Leifs verden (side 38)

bilde 1. Sebraciklida med yngel. Ser ikke så mye ut, men sjekk neste bilde!!!!

bilde 2. Har du sett maken. Det er jo tusenvis, hehe nesten iallefall. Bare ett kull!!!!!!

bilde 3. Her er det en liten albino ancistrus som venter på å møte sine søsken. Hannen ligger på nye egg

Yngel karret til ciklidene er ganske allsidig nå. Forrige kullet med sebra (tok ut bare noen få), et kull med mossambicus og i dag kom det inn 10-15 yngel med palettciklider. Blir artig å se hvem som vokser raskest og terroriserer de andre......
PHUUUUUUU etter 2 dagers lesing og kommet hit, mye latter og noen tårer. EN ting vet jeg, skal jeg på dine trakter så får du besøk hehe

Mvh Per
PS til innlegg nr 596 nei han er godgutt :P
loffa
Det blir ikke til at jeg bygger enda en reol, men et bord til 2 stk 70L. Tungvindt med reol når det er heldekkende topper synes jeg, derfor blir det et bord. Legger ved noen bilder. Noen som vil kommentere så er jeg mottagelig for det :- =)


Jeg bare lurte på om du ikke er litt urolig for å bruke så mye ubehandlet treverk i forbindelse med akvarier? Ubehandlet tre er litt risky ved vannsøl, treverket suger vann, det kan vri seg/slå seg og dette igjen kan medføre forskyvninger under karene...? Fuktig treverk sveller opp, og kan gi ujevnheter under et kar f.eks.

Hvis du malte alt sammen med en type utendørsmaling som tåler storm, regn og kuling, så ville det også bli penere i tillegg til at det tåler en skvett vann som søles nå og da. Jeg brukte en type som heter Nordsjø Ready på et akvarieskap jeg lagde en gang.
blondviking
PHUUUUUUU etter 2 dagers lesing og kommet hit, mye latter og noen tårer. EN ting vet jeg, skal jeg på dine trakter så får du besøk hehe Mvh Per PS til innlegg nr 596 nei han er godgutt :P



Hei blodviking ;- =)
Ja det er en del lesing om en skal begynne fra start og bla seg gjennom alt. Enda min tråd ikke er de lengste. Som du sier eller rettere sagt skriver blir det mang en latter og noen tårer. Ikke er det bare gøy å skrive om ting som skjer i karrene, yngel og egg som kommer, hva en lager selv også videre samt å kunne ha muligheter til å lese selv når ting har skjedd. Andre kan også lære litt av det som skrives i andres tråder ;- =) Har lært veldig mye av MonaO da jeg er Corydoras fan på min hals. Ja om du skulle være på disse trakter er du hjertlig velkommen og kaffen skal være nytraktet, ja det gjelder alle :- )

Har ellers i dag fått ordnet et karr til palett leiksparret jeg fikk i går kveld, fylt to ledige karr med sand og vann samt pumper og laget "gulv" i stedenfor hylle i det nye bordet. Der fikk jeg plassert en 54L. På bordet står det 2 stk juvel 70 litere og et klekke/yngelkarr. Så nå er det totalt i kjelleren 10 akvarier, nei 11 karr er det pluss 350L i stua. Har misstanke om at jeg trenger et par karr til etterhver da jeg vil ha flere cory grupper enn hva jeg har i dag. Men plassen begynner å bli minimal i akvarie kjelleren min nå. Mulig annen fisk etterhvert må vike plass da det er corydoras med stor C som er prioriteten min. Venter på å få hentet 6 sterbai yngel og har i slutten av mnd tenkt å kjøpe en gruppe på 10-15 C Paleatus. Så dette var mnd fisk på Liertoppen i september og en meget hyggelig pris. 210 for 10 stk mener jeg det var ;- =) Da er det gøy å handle når en får sååå mye cory for pengene ; )

Mona: Skal svare på innlegget ditt litt senere i dag/kveld.
Mona o sin tråd ja hehhe
gjort på 14 dager :P
PS fikk ikke kommentar på bilde av han hærlige
blondviking
Mona o sin tråd ja hehhe gjort på 14 dager :P PS fikk ikke kommentar på bilde av han hærlige


Glemte vel det da.hehe. Jo da LOFFA JR er en skjønn gutt og sønn jeg er stolt av. Han rundet ett år 31.juli. Hadde jeg ikke blitt så gml som nå skulle jeg villet ha en til. Men nå er det STOPP på 3 stk-

Jr er en super akvarist og hyler om han ikke får være med pappa ned i akva rommet å mate fiskene. Gjerne ta tak i det han finner av hover, isbokser, pumper og gjerne varmekolber (som flesteparten ikke brukes sommertid)- Sist var det en nyinnkjøpt varme kolbe som gikk i gulvet når pappa sa......
vær forsiktig gutten min.... PANG der gikk den i betong gulvet.
mona o
[QUOTE=loffa] Det blir ikke til at jeg bygger enda en reol, men et bord til 2 stk 70L. Tungvindt med reol når det er heldekkende topper synes jeg, derfor blir det et bord. Legger ved noen bilder. Noen som vil kommentere så er jeg mottagelig for det :- =)


Jeg bare lurte på om du ikke er litt urolig for å bruke så mye ubehandlet treverk i forbindelse med akvarier? Ubehandlet tre er litt risky ved vannsøl, treverket suger vann, det kan vri seg/slå seg og dette igjen kan medføre forskyvninger under karene...? Fuktig treverk sveller opp, og kan gi ujevnheter under et kar f.eks.

Hvis du malte alt sammen med en type utendørsmaling som tåler storm, regn og kuling, så ville det også bli penere i tillegg til at det tåler en skvett vann som søles nå og da. Jeg brukte en type som heter Nordsjø Ready på et akvarieskap jeg lagde en gang.



Hei MonaO

Skulle jeg kjøpt materialer som f.ek er inpregnert, ville jeg blitt flådd på pris og kunne heller kjøpt porsa istedenfor. Grunnlaget for at jeg bygget slik jeg gjore er at jeg fikk tilgang til reisverket gratis. Så kostnadene mine har vært stort sett panelbord, listverk, stift til panel/lister og skruer og derfor ikke så ille. Fikk panelen til 6,50 kr pr meter som jeg synes er billig.

Når det gjelder vannsøl blir det faktisk ikke så mye av dette, men seff blir det litt damp. Hadde jeg vært redd for det du kommenterer hadde jeg ikke bygget den slik jeg har gjort. Husker også at du kommenterte at jeg hadde teppe i akvarierommet i et tidligere innlegg her i tråden. Jeg tar ikke alt så ille og tenker det værste. Bygger og tilrettelegger slik at jeg selv føler at det er sikkert for fisk, karr og utstyr. Tross alt er det noen tusenlapper det er snakk om totalt.

Hadde jeg hatt plass i akvarierommet hadde jeg innstalert sofagruppe og stereo der også ;-=) Jeg tilbringer ganske så mange timer der i løpet av uka så en sofa og musikk hadde jo vært herlig.

Planen er å få malt alt sammen, men venter med det til at det blir vinter og innevær. Hadde vel vært lurest å malt FØR jeg satte inn karrene, men slik ble det ikke grunnet min lille tolmodighet desverre. Hvordan maling og hvilen/e farger jeg kommer til å bruke vet jeg ikke enda
Var i 2 forretninger i dag etter 2 corytyper. Paleatus og sterbai. Men ble skuffet av både utvalg, str og pris. Tar en sterbaien f.ek i forhold til de to butikkene, kostet fisken det dobble i den andre iforhold til den første!!!! Skal ikke nevne butikknavn og sted, men skjønner at gresset er ikke grønnere på andre siden. Mener da utenfor Kongsberg. Men kom over en annen corydoras som jeg falt for og har lest litt på nettet om den da den faktisk ikke er registrert her på Akvaforum.no. Corydoras septentrionalis. Har aldri sett eller hørt om denne typen før og måtte lese meg til litt om dem. Jaggu skal jeg ha denne typen hjem til uka. Reiser vekk et parr dager nå, ellers hadde jeg kjøpt dem i morgen den dag. Er det noen... f.ek Mona O, om du er innom her, som har noen kjennskap til denne type corydoras. Har lest litt om den, men trenger lese litt mer. Vet at de trives best i 20-26 grader og at huene legger 2-4 egg av gangen, inntil 100 egg, for å nevne noe.
loffa
Var i 2 forretninger i dag etter 2 corytyper. Paleatus og sterbai. Men ble skuffet av både utvalg, str og pris. Tar en sterbaien f.ek i forhold til de to butikkene, kostet fisken det dobble i den andre iforhold til den første!!!! Skal ikke nevne butikknavn og sted, men skjønner at gresset er ikke grønnere på andre siden. Mener da utenfor Kongsberg. Men kom over en annen corydoras som jeg falt for og har lest litt på nettet om den da den faktisk ikke er registrert her på Akvaforum.no. Corydoras septentrionalis. Har aldri sett eller hørt om denne typen før og måtte lese meg til litt om dem. Jaggu skal jeg ha denne typen hjem til uka. Reiser vekk et parr dager nå, ellers hadde jeg kjøpt dem i morgen den dag. Er det noen... f.ek Mona O, om du er innom her, som har noen kjennskap til denne type corydoras. Har lest litt om den, men trenger lese litt mer. Vet at de trives best i 20-26 grader og at huene legger 2-4 egg av gangen, inntil 100 egg, for å nevne noe.





Jeg hadde stavet feil i søkemotoren så den står i basen faktisk
Da har jeg oppdatert profilen min og karrene. Må ha en del nye bilder, men får se om det kommer til uka en gang.

http://akvaforum.no/member.cfm?id=19239
Noen dager nå uten noen ord, så her kommer litt oppdateringer. En himmla gjeng med nye sebraciklide yngel har kommet og enda en hule ligger med egg.... strippet den ene mossambicus hua mi i kveld og resultatet ble ca 130 yngel. Etter at albino ancistrus hannen hadde sluppet ut de siste ynglene sine plasserte jeg han tilbake til hovedkarret til hans tre dame. Det gikk tre dager og det var egg igjen..... skal si han er heldig som kan skilte med dametekke. Kjøpte inn et nytt karr i går, en 530L akvastabil. Ser ikke ut til at jeg likevel har plass til den så den skal jeg kun selge videre. Skal rengjøre det, bytte et par lysrør holdere og bytte sidene på lystoppen (heldekkende topp). Legger den ut for salg litt senere når det er i strekk. Cory yngelen vokser fort og det er gøy å se utviklingen. Går vel ikke alt for lenge før jeg har noen til salgs igjen. Hadde ellers 50% vannbytte på 350L i kveld. Så ikke ut som juvelene oppi der likte alt det nye kalde vannet, men dem kom seg godt. Har blitt av med alle 6 scalarene jeg hadde og skal få inn noen kloreker i bytte for dem. Ser frem til å prøve det igjen. Har ellers vært rundt i div butikker å tittet på nye corydoraser. Milde himmel.... det finnes så mange flotte at jeg ikke aner hvem jeg vil ha. Det er en ting som er sikkert at det skal være voksne individer og mulig å få i leik og få yngel ut av det. Der bremser da noen av gruppene. Blant annet gruppen jeg nevne tidligere i et innlegg her. Krokstad senteret ved Drammen har et meget godt utvalg etter min mening. Venter fortsatt på å få hentet disse sterbaiene som jeg ble lovet og har prøvd å kontakte vedkommende flere ganger uten hell, så det ser ikke ut som den avtalen holdes desverre. Men men jeg får ta det for det det er og heller kjøpe meg ei gruppe etter hvert. Som dere ser har det da skjedd litt her siste uken.
Høres bra ut Leif.
Du finner da plass til det store karet. hehe.
Hvor fort vokser cory yngelet? Hva mater du med?
Har 4 som er klekt og venter på 30stk fra andre runde nå.

Espen
Black_Flys
Høres bra ut Leif. Du finner da plass til det store karet. hehe. Hvor fort vokser cory yngelet? Hva mater du med? Har 4 som er klekt og venter på 30stk fra andre runde nå. Espen



Hei Espen. Kan plassere 530L i 2.etg, men tungvindt å måtte dra slangen opp 2 etasjer, så det blir ikke plass andre plasser desverre. Hadde en drøm da men får ta den lærdommen at alt har sin grense. Gjør det fint det karret og selger det videre til en som HAR plass til det.


Coryene vokser veeeeldig sakte til å begynne med, men når de når en viss str skyter de fort ut i lengde. Har aldri målt etter tiden de har vokst da jeg har de over i oppvekst/oppdrettskarr etterhvert som dem kommer. Til tider når det har vært veldig mye egg har jeg også hatt eggene direkte oppi det karret. Til tider kommer det så mye egg at det det nesten er et ork å ta dem ut, derfor rett oppi oppdrettskarret. Jeg bruker forskjellige tabletter som løser seg opp til å begynne med, eller annet mindre for som synker til bunn. Etter kort tid går jeg over til litt forskjellig av synke for. Diskus for er genialt og inneholder mye kjøtt. Dette knuser jeg mellom to fingre før det går til bunns. Dette foret er etter min mening litt dyrt, men værd hver krone og fiskene vokser en del fortere. Mener å huske at jeg betaler ca 200 kr for en liter. Husker ikke om det er med eller uten rabatten jeg får. Jeg har testet ut dette på ciklider jeg har og ser tydelig bedre vekst på di som har da fått dette foret og de som ikke har fatt det.

Til opplysning ang cory og yngel, er det erfaring fra mine egne oppdrett som jeg da har hatt på aeneus, paleatus, albino og panda. Kan nok variere litt fra type til type. Akkurat nå er det yngel stort sett av aeneus og albino det går i, med hoved tyngden på aeneus. Har der ei leiksgruppe på ca 25 fisk og det blir det en del egg av til tider. Espen, hvordan corydoras er det du har i din "samling"?

Har for tiden 7 adlofoi og 9 paleatus.
Paleatusene leker hele tiden, men rekker ikke å redde alle eggene. Har jeg tidligvakt så er de borte når jeg kommer hjem. har 4 yngel og ca 30 egg nå.

Adolfoiene er litt små enda.

Hvilke ciklider vil du anbefale?
Black_Flys
Har for tiden 7 adlofoi og 9 paleatus. Paleatusene leker hele tiden, men rekker ikke å redde alle eggene. Har jeg tidligvakt så er de borte når jeg kommer hjem. har 4 yngel og ca 30 egg nå. :) Adolfoiene er litt små enda. Hvilke ciklider vil du anbefale?



Hei igjen Espen. Har også hatt paleatus og de legger hyppig egg hehe. Plukket en del husker jeg og vil snart ha en gruppe igjen av dem.

Du spør meg om hvilke ciklider jeg vil anbefale. Ikke lett å svare når jeg ikke vet noe om str på karret og om du skal ha annen fisk i karret. Har du et "lite" karr og skal ha små eller dverg ciklider er jeg ikke så kjent der, men har nå i mitt eget 350L karr i stua. O.Mossambicus som blir store. Har 2 hanner og 4 huer. Hannene jager hverandre litt, men har med tiden roet seg. Minst ei av huene går med egg, munnrugere. Strippet ei for ca 120-130 yngel i går og i dag er det ei ny som tygger. Hadde du bodd nærmere skulle du fått en del yngel. Ellers har jeg en hann og to huer av sebra ciklide, noen palettciklider, et parr med løvehode ciklider (flotte og spesielle=) har også en del acara. I tillegg til dette har jeg tre diamant tetra som jeg trodde ble for til ciklidene her, men jaggu har dem klart seg alle tre hehe. Har også en liten gibbi på 10-15 cm. Jeg har lagt min favoritt på mossambicusen jeg da, men SKAL ha tak i meg et juvel ciklide parr, men reiser ikke til verdens ende for dem..... men står blant de øverst på ønske lista.

Ellers har jeg flyttet alle ynglene av ancistrus albinoene mine til eget oppdrettskarr i dag. Ja hula med hannen og eggene også tok jeg til det slik at han får litt mer ro enn det han ville fått i karret med de tre damene sine evnt all coryynglen. Har også hatt vannbytter på 9 eller var det 10 karr i dag. Ble litt slamsuging hos mallene for der var det ikke pent nå. Men nå er alle karrene i strekk og jeg er klar for auksjon i Drammen i morgen og kanskje noen ny fisk.

Ønskeliste

div corydoras
juvelciklide leiksparr
leiksparr sommerfugl ciklide (ikke den bolivianske)
Du kommer nok hjem med mer enn det som står på ønselista etter auksjonen
Vi sees i morgen,nå har jeg pakket og ordnet det som skal være med på auksjonen i Drammen i morgen.
Vel,alt unntatt fisken,de går i et eget kar så det er lett å fange de i morgen.
God natt!
MÅ vel hilse på og si at jeg har skratta godt i denne tråden. Hærlige venner du har

Mvh Per
frosken
Du kommer nok hjem med mer enn det som står på ønselista etter auksjonen ;-) Vi sees i morgen,nå har jeg pakket og ordnet det som skal være med på auksjonen i Drammen i morgen. Vel,alt unntatt fisken,de går i et eget kar så det er lett å fange de i morgen. God natt!



Jeg kommer ALLTID hjem med mer enn hva jeg har tenkt Frosken. Slik som på alle klubbmøtene. Skjønner ikke hva som skjer. Føler meg som er Romsdøl som bare skal ha mer og mer og mer og...... Har byttet bort noen scalarer med naboen og skal igjen nå i gang med klo reker. Begynner med 6 stk og håper å få med ei med yngel. Vi snakket iallefall om det. Må bare gjøre om et karr til dette. Har ikke lønning før i slutten av mnd så det blir litt forsiktig handel i morgen. Men gøy å være med likevel. Kona ble beordret til å bake kake i dag, til auksjon og snill som hun er (til motsetning av meg) gjore hun det ;- =)
Reiser vel hjemme fra i 10 tiden i morgen regner jeg med. Vi ses i morgen jenta mi ;-=)

Du skal få med ei hue med egg leif må jo ha en frisk start på rekekaret veit du Nå håper jeg det er noe til en vetugg pris på denne auksjonen så jeg også får dratt med meg noe snadder hjem vi snakkes i morgen
Ta med en eske med fyrstikker,ser ikke ut til at noen av oss får revet oss løs fra akvarier og akvarieprat. I morgen kommer jeg til å være trøtt,og trenger noe til å holde øya oppe med...

Fin funksjone her på AF, en kan skrive ut artsbeskrivelse med alle vannparameter så har neste eier en pekepinn på hva han har kjøpt.
Har printet ut en del i kveld,som skal festes på posene i morgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap