Det var en gang et lite akvarium... (side 38)

I dag har jeg vært på Dahl's dyrerike igjen, jeg oppdaget nemlig at i all stress med å fordele eques i diverse poser i butikken, så hadde jeg bare plukket ut 4 stk. til meg selv.
Så i dag var jeg der for å hente den siste som jeg glemte, og da ble det til at jeg kjøpte enda en til, kunne ikke ta med flere for jeg forsto det sånn at resten var bortbestilt.
Så da har jeg to gutter og fire jenter, det er vel akseptabelt minsteantall for en cory-gruppe
De har slått seg fint til ro i karet nå og spiser mygglarver med stor appetitt, ikke er de redde heller, jeg hadde besøk i sted og vi sto og glodde inn i karet, og da lå de ved frontglasset på rekke og rad
Vakre er de!

Jeg kjenner nå at jeg er rolig i forhold til cory-samlemanien min, jeg har alle de artene jeg fra begynnelsen hadde lyst på.
Det er fortsatt flere som er veldig fine, og som jeg kunne tenke meg, men ikke som jeg må ha liksom
Nå har jeg 10 arter corydoras og det er et passe antall egentlig.

Sp.black eggene har begynt å klekke i dag, jeg har sett mange bittesmå "sytråder" som hviler på kulemagen sin
Skal ta bilder av de etterhvert, men enda er de for små til å fanges opp av mitt kamera tror jeg.
Ingen egg har mugnet og alle er gyldne eller klekket nå så jeg tror det kan bli et stort kull dette her.

Jeg solgte unna noen fisk i går også, alle 40 guppy-yngel med mor, 5 red cobra-barn og salvatoris.
Så nå er 160-liter'n tom, det betyr at apistogrammaene kan flytte inn der og da har jeg 3 stk. 63-litere som black-barna kan fordeles i, hvis jeg får de til å vokse opp vel og merke, er litt spent på det...
Nå har jeg vært og undersøkt yngelkaret skikkelig, og det er noen hvite egg der, 7 stk. som jeg kunne se, men det ligger en hel haug egg i en mosedott også så det er kanskje noen flere der og da.
Men mesteparten klekker nå og jeg ser flere som flyr rundt med eggeskallet fortsatt på hodet

Her er et bilde jeg tok av en yngel på vei ut av egget, utydelig, men man kan skimte hodet med de store øynene
[External Image]

Og en eques må jeg også slenge med da.. [External Image]
Plussmedlem
Gratulerer så mye med en av verdens flotteste Coryer, Marita! Jeg misunner deg med de hannene dine, ergrer meg hver dag over at jeg bare har en gjeng med feite damer...! Jeg har en utrolig, men håpløs innbilning om at jeg hadde hatt egg allerede hadde jeg hatt et par hanner, for hunnene har vært skikkelig aktive :p

Nå som det begynner å bli så mange som har eques som jeg vet om, må det vel bli noen egg?

Lykke til, dette er en fantastisk Cory som er aktiv og lite sky etter mine erfaringer. Forbløffende lite sky! De ligger og glor ved frontglasset, og bryr seg lite om jeg går forbi.
Tusen takk Anders, det er ikke umulig at du hadde fått til egg med en hanne vet du
Kunne du ikke hørt med den dyrebutikken du kjøpte hunnene i, om dem kan bestille inn eques en gang til?
Plussmedlem
Marita Ekdahl
Tusen takk Anders, det er ikke umulig at du hadde fått til egg med en hanne vet du :) Kunne du ikke hørt med den dyrebutikken du kjøpte hunnene i, om dem kan bestille inn eques en gang til?

Hehe, det var jo egentlig en spøk det med at jeg "tror det hadde vært egg", men det er likevel litt surt å ikke ha en hann

Jeg kan jo høre hvis jeg stikker innom, men den ligger i Skien som er en times tid unna, og jeg kommer jo ikke akkurat dit uten videre. Også vet man jo aldri hva man får når bestiller sånt heller...
Nå tror jeg alle eggene har klekket i yngelkaret, det er i hvertfall veldig mange bittesmå som fyker rundt på sanden
Jeg begynte å fôre i dag for de som klekket først, for de hadde ikke noe plommesekk nå. Fôret med avskallet artemia og micro-orm så kan de velge litt

Equesene er bare helt herlige i karet sitt! De vimser langs glasset nesten hele tiden og hannene prøver å dytte litt på hunnene og kjenne på de med bartene, men det vil ikke hunnene være med på
Kanskje det er derfor oppdrett på disse er sjeldent, fordi hunnene er vanskelige å overtale :b
Det høres kanskje rart ut, men jeg synes disse vimser på en annen måte enn hva jeg er vant til, de fyker opp langs glasset i samlet flokk og på veien ned så svømmer de rundt etter hverandre i en sirkel mens de dytter litt på hverandre.
Jeg skal prøve å få filmet det senere i dag

Litt dårlige bilder, jeg har dempet lys hos Equesene og et lag med blader og planter som flyter i toppen så de skal føle seg trygge og da blir det for mørkt for kameraet.[External Image][External Image][External Image]
Kjempefine ,ser gjerne flere bilder
Liten rapport fra yngelkaret her

Det bokstavelig talt myldrer i 25-liter'n, sandbunnen ser ut som en maur-tue og jeg skjønner jo nå at i dette karet kan de ikke bo særlig lenge....de kravler jo om hverandre allerede.
Hadde liksom ikke sett for meg at 150 yngler skulle være mye :/
De får micro-orm to ganger om dagen, morgen og kveld, og en gang i uka får de artemia med påfølgende vannbytte etterpå.
Prøver å unngå at artemiaen skal forurense for mye, jeg må tenke mer på sånt nå som jeg har black-yngler, de skal jo være litt sarte etter hva jeg har fått med meg.

Foreldrene deres ligger ikke på latsiden, der lekes det fortsatt flittig hver kveld, og det spiller ingen rolle om de får malletablett eller mygglarver, de er like glade og villige uansett
Men det blir ikke mer plukking av egg nå altså, de får bare henge der. Jeg tror det blir en del som vokser opp i det karet også for foreldrene spiser visst ikke eggene sine.

Litt bilder, sånn ser det ut i karet om morgenen når jeg slår på lyset
[External Image]

Og her har vi black-ynglene, de er vel 4 dager gamle nå tror jeg...ikke så lett å se de for de er ca. 3 mm. med halen. Veldig gule disse bildene pga. lyset.
[External Image]

Flere yngler som kuler'n på et blad [External Image]
Slenger med et bilde av en eques også jeg, de trives tror jeg, de vimser og tuller rundt hele tiden [External Image]
Det er yr og glede i cory-karet om dagen, det er sterbai og cervinus som har tatt helt av oppi der og leker og tuller.
Jeg så nettopp en hunn bli forfulgt av fire hanner og det så ikke mye hyggelig ut egentlig...de dyttet til henne fra alle kanter og det så ut som de alle satt limt fast i henne så tett klenget de.
Jakten fortsatte i full fart rundt i akvariet, innimellom røtter og planter og hannene hang med hele veien de.
Til slutt hadde hun visst fått bestemt seg, for der midt i "luften", foran meg tok de T-posisjonen :b

Her er bilde av den og av hunnen som svømmer bort med tre egg mellom bukfinnene [External Image][External Image]
Kjempebra bilder og nydelige coryer ,Sterbai var en av de første coryene jeg kjøpte og som jeg fremdeles har .De har en helt spesiell plass i hjertet mitt

I mitt også, jeg kommer alltid til å ha sterbai

Søndag er en sånn "sitte og glo i akvariene"-dag for meg, det er da jeg tar vannbytter og sjekker at alt står bra til overalt, og selvfølgelig blir det tatt mye bilder....
Så det blir kanskje litt mye bilder fra meg i dag, men jeg er da stolt over fiskene mine og vil jo gjerne vise de frem

Her har vi apistogramma barlowi, jeg har tre av disse i forskjellige størrelser, det øverste bildet er den største hannen og det nederste er den minste.[External Image][External Image]
Også har vi en aldeles bedårende liten sterbai, dette er en av "mine" barn fra mitt oppdrett

[External Image]
Og en sp.black som lå så pent som de alltid gjør når jeg kommer med kameraet...
[External Image]

C.eques som vimser og tuller rundt, den hannen til høyre er skikkelig damenes jens og prøver seg stadig med barte-beføling etter alle kunstens regler [External Image]
hahaha så mange flotte bilder. vil tro disse cory damene egentlig kanskje liker all oppmerksomheten, de bare spiller kostbar, haha :P
Ja, er jo ikke rart at disse er vanskelig å drette hvis dette er standard oppførsel på eques-hunnene. De er ikke "hard to get" en gang de er mer "impossible to get".
Men man får da håpe bittelitt at det skal dukke opp noen små etterhvert...

Her er enda flere bilder før jeg gir meg for kvelden:

En høytsvevende cervinus.
[External Image]

En liten og en stor
[External Image]

Super rot i mosen. Jeg er litt forbauset over hvordan han klarer å henge opp-ned i mose...den er jo så myk og det kan ikke være enkelt å sutte seg fast på de syltynne trådene heller.
[External Image]
Da var det en ny dag og litt mer styr i akvarierommet
Jeg har fått på plass det siste karet på toppen av den ene reolen, det står nå klart med sand og vann og mangler bare litt planter.
Valgte å male bakglasset blått på dette i stedet for svart som jeg alltid bruker, for jeg har planer om å flytte c.black inn der. Det er jo håpløst med svart fisk mot svart bakgrunn egentlig...
C. equesene kunne jeg også tenkt meg i et kar med noe annen bakgrunn men det får bli litt senere, energien er ikke helt på topp om dagen så det holder med et lite prosjekt om gangen

Ser at jeg også må få oppdatert profil på alle karene, for det er jo ingenting som stemmer der nå etter all omgjøringen i det siste.
Jeg har jo faktisk to 63-litere som er helt tomme nå også, bortsett fra reker da, de er jo overalt...
Jeg fikk en sånn skikkelig baby-boom hos rekene i juwelen for en stund siden så jeg måtte flytte over en del i et eget kar, og nå er de jo enda flere så jeg tror det blir mange som skal få være med på auksjonen 11 mars.
Det er noen coryer også som skulle vært med dit, men det spørs om jeg orker å ta jobben med å få de opp fra 325-liter'n, det blir litt som å finne nåla i høystakken egentlig, så det var veldig dårlig planlegging fra min side der :b
Spørs om ikke de alle blir gående i det karet til de har blitt gamle og grå i bartene

Her er bilde av karet på toppen med den blå bakgrunnen, ikke bare-bare å styre med vann i den høyden...
[External Image]
Jeg måtte avvikle jegersnegle-karet som sto der fra før så nå har de flyttet inn hos kirsebær-rekene. De ble tatt i mot av rekenes rengjøringspatrulje samt to små L144 som sørget for grundig rens før de fikk snegle seg avgårde [External Image]
I cory-karet yrer det av liv om dagen, den lille gjengen med endlers i toppen har formert seg noe helt voldsomt og det er nå tre kull i forskjellige str. som bor blandt flyteplantene.
Blir nok til at jeg håver ut flest mulig over i et annet kar så jeg får sortert de, jeg kan jo ikke ta vare på alle småttingene heller, og planen er egentlig å bare ha hanner i toppen av dette karet for å få litt liv i toppen.

Bilde av de søte, små endlers-barna
[External Image]

Og de små superrot-barna som her møtte tilfeldig på hverandre, og sånt resulterer jo alltid i litt knuffing og krangling om hvem som er den rettmessige eieren til steinen

[External Image]
Sånn ser det ut ved fôringstid i karet, det er et salig virvar av coryer og noen av de skulle jeg vel egentlig ikke hatt i samme kar....sånn som Metae og Melini f.eks. de er litt for like av utseende. Så det blir å flytte ut en av de to gruppene etterhvert. [External Image]
Og dagens Eques-bilder må jeg også ha med

[External Image]

Vet ikke helt hva de driver med her, men de sto lenge og bare glodde inn i den svarte ruta [External Image]

Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap