Apistogrammet (side 38)

er jo bare herlig, slike oppdagelser da----
grattis
Jupp! Elsker alle ledd i Apistogrammeriet... og yngler og yngelpleie er helt klart en av dem Leif! Gleden av å se huene i Ap. rositae-karet har voktet "reviret" sitt ovenfor hverandre, å se din Ap. baenschi F1-hue av passe yngelen, å se div yngler vokse opp, å se maktkamper og Apisto-dansen... herlig!!! Etter å ha hatt en mega-strafferunde etter at torv-putevaret røyk, så var dette en betraktlig mer hyggelig greie he he he
Et sjeldent syn i karet til Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form, VF (San Pablo de Loreto) er den mindre hannen...

"I stay away from trouble, you know"!
S i m e n
Et sjeldent syn i karet til [I]Apistogramma sp. "Winkelfleck"[/I] dark form, VF (San Pablo de Loreto) er den mindre hannen... [I]"I stay away from trouble, you know"![/I]



Når jeg så denne tenkte jeg med en gang på Sp. "Swarzkehl". Samme formen, men denne var noe mer fargerik. Meget vakker Simen, meget vakker
Apistogramma allpahuayo (Rio Pintoyacu). I dag så jeg endelig ynglene jeg har hatt mistanke om. De holdt seg nede på sanden under mor... Alfahannen på bilde nr.1 er tydelig aggressiv ovenfor de andre innbyggerne - "hold dere unna"!
Godt å høre at du koser med hobbyen om dagen Simen. Jeg må foreløpig bare se på nettet hva andre holder på med. Kommer nok sterkt tilbake på nyåret.....
Gleder meg til å se resultatet ditt Finn Erik, det er et solid prosjekt du har startet opp med!! Da er det bare å korte ned tiden her på AF, så godt det lar seg gjøre he he he
Ser det har blitt litt mer discus-aktivitet her også, så det er jo helt perfekt. Kommer nok til å ta seg enda mer opp når Nikonisten er rede

Hos meg er det litt mer egglegging & yngler enn vanlig, men ellers er det alltid noe nytt som skjer. I Ap. Rositae-kartet er det nå to huer som går med yngel, og til stadighet kommer i konfrontasjon med yngelflokken under seg. De ser ut som oppblåste kulefisker, uten at de har gått til angrep så langt. Undrer meg om ynglene har klart å holde rede på hvilken haug de hører til... Utrulig artig disse A. Rositae'ne!!!

S
Forundringenes dager er enda ikke over i Ap. rositae-karet. Nok en dag med enkelte stillingskriger med huene med yngler! Hannen er akseptert i begge leirene, og vokter og jager de andre hannene i karet. Men jaggu meg fikk han seg en saftig karamell av hua til venstre. Han står høyt oppe mot vannskorpa med hua til høyre midt i karet. Når venstre-hua oppdager dem, går hun opp – og regelrett biter hannen over ryggfinnen. Han prøver å komme seg bort, men hun har jerngrep på han. Etter ca. 5 sekunder slipper hun taket. Han seiler rolig av gårde, mens huene blir stående igjen og blåse seg opp… for en thriller!!!

Hos Ap. panduro ser det ut som den ene ungdommen er ei hue. Gjetninga er pga den er gul i fargen… kan sneakers anlegge gul-farge for å holde seg unna trøbbel tro? Hannen ble forøvrig småbiti og dulta på av sin hue på morgenen i dag. I ettermiddag var det han som sto for jaginga… Good ol’ bølla

Rekkefølge: Ungdom, hue og han.
Hei simen, fine A. panduro.

Jeg har hørt om apistogramma "sneaker males" med gul farge later som det er hue for å unngå den dominante hannens vrede.

Hvor gammel er ungdommen?


Hmmm... halvt til trekvart år mener jeg. Disse tre ungdommene har jeg ikke foret opp eller gjort noe for å "avle" opp. De har vokst opp i et stort kar, med vanlige foringsrutiner...
Som vanlig kvalitets bilder fra deg Simen. Rositae er jo utrolig flotte og om jeg ikke stopper å sikle får du en regning på en ny laptop =)

Ikke noe nytt i kjelleren i dag, til en forandring. Men har i alle fall fått kjøpt inn flere mygglarve poser til diamantene nede. Må vel bestille mer artemia også.

Alacrina hua som har "løpetid" ser ikke ut til å få lurt til seg hannen. Huascar eggene ser ut til ikke å være befruktet, men venter noen dager for å være helt trygg

ha fortsatt en hyggelig helg Simen
Ingenting som dagens diamant-gruver Leif! Her er det action så det holder om dagen he he he. Når det gjelder fotograferingen, har jeg begynt å bruke innstillingen "M" på kameraet med blitz. Da blei det straks litt mer orden på sakene.
Så bare jeg får tatt en innvendig/utvendig vask på rutene, så skal det bli enda mer moro . God helg til deg også!
Simen kan du prøve å ta et bilde av den fra siden? Det er noen kjennetegn kun hunnene har som jeg ikke helt klarer å se om din fisk har.

Skal se om jeg ikke kan få til det. De er ikke ofte framme, så jeg må ha litt flaks . Hyggelig med hjelp!
GODT NYTT ÅR SIMEN!!!!!
Par dager til nå så....;0)
Godt nyttår til dere også!!! Og til alle andre som måtte finne på å rote seg bort i denne tråden... 2013 blir et fantastisk år. Med selvoppfyllende profetier i tankene, så blir nå 2013 fantastisk he he he. Værsjego' 8D

Fra ditt tastatur til gudenes øyne Simen! Godt nytt år dermed basta
Godt nyttår til deg også Linda

Det har vært action i Apistoerit så langt i år! Spennende observasjoner tok overhånd, så fylling av 325 literen til torvfiltrering... ble nok oppi 350-360liter he he he. Takk og lov for sluk i gulvet . No worries, no trouble!

Er litt spent på Ap. sp. "Papagei"- hannen som puster litt fort... Er igang med tiltak, håper det gjør nytta. Et par andre kar kjører jeg en oppfetnings-kur. Og ellers er det et himla liv i alle kar... FANTASTISK 8D

S
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap