Leifs verden, del 2 (side 38)


Takk 530
Ja dette er vel kanskje det største jeg har opplevd når det gjelder Apistogramma. Å få egg og yngel på mine VF Borellii var også veldig stort (ble ingen som overlevde), men setter dette høyere.

Til å begynne med var jeg ikke så veldig keen på VF fisk etter å ha mistet så mange VF corydoras, men likevel er mer enn 50% av fiskene mine nå VF. Bitaeniata, Borelli, Cacatuoides, cf Commbrae, Barlowi og "Oregon" for å nevne de jeg husker i farta. Også sjakkbrettciklidene mine er VF. 1+2.

Når jeg har fått inn resten av karene, skal jeg sette sistnevnte i artskar og sette meg enda mer inn i dem. Vet ikke hvordan nivået er på dem og oppdrett. De er iallefall kjempe flotte.

Jeg må nok ut på markedet å få kjøpt meg mer planter skjønner jeg......

Er vel snart på tide å få flyttet 100L fra reolen og inn i jernreolen, så jeg får inn siste 160L i reolen nede. Regner med at cf Commbrae yngelen ikke er så sårbare lenger, at de kan flyttes

1 Barlowi frua har laget seg barikade
2 Hannen slapper av etter at jobben er gjort
3 Sjakkbrett ciklide hannen



LOFFA
Bilder av Apistogramma sp. "Oregon" VF Rio Itaya


Det første bildet i post 739 er stilig, der viser A. sp. "Oregon" hannen seg virkelig fram.


Gratulerer med egg på A. Barlowi



Det første bildet i post 739 er stilig, der viser A. sp. "Oregon" hannen seg virkelig fram.
Gratulerer med egg på A. Barlowi



Tusen takk Fart66
Ja dette hadde jeg aldri trodd skulle skje. Ser ut som jeg har funnet formelen for egglegging nå, og jeg trives bare mer og mer i akvariekjelleren.

Med at jeg tror jeg har funnet formelen mener jeg at ofte vannbytter og sorte mygglarver gjør leikslysten stor. Det har igjen.... i dag... resultert i NYE EGG. Denne gangen hos Apistogramma agassizii. Trioen som nylig ble kjøpt inn er ikke større enn at de nærmest får plass i et fingerbøl, men jaggu leiker dem!!! Har lest at hannen blir opptil 9 cm og hua 6 cm. Mine er vel knappe 4 cm? (litt dårlig syn)

Vet ellers ikke hva jeg gjør, men noe riktig må det da være ettersom det stadig kommer egg på mye ungfisk her. Har vel heller liten overlevelses prosent på yngel, men det kommer nok etter hvert.

Trioen med A. A går alene i 100L og kommer til å la de gå der. Kommer ikke til å flytte på noe, så lenge det går så bra.

Mine to neste ønsker for egg/yngel er på Sp. "Oregon" og Borellii. Har veldig lyst på Borelli. Gruppen der består av 1+5 og har satt ned en hule til der nå, så det er to.

Trenger noen flere huler, så har i dag bestillt 10 nøtter via en kollegas mor som jobber på Bama. Får dem på torsdag. Stolt legger jeg ut noen bilder igjen....

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Med så mye yngel og egg er det en fryd å være nede i akvarierommet. Går rundt der nede og bare smiler og er stolt av meg selv. Har tatt noen flere apisto bilder nå i kveld og legger dem ut med glede.

16.april skal jeg følle opp med et nytt akva møte her hos meg. Møte som jeg hadde her i vinter var vellykket og til stor glede for oss alle som var her. Har du lyst til å ta deg en tur, er du/dere hjertlig velkommen. Send en mail, eller sms meg på 99 44 67 03. Så får du adresse og veibeskrivelse om du skulle trenge det.

Så til bildene...

Ap. agassizii med egg
Ap. cacatuoides viltformen med yngel
Ap. barlowi paret med egg
Inaktiv bruker
har jobbet mye, skal se videre på disken din i morgen bare sånn at du er oppdatert jeg legger ikke så mye arbeide i det nei, men jeg vil gjerne gjøre noen gode forsøk for deg. slik. godnatt
Cacatuoides egg. oppdrettsvarianten
Agassizii eggene har klekket i dag, men mor er mye på farten synes jeg til å ha nyklekket yngel. Bilde 1

Har fått nye egg på oppdrettsvarianten av Cacatuoides også i dag. Eggene var ikke lett å se da di nærmest var lagt i taket i hula. Bilde 2.

Ynglene til viltformen av Cacatuoidesene vokser og har her lite eller ingen frafall. Antar det er 40-50 yngel. Bilde 3. Ynglene er ikke lett å se i denne sanden, og av den grunn har jeg vurdert å gå over til lysere sand.

Cf Commbrae ynglene er det veldig få igjen av og har derfor flyttet hua over i hovedkaret di går i, i kjellern. Der har graving påbegynt i den ene hula.

Barlowihua er også en del ute av hula og antar eggene der også har klekket. Vil ikke se etter i hula for da må jeg flytte noe på den. Det vil jeg ikke.

Er gøy å få så mye egg som jeg har fått siste tiden, men trist at jeg ikke har mer hell med ynglene. Har ellers som vanlig matet med artemia, røde mygglarver og sorte mygglarver. Sorte i di karene jeg ønsker å trigge til leik.

Håper på mer Borellii.......





Loffa! Jeg fant 6 yngler hos a. barlowi idag! Aner ikke hvor lenge de har vært der, har vært litt bussy i det siste, men idag hadde jeg tid til å studere karrene skikkelig. Overasskende Ossen går det med barlowiene dine?
Trym81
Loffa! Jeg fant 6 yngler hos a. barlowi idag! Aner ikke hvor lenge de har vært der, har vært litt bussy i det siste, men idag hadde jeg tid til å studere karrene skikkelig. Overasskende ;) Ossen går det med barlowiene dine?



KJEMPE GØY!!!!
Antar eggene her har klekket nå, men tar ikke sjansen på å løfte på hula. Er redd jeg klemmer dem ihjel når hula legges ned i gjen. Dem skal vær knøtt små har jeg hørt, så en bør være veldig forsiktig. Trodde det var møte i dag, og var på vei før jeg fant ut at det ikke var før neste torsdag, hehe. Ellers mye egg nede nå...

Har fått tak i en 85L som passer i forhold til bredden i reolen. Noen som vet om noen flere 85L med målene ca 70x35x35, så si i fra....

Sålangt dårlig respons på møtet her som jeg har annonsert. Mulig ingen vil, og det blir avlyst? Ikke vet jeg. Men tanken var iallefall god.....

Bilder av Barlowi far, nå i kveld
Du stiller mange spørsmål o.l i tråden din loffa, men ofte er det best å starte en egentråd om spørsmålene. Det samme gjelder nok møtet du skal ha
Akvariemøtet har fått egen tråd, men ingen respons der heller.
Skal gå å bumpe den.....
SMS ene har tikket inn fra kjente og ukjente nr og ble vekket dog noe tidligere enn det som var meningen i dag. Men det er jo hyggelig at folk husker dagen min. Har nå vært 23 i 23 år så i år tenkte jeg å gå et år frem, til 24......

Dattera mi er 26 og bare ler av meg, og hadde forøvrig dagen sin den 6.april.

Min bror kommer ved 8 tiden og skal hjelpe meg å sette opp veranda utenfor stua mot hagen. Det lå noen steinheller som så ut som en vei tatt av telehiv og var ikke mye fint. Fikk fjernet disse hellene i går og javnet ut sanden som ligger der.

Blir ikke veldig stor veranda, med ca 3x4meter. Dette med tanke på å ikke ta alt for mye av hageflekken vi har der. Blir også å lage noen nye blomsterbedd i sommer her og der.

Legger ved et bilde av hvordan det ser ut før vi begynner
Siste bilde viser utsikten fra verandaen i retning nord
Gratulerere med dagen! Og lykke til med verandabygging
Gratulerer med dagen, Leif! Håper den blir finfin.
Inaktiv bruker
Grstulerer med dagen leif
gratulerer med dagen.
Har du fått noen flotte akvarist gaver?

Espen
Tusen takk alle sammen. Verandaen står allerede nær ferdig. Kun noen utvendige bord som står igjen, og de skal jeg bort å kjøpe nå. Ikke dårlig å få det så fort unna, men med en bror med kunnskap på feltet har det gått som en lek.....

Gulvet skrudde jeg selv og nær 500 skruer, var ikke spesielt godt for ryggen, men det blir jo gleden med at det blir så fint som teller. Får heller ligge rett ut på sofaen når kaken skal inntas litt senere i dag.

Legger ut noen bilder når jeg har fått på plass resten av de utvendige bordene

Gratulerer med dagen og med ny veranda. Skikkelig fødselsdagspresang!
Takk til deg også 530.

Da har jeg fått verandaen ferdig og en flott egen betalt bursdagspresang, hehe. Jeg ble fornøyd med resultatet, og egeninsatsen. Fikk hjelp av brodern som nevnt med ramma og reisverket da dette ikke er akkurat det jeg gjør mest. De siste timene ute her i omtrent full orkan ble til tider til å banne av.

Stoler og div fløy pokker i vold og til tider var det nesten farlig å være ute. Sånn vind!!!!

Fortalte at brodern kom med i tråden min her, og kommentarer som da blir jeg kjendis og dukker det opp noen damer.... skulle tilsi at bildet av han er godkjent for å legges ut her.

Legger ut 3 bilder her for å vise litt av resultatet

Snart er det KAKE, og det gler jeg meg til. Ordentlig kakemons!!!
Plussmedlem
Gratulerer med dagen, da Får håpe bløtkaken var god
Jo takk Anders, det smakte fortreffelig med div kaker i går i tillegg til hjemmelaget pizza. Bløtkaken var så god at det også ble frokost i dag.... Ikke akkurat den frokosten som anbefales, men men.

Blir som vanlig vannbytter i dag, og skal se om jeg får øye på noen av ynglene som har kommet til denne uken. Ettersom det kom egg/yngel i 100L denne uken ble det ikke til at det karet ble flyttet desverre. Så 160L står på rommet her enda.

I dag eller i morgen klekker eggene til den siste cacatuoides hua. Skal prøve å følle opp enda bedre med yngel, da jeg ser at jeg ikke helt har teken på å få frem så mye yngel
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap