Anders' akvarierom [NR. 1] (side 38)

Flott Anders! Så flott at du helt sikkert ikke kommer til å angre på at du tok jobben med å male den trehylla. Det blir lekkert med alt i samme farge, og mye mindre sjanse for at hyllene tar skade eller slår seg skulle du være så uheldig som jeg i alle fall ofte er når jeg stuller med utvendige filtre. Akrylmaling tørker så fort at du kan ta det innimellom vannskiftene en dag det er tørt ute...
Plussmedlem
Linda W
Flott Anders! Så flott at du helt sikkert [I]ikke[/I] kommer til å angre på at du [I]tok[/I] jobben med å male den trehylla. Det blir lekkert med alt i samme farge, og mye mindre sjanse for at hyllene tar skade eller slår seg skulle du være så uheldig som jeg i alle fall ofte er når jeg stuller med utvendige filtre. Akrylmaling tørker så fort at du kan ta det innimellom vannskiftene en dag det er tørt ute...


Du har helt rett. Men jeg lurer egentlig på om jeg orker å ta det nå i disse dagene her... :p Men jeg er ikke sikker på noe enda, så kanskje maler jeg, eller kanskje ikke. Det blir jo mye penere med alt i samme farge da, men...

Jeg kan gjøre det senere også! Men det er deilig å stå ute nå, da
Plussmedlem
Jeg er tidlig påa'n i dag, har sikkert vært søvnløs etter kl. 5 eller noe. Ikke det at det var så alt for ille

Jeg hadde litt fotorunde på akvarierommet i går kveld, og jeg tenkte jeg skulle dele noen bilder av en art som er alt for lite tatt med i denne tråden, men likevel er en av mine aller største yndlinger. Det er Corydoras adolfoi. Grunnen til at den er så anonymisert her er at de har vært umulig å få bilde av før, både at de har vært relativt lite fremme og når jeg først tok bilder, ble de ikke bra. De gikk i 230 literen, og jeg har en teori om at på grunn av at glasset er tykt der, er det ikke like lett å få gode bilder. Kan det være en sammenheng der?

Uansett, nå går de med Corydoras eques til begge artene skal få artskar. Tenkte jeg, iallefall... de trives jo veldig godt sammen da, men jeg får utvide gruppen med adolfoi litt, så kanskje det blir bedre.

Så her kommer noen halv-dårlige bilder av adolfoiene. Glasset var ikke pusset etter bæringen av akvariene i går, så... resultatet ble litt deretter



Adolfoi i hovedfokus, men deler med sin gode venn, Eques
[External Image]

To skjønne ute på tur!
[External Image]


[External Image]
Plussmedlem
Litt av Corydoras-ønskelisten min

Jeg har MANGE arter på ønskelisten, men tenkte jeg skulle ramse opp noen av dem

- Corydoras C121 (antakelig mitt største ønske fortsatt)
- C. oiapoquensis
- C. eques (flere til min gruppe på 5)
- C. condiscipulus
- C. weitzmani
- C. davidsandsi
- C. "super-arcuatus"
- C. guapore

Det var noen. Kan ta en grundigere "gjennomgang" senere! :p
Så morro dette er Anders
Plussmedlem
Å, fyttikatta, NÅ er jeg sliten nå! Jeg sitter med en følelse av at jeg ikke er meg selv, så trøtt er jeg. Så det blir tidlig kveld på meg nå, skal legge meg snart, tenker jeg

Men jeg har fått gjort mye i dag, da. Akvariene er i reolen, 3 av dem har vann i nå. Møkkajobben med filtere har startet også (åhh, hvor mye jeg HATER å styre med vannslangene til utvendige filtere!), men ikke et eneste er i gang. Det ene Eheim Pro var jo lekk, like godt! Fyflate at det er mulig, altså! Det lakk som en sil.
Det er et faktum; jeg er ikke veldig glad i utvendige filtere enda.

Nå blir det ikke noe lenger innlegg, får ta resten i morgen. Nå er jeg egentlig bare drittlei. Natta...
Sjekket pakkning og smørt den ?
Plussmedlem
Jarle F
Sjekket pakkning og smørt den ?


Det skjedde en filter-forveksling hos forrige eier når jeg hentet reolen, men det ordner seg
Plussmedlem
Jeg sjauet mye av tiden etter skoletid på akvarierommet i går. Jeg fikk satt igang et par filtere og akvarier. 2 85 litere er altså oppe og går Det er midterste og øverste akvarium til venstre i reolen.
Det nederste er litt vrient når det gjelder filterslanger, dessverre... det og det ved siden av har nemlig heldekkende armatur, i motsetning til de fire andre. Og i de hullene i det armaturet er det vanskelig å få slangene til å sitte, for det er så trangt bak reolen at det er ikke sjans til å få slanger bak der.
Men etter litt tenking og streving går det nok det også, tenker jeg

En annen litt dum ting jeg har lagt merke til er at tre av akvariene ikke har Biltemasand, men veldig finkornet rådasand eller noe. Dette blir veldig kompakt for Corydorasene, kanskje? Jeg får bytte den etterhvert. Karene må jo ominnredes en gang, og da tar jeg kanskje noen litt ekstra tidlig

Jeg er skikkelig kry om dagen! Det er så godt det er påske nå etter i morgen, med masse tid til akvariestell! Blir godt å ha alle karene ferdig oppsatt.
Gleder meg til jeg kan gå på fiske-jakt, også. Hvis jeg en dag får råd etter dette. Hehe :p
Jeg er glad jeg ikke har noen tall på hvor mange tusen jeg har brukt på akvariehobbyen på disse årene, men... jeg har en liten antakelse
Gleder meg til masse, flotte bilder framover
Plussmedlem
Sissimor
Gleder meg til masse, flotte bilder framover ;)


Du minnet med på noe lurt :p
______________________________________________________________________

Noen bilder kommer nå. Først av reolen/hele rommet.

Som dere ser, har jeg ikke malt filterhyllene på sidene Og det ble da ikke så ille, heller... selv om det hadde sett penere ut med svart maling, da.

PS! Akvariene som er satt opp er selvfølgelig ikke ferdig innredet! De har såvidt fått noen planter og en rot, bare. Den store innredningsjobben starter når alle akvariene er satt opp.


Reolen, 2 av akvariene er satt opp. (Og ja, det ene lyset ER utrolig gult!)
[External Image]


Rommet, bilde tatt fra enden av rommet.
[External Image]
Plussmedlem
Den lille sverdplante-plantasjen min! :p Fikk noen avleggere som vokste på en "grein". Blir spennende å se om disse vokser! Jeg har bruk for dem nå


[External Image]
Flotte reoler ! Ser fram til bilder av alle karene i drift :o)
Ser veldig bra ut dette Anders, Gleder meg til masse flotte bilder framover Flott reol
Plussmedlem
Takk til dere to over! Bilder blir det nok en del av etterhvert
________________________________________________________________________
Nå må jeg bare få opp filterene (det ene er kaputt, så det kan det ta mer tid med), men de andre er klare til bruk.

Men sanden i 3 av akvariene er så finkornet at det er noe jeg ikke liker. Nesten som støv. Så jeg tenker jeg må bytte ut den med Biltema-sand Men jeg trodde jeg bare hadde 1 sekk igjen av denne, en som var åpnet på og står på akvarierommet. Var helt sikker på at jeg ikke hadde mer, men gikk ned i kjelleren og sjekket for sikkerhets skyld. Til min store glede stod det en ny, uåpnet sekk der! Jeg har jo pleid å kjøpe noen sekker hver gang jeg har vært på Biltema.
Så den sanden jeg har nå, bør holde bra til de 3 85 literene jeg vil bytte sand i. Disse har heller ikke fått filterene i gang enda, så derfor passer det bra.

Det med filtere er det verste som gjenstår, særlig i de to nederste akvariene som har så tungvindte armaturer! *Grøss*
Fader altså, jeg blir helt syk av å se på disse bildene dine, hahah en smule misunnelig! men bare sånn på en koselig måte altså, hehe.

Er heller ikke så kjempefæn av utvendige filter, de ser så innviklet og skumle ut!

Karene ser ihvertfall flotte ut sålangt, det er noen stilige røtter du har der!
Det er kun 1 utvendige filter og det er eheim 2224 har mange av disse aldri noe problem
Plussmedlem
Erik Johansen
Det er kun 1 utvendige filter og det er eheim 2224 har mange av disse aldri noe problem :-)


Det er det eneste jeg har klart å bli begeistret for, også! Det er utrolig enkelt og greit! Hadde jeg hatt råd, skulle jeg kjøpt 3 til av disse så jeg hadde til alle karene i den nye reolen... men jeg ligger mange tusen i underskudd for tiden, så... :p

Du får satse på Eheim Pro 2224 du også, Grapejuice
Plussmedlem
Jeg fant ut at jeg ikke kunne ha det sånn, så jeg spadde ut sanden fra 3 akvarier! [External Image]


Det trengtes også, virket det som, for i særlig ett av akvariene luktet sanden litt vondt.

Så nå har jeg også fyllt i sand, og straks skal jeg sette opp et akvarium til som har klart filter i hyllen; Eheim Pro 2224. Håper også å få satt opp enda et akvarium i dag. Da har jeg 2 igjen, og det er de nederste; og de mest vriene, på grunn av armaturene.

Jeg har ikke nok sugekopper til alt av slanger og rør og sånt, da, men jeg må kanskje en tur ut på mandag for å få tak i fler. Men det er jo så sinnsykt dyrt! 2 sugekopper med sånne "gafler" koster jo søren meg 70 kroner eller noe her... helt sykt, med andre ord.

Også må jeg huske å kjøpe noen sverdplanter.

Men nå skal jeg snart tilbake til arbeidet!
Plussmedlem
I dag var vi på familietur i skauen, faktisk, og jeg hadde en oppgave til meg selv på turen; plukke stein til akvariene! Har funnet litt stein oppi der før.

Jeg snudde litt før foreldrene mine, og fikk med broren min. Han skulle hjelpe meg å plukke stein. Og når jeg først begynner, da fortsetter jeg... må bare ha noen til! Må bare ha noen til! Og slik fortsatte det, samme med broren min (fyller 12 i år). Han syntes det var gøy å finne stein med kule former!

På hjemturen ble det 3 bæreposer med stein (!), og disse ble skylt på verandaen når jeg kom hjem. Det vil si, jeg er ikke helt ferdig med å skylle enda... har ca. 1/3 igjen.
De blir ikke skylt og skrubbet over-nøye, for jeg tenker som så; Corydoras lever jo ikke i sterilt område uten mudder i naturen, så om det er litt "skitt" igjen på steinene som sitter godt fast bryr jeg meg ikke så veldig. Men jeg har fått av alt jeg fikk av, altså, så de bør være ganske rene!






Til slutt; litt av dagens "fangst"
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap