Anders' akvarierom [NR. 1] (side 37)

Heldig du ,mine vil ikke legge egg

Små grønne yngel er bare sååå søte .
Bente Kråkenes
[QUOTE=Anders K] De er et vakkert syn :-)


Det er de absolutt. Har ikke hatt mine så lenge, men var helt ubeskrivelig glad når jeg fikk tak i de. Jeg har 6 typer Corydoras nå, og har hatt en syvende. Og hos meg er de grønne og orange laserne veldig sky i forhold til de fem andre typene jeg kjenner til. Er det normalt at disse er sky? De er i grupper på hhv 17 og 12 stk. Kun i starten de var mye framme og over alt. Nå piler de bort for "ingen ting" (nå er de ikke voksne da, men de andre har jeg jo også fått unge).


Har du de alene i et kar ?

Merker ihvertfall selv at de kan være sky hvis de går alene i et kar,men kommer de sammen med andre coryer ,så blir de mye mindre sky.
Sølvi:

Green laserne har her gått med Paelatusene siden de kom. De orange har gått alene til i dag. Har nå en stim av en eller annen tetra-type (stod vinkeltetra, men det er det IKKE). Så Noen har gått alene, og noen sammen med andre coryer...like sky.
Plussmedlem
Bente Kråkenes
Er det normalt at disse er sky?


Mine er sky, men de var enda skyere før siste ominnredning av akvariet. Da var de aldri fremme før lyset var slukket.

Nå er de fremme ved fôring og sånt uten at jeg trenger å slukke lyset, og jeg kan sitte foran akvariet og se på dem. Men de er fortsatt sky og skvetne, og jeg vet mange andre som opplever det samme, så ja, det er helt normalt
Samme med Orange Laser, de er sky her.

Har hatt paleatus også, disse derimot var svært lite sky!
Skal ikke være så lett nei og veldig mange coryer er dessverre sky. Selv har jeg prøvd div. sammensetninger og bytte til andre kar .Veldig ofte finner jeg ut at de trives bedre i et kar enn i et annet av en eller annen grunn. Hvis en har coryer som ikke er sky ,så hjelper det ofte å sette de som er sky sammen med de. De som hos meg er minst sky er Sterbai og sp.black, så disse bruker jeg litt bevisst til å få de andre frem
Takk for tips Sølvi. Skal gjøre et forsøk med pandaene, og også bruke Paleatene litt mer bevisst.
Plussmedlem
Yippi! I dag fikk jeg hentelapp i posten; de manglende porsa-delene jeg bestilte til reolen har kommet. Det betyr vel igrunnen at jeg har alt klart!

Eller, vent litt, jeg har jo et par filterhyller igjen å snekkere... tenker jeg får dra med fatter'n en tur til Byggmakker i morgen. Jeg må finne ut hvor store de trenger å være, da. Det er 3 Eheim pro 2224 og 2 Eheim Classic 2213, men det er også et Sera-filter som er litt større (bredere). Jeg må nok måle litt, og være sikker på at jeg har plass...!
Det har jeg, da, for veggen er litt over 2 meter. Det bør absolutt gå. Største dillemma er egentlig hvor jeg skal gjøre av 54 literen :p Det kan jo være greit å vite...

Det blir sannelig ikke mye veggplass til overs, heller! Men egentlig er det godt jeg ikke har plass til mer nå. Og nå SKAL jeg ikke ha mer før jeg kjører bil selv, heller! Det skal jeg holde fast på. Og den dagen jeg skal ha fler akvarier, må jeg rigge til det ene rommet i kjelleren. Jeg har planen klar! *host*
Neida
Plussmedlem
Legger ut et bilde jeg tok her en kveld En svardplante har "skutt" en lang avlegger over vannoverflaten, og på den vokser det masse, små sverdplanter! Kanskje jeg kan få plantet disse?


[External Image]
Få stilkene ned under vann, så slipper de små slitet med å danne undervannsform når duplanter dem om. Blir fine de der :o)
Plussmedlem
Linda W
Få stilkene ned under vann, så slipper de små slitet med å danne undervannsform når duplanter dem om. Blir fine de der :o)


Skal jeg plante de èn og èn, da? Det vil ai at jeg tar de av den "avleggeren"?

Litt fint det her, elsker sverdplanter, og trenger dem virkelig nå!
Plussmedlem
I dag blir det vel at jeg kommer til å flytte en haug med akvarier rundt i akvarierommet, da... usj. Jeg gruer meg, for jeg hater jobben med å tømme, ta av armaturer og alt det som må gjøres. Men gjøres må det for å få plass til den nye reolen, eller ihvertfall der JEG vil ha den, så...

Faren min er i gang med å installere 4'er-stikkontakt nå til reolen med de 3 98 literene. Nå skal jeg for å fordrive tiden prøve å få vekk vannstripene i den eldste reolen... de er rett og slett limt fast på glasset, og jeg får ikke skrapt det vekk engang. Det ser grusomt ut! Men nå skal jeg se om salmiakk gjør susen...!
Bakepulver på våt tannbørste pleier å funke her
Lykke til i dag, det er litt av en jobb når akvarier skal flyttes om.
Plussmedlem
Marita Ekdahl
Bakepulver på våt tannbørste pleier å funke her :) Lykke til i dag, det er litt av en jobb når akvarier skal flyttes om.


Takk, Marita! Tro det eller ei, men jeg tror faktisk jeg har en tannbørste liggende i akvarie-hyllen min til akvariebruk!
Må testes! Ikke en gang salmiakk klarte det greiene der :p
Plussmedlem
Jeg må bare si; da er jeg igang! Jeg fant ut at det beste var å flytte reolen først til andre siden av rommet der den skal stå. Så nå har jeg inntil videre plassert de innvendige filterene i 230 literen så de skal holde seg i drift. Det tar gjerne en del tid å få flyttet en reol!
Men jeg har langt ifra flyttet den enda, da, for den er ikke tømt for vann ennå engang.

Har måttet ta ut hyllen med alt akvariestæsjet fra rommet. Alt inventar måtte ut, og er plassert utover hele rommet. Mens den hyllen først var ute av rommet, tok jeg en grundig støvsuging av den. Det trengtes, for der var det en del "bøss" og pestsnegler :p

Nei, nå får jeg igang igjen! Mange akvarier skal tømmes.

Plussmedlem
Puh! Nå har jeg sjauet i timesvis, og nå er iallefall den ene reolen på plass der den skal stå :p Reolen med de 3 98 literene har blitt flyttet til venstre for vinduet.

Det gikk ganske fint, akvariene ble tappet ned for vann, men alt av inventar var i. Fiskene fikk litt panikk av å leve i så lav vannstand, ja, og jeg hadde en liten ulykke med en Corydoras eques. For når jeg nesten var ferdig med å tappe ned vannet, føyk en Eques rett på slangen! Den kom seg jo ikke inn, selvfølgelig, det var den alt for stor til. Men stakkar liten! Håper den ikke fikk noen skade av det, jeg reagerte fort, ihvertfall.

Flyttingen gikk fint, vi tok ned et og et akvarium fra reolen først og satt de vekk så lenge, så flyttet vi reolen og satt deretter akvariene tilbake. Så ble de fylt og fikk på armaturene.
Green Laser-barna er hypre etter kjempe-vannbyttet! Jeg var litt redd for at det skulle bli litt voldsomt, men de ser absolutt ikke ut til å ha reagert negativt. Og de fikk jo 100% vannbytte når de var nyfødte, også.

De andre, voksne ligger egentlig bare ufornøyde under rota og furter nå, det var ikke gøy med flytting, syntes de



Reolen på plass
[External Image]
Plussmedlem
Faren min skal lage 2 filterhyller til meg. I går var vi på Byggmakker og kjøpte materialene som trengtes. Det ble hobbyplater. Det kom på over en tusenlapp, det også...

Han har lovet meg å snekre sammen hyllene, men malejobben skal jeg gjøre selv. Eller, ærlig talt så vet jeg ikke om jeg orker å male de hyllene! Det er tross alt to hyller, og de trenger 3 strøk hver... urk. Skal jeg gidde? Eller skal jeg bare la de stå trehvite, ihvertfall inntil videre? Jeg er litt nøye, også er jeg redd for at det skal se stygt ut og at jeg skal gå og irritere meg over det. :-/
Jaja, jeg får se når de er ferdig snekret. Det blir ikke i dag uansett. Det er greit, for akkurat nå kjenner jeg at lysten til å gjøre noe mer er liten.

Men tenker at jeg skal prøve å flytte et par akvarier til i løpet av kvelden
Plussmedlem
Nå har jeg et annet akvarierom, hehe Det er helt endret der inne nå for meg som er der. Virker litt større, faktisk!

For nå er nemlig flyttingen av akvariene der inne ferdig, og det som gjenstår nå er å få akvariene i reolen og starte dem opp. Reolen er ferdig snekret

Jeg har holdt på med akvariene i hele dag, og nå er jeg trøtt og sliten, kjenner jeg. Ahh... godt å tenke på at det bare er en uke igjen til påske, da kan jeg kose meg med akvariene hele tiden
Jeg er veldig fornøyd med dagens innsats, og hvordan ting blir. Men jeg er langt ifra ferdig enda. Mye som gjenstår.

Legger ut noen bilder av selve rommet, dårlige som vanlig. Når jeg tar bilder med kameraet mitt merker jeg hvor utrolig deilig det skal bli med et speilreflekskamera! Da kan jeg ta brukbare bilder av akvarierommet og fiskene uten å streve en masse

Men legger til bildene, man får da et inntrykk

Høyre side, lengst inn i rommet (beklager for litt små-rot)
[External Image]


Reolen, andre siden i rommet. Man kan se 54 literen på begge bildene.
[External Image]
Plussmedlem
Legger ut et par bilder jeg tok av Green Laser-barna ende istad også. De har vært skikkelig aktive og fornøyde i dag Egentlig er de aktive hele tiden, de ligger ikke ofte og slapper av, så det er en skikkelig aktiv gjeng. Virkelig!
Plussmedlem
Glemte å ta med bildene i innlegget over :p



[External Image]

[External Image]
Ser veldig bra ut dette Anders og de små grønne er jo bare herlige
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap