Leifs verden, del 2 (side 37)

Tove H
Nå har jeg tatt en titt på bildene av akvarierommet ditt. Du har jammen vært flink!



Tuuusen takk Tove, det var hyggelig å høre. Reolen i seg selv er stort sett ferdig, men har ennå ikke fått inn de karene jeg vil ha på plass. Så helt ferdig er jeg ikke enda.

Ser du er fra Hedemark, og det er hyggelig. Slekta på min mors side er fra di trakter. Mutter er fra Løten/Hamar og min mormor bodde i Sørskogbygda. Var noen turer oppover som liten, men har ingen igjen der oppe nå som jeg er knyttet til på noen måte. Mutter er noen turer oppover for å holde kontakt med familie og gamle klasse kamerater/venninner, men de blir også færre.

Inaktiv bruker
har fått disken din i posten, og har koblet den til for å sjekke. det var nok den som hadde tatt kvelden i pcen din. er vel sant å si at det var den som tok kvelden først, så passet du på at resten tok kvelden etterpå lol

men for å være litt saklig, så har jeg koblet en til i håp om å kunne få åpne litt mapper og filer, men demn var så skadet akkurat den partisjonen som inneholder bilder og annet lagret, at jeg ikke fikk åpnet noe. Jeg har nå satt et program på saken, som skal prøve å ordne sektorer og gjøre det slik at jeg kan få tak i bilder.

første forsøket gikk ikke, men har startet programmet på nytt, og skal nå jobbe i ca 6 timer for å se om det klarer å fiske dette for oss. jeg er nok desverre ganske sikker på at det ikke går, men prøver det jeg kan.

legger ved noen bilder av dette.
Skjønner meg ikke stort på data solosuper så bildene er GRESK for meg. Om du antar at dette er forgjeves, ikke legg ned alt for mye arbeid i dette. Til info ligger det en del mapper på skrivebordet med bilder, og en del under BILDER.
Hallo og god morgen. Iallefall er det det for meg. Har allerede vært oppe en god stund, for å hente inn ny fisk.

For en liten stund siden skrev jeg om at jeg hadde mistet en fisk, men nevnte ikke mer om det, da jeg synes det var veldig sårt. Å få tak i fisk som er skjelden, synes jeg gir et ekstra ansvar. Et ansvar ovenfor den som enten har drettet den, fanget den eller av en eller annen grunn overlater fisken til deg.

Ikke det at andre fisk ikke fortjener at en tar ansvar, men noe ekstra synes jeg det er med fisk som en aldri ser i butikk eller andre steder til salgs.

Så til kjernen og hvilken fisk jeg mistet, klemt mellom to pumper i den ene 160L. Apistogramma sp "Oregon" hua mi fant jeg der, for litt siden og dette var for meg en tragedie, og en form for nedtur.

Dette var et par jeg synes var kjempe flotte og bare en person jeg visste om kunne hjelpe meg tilbake til gleden jeg hadde med disse flotte "Oregon". Sendte en mail, og forespurte om muligheten for ei hue, i dag fikk jeg hentet et nytt par!!

I kjellern har jeg den ene 160L og blir brukt som oppsamlingskar, om en kan kalle det det. Er ei blanding hvor jeg mangler det motsatte kjønn av de jeg har der. Hvor de går til jeg har fått skaffet par eller trio slik at de igjen kan flyttes til eget artskar.

Fiske posene var noe kjølige etter turen, så har satt de inn her på det gml akvarierommet for å få litt bedre temp i posene før klimatiseringen starter nede i karet. Er ikke sikker på om disse er viltfanget eller om det er eget oppdrett (F1), men skal få undersøkt dette.

Gleden er med andre ord stor her i Hof i dag, nesten som 17.mai og julaften på en gang.

Bilder får komme senere
Plussmedlem
Trist at det var akkurat den hua av den sjeldne fisken du mistet!

Men gratulerer med et nytt par! Godt det går an å være heldig også her i verden, hehe
Uff, ja jeg skjønte at du var skikkelig deppa pga den som du mistet.
Derfor tøylet jeg min nysgjerrighet og spurte ikke noe,
selv om jeg lurte veldig på hvilken av de flotte fiskene dine dette var.

Godt å høre at det ordner seg, Leif!
Er ikke gøy når slikt skjer.
Mista nettopp hele det siste kullet til Panduroene mine, så nær som en.
Blir jo så deppa at en nesten ikke vil snakke om det, vet du
Takk Anders og Odd.

Ja det er så trist når en mister fisk, spesielt fisk som nær ikke er å oppdrive igjen. Men denne gangen kan en vel si jeg hadde flaks. Noe som hadde vært minst like gøy er å få tak i ei hue til min VF Apistogramma Bitaeniata med lokasjon "Momon".

Lokasjonene er litt viktige, med disse Bitaeniataene om en vil beholde en "ren rase". Om en ikke tenker på dette i sin oppdrett og ikke tenker på rene raser kan en nok blande... Men for min del vil jeg ikke ha noe som jeg vil se på som blanding av disse lokasjonene. Noen vil nok kalle det hybrider, men det synes jeg er å gå litt langt kanskje..... Men samme lokasjon på disse er nok det beste og det mest riktige for evnt vidre salg av yngler.

Skal nå ned i kjellern og ha vannbytter. Det synes jeg er kos, selv om det tar litt tid med så mange kar. En formiddags kosestund før det braker løs i tippeligaen i kveld. Blir nok ingen 7-0 seier i kveld, men skal suge lenge på seieren sist helg med di siffrene. Laget "mitt" har jeg holdt med i tykt og tynt siden sesongen 76/77.

Go on canary birds...........
Gambusia holbrooki yngel
Da må jeg ha en liten pause. Har byttet vann på 7 av karene og byttet litt på to av karene. Ved flyttingen av de største cacatuoides ynglene oppdaget jeg 7 stk og ikke bare 5 som jeg trodde dem var. Bilde 1

De 7 fikk bytte plass med Gambusia holbrooki gjengen som nå er kun 3 voksne (1+2). Et par av huene har mao forduftet i løse luften.... Men det var yngel der, 8-9 stk som jeg også tok ut. Gøy var det. Nytt oppdrett!! Bilde 2

Bilde 3 er av den ene av mine cacatuoides hanner av viltformen. Synes han blir bare flottere og flottere for hver dag som går. Mange synes viltformen av cacatuoides er flottere enn oppdrettsvarianten, og kan vel ikke blånekte på det.

Iallefall virkelig flotte eksemplarer jeg har hos meg

Får vel påhan igjen her skal jeg bli ferdig til fotballen......



Stilig bilde det siste der, liker posituren hans. Nydelig fisk også da! Smugleser en del i tråden din, keep up the good work!
Flotte bilder igjen Leif.
Nytt kamera?

Blir det mye fuktighet i kjelleren med så mange kar?

Reiser til Madrid i morgen for real vs SPURS.
Fortjent det nå etter 7 arbeidsdager i strekk. Så nå er det helg.

Espen
Takk begge to. Nei har ikke nytt kamera, men tolmodighet er en dyd. Jeg synes herremannen var så flott og måtte bare ha et fint bilde av han. Dette ble det beste etter min mening (det tredje i forrige innlegg) av omlag 30-35 bilder bare av han.

Har da fått satt meg ned i kjelleren med pc, rene og klare kar, tippekuponger og godt mot, hehe. Min minste bror ringte, så han kommer en tur også. Kona og guttungen er på besøk.

De nye sp "Oregon" er bare så flotte og er mer og mer fremme. Skal få tatt noen flotte bilder av dem og få lagt ut. Husket ikke at hua var så flott!! Har noen bilder, men de ble dårlige

Legger likevel ut et elendig bilde av hannen, men lover bedre bilder
Får vel ta en intro til dette innlegget:

På skolen var jeg hverken biologi eller kjemi geni, men likte alt som eksploderte eller tok fyr..... Hadde jeg visst at jeg skulle bli akvarist hadde jeg nok fulgt noe bedre med.

Etterhvert som en får fisk som både er sjeldne og kanskje litt ømfintlige prøver en så godt en kan med å legge forholdene til rette.

Derfor har jeg startet opp med en liste over fisk jeg har med type fisk, lokasjoner, temp, dh, gh, kh og ph og hele registeret..... Men ser det noen steder står dh og andre steder kh. Så tenkte jeg nå skal jeg se i basen over det som står under kH.

Tja ble vel enda mer frustrert enn hva jeg var. DH og KH tenkte jeg kanskje var det samme, men ser en i basen her så står det;

KH: Innholdet av hydrogenkarbonater i vannet kan være viktig med hensyn til stabil pH-verdi. Hydrogenkarbonatene fungerer nemlig som en buffer i vannet med hensyn til pH. Har man en lav KH-verdi i vannet kan man oppleve store eller hurtige svingninger i pH-verdien gjennom døgnet, noe som kan stresse fisken og gjøre dem mer utsatt for infeksjoner og sykdom. De fleste fisker vil ha en KH på mellom 3° og 10° dH.

Jaaaaaa...... KH på mellom 3 og 10 dH.

Går det en viss mengde KH i en dH? Føler meg ekstremt dum akkurat nå, men ser at dette er ganske så viktig for fiskenes ve og vel, så kan noen hjelpe meg på NORSK? For meg var dette gresk.

For meg slik jeg leser dette om en skal tolke det går det liksom fra 5 cm til 4 m t.ek, derfor tenkte jeg på lik linje at det var en viss kh i en dh, på lik linje som det er et visst anntall cm i en meter.

Et langt og kjedelig innlegg, kanskje, men ønsker hjelp til dette på NORSK
Hei Loffa

Kh sin måleenhet er dh. Slik som måleenheten på temperatur er for oss i norge er Celsius.

Dette er en side jeg synes forklarer kh på en forståelig måte.

KH Forklart på en forståelig måte

Håper det er til hjelp.
Hilsen
Fart66
Tusen hjertlig takk Fart66.
Ja det var en side (link) til en flott NORSK forklaring. Selv en med kun søndags skole og to netter på husmorskole klarte å tolke den......

Mange vil nok si at kjemi er ganske så komplisert, men om en setter seg inn i det, er det kanskje ikke så ille like vel, om en blir forklart det slik at en skjønner det.

Mange forklarer som om mottagere allerede vet svaret på forhånd.

For å skryte litt av meg selv var jeg vel LITT innpå hvordan dette hang sammen, som at cm måles i meter.... Men det var vel mer flaks enn kunnskap.

Tusen takk igjen, Fart66, siden er lagret
Barlowi, barlowi i love you
Fredag har jeg bursdag, men mottok gaven i dag. En gave jeg for mitt vedkommende ikke trodde var mulig å få. På min vanlige runde i karene fikk jeg se Mr Barlowi ble jaget pokker i voll av ei noe sint hue, og lurte selvfølgelig på hvorfor.

Inne i hula ser jeg en gul skjønnhet og jeg fikk mine tanker om at nå er det leik på gang..... Løftet forsiktig på hula og hva fikk jeg se, EGG!!! Jaggu skal jeg si han endelig har fått snøre i bånn han kjerne karen. Ikke mange eggene, 14, men likevel kjempe gøy. Kan vel trygt si jeg er i ekstase akkurat nå.

Vet ikke hvor store kull det vanligvis er på Barlowi, men til å være så stor synes jeg dette var et unormalt lite antall.

Mindre apistos legger jo 70-100 egg av erfaring. En del har nok muligens blitt spist eller gått til spille på andre måter.

Bildene som her legges ut er de eneste tre jeg tok for å ikke uroe dem mer enn nødvendig.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Gratulerer med egg! Så spennende!
Grattis loffa. Etter det jeg vet er det ikke mange eggene pr gang hos barlowiene, så det er ikke sikkert at de er spist
Trym81
Grattis loffa. Etter det jeg vet er det ikke mange eggene pr gang hos barlowiene, så det er ikke sikkert at de er spist :)



Takk takk begge to


TomC var den første jeg sendte mail til og fortalte om eggleggingen. Han sier det samme som jeg tenker, at det egentlig er feil å kalle Barlowi en munnruger. De ruger jo ikke eggene, men flytter larvene med munn.Legger dem gjerne i en grop når hun selv skal ha mat.

Apistogramma Barlowi er en fakultativ munnruger, dvs. at den munnruger når forholdene passer, og lar vær å munnruge når noe gjør at den ikke har lyst. Det avhenger litt av hvor mange yngel hun får også, om det er plass i munn hennes eller ikke.

Han skriver også at hannen sjelden er en trussel, heller hun selv når hun får neste kull med egg. Da blir de eldste ynglene sett på som fiender i forhold til de nye ynglene. Da KAN det ende med katastrofe.

Om ynglene skulle klare seg og hun legger nye egg igjen får jeg flytte på ett av to.

Han nevner at velvoksne huer ofte ikke legger mer enn 20-25 egg når de munnruger, så da antar jeg 14 ikke er illelikevel på første forsøk.

Var nede en tur igjen etter forrige innlegg, og da hadde hun virkelig murt igjen åpningen til hula. En ordentlig barikade. Jaggu er dette gøy, og håper noen av de overlever. Tenke seg da til oppdrett av BARLOWI, det vil i så fall overgå all forventning

Bilder av Apistogramma sp. "Oregon" VF Rio Itaya
Gratulerer med egg Loffa.
Dette er likt det jeg opplever med mine A. barlowi. Ikke veldig mange egg, trolig 12 -15 stk, men hunnen min er også ganske liten, hannen er diger i forhold, men ble allikevel kjeppjaget og fant seg stort sett i det.

Opplever det som Tom.C forteller om, at når hunnen er ferdig med ett kull og går på et nytt, jager hun de første karet rundt så fort hun ser dem. Viktig med tett beplantning som gir gode skulesteder og også beitemuligheter. Jeg ser at de beiter på javamosen og gulrotgresset.

Blir fint å følge dem, de er knøttsmå!
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap