe så morsomt å se på.

Sprøytet en dæsj rett over hodene deres. Du kunne nesten se hvor fokusert de var.. "kan jeg spise det der?!" Nappet litt bortpå artemiaen først, bare for å sjekke.

Deretter låste de blikket fullstendig på én artemia, fulgte etter den et par sekunder før de hogg til og spiste den. Utrolig moro å se på

Alle de ynglene jeg fikk sett i riktig posisjon (fra siden) hadde oransje mager. Jippi!

Også fant jeg en weitzmaniyngel til i rekekaret. Fanget den og satte den i den boksen jeg tror weitzmani går i. Ellers ble den satt sammen med atroene :p

~~
Et metae egg var ubefruktet. Nå har jeg isolert de resterende 11 eggene fra c.metae og satt en teip på siden og skrevet "metae". Så er det hvert fall én boks jeg vet hva inneholder. Jeg tror jeg har et par-tre metae yngel et annet sted også. Jeg plukket i hvert fall egg.
Du får trøste deg med at det vil vises når de blir litt eldre Gleder meg til å følge med på apisto yngel. Går de alene i karet eller noen sultne tetraer der? Tetra har spist og kost seg på sterbai yngel til morgenen her Slemme slemme fiskene!
Ja, tiden vil vise hvem som landet hvor i isbokser og plastkasser hehe. Liker bare å ha kontrollen, og siden jeg ikke vet hvem som er hva har jeg heller ikke peiling på hvor mange jeg har av hver art.

Nå er det nesten så jeg håper at jeg ikke skal se flere egg... jeg klarer jo ikke la være å plukke de heller! Og nå er den ene paleatusdama så sprekkferdig at hjelpe meg.

Apistoyngelen er kjempesøte! Utrolig synd at jeg ikke klarer å ta et skikkelig bilde av de. Jeg talte 27 stykk uten problemer nå, og med alt eikeløvet på bunnen er jeg sikker på at det er flere.

Jeg er bekymret for de altså. De går sammen med en stim T. micagemmae (en miniversjon av venusfisk). Disse tar garanert yngel om de får sjansen, men de får ikke lov å forlate den tredjedelen som er helt til høyre i karet akkurat nå. Mammaen passer godt på! Også flytter hun samtlige yngel inn i kokosnøtta når lyset slukker. Men likevel er jeg redd for at noen skal bli mat.

Men jeg leste at de burde ha noe fisk å jage på også, så jeg tør ikke flytte micagemmaene, både pga det og at jeg er redd for å stresse fiskene ved innfanging. Så jeg må bare håpe at det går bra.
De har nydelige oransje mager i hvert fall!

Og noe helt annet:
tittet innunder rota til C140 i kveld. Et par av de er skikkelig runde! Men nå må de bare knipe et par-tre måneder til så jeg har fått noen bokser ledig altså. Jeg aner ikke hvor jeg kan gjøre av 300 C140 egg :p Og legger de egg, ja da MÅ jeg jo plukke. Skal hvert fall ikke ta noen kaldtvannsbytter der på en stund :p
ElinH
Tror det er en 30-40 stykk, og mor passer godt på. Kan forøvrig se hvordan høstrengjøringen er tatt i kokosnøtthula. Rådasanden er kastet ut :-)

Jeg trodde også at hunnen drev med rengjøring eller noe før, når det lå sand kastet ut av åpningen sånn på det viset. Men så fikk jeg vite at hunnen gjør det fordi åpningen i kokosnøtthulen er for stor, hun forsøker å stenge for inngangen ved å kaste sand i åpningen. Åpningen skal nemlig bare akkurat være stor nok til at hun klarer å smyge seg inn, sidelengs om hun må, slik at den er for liten til at f.eks. hannen eller andre fisk greier å komme inn.

Men på en kokosnøtthule som har åpningen oppe på skallet greier hun ikke tette åpningen, selvfølgelig. På halve kokosnøtter med åpningen helt nede på sanden greier de det for da blir sanden hun skyfler ut liggende foran åpningen

Nok en interessant og artig del av Apistogrammaenes adferd
Så morsomt Det visste jeg ikke! Apistoer er utrolig spennende fisk, drømmen er munnrugende apisto. Hørte det hadde vært til salgs på auksjon i Oslo - dessverre var det da jeg var på ferie. Sukk!
Ja, det har jeg faktisk lest om når jeg tenker meg om. Jeg ba mannen min om et *lite* hull, men vi har visst litt forskjellig definisjon av "lite" hehe.

Det ser nå ut til å gå greit uansett. har studert de nå, og hannen får jammen passet påskrevet om han ikke tar signalet om å dra seg vekk. Han blir kjeppjagd tilbake bak rota. Så både han og micagemmae er henvist til den høyre tredjedelen, mens mor og barn har resterende to tredjedeler.

Jeg hadde fjernet micagemmaene hadde jeg visst at det var yngel på gang, men jeg hadde bare en mistanke. Jeg løftet til og med på hula for å se etter egg og så ingen.

Forøvrig ble jeg veldig fornøyd med den øverste 110 literen. Nå er paleatusene der sammen med 51 endlers. Vi (altså jeg og Mathias) trodde at vi hadde fanget alle, men nå i kveld ser jeg tre endlers til i karet med C140, så da er det egentlig 54 endlers (smått og stort). Kanskje endlersene fungerer som p-pille slik at paleatusdamene kniper igjen en stund :p
Både paleatus og endlers gjør at dette karet virkelig ser levende ut nå, og det er jo fint siden både høyde og plassering gjør at det blir et blikkfang
C.metae er i rute tydeligvis
Plukket akkurat 6 nye egg fra c. metae. De satt på frontglasset og ropte navnet mitt hehe. De var så ferske også, at det er mulig de holder på akkurat nå. Får se om det kommer flere før jeg tar kvelden.
det jeg lurer på, er hvordan dere med så masse ynglende coryer får plass til alle til slutt... :p
Sanne
det jeg lurer på, er hvordan dere med så masse ynglende coryer får plass til alle til slutt... :p

Det lurer jeg også på... Jeg får et seriøst problem hvis jeg lykkes med de over 300 C-140-eggene.
Hehe, jeg har ikke plass... jeg bare trasser meg til plass. Du skulle sett soverommet mitt nå... det flyter over av isbokser, litt større plastbokser og bøtter med vann til temperering.

Nå har jeg egentlig ikke plass til flere, og skulle ikke plukke egg, men.. det er så vanskelig å la vær. Disse 6 eggene puttet jeg i samme boks som de 11 jeg har fra før. De er nok snart klare til å klekke, men jeg får bare tåle å ha yngel av forskjellig alder i samme boks. Det er tross alt bedre enn å ha et sammensurium av forskjellige arter i samme boks - noe jeg også har. Men jeg har lært leksa nå
Hvorfor er det så sent allerede? Fikk en glimrende idé, men jeg rekker det ikke i kveld - og heller ikke i morgen.

Jeg er nemlig lei av å sove med den boblinga rundt ørene (alle boksene står jo på soverommet). Noen av boksene flyter altså i det akvariet som står der. En 54 liter som skal brukes som oppvekstkar når de blir litt større. Nå fungerer den som "varmekolbe", ved at boksene flyter i vannet som varmes opp. De større tankene med egne varmekolber står på et hjemmelaget bord som huset to 54 litere (før reolen kom i hus).

Jeg kan jo flytte det bordet ut i gangen, flytte akvariet oppå bordet, og sånn sett få vekk alt som bruser og bobler så fælt. Men siden karet må tømmes for vann er dette et prosjekt som tar litt tid. Så det blir å sovne til bobling fra... hmmm. *teller* 6 bokser pluss en bøtte i kveld også.

(Jeg tror egentlig mannen min er glad for at han allerede er henvist til sofaen pga snorking...! Ellers hadde han nok emigrert uansett )
dere leser jo ofte at det er yngel i filtret, hvorfor ikke legge de eggene dere ikke har plass til der, da kan det i det minste hende at dere får opp noen yngel.
Hehe, nei skal jeg først røre eggene, flytter jeg de til en boks Jeg kan strengt tatt enda ha noen bokser til flytende rundt, jeg har både ledige luftpumper og kar å la de flyte i. Men det er klart, med 100% vannbytte og skuring av alle boksene/tankene hver kveld så går det fort med en del tid.

Når det er sagt så er det jo så nytt for meg at jeg må jo bare gjøre mitt beste! Utrolig moro om de klarer seg og blir store en dag. Jeg må jo bare lage plass til de, men når Asia blir lagt ned antar jeg at det går mange mange cory ungdommer i et 110 liter
ElinH
Hehe, nei skal jeg først røre eggene

Og min dårlige humor slår straks inn: er ikke disse eggene litt vel små til å lage eggerøre av?
blir nok vanskelig å unngå eggeskal hvertfall
Inger Anne
[QUOTE=ElinH]Hehe, nei skal jeg først røre eggene

Og min dårlige humor slår straks inn: er ikke disse eggene litt vel små til å lage eggerøre av?

Haha! Du minner om en kompis av meg.. Han har noe morsomt/dumt å si til enhver setning!
Hehe! Nå lo jeg høyt altså (familien tror jeg er spik spenna gal som ler mot PCskjermen, men de aner ikke hva de snakker om )

Jeg prøver å røre veldig forsiktig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap