Inger Annes akvarieprosjekt (side 38)

Det er en stor ulempe med å bestille varer på nett: det er så altfor lettvint. Jeg har nettopp bestilt litt fra Webzoo igjen, og, nei, jeg har egentlig ikke råd til det. Jeg skulle bare inn og titte på priser... Grunnen til at det ble en ny bestilling er at prikkene på klovnene fortsatt kommer og går, og UV-filtrering kan hjelpe. Så dermed er det nå bestilt et lite UV-filter - det minste og billigste de hadde. Da må det selvsagt også bestilles UV-lysrør. Og, oops, der hadde de en rimelig sirkulasjonspumpe som går an å feste på kanten i stedet for med sugekopper. Da løser jeg problemet med Eheim-pumpa som stadig vekk ramler ned (Eheim kan ikke å lage sugekopper!). Ja, jeg bestiller en sånn liten en også. Det eneste jeg faktisk måtte ha av det jeg bestilte var nye blader til algeskrapa mi. Ugh! Nå har jeg hatt skrekkelig mange utgifter på saltvannsakvariet mitt siden jeg startet det opp i sommer. Jeg tør ikke engang å tenke på hvor mange tusen det faktisk har blitt.
Webzoo er virkelig utrolige! Pakken er allerede sendt! Og jeg har ikke sagt noe om at det var en hastesending. Jeg er meget lykkelig for å få UV-filteret så kjapt i hus, da jeg vil starte så fort som mulig med denne filtreringen pga. prikkene på klovnene. Jeg burde nok ikke bekymre meg så mye for det, da de ikke ser ut til å være påvirket på noe som helst vis. De er i god humør (om enn litt grinete ), og spiser godt. Men det er så mange saltvannsakvarister som sliter for tiden, som mister alle fiskene sine til parasittangrep, og man kan bli nervøs av mindre. Jeg er ikke vant til å håndtere sykdom i saltvann. Det er nemlig litt mer komplisert, i hvert fall hvis du har koraller. Skal man ha noen skikkelige medisiner, risikerer man livet på koraller, reker og snegler. Det eneste man kan gjøre da, er å ta fiskene ut av karet for medisinering, eller ta fiskene over i et karantenekar, og kjøre en kur der. Jeg ser forresten i saltvannsmiljøet veldig mye det som jeg ser i kulefiskmiljøet: at man putter medisiner i maten til fiskene. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har alltid vært skeptisk til det.
Skulle ønske jeg hadde plass til en sånn en.
Å så kul den var! Og veldig oransje :b
Ja, de er kjempekule. Jeg har ønsket meg en sånn en lenge. Men det går dårlig å ha de sammen med andre fisker, da de sluker alt de kan stappe inn i kjeften. Og, som du ser, den kjeften er stor! Det hender faktisk ofte at de snapper fisker som er for store! Da labber de en stund rundt med en hale stikkende ut av kjeften. Jeg har til og med sett en liten video av en sånn en som slukte en ganske stor kulefisk. Det fungerte heller dårlig, da kulefisken blåste seg opp inni kjeften. Faktisk var det kulefisken som til slutt vant; den andre måtte spytte den ut etter en stund. Jeg regner med at det hører til sjeldenhetene, at den faktisk gir opp fisken den forsøker å sluke.

Det kan se ut som om pakka fra Webzoo ankommer allerede i dag. Imponerende: det er kun to dager siden jeg bestilte! Dette er god, gammel Webzoo-fart.
Jada, pakka er kommet. Men det er ikke mange tingene i den.

1. Maxi-jet sirkulasjonspumpe. Denne har faktisk noen kjekke tillegg som jeg liker. Den kom med masse små duppeditter, slik at man kan tilpasse den som man vil: Diffusor, feste med sugekopper, feste til å henge på kanten av akvariet, dings til å sette i så man kan bruke den i et filter, dings til å sette på tuten, så man kan justere retningen på vannstrålen. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke den ved å henge den på kanten av akvariet, da sugekopper og saltvann ikke går veldig bra i lengden (gummien blir hard). Men, da jeg så sugekoppene på denne nye pumpa, ombestemte meg - for dette er gode sugekopper. Den pumpa jeg bruker fra før, er en Eheim-pumpe. Man kan si mye positivt om Eheim, men skikkelige sugekopper kan de ikke å lage. Pumpa ramler ned støtt og stadig. Det var derfor jeg ønsket en ny en.

2. Nye blader til algeskrapa mi. Det trengs virkelig, da den jeg har har rustet ganske grundig. Problemet er bare at det har rustet en smule fast, og jeg får ikke det gamle bladet løst. Det rikker seg ikke. Grrr!

3. UV-filteret. Jada, jeg har fått det i hus. Men, bruksanvisningen var mildt sagt lite informativ, så jeg sitter igjen med noen spørsmål. Jeg er bl.a. i tvil på om jeg må bruke en ekstern sirkulasjonspumpe koblet til den, eller om den pumper selv. Det står nemlig svært lite om monteringen av denne dingsen. Etter å ha nilest bruksanvisningen fant jeg svar på et annet spørsmål også: om den skulle være i eller utenfor vannet. Akkurat det nevnte de i en bisetning på et sted man ikke ser etter sånn informasjon. Fjotter! Den er heller ikke merket med hva som er innsug og hva som er utblås på pumpa, og det står heller ikke i bruksanvisningen. Så ikke aner jeg om det betyr om det er likegyldig hvilken vei vannet går. Jeg er spent på å prøve denne dingsen, men har jo altså noen helt essensielle spørsmål jeg må ha svar på først. Og på toppen av det hele: hvordan skal jeg kunne hoste opp én, kanskje to ekstra stikkontakter? Alt av kontakter i det området av rommet er opptatt - og ja, jeg bruker grenfordelere der.

4. UV-lysrør. Det kom ikke i pakka, da det viste seg at Webzoo var tomme, så det må jeg vente på til siden. Heldigvis viste det seg at det faktisk var et rør med i UV-filteret, så det bestilte røret blir bare en reserve. Det må jo skiftes med jevne mellomrom.

Nei, jeg får sette meg ned og gnikke på algeskrapa mi. Jeg vet ikke hvor mye tålmodighet som må til for å fikse den, men jeg mistenker at det er mye.
Inger Anne
Problemet er bare at det har rustet en smule fast, og jeg får ikke det gamle bladet løst. Det rikker seg ikke. Grrr!

Jeg mener å ha hørt at Coca Cola virker rustløsende. Hell opp en skvett og sett algeskrapa oppi over natta.


Inger Anne
Og på toppen av det hele: hvordan skal jeg kunne hoste opp én, kanskje to ekstra stikkontakter? Alt av kontakter i det området av rommet er opptatt - og ja, jeg bruker grenfordelere der.

Ring en elektriker

Lykke til videre med saltvannet.

Mvh Bjørn
Det ordnet seg med algeskrapa. Med litt lirking og litt vold, fikk jeg skifta bladet. Og så fint som saltvannsakvariet ble! Glassene er nesten gullende rene! Deilig! Det ligger an til fotoseanse.

UV-filteret må visst kobles til en pumpe. Det betyr at jeg må hoste opp to ekstra stikkontakter. For øyeblikket opptar saltvannsakvariet 8 stikkontakter + to til bøtta med byttevann (en for pumpa jeg pumper vannet ut med, og en til sirkulasjonspumpa söm går nedi der), og nå blir det visst altså to til! Jeg tør ikke tenke på hvor mye det faktisk koster meg i strøm, dette akvariet. I tillegg står 150-literen min like ved, og den opptar også noen stikkontakter.

Den ene peppermyntereka har skiftet skall igjen! Det er tydelig at den vokser og trives. Den har også flyttet over til den delen av akvariet der jeg nå har glassroser. Jeg håper det betyr at den har fått lyst på dem igjen. Jeg forsøkte meg en runde med eddik i går, men jeg kommer ikke til. Og disse glassrosene er mer skvetne enn de jeg hadde før. De begynner å trekke seg sammen bare de oppfatter at jeg er i nærheten av dem. Og glassroser kan jammen være kjappe! Jeg synes egentlig de er litt kule, men de er jo en pest og plage å ha i akvariet.

Er det forresten noen som vet hvor ofte jeg bør skifte kullet jeg filtrerer over? Jeg har faktisk aldri før filtrert over kull, så jeg husker ikke lenger hvor lenge det greier å ta opp stoffer fra vannet.
Nå har jeg vært på oppdagelsesferd i akvarieskapene mine, og det kan være en interessant affære. Der er det mye rart, der. Når det gjelder akvarieting, er jeg en samler. Jeg tar vare på alskens smått og stort og rart. Jeg tror f.eks. jeg må være den eneste akvaristen som alltid peller ut rotoren av en pumpe før jeg kaster den. Det har reddet meg flere ganger når rotoren har gått i et eller annet filter. Om reserverotoren ikke passer 100 %, så fungerer den i hvert fall til jeg får anskaffet en ny. Det rare med at jeg tar vare på alt mulig, er at jeg faktisk ofte får bruk for det igjen, i de merkeligste sammenhenger. Men i dag skulle jeg på jakt etter en slange. Jeg bruker ikke dimensjonen 12/16 til annet enn Eheim-filtrene der de er lagt ved, men jeg syntes å huske at jeg skulle ha en stump liggende et sted. Lengst inni det største akvarieskapet fant jeg skatten: to meter Eheim-slange i dimensjonen 12/16 (den kommer fra en slamsuger jeg en gang hadde). Jeg måtte dykke inn i skapet, væpnet med lommelykt, for å finne den. Den trengs nemlig for å få satt igang det nye UV-filteret. Jeg har også fått plukket ut en knøttliten Eheim Compact sirkulasjonspumpe ut av et kar der den ikke var i funksjon, renset den, og fått den til å virke igjen. I følge bruksanvisningen på UV-filteret er det nemlig anbefalt å ha en vannstrøm på 100 l/t, og det er jo ikke rare greiene. Da nytter det ikke med noe mer enn en knøttliten sak som på det meste dytter ut 300 l/t, men som kan justeres ned en del (det er det jeg elsker hos Eheim Compact-pumpene). Ulempen er selvsagt at dette er en pumpe med de berømmelige Eheim-sugekoppene... Så nå mangler altså bare stikkontaktene, og det skal jeg forhåpentligvis få fikset i løpet av dagen. Den ene grenfordeleren jeg har kan godt oppgraderes til en med flere kontakter. Da blir det tre kontakter flere, og jammen kommer jeg til å okkupere dem også. To til UV-filteret, og én til sirkulasjonspumpa som nå skal byttes ut i saltvannskaret. Den får nemlig nytt liv som pumpe i vannbyttebøtta, dvs. hvis den greier å løfte vannet høyt nok. Her i huset er det en sterk grad av gjenbruk.

Klovnefiskene mine er kjempeforundret over det rene glasset. De kommer stadig fram for å titte på den nye verdenen som dukket opp utenfor hjemmet sitt.
Nå er UV-filteret endelig i gang! Det ble en del roting nedi dingsebomskassa mi før jeg fikk fullført. Dingsebomskassa mi er en liten pappeske hvor jeg slenger alle små dingsebomser, som overganger, diffusorer, bittesmå slangebiter, sugekopper, avlagte rotorer, klyper og holdere, og alt annet småskrot jeg tar vare på. Sånt er gull verdt når man skal begynne å fikle og fikse ting. Nå begynner det jammen å bli fullt i sumpa - for jeg hang opp denne greia i sumpa også. Nå er det ikke plass til flere ting og tang nedi der.

Jeg har også gått en liten runde med kameraet. Jeg har faktisk aldri før vist et bilde av hele saltvannskaret. Det må jeg jammen rette på:
[External Image]
Ugh! Det ser ut som om det fortsatt er alger på glasset, men det er det altså ikke.

Disse to bildene ble tatt før jeg fikk skrapet glasset fritt for alger. En av turbosneglene mine.
[External Image]

[External Image]
Disse skivene synes jeg er veldig flotte. Den hvite stripen utgjør en så stor forskjell!
[External Image]

[External Image]

De fluffy skivene er helt fantastiske akkurat nå. Og klovene liker å skure seg nedi. Dessverre har det ikke lyktes meg å få bilde av akkurat det.
[External Image]
Og så var det en liten stilstudie av klovene, selvsagt:
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Så fint det har blitt! En liten, vakker verden
Kjempefine bilder av et flott kar!

Og en sånn boks med duppedingser, det må en jo bare ha. En vet jo aldri hva man kan få bruk for ;D
Tusen takk! Jeg er fornøyd selv også, og det er sjelden kost. Jeg har absolutt null evne til aquascaping.

Jeg er litt sløv til å fôre med frossenmat i saltvannskaret. Det er så mye mer lettvint med tørrfôr. Men i kveld stod det frossen artemia på menyen. Jeg var dessverre litt for raus med mengden i dag, så en stund så det ut som om det snødde i akvariet. Men du verden som det får fart på dyrene nedi der! Klovnene kastet seg som ventet over maten. De føk hit og dit for å snappe opp det som føk rundt i vannet. Pussereka mi tok nok et kamikazehopp for å få snappet opp en liten klump av herligheten. Peppermynterekene kom dansende fram, og forsøkte å græbbe til seg litt de også. Den ene kunne jeg nesten håndmate. En ganske stor klump satt seg fast på innsuget til den nye sirkulasjonspumpa, og reka satt like nedenfor. Så da jeg tok hånda nedi, og løsnet biten, stod den klar til å ta imot. Og, ja, jeg slapp den ned til reka. Til og med den ene glassrosa kapret en bit. Den fikk tak i den, og tok den med til sitt indre. Vel, å fôre glassroser var ikke akkurat planen.
Det er visst ingen tvil om at korallene mine vokser, fordi Mg- og Ca-verdiene faller som steiner. Jeg må virkelig jobbe for å få dem opp igjen. Mg har jeg ikke greid å øke i det hele tatt, tvert imot. Ca greide jeg å øke en periode, men så har jeg slurvet litt til tilsetningen i noen dager, og da har det sunket igjen. I tillegg sliter jeg faktisk med å holde saltnivået nede. Jeg håpet at det skulle synke litt under vannbytte i går, men nei da! Akkurat saltinnhold er heldigvis ikke det vanskeligste å senke, men jeg bør jo ikke gjøre det for brått.

Så litt flere bilder:

Turbosnegle uten alger på glasset. Jeg synes de er pene.

[External Image]

De er ganske kule å se fra undersiden også.

[External Image]

Og så må man jo hilse på Sjarmøren.

[External Image]
Denne korallen har jeg ikke noe navn på. Jeg fikk den med da jeg kjøpte LS. Jeg trodde jeg hadde kverket den etter problemet med svingninger i SG i forbindelse med sommerferien. Men jammen kom den tilbake igjen. Og i kveld oppdaget jeg at den har vokst utover, og har begynt å omfavne den ene M. digitataen min. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.

[External Image]

[External Image]

En liten regnbue på gulvet.

[External Image]

Og så må jeg jo nevne at jeg har vært på et utrolig hyggelig akvariebesøk i dag. Jeg stakk innom Linda (som i Linda & Ove). Hva er det med akvarister som gjør at de er så hyggelige å skravle med?
I dag har jeg vært på hjemmemøte i Saltvannsforum. Det var en meget lærerik affære! Der var det godt inngrodde saltiser, og det var bare å spørre og grave. Jeg likte ikke helt kjønnsfordelingen, da. Det var bare ei jente til i tillegg til meg. Resten var av hannkjønn. Tro om saltvannsakvarister er som klovnefiskene; at alle er født som hanner, og den største og dominante i flokken utvikler seg til en hunn. Karet til verten (Vladis) var litt av et syn! Nyyydelig! Et av de flotteste jeg har sett. Det var stooor siklefaktor der! Jeg fikk med meg noen børstemarker hjem, da jeg mistet mine under ferieproblemene i sommer. Jeg gleder meg til å få dem tilbake i karet mitt. Det er artige dyr.

Nå har jeg fått tatt et bedre bilde av den ene og uidenfiserte knappekolonien min:
[External Image]
Vi kvinner er nok i mindretallt når det gjelder saltvann dessverre ,hvorfor aner jeg ikke,kanskje for mye teknikk ute og går ?
Jeg lurer på om det har noe med pris å gjøre. Saltvann er dyrt (som dere jo har merket), og mannfolk er generelt mindre redd for å bruke penger på noe de interesserer seg for enn kvinner...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap