- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 38)
Tropheus tråd (side 38)
Lene84Det var de som du linket til 2nelise.... La ut bilde også rett over inlegger ditt.. Men når sant skal sies, så har vi aldri betalt så mye for en gruppe som du gjorde....
De ser helt nydelige ut, skjønner godt at dere gleder dere. Jeg ville ikke kopiere bildet da det er litt strenge regler for slikt på AF, derfor la jeg ut en link
Hvor skal dere hente de? I Sverige eller?
Lene84Men når sant skal sies, så har vi aldri betalt så mye for en gruppe som du gjorde....
Tenker du på bright red gruppa mi? Hva mener dere er en fair og salgsbar pris hvis jeg skal selge de?
Postet 11.05.09 kl 18:18
Endret: 11.05.09 kl 18:55
Ja, var de jeg tenkte på... Det er litt vanskelig og si hva du burde ta for de egentlig. Jeg syntes at du kanskje har priset de litt lavt..
Du har jo ikke hatt de særlig lenge da. Men om du får den prisen du vil ha er en annen ting da. Jeg ville uansett ikke gått noe lavere, da ville jeg bare hatt de selv
Og fiskene som vi venter på får vi levert på døren
Du har jo ikke hatt de særlig lenge da. Men om du får den prisen du vil ha er en annen ting da. Jeg ville uansett ikke gått noe lavere, da ville jeg bare hatt de selv
Og fiskene som vi venter på får vi levert på døren
Postet 11.05.09 kl 18:30
Endret: 11.05.09 kl 19:00
Postet 11.05.09 kl 18:48
Postet 11.05.09 kl 18:57
Postet 11.05.09 kl 19:54
Postet 11.05.09 kl 20:08
Endret: 13.05.09 kl 10:10
Hehe.. det er vel som de sier på Rema 1000 Frode: Det enkleste er oftest det beste..
Nydelige pembaer.
Jeg vet de lærde strides, men jeg vil gjerne høre hvor mange av dere som har flere arter med troffer i samme kar. Han som skrev artikkelen med Troffer og bloat hadde opptil tre- fire arter i samme kar og karene var på +/- 400 liter.
Hva har/syntes dere? Og jeg ønsker en sunn og fornuftig diskusjon.
Mvh Linda
Nydelige pembaer.
Jeg vet de lærde strides, men jeg vil gjerne høre hvor mange av dere som har flere arter med troffer i samme kar. Han som skrev artikkelen med Troffer og bloat hadde opptil tre- fire arter i samme kar og karene var på +/- 400 liter.
Hva har/syntes dere? Og jeg ønsker en sunn og fornuftig diskusjon.
Mvh Linda
Postet 11.05.09 kl 20:36
Endret: 11.05.09 kl 20:57
Linda KristinJeg vet de lærde strides, men jeg vil gjerne høre hvor mange av dere som har flere arter med troffer i samme kar.
Ja det strides....
Jeg har som sagt to arter i karet mitt en fra sør og en fra nordre delen av sjøen. Karet er på 530L, og det er 43 Troffer totalt. Har bare gått sammen noen mnd. men er ikke noe problem dem mellom...
Postet 11.05.09 kl 21:09
Endret: 13.05.09 kl 10:11
i utgangs punkte har vi kun reine arts kar.. ingen troffe grupper sammen med hverandre.. merk snakker troffe grupper.. har moliro sammen med noen petrocrohomiser. og det ser ut til og gå veldig bra. solgte ett kar litt fortere enn planlagt og hadde da noen kiriza uten bopel så råd var dyre. satte dem da sammen med kjøtt eterne noen få dager ,men der kunne de jo seff ikke være. så satte dem sammen med dubbene som vi hadde. gikk bra helt til det smalt og da smallt det og.for og gjøre en lang historie kort og ingen medisin diskusjon, alle dubbene strøk med 27 stk. MEN ingen andre fisker oppi der fikk noen tegn til sykdom i det hele tatt. og de gikk i eget kar i 1.5 mnd sunne og friske etterpå.
Så derfor og fare for kryssninger har vi aldri flere troffe grupper sammen i samme kar. blandre heller ikke yngel i yngle kar, er ett hel.... te og se forskjell på dem om de kommer fra samme "stamme" hadde moliro og luangwa sammen og har enda ikke helt klart skille dem fra hverandre.men om man helt klart ser forskjell på dem så er jo det en annen sak da seff. men voksne grupper. nope ikke her i huset iallefall.
for all del frode.. finns mye fint men også mye styggt. nkodene er fine og pemba er etter mitt syn fine. og musangaene er fine. har en favoritt og det er moliro. enn så lenge da så får vi noe se når musangaene kommer da.
Så derfor og fare for kryssninger har vi aldri flere troffe grupper sammen i samme kar. blandre heller ikke yngel i yngle kar, er ett hel.... te og se forskjell på dem om de kommer fra samme "stamme" hadde moliro og luangwa sammen og har enda ikke helt klart skille dem fra hverandre.men om man helt klart ser forskjell på dem så er jo det en annen sak da seff. men voksne grupper. nope ikke her i huset iallefall.
for all del frode.. finns mye fint men også mye styggt. nkodene er fine og pemba er etter mitt syn fine. og musangaene er fine. har en favoritt og det er moliro. enn så lenge da så får vi noe se når musangaene kommer da.
Postet 11.05.09 kl 22:29
Endret: 11.05.09 kl 22:31
Til dere der ute som kjenner historien til mine Bright Red Kalambwe, disse skal visst nok være F1. Hvem har de viltfangete foreldrene? Jeg har forstått det slik at Magnar har en gruppe som er søsken til mine?
Er det noen som vet hvor mange som har Bright Red Kalambwe i sitt eie? Hvordan kan en skille en gruppe viltfanget kontra F1? Jeg synes bare at det er litt rart at mine er så "nervøse" og sky. De er trygg på oss i familien og svømmer rundt og enser oss ikke. Kommer det folk på besøk så gjemmer de seg med en gang. Det synes de er fryktelig skummelt. Kan det være "normalt"? Dubbene er ikke slik, de bryr seg ikke om noen ting, de er aktive og kommer til glasset uansett hvem som kommer bort til de.
Er det bare at gemyttet til disse to artene er forskjellig, eller kan det være at det tilfeldigvis er jeg som sitter med de viltfangete, at det er derfor de ikke er ordentlig tamme enda? Når jeg feks. tar vannbytte i dubbekaret så er de så tamme at jeg må neste puffe de unna slik at de ikke er i veien for meg. Med Bright Red Kalambwe så steamer de sammen og gjemmer seg imens jeg holder på i karet.
Eller er det rett og slett gemyttet og personligheten til disse to artene som er så forskjellig?
Er det noen som vet hvor mange som har Bright Red Kalambwe i sitt eie? Hvordan kan en skille en gruppe viltfanget kontra F1? Jeg synes bare at det er litt rart at mine er så "nervøse" og sky. De er trygg på oss i familien og svømmer rundt og enser oss ikke. Kommer det folk på besøk så gjemmer de seg med en gang. Det synes de er fryktelig skummelt. Kan det være "normalt"? Dubbene er ikke slik, de bryr seg ikke om noen ting, de er aktive og kommer til glasset uansett hvem som kommer bort til de.
Er det bare at gemyttet til disse to artene er forskjellig, eller kan det være at det tilfeldigvis er jeg som sitter med de viltfangete, at det er derfor de ikke er ordentlig tamme enda? Når jeg feks. tar vannbytte i dubbekaret så er de så tamme at jeg må neste puffe de unna slik at de ikke er i veien for meg. Med Bright Red Kalambwe så steamer de sammen og gjemmer seg imens jeg holder på i karet.
Eller er det rett og slett gemyttet og personligheten til disse to artene som er så forskjellig?
Postet 12.05.09 kl 08:32
du har alt for lite fisk i karet ditt, har opplevd det før de blir så skvettne for en minst ting, enten ha de i mindre kar eller ha flere fisk i karet, jo tettere jo mindre skvetten blir de. vi opplevde at de ynglet mye mindre også når det var få fisk i stort kar, sjeldent lek.
VF fisk er store fisk i str, har sett dine fisk og kan nok si at de ikke er VF.
og jeg tørr si at ingen selger VF fisk som F1
i en 660 liter så burde du hatt minst 35 til 40 voksne troffer i mine øyne
vi kjører 50 i 660, vi hadde 50 stk i 530 literen, men har 35 store XL livua i 530 literen synes det er ok kunne vært flere, vurdere og sette inn 5 til 10 hesteneser.
VF fisk er store fisk i str, har sett dine fisk og kan nok si at de ikke er VF.
og jeg tørr si at ingen selger VF fisk som F1
i en 660 liter så burde du hatt minst 35 til 40 voksne troffer i mine øyne
vi kjører 50 i 660, vi hadde 50 stk i 530 literen, men har 35 store XL livua i 530 literen synes det er ok kunne vært flere, vurdere og sette inn 5 til 10 hesteneser.
Postet 12.05.09 kl 08:44
Ja jeg har faktisk byttet om, gjorde det for ca en uke siden. Nå går bright red i 250 literen og dubbene (28 stk voksne) + mange Nkonde ungfisk og bright red ungfisk, + noen bittesmå bright red yngel i 2 meteren.
Jeg har ca 20 stk. dubbeyngel i et oppvekstkar, planen er å tilbakeføre de i 660 literen når de blir store nok til å ikke bli spist.
Og ja, jeg vet at 250 liter er for lite til bright red gruppa, men det ser faktisk ut som at de trives der. Mulig at de er en litt nervøs art og at 660 literen ble for stor til de. Jeg har også mange bright red yngel sammen med dubbeyngelen i oppvekstkaret. De ble spyttet ifbm flyttingen og jeg måtte bare ha de oppi oppvekskaret sammen med dubbene.
Etter det jeg har lest så er det delte meninger om tettheten av fiskene. Noen mener at de ikke skal gå tett, men ha godt med space. Andre mener at de blir nervøse og det blir mer slossing hvis de har for god plass. *forvirrende*
Jeg har ca 20 stk. dubbeyngel i et oppvekstkar, planen er å tilbakeføre de i 660 literen når de blir store nok til å ikke bli spist.
Og ja, jeg vet at 250 liter er for lite til bright red gruppa, men det ser faktisk ut som at de trives der. Mulig at de er en litt nervøs art og at 660 literen ble for stor til de. Jeg har også mange bright red yngel sammen med dubbeyngelen i oppvekstkaret. De ble spyttet ifbm flyttingen og jeg måtte bare ha de oppi oppvekskaret sammen med dubbene.
Etter det jeg har lest så er det delte meninger om tettheten av fiskene. Noen mener at de ikke skal gå tett, men ha godt med space. Andre mener at de blir nervøse og det blir mer slossing hvis de har for god plass. *forvirrende*
Postet 12.05.09 kl 09:13
Endret: 12.05.09 kl 09:17
Hvor ofte mater dere de voksne troffene, og tar dere vannbytte 1 eller 2 ganger i uken? Jeg regner med at jo mer mat jo mer bæsj og dårlig vannkvalitet. Jeg har lest at troffer trenger prima vannkvalitet for å holde seg friske og trives.
Jeg har begynt å øke fòringa fra 2 til 3 ganger daglig. Jeg tror jeg skal begynne å ta et lite vannbytte og slamme litt en gang midt i uka, utenom den faste søndags vannbytte dagen, der vi bytter 1/3 av vannet.
Jeg har begynt å øke fòringa fra 2 til 3 ganger daglig. Jeg tror jeg skal begynne å ta et lite vannbytte og slamme litt en gang midt i uka, utenom den faste søndags vannbytte dagen, der vi bytter 1/3 av vannet.
Postet 12.05.09 kl 09:55
Postet 12.05.09 kl 09:58
Postet 12.05.09 kl 10:05
Postet 12.05.09 kl 11:42
Postet 12.05.09 kl 12:08
Endret: 13.05.09 kl 10:08
Hei T.L.
Her kommer historien om foreldrene til dine bright red troffer
Akvarium Malawi fikk inn 40 stk vilde fisker i 2004.
Atle fra Sarp kjøpte halvparten og min kompis David i Karlstad kjøpte resten.
I 2005 kjøpte jeg begge gruppene og satte de sammen i min kjeller.
Her bodde de i ca 1,5 år.
Pga litt petrofeber og manko på plass solgte jeg disse til Per Kristian i Stavanger.
Dine fisker ble født i kjelleren hans og de er f1.
De vilde fiskene er dessverre i fiskehimelen nå
Denne gruppen ga masse yngel både hos meg og hos PK, så det er nødt til å være en god del bright red både i Norge og Sverige.
Her kommer historien om foreldrene til dine bright red troffer
Akvarium Malawi fikk inn 40 stk vilde fisker i 2004.
Atle fra Sarp kjøpte halvparten og min kompis David i Karlstad kjøpte resten.
I 2005 kjøpte jeg begge gruppene og satte de sammen i min kjeller.
Her bodde de i ca 1,5 år.
Pga litt petrofeber og manko på plass solgte jeg disse til Per Kristian i Stavanger.
Dine fisker ble født i kjelleren hans og de er f1.
De vilde fiskene er dessverre i fiskehimelen nå
Denne gruppen ga masse yngel både hos meg og hos PK, så det er nødt til å være en god del bright red både i Norge og Sverige.
Postet 12.05.09 kl 12:53
Postet 12.05.09 kl 12:55
Hei
I min 400l går det 23stk kasakalawe og x antall regani (skal telle de en eller annen gang :P). Jeg ser nå at det må anskaffes enda en gruppe kasakalawe, de ble så få i karet De ser ikke ut til å ha noen skade av å være så få enda, for de oppfører seg "normalt" og er så nyskjerrige at det faktisk er morsomt
Hadde faktisk en liten diskusjon idag om å kanskje ta inn canary cheeks, sammen med kasakalawene, men kom fram til at grunnet en liten fare for kryssning, og ikke minst gjenkjenne yngel, var det en heller dum ide
Ellers så tar jeg vannbytter 1 gang i uka, og mater 3 ganger om dagen
Sånn er troffelivet mitt
I min 400l går det 23stk kasakalawe og x antall regani (skal telle de en eller annen gang :P). Jeg ser nå at det må anskaffes enda en gruppe kasakalawe, de ble så få i karet De ser ikke ut til å ha noen skade av å være så få enda, for de oppfører seg "normalt" og er så nyskjerrige at det faktisk er morsomt
Hadde faktisk en liten diskusjon idag om å kanskje ta inn canary cheeks, sammen med kasakalawene, men kom fram til at grunnet en liten fare for kryssning, og ikke minst gjenkjenne yngel, var det en heller dum ide
Ellers så tar jeg vannbytter 1 gang i uka, og mater 3 ganger om dagen
Sånn er troffelivet mitt
Postet 12.05.09 kl 17:50