Black_flys akvarier i Trondheim (side 38)

Bra jeg klarer å pushe på deg litt når du besøker Danmarks plass. Andre som besøker Danmarks plass kommer jo gjerne hjem med små poser med litt annet innhold, ha ha...

Hvor skal du ha Nøkkelhullene? Skal du prøve å få ett par av disse til 170 literen?

Nå er hulen nappet fra Hasemani pappaen, får gi ham noen uker med litt skikkelig husmannkost før han får lure hunnen hjem på besøk igjen.... Dette parert her er jo helt ekstremt, lek på dem med en agng jeg slukker lyset på kontoret og lar dem være i fred....
hehe slike poser trenger ikke vi. Fisk er nok rus + noen øl. hehe.

Må bli i 170 literen de små nøklene ja.
Får mange nye innbyggere denne uken det karet.

Så nå er det tilvenning over hele fjøla samt vasking av klær.

Så får lage en kjapp hjemmelaget pizza til landskampen (afrikansk pitabrød, tomatpure, grønnsaker, sopp, tacokjøtt og ost)
Ja, gi meg heller noen gode kalde....

Bare å forberede vannbytter på dette karet når Ameca Splendens skal inn i morgen kveld i tillegg til alle de nye i dag. Gir deg en lyd i morgen når jeg hører fra Arne A når disse ankommer terminalen....
Ble litt handel på deg ja ,nydelig de Hypancistrus sp. L333
Lars Jamne
Gir deg en lyd i morgen når jeg hører fra Arne A når disse ankommer terminalen....

Fra Arne: Hei.regner med å få sent dem onsdag kl.17.40 er da fremme 21.15. Jeg
ringer Lars når jeg har levert dem på båten.

Ja Sølvi disse blir flotte.

Skal nå prøve å sette inn roten jeg kjøpte av Lars. Satser på bilder etterpå.
Blå kjærleik
180literen:
ser ut som om du skulle vært match maker mr Lars.
De blå acarane koser sammen rundt hele karet. Og de jager de to andre sammen.
Så da får jeg legge ut de andre for salg. genistrek dette.
I samme karet holder corydoras adolfoiene på med synkronsvømming.
Panduro paret holder fortsatt på å renser hulen og viser seg frem for hverandre.

28literen:
renset filter i denne og skiftet litt vann.
Også omorganisert litt. Flytter to av hulene ut.
Masse endlers yngel så måtte sjekke alle glass med vann jeg skiftet.
Også noen corydoras pygmeatus yngel.

170literen:
får to nye avlange keramikkhuler etter at L-333 flyttet inn i dag.
På tide å stå opp
Kom over to artikler fra illustrert vitenskap om akvariefisk

Lys våpen som scalarer bruker i kamp.

Kan krabaten i bollen dø av ensomhet?

Veldig korte da men. hehe.
Min bror som aldri skulle ha seg akvarium har nå kjøpt seg neontetraer. hehe. Får håpe han blir bitt av basillen. Spør om lys, pumpe osv. Så det lover jo bra.
Fikk pakke fra england i går med mye snadder. Får begynne å bruke det over ferien. Har også bestilt en pakke fra aquamanias som jeg håper de får sendt før helga.

ellers ryddet litt i kavarieeskene og funnet mye som bare tar opp plass.
Hvem trenger 5 termometer når jeg har det i akvariene fra før.. hehe

Ameca splendensene som Lars og jeg kjøpte har funnet seg til rette i akvariet. Litt sky når lyset er på. en som døde før/etter tillvenningen (den sleit før jeg begynte tilvenningen). Så har nå det jeg tror er 6 hanner og 3 damer. Skulle gjerne sett at det var andre veien...

Nesten vannkrise!
Holdt på å bli krise i går. Bruker JBL sin in out vannskifte system. Plutselig hører jeg fra badet masse rennende vann. da har plastikken sprukket og den justerbare kulen poppet ut. Vannspruten stod over vasken og ned på gulvet. Skal man reklamere til de jeg kjøpte av eller JBL? heldigvis flislagt gulv. hadde jeg brukt kjøkkenet hadde den nye parketten blitt vannskadet.

Espen
Wtf.
hvor mye rart jeg skal oppleve for tiden da. etter kraftige vannbytter de siste dagen, tenkte jeg å måle pH. Hva er det som har skjedd.!? pH'en ligger på 8,5....
Sjekker kranvannet og der er synderen. Hva er det som skjer?
Har jo alltid ligget på ca pH7 i springen her. Er det alt regnvannet som spiller inn, får vann fra Svartediket i Bergen?

På litt over en time har det nesten sunket 1 i pH til 7,5. Får fortsette å justere den ned med eikebarkekstrakt. Også puttet i en del eikeblader.

Ønsket pH for meg er 6-6,5.

Ble litt skremt der ja gitt...

NOTE TO MY SELF: Sjekke pH i kranen før vannskifte..

Noen bilder av fisk i det andre karet.
Blå acara
Panduro damen

[External Image][External Image]
Såpass ja. I Trondheim har ph plutselig sunket masse, så jeg har også begynt å sjekke ph i krana før justering med eikebark...
sissimor
Såpass ja. I Trondheim har ph plutselig sunket masse, så jeg har også begynt å sjekke ph i krana[B] før[/B] justering med eikebark...


Før jeg legger meg nå er pH på ca 7. Får fortsette etter jobb i morgen.
I 180 literen ligger den mellom 6.5-7. Fikk litt blader og ekstrakt der også. acara paret liker vist vannskifter for nå holder de på å rydder plass. Ja rydder plass. Fjerner eikeløv, catapaløv og dyttet bort en kokosnøtthule. Gøy å se på bulldoseren i aksjon.

Nei må vel ha seg til sengs når man skal være på jobb kl 7 imorgen...
Da er to bla acaraer flyttet ut til Øygarden og Tom Erik.
Hyggelig med besøk. Hadde jo lovet deg kaffe, men det glemte jeg helt. hehe

Blå acara paret som har dannet seg holder nå på å leter etter plass å starte lekingen. Voldsomme bevegelser og rydding flere plasser. hehe

Var jo forsåvidt enkelt å fange de to utflyttende ungdommene. Svømte rett inn i hoven. Usikker på når Tom Erik skulle komme så puttet de oppi en yngleboks. Hva skjer, jo begge hopper ut og nå kjenner de igjen hoven... Så måtte ut med nesten alt, men fikk da omorganisert litt i karet da. Samt sett mange flotte L-107 hanner og noen jeg håper er damer. De har vokst seg store. Største nærmere 12 cm med flott pryd.

170 literen: Fortsetter pH senkingen idag med eikebarkekstrakt.
Hei

Skal starte pH-senkingen i dag, og lurte på hvordan det var gått hos deg. Tenkte jeg måtte bruke noen dager, men ser du har tatt det raskere. PH svinger litt her, fra 7-7,5 (eller øynene mine som svinger...), og jeg skal ha det ned i 6,5 ca. Så ikke all verden, men det er vel kanskje stort sprang å ta i ett... Interesert i dine erfaringer nå ja. Alle fiskene har det ok??
Alle fiskene har det ok. Står at pH senkningen ikke må overgå mer enn 1 pH i timen, jeg har doblet denne tiden. Samt etter pH har sunket 1-1,5 venter jeg litt på stabilisering. Hadde masse eikebarkekstrakt liggende så har brukt dette. Ser mange bruker vanlig klar eddik.

Skal også prøve å feste en pose med torv rundt utblåset, samt fortsette med blader.
Pakke pakke pakke
Kom pakke fra aquamanias i dag.
Så nå står to nye tetratec luftpumper (APS 300 og APS 400) å spruter luft inn i akvariene.

i 170 literen satte jeg inn ett spongfilter som i tillegg gir luft i vannet (APS 300 her), Måtte koble sammen uttakene og justere ned styrken slik at det ikke skulle bli storm i karet.

180 literen fikk ny luftestein og rekekaret under fikk litt bedre trøkk i spongfilteret.

Holder på med vannskifter i alle akvariene. Samt legge klar litt mat for tilsynsvakten mens vi er på ferie. Skal mate 2 ganger har jeg sagt til han, samt vanne plantene.

Satser på at alt går som smurt. gleder meg til varme og bading nå.

God sommer.
Espen
Adolfoi lek
Selvfølgelig noen timer før vi skal reise på ferie så leker adolfoiene.
Vurderer å lete etter egg og sette disse inn i rekekaret, men har kanskje viktigere ting å gjøre som å begynne å pakke kanskje.
T-stillingen hele tiden og rundt å plassere egg. hehe

Uansett gøy at de har startet.
Plussmedlem
Så kult Espen, har de lekt for deg før?

Typisk at de legger egg rett før en skal reise bort, har skjedd med meg også :p
Anders Kaste
Så kult Espen, har de lekt for deg før? Typisk at de legger egg rett før en skal reise bort, har skjedd med meg også :p


Første gang jeg har sett det. Tendenser lenge. De holder fortsatt på.
Skal dra om 5 timer. Så bør starte å pakke, samt legge klar fiskemat for fiskepasseren.
Så gøy da ,håper du klarer å få tak i noen.Mine gjemmer de så godt at jeg ikke klarer å finne de
Hadde jo vært kjekkt med små yngel når du kommer tilbake.

Ha en riktig god ferie med sol og varme for håpentligvis
Sølvi Gullaksen
Så gøy da ,håper du klarer å få tak i noen.Mine gjemmer de så godt at jeg ikke klarer å finne de :( Hadde jo vært kjekkt med små yngel når du kommer tilbake. Ha en riktig god ferie med sol og varme for håpentligvis :)


Får prøve etter ferien. Startet nettopp å pakke og taxi kommer kl 03.30....
Jaja skal bli godt med ferie. Pakket 10 små poser med fiskemat for akvarievakten med nr til hvilket kar de skal i.

SOL og SOMMER!! Dykkerutstyret pakket med
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap