Mine akvarier og sånt (side 39)

Snublet over et interessant karoppsett i dag. Walstad-metoden/-karet heter den, og er et kar som skal ha ekstremt lite vedlikehold pga det er et balansert økosystem i seg selv.

Har ikke lest så veldig mye om det ennå, men noe av det grunnleggende er at substratet er vanlig jord med et tynt lag grus oppå, karet skal kun ha svakt lys og stå ved et vindu hvor det får noen timer sollys hver dag, og det skal ikke ha biologisk filtrering, kun en powerhead som lager sirkulasjon, og i noen tilfeller blir de utstyrt med mekanisk filtrering. Plantene skal ikke gjødsles med noe annet enn at man forer godt. Vannbytter skal kun gjøres to ganger i året, eller hvis fiskene eller plantene ser ut som de sliter.

Tanken er at planter som vokser i jord vokser så bra at de bruker nok ammoniakk og nitritt til at disse aldri bygger seg opp til et nivå som er farlig for fisken, og at de utkonkurrerer alger.

Fant egentlig ikke så veldig mange gode sider om det, men her er en beskrivelse av walstadmetoden som beskriver den ganske bra, og det var her jeg leste om den da jeg snublet over den.

Hadde vært litt artig å prøve det f eks på 15 literen. Med unntak av et overdimensjonert filter, noen flyteplanter og 5-6 eplesnegler er den tom.
Inaktiv bruker
Mvjnz
Ene katten vår, Odo, ble påkjørt i går. Visste ikke at det hadde skjedd engang, han kom inn i går morges og la seg til å sove. Litt utpå ettermiddagen kom naboen og ville bare fortelle oss at hun hadde sett han bli påkjørt tidlig på morgenen, og bilen hadde ikke stoppet engang, så hun beskrev den slik at vi kan se om vi finner den igjen (her er holdningen av hvis man kjører på et dyr SKAL man stoppe, uansett). Så vi takket henne for opplysningen og gikk og sjekket Odo der han hadde sovet hele dagen. Kjente på hele kroppen og fikk han opp og gå, men ingen tegn til skader. Så vi tenkte at her har han vært skikkelig heldig. Beskrivelsen til naboen var nemlig at han hadde blitt truffet og rullet rundt og deretter løpt avgårde. Heldig som ikke ble drept med andre ord. Men hele resten av dagen og hele natten lå han bare og sov, og i dag tidlig bevegde han seg sakte og stivt og ville ikke drikke. Han er helt besatt av vann og MÅ drikke alt vann han kommer over, så at han ikke vil drikkeodo når man setter en skål med friskt vann foran han tyder på at han ikke har det helt bra. Men han virker våken og maler og mjauer til oss som vanlig, men han vil helst ikke røre seg. Jeg har gjort det klart at jeg vil ta han med til dyrlegen og få han sjekket, men typen vil se det an litt til. Det er opprinnelig hans katt, så han får bestemme. Virker ikke som det er noe brudd eller noe annet alvorlig, ellers hadde jeg nok satt foten ned.


vordan går det med odo Mvjnz ?

ps.hade jeg vert deg så hade jeg tat med meg odo til dyrlegen for han kan jo ha fåt en inndreskade som kansje er ti ganger farligere en man kune trod =;-D
Mvjnz
Fant egentlig ikke så veldig mange gode sider om det, men her er en [URLBLOCK1] som beskriver den ganske bra, og det var her jeg leste om den da jeg snublet over den.


Jeg har lest litt om dette ved tilfeldigheter på flere forum (sikkert noe killi/betta/minifisk-relatert). Google: walstad natural.

Det slo meg at kanskje dette er et fint prosjekt for en glass-sylinder som jeg tenkte å sette opp nå på våren. Der er det rikelig med plass til dypt bunnsubstrat.
vordan går det med odo Mvjnz ?

ps.hade jeg vert deg så hade jeg tat med meg odo til dyrlegen for han kan jo ha fåt en inndreskade som kansje er ti ganger farligere en man kune trod =;-D


Han er såpass sosial og våken og spiser og drikker så vi er ikke bekymret for noe innvendig blødning eller noe annet alvorlig. Det er bakparten som er vond, og spesielt venstre bakbein ser det ut som. Vi skal til dyrlegen om et par timer for å sjekke hva som skjer.
Det slo meg at kanskje dette er et fint prosjekt for en glass-sylinder som jeg tenkte å sette opp nå på våren. Der er det rikelig med plass til dypt bunnsubstrat.


Kult, da håper jeg du dokumenterer alt nøye
Mvjnz
[quote]Det slo meg at kanskje dette er et fint prosjekt for en glass-sylinder som jeg tenkte å sette opp nå på våren. Der er det rikelig med plass til dypt bunnsubstrat.


Kult, da håper jeg du dokumenterer alt nøye

Jeg skal prøve å gjøre det.
Ta en titt på denne step by step guiden og introduksjonen. F.eks. kjekt å merke seg å lufte ut evt. amoniakk hvis jorden har vært pakket i pose.
Vi har vært hos dyrlegen og hun mener at ligamentene som fester ryggraden til bekkenet har røket, og ga han smertestillende og lakserende middel slik at det ikke skal være så vondt for han å gå på do. Vi skal tilbake på mandag og se hvordan det går da.

Men hun sa det er gode nyheter for det gror helt fint av seg selv.
Jeg skal prøve å gjøre det.
Ta en titt på denne step by step guiden og introduksjonen. F.eks. kjekt å merke seg å lufte ut evt. amoniakk hvis jorden har vært pakket i pose.


Takk for linker

Så du hadde begynt å skrive litt om det i din egen tråd, blir interessant å følge med
I dag fikk jeg fanget inn fiskene i dammen. De står nå i et plastkar på kontoret mitt. Tok filteret fra 15 literen og puttet oppi til dem, det pumper 400 l/t og gullfiskene elsker det.

Man tenker lissom ikke på gullfisker som spesielt avanserte vesener, men jeg så interessant adferd hos dem i dag. De første fiskene jeg fanget inn var et par babygullfisker og en voksen gullfisk. Den voksne svømte rundt for seg selv mens babyene holdt seg sammen. Da jeg hadde fanget inn de to andre voksne og en juvenile, og 2-3 babyer til, formet de grupper - en for voksne/juvenile og en for babyer. Disse blandet seg ikke med hverandre, men tok tur i å leke i strømmen foran filteret.

Tror jeg har telt 4-5 babyer, 1 juvenile og 3 voksne. En del av flyteplantene og grumset ble med inn fra dammen så det er ikke lett å telle dem nøyaktig.

Sebradanioene virker som de har hatt litt frafall. Fant bare 5-6 stk. De var minst 11 en gang i tiden, og ynglet som bare det. Fant stadig ungfisker mens jeg foret. Vet ikke hvor de har blitt av alle sammen... Muligens tålte de ikke den ekstremt høye pH'en..

Jeg nevnte at dammen hadde tåpelig høy pH for et par måneder siden, og kunne ikke skjønne hvorfor. Den fylles mest med regnvann, og innimellom med kranvann med pH 7.8. pH'en i dammen ble målt til 8.4 eller noe slikt, testen gikk ikke høyere.

Men i dag tror jeg jeg fant ut hvorfor. På bunnen av dammen lå en av steinene som skulle vært til pynt utenfor dammen. Hvordan den har havnet i dammen aner jeg ikke, men regner med den påvirker pH.

I plastkaret er det ca 40 liter vann fra dammen, men det var så grumsete og fullt av alger at jeg ville ikke bruke mer av det. Så nå fyller jeg på med kranvann, en liten øse om gangen. Vil ikke gi dem pH-sjokk, så det må tilsettes sakte...

Dammen er tømt, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den. Skal hvertfall ha et seriøst kraftig filter før jeg putter fiskene tilbake igjen. Leker litt med tanken på å lage en liten foss/bekk/hva man nå vil kalle det. Men finner ingen gode sider med oppskrift. De jeg har funnet går enten utifra at man allerede vet alt, eller så forklarer de alt kjempekomplisert og helt uten bilder slik at jeg ikke skjønner noenting.

Men det er vel ikke verre enn å finne et eller annet som stikker opp av dammen og så pumpe vannet opp gjennom det og la det renne ned på andre siden. Men hva skal man bruke til slikt da... Steinene rundtom på eiendommen kan tydeligvis ikke brukes, siden de påvirker pH...

Får tenke litt mer på det... Hvis noen vet om noen websider der ute som forklarer alt på en god måte og/eller har gode tips, så syng ut.
Mvjnz
Hehe, ja det er kult med palmetrær i hagen:) Australia er stort sett et drømmeland å bo i. Samme velferdssystem som Norge, men mer moderne lover og regler, vennligere mennesker og mye bedre klima:) Den siste uken har det stort sett regnet hver dag, og det er litt kjipt, men stort sett er det sol og varmt. Nå er det vinter så det er litt kjølig - 25 om dagen og 15 om natta. En god norsk sommer (minus regn) med andre ord :)Om sommeren er det rundt 30-35 om dagen og 20-25 om natta. Utenom det ser jeg mye interessante insekter, f eks pinnedyr og digre kakerlakker har forvillet seg inn i huset et par ganger. Gekkoer forviller seg inn stadig vekk, til kattenes store fornøyelse. Har sett digre edderkopper med 2 meter lange spindelvev som er like tjukke som kraftige sytråder. Har sett kenguruer midt i veien og koalaer i tretoppene. I Norge setter folk ut mat til spurvene, her setter de ut mat til papegøyer:) Om kvelden samles det digre flokker på flere tusen undulater i palmetrærne... Så Australia er ganske fascinerende og jeg stortrives:)


Åååååh, drømmeverden.
Begynt å lese tråden din nå, ikke kommet lenger, men vet dette kommer til å bli fast lesing. Egentlig skulle jeg holdt på med akvariene, men så ble jeg sittende å lese her da. Er jo en dag imorgen å
Hihi, du har lesestoff en stund da

Alltid hyggelig med folk som følger med på hva som skjer Jeg følger med på din tråd også, selv om jeg ikke kommenterer så ofte
Da er jeg endelig igjennom hele tråden, noen steder har jeg bare skummet igjennom, men fått med meg mesteparten. Måtte gi meg igår da jeg fikk et illebfinnende, sikkert susinga fra pc'n i tilegg til lyset fra skjermen som gjorde det, ble bare bråkvalm og svettet som en gris, til slutt måtte jeg bare legge meg.
Men jeg må si jeg misunner deg noe fryktelig, det høres fantastisk ut å bo i australia, med unntak av at det er dårlig utvalg når det kommer til akvariehobbyen.
Her laver snøen ned og mine italienske aner syter, hele jeg lengter etter sol, varme og gress,ja gress, savner den stikkende følelsen av varmt sommergress under bare føtter.
Er vel opp mot meteren med snø utefor her nå og fremdeles kommer det mer, vinteren i norge er moro :P

Du kan jo evnt bruke den krukka dere har stående til å få ned ph i dammen med. Hvis du fikser sånn at pumpa fyller den med vann og har torv oppi der og at vannet så renner tilbake i dammen. I teorien burde det funke. ;D
Med mindre krukka består av noe som hever kh og dermed ph, sliter nemlig med det i krukka jeg har, men det skal jeg løse ved å kle den med silikon og pynte silikonen med grus/sand.
Godt jobba

Kan ikke si jeg savner norsk vinter i det hele tatt, sitter her og føler meg så heldig hver gang jeg prater med familie i Norge og de sier 'åh her er så kaldt og surt'

Jeg bodde i Ålesund da, så vinteren var riktignok ikke så kald der som lenger inn i landet.

Det med krukka var en god ide Men hvis det var steinen på bunnen som var årsak til høy pH burde problemet være løst nå som jeg har fjernet den Og siden krukka ikke ble brukt til dam likevel har den blitt fylt med jord og planter.
He he ja noen ganger er det bare så enkelt som å fjerne problemmet ;D

Synes det virker som alt er mye billigere der nede, men inntektene er vel da likedann?
Stort sett koster alt halvparten så mye, unntatt restauranter som koster ca 1/4. Datautstyr/elektronikk og akvarieutstyr ligger på omtrent samme prisnivå som i Norge av en eller annen grunn.

Men ja, lønna er ca halvparten av det den er i Norge også, så etter man har bodd her en stund og får australsk lønn føles det ikke noe billigere, men hvis man reiser hit fra Norge på ferie vil alt være en del billigere
Har du flyttet helt til Australia, eller skal du bare bo der en stund?
Tenkte meg det ja, er som å bo i sverige nesten da. Virker kjempebillig når man er der å handler, men ikke så billig når lønna kommer derfra.

Ja for tenkte litt oi, da du skrev at du fikk 500 kr i lønn og måten du skrev på virket det mye, men nå kan det være jeg leste feil da, at du mente dollar (for det er vel det dere bruker?) eller 5000 istedet.

Utrolig lyst til å flytte til varmere strøk nemlig, men er skikkelig feig i tillegg, noe som gjør at det meste blir med drømmene.
Har du flyttet helt til Australia, eller skal du bare bo der en stund?


Jeg har flyttet hit permanent, for å bo hos typen

Tenkte meg det ja, er som å bo i sverige nesten da. Virker kjempebillig når man er der å handler, men ikke så billig når lønna kommer derfra.

Ja for tenkte litt oi, da du skrev at du fikk 500 kr i lønn og måten du skrev på virket det mye, men nå kan det være jeg leste feil da, at du mente dollar (for det er vel det dere bruker?) eller 5000 istedet.


Hehe, husker ikke akkurat den kommentaren, men regner med det var etter jeg hadde blitt forsørget av typen en periode og endelig begynte å tjene egne penger igjen Det er jo ikke voldsomt mye penger da, men siden jeg ikke hadde kunnet kjøpe noe særlig til akvariene fordi jeg ikke ville spørre typen om penger, så var det veldig deilig å endelig ha litt penger

Men nå for tiden tjener jeg ganske bra, men får utbetalt mange mindre beløp i måneden, istedenfor lønn en gang i måneden.

Utrolig lyst til å flytte til varmere strøk nemlig, men er skikkelig feig i tillegg, noe som gjør at det meste blir med drømmene.


Ja skjønner at det lissom er litt skummelt å flytte til helt nytt område, spesielt hvis det er helt nytt land i tillegg. Sånn sett var jeg heldig som hadde type som ventet på meg her for det er veldig greit hvis man allerede kjenner noen og har et sted og bo. Hvis jeg hadde vært på egenhånd hadde jeg nok ikke flyttet.

Hvor har du lyst til å bo? Du har jo alltids Frankrike og Spania, og spesielt sistnevnte som er veldig populær blant nordmenn. Trenger ikke reise så langt for å finne litt varme
He he, joa kan jo bo i den lokale norske delen der nede, ei jeg kjenner jobbet faktisk i barnehage der nede (hun "vant" en tur gjennom utdannelsen sin), så det kunne jo gått, men jeg vil heller være en del av samfunnet jeg kommer til, synes det er skikkelig barnslig å flytte til et annet land og være "norsk" om du skjønner.
Jeg flytter ikke til spania og fortsetter feire 17 mai lissom, det hører på en måte til landet. Er noe annet om man er relgiøs og fortsetter feire de helligdagene.
Men jeg mener man skal lære av landet man flytter til og bli en del av kulturen der, akkurat som alle de som flytter til norge burde.
Desverre er de fleste for egoistiske til å klare det, bare se på den "norske" delen i spania. De har laget sitt eget område, med egne butikker osv, de feirer til og med 17 mai, det synes jeg blir for dumt.

Så sånn sett er jeg glad jeg er halvt dansk, de er ikke like trangsynte som norsker, derfra de italienske anene kommer fra, ikke for det, min mor har forsket på slekten sin og derfra stammer jeg fra noe kongelige greier i egypt, men det er mange tusen år siden. ;D
Så kanskje ikke så rart jeg savner sol og varme litt mer enn alle andre, tåler varmen bedre gjør jeg å.
Ja, jeg skjønner hva du mener. Hva er vitsen med å bo i et annet land hvis man skal leve som om man er i Norge lissom..

Kjenner ingen nordmenn her nede selv, men vet det er så mange av dem at de har egen 17. mai-feiring. Vet ikke om alle har bosatt seg i samme bydel eller hvordan de finner hverandre. Jeg har hvertfall ikke funnet noen nordmenn her..

Interessante aner du hadde da Du kunne alltids bosatt deg i Danmark? Ikke sydenvarme da, men litt mildere enn Norge og Tyskland er bare en liten kjøretur unna, og de skal visstnok ha billig akvarieutstyr eller noe
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap