Mine akvarier og sånt (side 38)

Mvjnz
Jeg er hvertfall helt betatt og skal ha den, eller hvertfall noe som ligner:)


Helt Betta(tt)!
hehe

Fisken hadde allerede blitt sendt til Usa, til tross for at det stod Thailand i beskrivelsen, så jeg har nå spurt han om han har et lignende par som befinner seg i Thailand. Og de hadde en hunn som de beskrev som en 'svært god match'.


Spurte selgeren om han hadde flere fisker i samme farge, og han er fra Thailand så engelsken er litt knotete, men jeg forstod det slik at han hadde mange flere som han kom til å legge ut for salg i nær fremtid, og han ba meg sjekke ut fiskene til en venn av han.

Det gjorde jeg, men det var ikke noe som jeg måtte ha, så jeg sendte epost tilbake og sa at jeg hadde egentlig forelsket meg i den første fisken og håpet å se flere for salg snart. Da fikk jeg til svar de hadde ikke flere i den fargen, og beklager så meget.



Han må ha ment mange andre fisker, ikke mange andre i samme farge...

Nå er auksjonen fjernet også, og jeg lagret ikke bildet... Det var ikke tilfeldigvis noen som lagret det som kan sende det til meg?
Mvjnz
:( Nå er auksjonen fjernet også, og jeg lagret ikke bildet... Det var ikke tilfeldigvis noen som lagret det som kan sende det til meg?


Sjekk i cache på browseren din.
Har besøkt siden etter at den ble fjernet så da hjelper det nok ikke så mye...
Er en smule bekymret for at hvitprikkparasitten i 90 literen skal være av den varmeresistente typen. I dag er tredje dagen med temp over 32 og fremdeles har en av kardinalene og en av killiene prikker. Tidligere har prikkene vært borte etter to dager.

Og det hjelper ikke å se at den største ancistrusen plages av varmen. Den sitter oppe ved overflaten hele tiden og vil ikke spise. Da har jeg bare lyst å finne en bøtte kaldt vann og hive i karet. Men det kan jeg jo ikke.

Denne ancistrusen har vært utsatt for varmekur flere ganger før, uten at det har plaget den, og det ser ikke ut til å plage de små nye. Så kanskje de blir mer følsomme for varme med alderen?

Ingen av de andre fiskene ser ut til å plages, men så ligger jo tempen rundt 29 grader til vanlig, så de er vant til det.

Tror ikke jeg nevnte det, men killihannen med bøy i ryggen døde plutselig for noen dager siden. Og så fikk killihunnen samme bøy i ryggen dagen etter, men hun virker frisk foreløpig. Hun er omtrent samme alder som han, så jeg regner med det er alderdom.
Jeg vet jeg sa jeg skulle ikke avle på VT'en min, men etter at han viste seg for et speil i dag har jeg forelsket meg på nytt og tenker at man kunne jo få noe interessant avkom hvis man krysset en VT med f eks en PK eller HM? Eller en CT, men det er jo en ganske vanlig kombinasjon og dermed ikke så interessant. Jeg skulle likt å eksperimentert litt....

Jeg tror at når jeg reiser for å kjøpe et PK-par om en ukes tid eller så, så kan jeg kjøpe med meg en lys hunn, enten hvit, rosa eller gul, siden lyse farger er recessive.

Eller hvis jeg ender opp med en lys PK hunn kan jeg alltids bruke henne også... Etter at jeg har fått oppdrett på PK-paret seff, er jo det som skal gjøres først. Eller aller helst vil jeg jo ha oppdrett på smaragdinaene, men de virker som de vil ta seg god tid.... Så da kan jeg sysle med kampfiskyngel mens smaragdinaene godgjør seg

Her er hvertfall noen bilder av kampfisken fra i dag. Beklager elendig kvalitet, men han ville ikke slutte å bevege seg. Tok et par med blits, men jeg liker ikke blits fordi det vasker ut fargene og ser bare rart ut, så det første er med blits og de to andre uten.

(Han har kulemage fordi boksen glapp da jeg foret og massevis av flakfor havnet i karet. Fisket opp mesteparten i overflaten og flyttet noen snegler til å spise det som sank, men han fikk i seg litt fo rmye likevel.)
Mvjnz
Jeg vet jeg sa jeg skulle ikke avle på VT'en min, men etter at han viste seg for et speil i dag har jeg forelsket meg på nytt og tenker at man kunne jo få noe interessant avkom hvis man krysset en VT med f eks en PK eller HM? Eller en CT, men det er jo en ganske vanlig kombinasjon og dermed ikke så interessant. Jeg skulle likt å eksperimentert litt.... Jeg tror at når jeg reiser for å kjøpe et PK-par om en ukes tid eller så, så kan jeg kjøpe med meg en lys hunn, enten hvit, rosa eller gul, siden lyse farger er recessive. Eller hvis jeg ender opp med en lys PK hunn kan jeg alltids bruke henne også... Etter at jeg har fått oppdrett på PK-paret seff, er jo det som skal gjøres først. Eller aller helst vil jeg jo ha oppdrett på smaragdinaene, men de virker som de vil ta seg god tid.... Så da kan jeg sysle med kampfiskyngel mens smaragdinaene godgjør seg:) Her er hvertfall noen bilder av kampfisken fra i dag. Beklager elendig kvalitet, men han ville ikke slutte å bevege seg. Tok et par med blits, men jeg liker ikke blits fordi det vasker ut fargene og ser bare rart ut, så det første er med blits og de to andre uten. (Han har kulemage fordi boksen glapp da jeg foret og massevis av flakfor havnet i karet. Fisket opp mesteparten i overflaten og flyttet noen snegler til å spise det som sank, men han fikk i seg litt fo rmye likevel.)

ÅÅÅ så flott han er , han kler jo godt den kulemagen da....virkelig flott fisk...
Hehe, jo jeg må si jeg synes han kler den kulemagen jeg og Men tror han skal få faste i morgen...

Nå har han bygget seg digert, tjukt skumrede. De andre han har laget har vært bittesmå og patetiske, så han likte visst festmåltidet sitt
Mvjnz
Hehe, jo jeg må si jeg synes han kler den kulemagen jeg og:) Men tror han skal få faste i morgen... Nå har han bygget seg digert, tjukt skumrede. De andre han har laget har vært bittesmå og patetiske, så han likte visst festmåltidet sitt:)

Da var det sikkert festmåltidet som skulle til....Nå mangler det bare en dame....)
Joda, her er den nok varmeresistent hvitprikk ute og går Fjerde dagen og nå har to av kardinalene prikker. Killihunnen fant jeg død, sammen med den ene lille ancistrusen.

Hvis den andre nye ancistrusen dør blir jeg seriøst sur. Da har karet hatt hvitprikk, varmeresistent sådan, uten at jeg får noe igjen for det.

Dette er første gang jeg har opplevd at varmekuren ikke virker. Vanligvis er symptomene borte etter 2 dager og den fjerde dagen skrur jeg ned tempen og alt er bra igjen. Ingen har noensinne hatt tilbakefall etter det.

Men nå må jeg altså ut og kjøpe medisin. Har skrudd ned tempen slik at de kan ha det litt behagelig noen timer før de blir medisinert.
I og med at hvitprikken ser ut til å være ganske resistent. Har du vurdert metoden med slamsuging/tempøkning til ca 30 og salt?

Dette er jo en ganske avansert metode som krever litt kunnskap pga dosering etc, men den er ganske utbredt hos de mer erfarne akvaristene
Jeg tenkte på det, men er ikke godt kjent med metoden.

Hvaslags salt brukes og hva er doseringen? Og går dette bra med botia og ancistrus?

Forresten har jeg innsett at jeg burde kjøpe inn esha-medisiner, siden disse virker bedre enn disse kreftfremkallende stoffene de selger i dyrebutikkene.. Men de selges ikke i australske nettbutikker, så er det noen som vet en europeisk nettbutikk som selger dem billig og som sender utenfor Europa?
Jeg kan ikke hjelpe deg med dosering desverre. Jeg har gudskjelov aldri hatt bruk for den metoden selv. Men de jeg har hørt om metoden fra er folka på Loaches som bruker det på Botia, så det lar seg gjøre på såkalt salt-ømfindtelig fisk. Ligger noen tråder om dette på forumet (loaches).

Esha er det jeg bruker (på bl.a Botia) og det har fungert fint. Du får kjøpt det hos plymouthdiscus.com som ligger i England. Samme sted man får kjøpt Flubenol. Tror de sender over hele verden
Takk

Hjelper ikke så mye denne gangen, siden jeg ikke kan vente en uke på at det ankomme før jeg medisinerer, men skal kjøpe inn og ha det stående til neste gang.

Skal sjekke loaches for saltmetoden.
Kjøpte medisin på dyrebutikken og ga dem halv dose som anbefalt for botiaer. Den klistrede tråden hos loaches anbefalte også medisin fremfor salt, og beskrev i detalj hvordan man skulle medisiner for best mulig resultat. Så da er det bare å vente og se hvordan det går...

Og det er visstnok ikke lov å importere medisiner for dyr, så det blir ikke noe esha på meg... Kjøtt, meieriprodukter, frø osv skjønner jeg at det ikke er lov å innføre, men hvorfor medisiner for fisk skal være ulovlig vet jeg ikke..
Hei
"Stickyen" anbefaler ikke salt nei. Saltmetoden er for de litt mer viderekomne da faren for overdosering er stor. Men leter man litt i andre tråder der finner man ut litt mer. Skjønner godt at du er skeptisk, men jeg ville nevne det som en mulighet om du har fått multiresistent hvitprikk.

Import av medisin er ulovlig her også. Men mange av oss gjør det allikevel
Er du 100% sikker på at termometeret ditt er helt korrekt, Marianne?
Husk å dobbeltsjekke, kanskje også trippelsjekke, med andre typer termometere.
Man gjør bare vondt verre med varmekuren dersom tempen i realiteten bare er 31°C, og ikke 32°C som den MÅ være for at hvitprikkparasitten skal dø.

Jeg samlet inn og hang en gjeng termometere i samme kar en gang, for å se hva de viste. Det var direkte skremmende å se hvor store avvik det var.... herregud så mye dårlige termometere det er på markedet! Opptil 2°C forskjell var det!
Og hadde jeg da brukt et av de som viste lavest og mest feil i et akvarium der jeg kjørte varmekur mot hvitprikk, hadde jeg selvfølgelig ikke greid å knekke parasitten - siden termometeret kanskje viste 32°C mens det i virkeligheten bare var f.eks. 30½°C....
Import av medisin er ulovlig her også. Men mange av oss gjør det allikevel


Her blir all innkommende post gjennomlyst, så det er ikke mye hjelp i å prøve å sende ulovlige ting inn i landet. Og jeg bruker ikke $60 på medisin bare for at den skal bli stoppet på grensen...

Men takk for tipset uansett

Er du 100% sikker på at termometeret ditt er helt korrekt, Marianne?
Husk å dobbeltsjekke, kanskje også trippelsjekke, med andre typer termometere.
Man gjør bare vondt verre med varmekuren dersom tempen i realiteten bare er 31°C, og ikke 32°C som den MÅ være for at hvitprikkparasitten skal dø.


Nei, det er jeg jammen ikke sikker på. Men det har vært så varmt her at termometeret har vist 33-34, så det er litt å gå på der.. Og jeg har brukt varmekuren i dette karet gjentatte ganger tidligere med samme termometer og da var det ikke noe problem.

Ikke noe å gjøre med det nå da, nå får jeg bare gjøre ferdig medisineringen...

Satte ned tempen til 28 grader tidlig på ettermiddagen. Nå er det etter midnatt og fremdeles viser det 31 grader i karet... Bare viser hvor varmt det er her for øyeblikket... Vi har kun to årstider - sommer og vinter. Og vinter blir det ikke før i mai/juni.
Ene katten vår, Odo, ble påkjørt i går. Visste ikke at det hadde skjedd engang, han kom inn i går morges og la seg til å sove. Litt utpå ettermiddagen kom naboen og ville bare fortelle oss at hun hadde sett han bli påkjørt tidlig på morgenen, og bilen hadde ikke stoppet engang, så hun beskrev den slik at vi kan se om vi finner den igjen (her er holdningen av hvis man kjører på et dyr SKAL man stoppe, uansett).

Så vi takket henne for opplysningen og gikk og sjekket Odo der han hadde sovet hele dagen. Kjente på hele kroppen og fikk han opp og gå, men ingen tegn til skader. Så vi tenkte at her har han vært skikkelig heldig. Beskrivelsen til naboen var nemlig at han hadde blitt truffet og rullet rundt og deretter løpt avgårde. Heldig som ikke ble drept med andre ord.

Men hele resten av dagen og hele natten lå han bare og sov, og i dag tidlig bevegde han seg sakte og stivt og ville ikke drikke. Han er helt besatt av vann og MÅ drikke alt vann han kommer over, så at han ikke vil drikke når man setter en skål med friskt vann foran han tyder på at han ikke har det helt bra. Men han virker våken og maler og mjauer til oss som vanlig, men han vil helst ikke røre seg.

Jeg har gjort det klart at jeg vil ta han med til dyrlegen og få han sjekket, men typen vil se det an litt til. Det er opprinnelig hans katt, så han får bestemme. Virker ikke som det er noe brudd eller noe annet alvorlig, ellers hadde jeg nok satt foten ned.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap