Inger Annes akvarieprosjekt (side 37)

Det passer veldig fint, for den ligger faktisk for seg selv. Det er godt å høre at den er enkel. Det er en nydelig korall. Jeg gleder meg ordentlig til den kommer skikkelig ut. Den var griseflott da jeg så den i karet før jeg kjøpte den. Ellers er jeg veldig stolt av skivene mine. De er virkelig flotte og spesielle. Jeg kommer til å følge med med argusøyne på utviklingen videre. Og jeg skjemmer bort korallene mine med å fôre dem litt og, jeg, så de vokser litt fortere. Og siden jeg kjøpte en liten pakke med utstyr fra akvaristen jeg var hos, har jeg nå både kalsium- og magnesiumtilsetning - de to stoffene som nå ligger litt lavt hos meg, og som må økes. Og jeg har fôr til langt inn i neste århundre... Jeg fikk til og med to bøtter (til å transportere korallene i), som jeg kan bruke til balling, når jeg en gang starter med det. Akkurat nå venter jeg litt, ettersom jeg altså har både kalsium- og magnesiumtilsetning i hus. Nå er jeg så langt oppe, at jeg lurer på hva for noe ordentlig dritt som kommer til å skje. Det har nemlig en stor tendens til å gå noe veldig galt når alt ser ut til å gå kjempefint.
Grønne stjernepolypper heter visst den som furter. Han jeg kjøpte den av kunne fortelle meg det på Saltvannsforum. Men han kunne derimot ikke gi noen ID av de andre jeg kjøpte av han, så jeg får bare vente å se hva andre sier. Knappene har jeg ingen ambisjon om å få identifisert. Bildet er elendig, og det er et utall knappevarianter som finnes. Jeg blir helt matt når jeg forsøker å finne det ut selv. Alle variantene der ute! Men så er det jammen mye lekkert også!

Størstemann har begynt å tø opp. Han er nå ute av gjemmestedet, og har begynt å ta til seg mat. Det er en flott kar! Jeg har oppdaget noe som jeg ikke har sett på Lillemann. Kanten av den hvite stripa er nesten selvlysende! Jeg ser det særlig når han er i skyggen. Det er kjempestilig! Jeg er veldig fornøyd med å ha anskaffet denne klovnearten. Selv om det er en aggressiv art (men jeg liker jo litt aggressive fisker, så lenge de ikke bare er grinebitere), ser det ut til at den lille aggresjonen som var, faktisk også minker. Jeg tror disse to blir lykkelige sammen. De er konstant sammen. Det er sjelden jeg ser dem mer enn 10 cm fra hverandre. Og det selv om det er noe størrelsesforskjell mellom dem. Eller, kanskje det er derfor det går bra?

De fluffy skivene mine minner meg om et spesielt fluffy og mykt garn. Hehehe!
Det ble veldig til saltvannsspamming nå, men jeg bare renner over med inntrykk. Jeg fatter ikke hvordan Sjarmørern klarer det, men han kan altså sitte på blanke glassveggen og gumle alger. Jeg fatter det med sugemaller - de kan suge seg fast. Men denne fisken bare sitter der, som om det er den naturligste ting i verden å sitte på en loddrett glassvegg. Jeg vet jeg gjentar meg selv, men: fascinerende fisk! Men for et matvrak!
Gratulerer med en ny Klovn i akvariet,han så nydelig ut!
Mmm,mener og huske at klovnefisker pleier og gjemmer seg i sjøamenoner(?),men vet ikke om det er mulig og få de til i Akvarium,vet du det?
Ellers høres det ut som om dine foretrekker og gjemme seg/leke gjemsel innimellom korallene du har i Akvariumet nå?

Noen spørsmål kom inn her,men er gøy og lese om Saltvanns Akvarium,selv om det er Ferskvann jeg skal ha.

Og har du forresten en øvre grense på hvor mange koraller du kan ha i Akvariet ditt?Blir det en større belastning på Akvariet ditt jo flere du har oppi,eller kan du bare fylle opp så det dekker en del?
Har sett noen flotte saltvanns akvarium,som nesten ser ut som miniatyr rev.(Reef.)

Og jeg måtte bare le da jeg leste på forrige side her,etter at du hadde vært på handletur,trodde selv at bare jeg fikk opp ett Akvarium med vann og utstyr så ville det ikke gå så mye penger i måneden...Men etter og ha lest andres erfaringer her inne og sett på alle de forskjellige fiskene som finnes for salg i butikkene,så kan det virke som om jeg kommer til og bruke mer penger på Akvariet ETTER at det er ferdig satt opp...Ha,ha,ha
Jeg er ikke den rette personen til å spørre om ting rundt saltvann ennå. Jeg er for fersk til å vite nøyaktig. Det er sikkert en grense for mengden koraller, men jeg kan ikke si jeg vet hvor den går. Men det er noe annerledes med koraller og akvariestørrelse enn det er med fisk. Mange koraller får 90 % av sin næring gjennom fotosyntese, så de gir ikke det samme avfallet som en fisk vil gi. Men de forbruker i stedet stoffer fra vannet, særlig kalsium og magnesium, og dette er noe man må følge med på. Jeg sliter akkurat nå med lav mengde av disse stoffene, og er nødt til å tilsette for å få mengden opp igjen. Særlig forbruker korallene kalsium når de vokser. I tillegg til dette, så driver mange koraller kjemisk krigføring mellom hverandre, så man er nødt til å filtrere over kull for å fjerne giftstoffer. Jeg mistenker at det er dette som har tatt livet av sarcophytonene mine - at de har blitt forgiftet. Og da er særlig den største knappekolonien en mistenkt. Knapper er faktisk ganske så giftige skapninger. Anemoner er et kapittel for seg. De kan nemlig flytte seg rundt i karet, for å finne den beste plassen å leve, og de kan stikke de andre innbyggerne. I tillegg krever anemoner at de fôres, så disse er litt mindre lettstelte. Jeg har ingen planer om å ha en anemone i karet. Men jeg skal se om jeg finner et alternativ som klovnene mine kan flytte inn i.

Jeg forsøkte meg på å ta bilder av klovnene mine igjen, men de er ikke særlig glade i at jeg stikker et kamera opp i trynet deres. Særlig er størstemann kamerasky, og det er selvfølgelig han jeg vil ha bilde av. Her er noen av bildene jeg har greid å få til:

Her ser dere størrelsesforskjellen mellom de to:
[External Image]

[External Image]

Denne herremannen er kamerasky:
[External Image]
Kjempeartig å følge med på saltvannseventyret ditt! Jeg har vært fasinert av saltvann nesten fra jeg fikk det første akvariet mitt, det er bare et sobert blikk på bankkontoen og arbeidsmengden som stadig planter beina mine i bakken. Men jeg har så lyst! Så da er det kjempeartig å følge med på hvordan karet ditt vokser fram. Også er det så annerledes farger i saltvann, bildene blir så fint lys på
Husk at knapper kan skille ut gift som ikke er bra for oss mennesker og ,vær litt varsom der når du har hendene oppi karet
Det som er veldig lurt er å bruke lange hansker når man arbeider opp i der,både for dyr og mennesker.
Mine klovner likte veldig godt å bo i hammerkoraller, så det er kanskje noe å forsøke.
Disse er forholdsvis greie å få til ,det er storpolyppete hardkoraller (Lps) som ikke trenger altfor mye lys.
Jeg er klar over det. Jeg leste i sommer om en på Saltvannsforum som havnet på sykehus pga. gift fra knappene. Det var ganske alvorlig! Han hadde fått en munnfull med saltvann da han skulle suge igang heverten, og det var nok til at det kunne ha gått veldig galt.
Det er jo også mer enn gift som er farlig i et saltvannsakvarium. Ja, jeg vet jeg burde være forsiktigere, men likevel takler jeg bare ikke å bruke hansker. Jeg har aldri taklet det. Jeg har det sånn i hagen også: jeg bruker hansker kun når det er absolutt nødvendig, som når jeg holder på med rosene eller luker brennenesle.

Den ene L-177-en min danser vilt opp og ned langs glasset nå. Himmel og hav så store lepper den har! Rene Angelina Jolie!
Eh... Her bor det visst en gal saltvannsakvarist...
[External Image]

De fluffy skivene er virkelig snåle. Innimellom så trekker de seg inn, og ser ut som om de er i ferd med å krepere. De ser virkelig skrale ut, helt visne. Men så etter en halvtimes tid, er de ute igjen, og ser like fornøyd ut. Første gang jeg så det, trodde jeg noe var galt. Men det gjør dette om og om igjen.

Jeg fortsetter sneglesnuingen min, jeg. De to turbosneglene som flyttet inn i går, har ligget på ryggen og ikke kommet seg rundt etter jeg slapp dem oppi. Nå måtte jeg forbarme meg over dem, så de får nyte sitt nye hjem. En av de to andre sneglene er forsvunnet, så den ligger vel og spreller et eller annet sted jeg ikke kan finne den. Jeg lurer på hvordan dette skal gå neste gang jeg reiser på ferie.

Sjarmøren er virkelig i storhumør etter at det ble mer stein nedi der. Han er ute og farter mye mer enn han gjorde. Og det virker som om han er blitt mindre sky også. I kveld sitter han nok en gang og nyter strømmen fra sirkulasjonspumpa. Snåle vaner på den karen der.
Var litt av en samling du hadde der ja...
Hah! Jeg tror jeg har funnet den ene skiveanemonen min. Her er en som er lik. Jeg har faktisk måtte lete en stund.

De fluffy skivene ser ut til å trives bedre og bedre. De blir både større og mer hårete, synes jeg.

Lillemann har vært nødt til å flytte ut av sitt favorittsted etter at Størstemann overtok der. Men nå har han begynt å ville flytte inn i algene i hjørnet i karet. Han gnikker seg opp og ned langs algene, som om det skulle være en anemone. Klovner er morsomme!
Da jeg skulle legge meg i dag, tok jeg en siste titt inn i saltvannskaret. Og likte ikke det jeg så. Begge klovnene var prikkete. Åneiåneiåneiånei! Min første tanke var cryptocarion, og det er min største skrekk. Klokka var 2 på natta, og jeg kunne ikke foreta meg noe akkurat da. Det gikk såpass inn på meg, at jeg drømte om det i natt. Men, i dag, da jeg tittet inn til dem igjen i morges, var prikkene borte. Ikke fatter jeg hva som har skjedd, men jeg er lettet. Skal se pussereka mi har vært på ferde. Jeg må definitiv følge med på utviklingen. Jeg har tittet inn på Korallen, for å se om de har noe som er lurt å ha i huset, og har funnet ett middel som visstnok ikke skal påvirke koraller og invertebrater. Om det fungerer, aner jeg ikke. Jeg trodde ikke det fantes middel mot crypt. Jeg skal forhøre meg litt på Saltvannsforum, og hvis jeg får noe positivt svar før jeg reiser til Moss i kveld, skal jeg stikke innom Korallen hvis han er hjemme. Jeg vil uansett føle meg tryggere med medisin mot parasitter i huset.
Jeg har visst ingen god dag i dag. I går kveld kom jeg på det geniale at jeg jo har en brukerkonto på Reef Central, og i dag har jeg sittet og lest litt. Og jeg har oppdaget til min store skrekk at det finnes arter av skiveanemoner som spiser fisk. Blennyer og klovner er i faresonen, da disse ofte legger seg oppå, og det er jo nettopp det jeg har. Jeg kommer ikke til å ha ro på meg til jeg får skivene mine skikkelig identifisert på RC. Jeg har hele tiden tenkt at det ser ut som om de fluffy skivene har en munn i midten.
Skinnet kan bedra vet du
Har hørt om dette jeg og ,så en skal være litt forsiktig med hva en tar inni hus /akvarier.

Og jeg som trodde at skiver var safe. Trøsten er at ingen av skivene mine ser ut til å være stor nok til å kunne brette seg over noen av fiskene mine. Kanskje til nød den minste klovnen, skjønt jeg tviler meget sterkt på det også. En av de på RC la ut bilde av en skiveanemone som var 40 cm i diameter! Da begynner man å snakke om trussel mot fiskene... Og så ekkel den så ut når den hadde brettet seg rundt maten. Ugh! Her er tråden, forresten.
Jeg håper virkelig ikke det er fiskespisende skiver jeg har, for nå ser det ut til at Lillemann har tenkt å flytte inn i de fluffy skivene. Han har de siste dagene forsøkt å bo i algene i hjørnet på akvariet, men nå har han altså vaglet seg til i skivene. Hvis det ikke utgjør noen fare, er det fisken så vel undt!

Prikkene på klovnene kommer og går litt, så det er tydelig at pussereka jobber overtid for tiden. Jeg visste ikke at den var et nyttedyr da jeg kjøpte reka, men nå er jeg jammen glad jeg har den. Den holder foreløpig situasjonen under kontroll. Og forhåpetligvis stresser ikke fiskene lenger, så de selv også får kontroll over hvilke parasitter dette nå enn måtte være. Pussereker er bare utrolig kule dyr! Og vakre også (det var derfor jeg kjøpte den). Puss, puss, så får du en suss...
Note to myself: den greinete, rosa-lilla SPS-en min heter Montipora digitata.
Klovner er virkelig snåle. Nå går begge to og gnukker rumpa si oppi de fluffy skivene. Merkelig behov, det der, som klovnene har; de må liksom ha noe å dytte rumpa oppi.
He he..så komisk!
Sitter her og fniser for meg selv mens katten sender meg et skråblikk som sier litt av hvert... :b
Dagens testresultater:

Kalsium: 340
Nitrat: 0
Fosfat: 0
Nitritt: 0
Magnesium: 1230
KH/Alk: 8,3/2,96

Kalsium begynner å nærme seg det den skal være, mens magnesium er altfor lav. Det gir meg en pekepinn på hva jeg skal tilsette videre.

Turbosnegler er rare dyr. Huset deres er kjegleformet. Det følger tydeligvis ikke med på alle bevegelsene til snegla, for innimellom ser det ut som om snegla må rette på sakene. Da ser man at huset snurrer rundt, og det ser faktisk skikkelig snålt ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Rolfsnes
Reklame for plussmedlemskap