Tante Astrid´s undervannsverden (side 39)

Dette var kjempegøy og utrolig vel fortjent!!!! Bare å sprette champagnen og nyte det
Takk til både Jon og Liv

Tror dessverre ikke det blir noe særlig sjampis på meg på noen dager. Det er nemlig ikke stort som smaker når man ligger og er urven pga forkjølelse og feber. Heldigvis så pleier sånt å gi seg ganske fort hos meg, men den kom forbasket ubeleilig denne gangen. Hadde jo planer om å sette i gang med bordet til det nye karet, men nå får jeg bare utsette det igjen.

Får se positivt på det og tenke at jeg nå får litt lenger tid til å spikre planer
Så kjedelig da, god bedring - håper du er på beina snart
Det håper jeg også ;b

Om det blir noen merkelige setninger her og der fremover så er det altså pga problemer med synet. Jeg får alltid slike vannfylte øyne når jeg er forkjølet og har problem med lyset for tiden også pga ME-en. Leser gjennom innleggene både en og to ganger, men må stadig vekk inn og rette på de etterpå også. Forbasket irriterende! Ja, jeg er visst litt irritert i dag
Ingenting som tærer sånn på humøret som å være i dårlig form. Masse god bedring og en liten trøsteklem!
God bedring! Forkjølelse er ufyselig ubehagelig. Det er aldri "bare" en forkjølelse. Man føler seg faktisk skikkelig dårlig.
Takk for oppmuntringen! Det ordner seg nok etterhvert om jeg bare tar det med ro noen dager. På plussiden så er jeg tross alt uføretrygdet og trenger derfor ikke å gå på jobb mens jeg er forkjølet
I dag måtte jeg avlive en av skjørtetetraene. Nå har jeg bare tre igjen og to av disse har samme virussykdommen, men av erfaring så vet jeg at de kan leve bra i lang tid med denne sykdommen.

Disse skjørtetetraene var faktisk de første fiskene jeg kjøpte for godt over 3 år siden så de er litt spesielle for meg. Dessverre så synes jeg 180 liter blir i minste laget for en stim så jeg kommer ikke til å kjøpe inn flere av de. Faktisk kommer jeg nå til å la alle tetraene mine dø ut (har 8 tilsammen) før jeg kjøper inn en annen art, muligens kardinaltetra.

Grunnen er dette viruset som ser ut til å gå på alle tetraene mine i større eller mindre grad, selv om det bare er skjørtetetraene som ser ut til å få skikkelige svulster av den. De andre blir bare flekkete uten noen andre symptom. Ingen andre fisk, ikke øksefiskene heller (som er nærmeste slektning til tetra), har blitt smittet.
Hei

Jeg så at du laget en egen bakgrunn til Leopold fordi at de "vanlige" reflekterer og får han til å stresse. Det samme skjer med min kampfisk. Så... Jeg gjorde det samme som deg Kjøpte maling og bretta sammen arket etter at det var malt og satt det opp på bakdelen av akvariet.

Men! Han driver og jager vekk den flotte røde kampfisken som truer reviret hans (og dette skjer også når all lys er av, i akvariet OG i rommet)... Har du noen ideer til hva som skjer?

Hilsen Iselin og Herr. kampfisk
En ting til.. Hva forer du egentlig med?
Den første bakgrunnen jeg lagde ble for mørkt så jeg laget den andre veldig lys grå, nesten hvit. Den virker mørkere når den plasseres bak karet. Kanskje den enda blir for mørk hos deg? Enten det eller så tar det en stund før han roer seg ned igjen. Min mørke bakgrunn var bare på i rundt et kvarter, men det gikk likevel et par døgn før han sluttet å lete etter den andre fisken i hjørnet hvor han først oppdaget speilbildet sitt. Om din har gått lenge med reflekser i karet så kan det hende det tar lang tid før han slutter å patruljere og slapper av. I kampfiskens hode har det jo vært andre rivaler tett innpå på alle kanter så ikke rart han blir litt stresset stakkar

Jeg gir mine Hikari Bio-gold som hovedfôr. Dette er de veldig begeistret for. I tillegg så går det i litt opptinte frosne mygglarver, både sorte og røde, frysetørket artemia og tubifex som jeg bløter opp på forhånd, og så forsyner de seg litt av fôret til både stjernedanioene og rekene i tillegg. Gir selvfølgelig små mengder og varierer litt på de forskjellige, men Hikari-foret får de to kuler av hver om morgenen.
Hvor er det man får kjøpt Hikari Bio-gold? Søkte på det på nett, men det var ingenting som kom opp hos meg. Kanskje jeg søkte feil?
Ja, det kan jo hende. Jeg får bare se om han roer seg ned etterhvert og eventuelt male noe lysere om det ikke fungerer for han

Tusen takk for hjelpen!
Jeg kjøpte min pakke med dette fôret hos en Tropehagen-butikk, men ser at også blant annet Webzoo har den. Jeg glemte å få med Betta i navnet så ikke rart at du ikke fant det da

Håper kampfisken din blir mindre stresset etterhvert, hvis ikke så får du bare male bakgrunnen lysere og håpe det hjelper. Det er forresten en nydelig kampfisk du har
Ingen tvil om at kampfiskene liker dette fôret. Måtte nesten le for et øyeblikk siden. Jeg var åpenbart altfor treg med å få maten i karet i dag så hunnen hoppet opp av vannet og snappet etter fingrene mine. Jeeez, hvor jeg skvatt!

Det er forresten ikke uvanlig med slik oppførsel hos kampfisk. Bare se her.
Hei Håper formen er bra igjen! Jeg er blitt stappforkjøla og så fredagen går til å snoke rundt på AF her. Lurte litt på det kampfisk foret. Passer det for alle typer fisk eller? Spiser de andre i karet det også hos deg?

Måtte forresten lempe kampfisk bebissene over i rekekar i dag, det ble for mange sultne munner i 96 literen. Får håpe de tålte flyttingen, gått mange timer nå og de svømmer nå rundt - så vi får satse på at det går greit. Spennende å se om jeg klarer å få noen til å vokse opp. De er uhyggelig små.
Mulig litt større fisk kan spiser disse kulene, men de er altfor store for stjernedanioene. Dessuten så flyter de, og jeg tror de er ganske harde i konsistensen for jeg kan faktisk høre at fiskene tygger på de

Leit å være forkjøla, men får håpe du kommer deg like raskt som meg. Er ikke så ille nå, hoster bare litt.

Har lest at disse kampfisk-ynglene er små. Regner med at du må til med infusorier/Liquifry1 for at de skal greie å spise noe, men de finner vel litt småtteri i karet også om det er godt innkjørt.

Om du ender opp med veldig mange overlevende så er det ikke verre enn at du får ta deg en tur å tigge tomme esker fra godtedisken på butikken/kiosken. Skulle fungere greit fra de begynner å bli kranglete og frem til de er så gamle at du får solgt de. Mye vannbytter riktignok, men det er ihvertfall en løsning som ikke trenger så stor plass om du får stablet de i høyden.

God bedring forresten!
Tror jeg må prøve meg på det foret i Asia karet Kan sikkert passe for flere av labyrintfiskene da - forer ofte med flere typer for i samme kar så det går fint gøy med noe som faller skikkelig i smak - nå er jo kampfisk ganske så altetende - men alltid gøy med noe som tar helt av

Takk Regner med formen kommer seg fort, deilig med helg nå så får jeg slappa av litt.

Har JBL baby 1 og liquifry stående (den første blander jeg med vann og suger inn i sprøyte) så håper på det beste. Har for lite tid ved siden av jobb til å styre med levende for De som overlever skal jeg alltids få plassert Spennende med yngel.

Har forresten lagt ut nye bilder av channoides hannen -han har bare blitt utrolig flott
Må bare fortelle, jeg kom over 8 små ynkelige galaxyrasbora idag, så da ble de med meg hjem
Forelsket meg fullstendig da jeg så noen voksne flotte individer i bergen, og enda mer da jeg har lest hos deg, nå har jeg selv oxo.
Gratulerer, Galemor! Skjønner godt at du liker disse. Du får fôre de godt opp til å begynne med så blir de raskt like feite og runde som mine Ga mine mat både tre og fire ganger om dagen de første ukene siden de var så underernærte, men nå holder det med to.

De to ynglene jeg har er aktive og mer synlige nå. Ser også ut til at den lille er blitt tøffere og de har av og til noen maktkamper på skikkelig stjernedaniovis. Det vil si at de sirkler rundt hverandre med snuten mot halen til den andre. Dette er forresten også en del av leken til de voksne fiskene.

Må si at flokken min har blitt mye mer synlig og aktiv etter at de kom i det andre, større karet. Muligens fordi det er andre fisker der eller kanskje rett og slett fordi det er mer buskas å gjemme seg i. Gleder meg til å flytte over yngelen også, ikke mye stim med bare to stykker, men må ihvertfall vente til faren for å bli spist er over og til de får i seg "vanlig" mat.
De blir nok gode å fete, jeg pleier ikke fore mer enn en gang om dagen, men likevell blir fiskene store og flotte, ikke forer jeg veldig mye heller.
Jeg må desverre bare ha de sammen med rekene og venusene, men jeg er nesten mer redd for de stakkars rekene enn galaxyene. Nesten samtlige går nemlig med egg og etter hva jeg har hørt prøver galaxyene til og med å stjele eggene mens rekene bærer de. Skal fore med frosne cyclops som en erstatning fordi jeg ikke har artemiaklekkeri.
De stakkars venusene (blir vel kanskje feil å si stakkars) kommer vel til å spise så de nesten sprekker.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap