Elins lille hjørne (side 39)

Hmmm. Det var vel noe slikt jeg hadde tenkt også.

Eller jeg kan kickstarte det vanlige luftfilteret mitt. Jeg har egentlig fortsatt planer om 50% vannbytte daglig uansett, men slipper jo vasking og slikt når jeg har sand og innredning.

Jeg lurer faktisk på om jeg har lyst til å se hvordan hangon filteret ville fungere. Har liksom mer tro på filterkapasiteten til det enn til et luftfilter... samt mindre bråk! Hehe

Holder på å sette opp den 22 literen nå. Hvor lenge yngelen kan bo i en 22 liter med filtrering og innredning aner jeg ikke, men jeg håper å kunne få de til å spise annet enn artemia og mikroorm før de flytter inn i et enda større kar, og jeg mister enda mer oversikt.

Atroene har flyttet inn i 11-literen, og de eldste weitzmaniene har flyttet inn i den ene 6 literen. Da har jeg enda en 6 liter ledig (slår tross alt en isboks!). Enten må metae flytte inn der, eller de nyklekkede weitzmaniene. Jeg gidder ikke bruke en slik flott plasttank for de 4 aeneusynglene, altså. De skal få flytte sammen med et av de eldre kullene etter hvert, men siden de er så små skal de få være alene en stund til.
Da er alle flyttet

Og jeg kan gjenerobre stillheten på soverommet uten en haug bokser som bobler

Paleatusene har fått 22 literen, med en tynt lag biltemasand, en liten dott javamose, en stein og hangon-filter. Det måtte strupes helt for at sanda skulle ligge.
Hangonfilteret er grundig kickstartet, og jeg satser på 50% vannbytte daglig.

Atropersonatusene har fått 11-literen, helt uten innredning og bare med luftestein. Fisket ut to som helt klart var paleatus, så nå har de flyttet sammen med sine søsken i 22-literen. Skal være en paleatus til der, og jeg tror jeg så den, men fikk ikke tak i rakkeren. Det skader vel ikke om den går der heller. Også tror jeg at det er 2 metae der, men det er neimen ikke lett å si. Både atro og metae får jo den svarte maska også, så det er vanskelig å si noe sikkert om hvem som er hva.

De eldste weitzmani har fått den ene 6 literen, mens metae og de 4 små aeneusene fikk den andre. Å ha en egen boks som må vaskes daglig for 6 små yngel det orker jeg ikke lengre, så de får tåle samboerskapet fremover.
De yngste, nyklekkede weitzmani er i en isboks enda, men jeg kommer nok til å flytte de sammen med de andre weitzmani i 6 literen når plommesekken er brukt opp.

Ellers har jeg sett noe nytt. Et for tidlig klekket egg! Det ene metae egget hadde sprukket, og ut kom en kjempeliten yngel med en helt vanvittig stor plomesekk. Yngelen var en liten sytråd, og plommesekken var like stor som egget! Jeg lot stakkaren ligge, men den er død. Så da er det 9 klekkede metae og 8 egg.

Har også for første gang gitt tre (!) discusgranulat (JBL grana discus) til paleatusene og atroene. Jeg så i hvert fall en atro spise litt. Tror det snart er greit å variere litt, og ikke bare gi artemia og mikroorm.

Jeg har med vilje ikke tittet etter egg i det siste, det er egentlig nok her nå. Jeg er rimelig sikker på at dersom jeg finkjemmer mosen hos weitzmani kommer jeg til å finne egg, men spørsmålet er.. har jeg plass - og tid til flere nå? Jeg bruker allerede godt over 1 time hver kveld på vannbyttene og vasking av tanker. Matingen tar jo bare noen få minutter.
Skal jeg plugge egg heretter havner alle i samme tank, så får jeg se når de blir store hvor mange jeg har av hvert slag :p
Hvor lenge paleatusene kan bo i 22 literen aner jeg ikke.

Men nå er hele oppdretts-linja klar her. Starter i en isboks, deretter til 6 liter, så 11 liter, deretter innredet 22 liter, og tilslutt i fullt innredet 54 liter. Og en 110 liter de kan dele på når alle egentlig er så store at 2-3 ukers forskjell i alder ikke betyr noe.

Skal jammen ta en opptelling i kveld og se hvor mange jeg har til sammen. Noe sier meg at når disse blir større så blir det trangt i en 54 liter. Men det er jo derfor Asia-karet skal legges ned også...
Hodetelling
22 stk i atroboksen (fant to yngel + så en tredje hos de voksne i dag), hvor mange som er atroer aner jeg ikke.

14 stykk i boksen med nyklekte weitzmani. Det er pinadø liv i den fortidlig fødte! Så den får bli enn så lenge.

13 stk i boksen med metae og aeneus pluss 8 egg

17 stk i boksen med weitzmani

22 stk hos paleatusene (tror jeg, de durer hit og dit som gale)

Det skulle vel bli sånn rundt 88 små corydoras, det! Hjelpe meg, jeg ante ikke at det var så mange. Jeg tror nok at 110 literen blir nødvendig etter hvert, ja! :o

Dessuten har atroene og paleatusene fått smake sine første røde mygglarver i dag. Finhakket bittelitt og spøytet ned. De så faktisk ut til å spise av hjertens lyst
Bilde 1: En liten weitzmani
[External Image]

Bilde 2: En liten atro
[External Image]

Åh så mye bedre å ta bilde med de tankene her!

Å hellandussen da

Her er det kampis yngel igjen, den hannen min er en rev etter damene. Mamman til de foregående kullene døde dessverre mens jeg var på ferie nå i oktober så jeg kjøpte en ny hun her for 1-2 uker siden, og nå har rakkeren allerede fått lurt egg ut av dama gitt Men... nå skal jeg til England på kurs en uke, så da spørs det om noen klarer seg. Men, tiden vil vise...
Så trist med kampfiskhunnen din, Liv!

Men ser jo ut som du har fått en produktiv erstatter, da! hjelper vel på at hannen er på hugget

Om det går skeis mens du er på kurs kommer det nok flere sjanser

Og ja - de er fryktelig søte! Nå som jeg kan se de så godt sitter jeg med nesa i plastikkveggen hele tiden
Det er forresten veldig stor forskjell i tegningene til atroene. Enten det - ellers så har jeg flere arter oppi der enn jeg trodde :p

Skal bli spennende når de begynner å vokse til og få tydeligere tegninger
Forresten... macmasteriyngelen er en uke i dag (jeg teller fra da jeg så de ute for første gang). De har vokst, og jeg kunne uten problemer telle 30 stykk ved artemiafóringen i kveld!

Mor må gjøre en bra jobb når det fortsatt er så mange. Det går jo tros alt 11 T. micagemmae i det karet også. Og selv om de er mindre enn venusfisken takker de neppe nei til en saftig yngel... så glad for at det fortsatt er så mange
Hehe, det har blitt sånn at jeg må innom i denne tråden flere ganger om dagen for å lese litt og se på bilder av Corydoras-ynglene
Det var da koselig, Mona! Jeg har kronisk skrivekløe... Men det har vist seg mer enn en gang at det er nyttig.. jeg kan i hvert fall gå tilbake i egne poster og finne info!

I dag ble det ikke mikroorm på mine søte små. Blikket falt på meitemarksticksene, og ideen ble omgjort til handling. Knuste et par sticks til mel og ga yngelen dette.

Jeg har nå sett noen stikke innom og prøvesmake, men om de ble særlig imponert tror jeg ikke. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal introdusere ny mat, når de er gamle nok, og hva jeg bør gi.

De heteste kandidatene (på grunn av næringsinnhold) må vel være: JBL grana discus, meitemarksticks og finhakkede røde mygglarver.

Paleatusene er forresten utrolig søte der de svinser rundt på sand. De har nå muligheten - og bruker den! - til å utøve naturlig adferd. De borrer det bittelille fjeset sitt langt ned i sanda. De er så søte!
Å nei, å nei. Igjen vinner jeg kåringen som verdens verste fiske-mormor.

Jeg har drept to paleatus

Dumme blåsvampen på innsuget har sklidd ned, og nå så jeg plutselig to paleatus i filteret når jeg skulle finjustere utstrømmen.

Leksa er lært, jeg skal IKKE bruke hangon til så små barn. Skal få kickstartet et luftfilter fort som bare det og ta vekk det hangon filteret. Mulig den filterklossen på innsuget ble litt for liten...

Huff, nå føler jeg meg skikkelig slem altså Ville jo bare sørge for skikkelig vannkvalitet til de små dyrebare... jeg er liksom litt skeptisk til luftfilterets evne til filtrering. Mulig det er helt ubegrunnet, altså.

Stakkars små

Lite plaster på såret.. 4 av de 8 metaeeggene har klekket. De resterende fire tenker seg om grundig for å avgjøre om de virkelig vil ut av skallet... og når en ser hva jeg holder på med er neimen ikke det rart!
Så et par egg hos weitzmani nå... skal bare spise middag hos mine foreldre (farsdag vettu), så skal jeg i gang med vannbyttene. Kjenner jeg meg rett kommer jeg til å saumfare leucocephala'en og javamosen og plukke de jeg ser :p
Artig å lese om alle de nye livene du har i karene dine og kjempefine bilder også. Bra du poster bilder av småbarna. Blir nok det nærmeste jeg kommer slike hjerteknusere
Takk Astrid

Jaja.. de "par eggene" jeg så før middagen har nå multiplisert seg og blitt til 18 egg fra weitzmani Jeg har jo fått en riktig så produktiv gruppe!

Alle 18 sirlig plassert på undersiden av leucocephalablad. Både weitzmani og metae ser altså ut til å ha en forkjærlighet for disse bladene.

Jeg knep av alle blad med egg på, for da kan bare eggene sitte der til de klekker. De er forresten mørke på farge, så de er ikke lagt i dag. Jeg har jo ikke sett etter egg den siste uka, så hvem vet når de ble lagt.

Fant også en liten weitzmaniyngel som jeg fanget (disse småtassene er overraskende uredde! Jeg fanger de tross alt med hånda i fullt innredede 54-litere uten problemer) og slapp sammen med søsknene sine. Han får i hvert fall mer mat der enn noe annet sted
Glemte jo bildet!
Glemte jo å legge til bildet!

Her er bilde av noen av weitzmani eggene jeg plukket i dag. Ganske tydelig at dette ikke er ferske egg, og ikke minst at de ser sunne ut! Så et 19. egg, men det var hvitt og muggete så det fikk henge i fred :p

[External Image]
Nå har jeg jammen rotet meg inn her oxo
Men så at du har skrevet mye om mikroorm og det har jeg da altså skaffet meg, men jeg lurer på om de lever av gassen gjæren produserer når den spiser sukker, eller om det går fint å holde de uten gjær??
Hei Galemor!

Jeg tror gjær er nesten nøkkelen når det gjelder mikroorm, selv om jeg ikke har prøvd uten. Jeg bruker tørrgjær, og drysser litt over, omtrent som når jeg pynter en kake med slik kakestrø

Så det er ikke store mengden som skal til Småfisken her er helt tullete på det, både yngel og småfisk som endlers, smykketetra og venusfisk. Jeg fóret opp 5 venusyngel utelukkende på mikroorm i sommer
Og skal jeg være helt ærlig.. langt mindre styr og pes enn med artemia. Boksen står jo bare der i tre uker før jeg setter en ny kultur
Oki, vel får lete litt lenger inn i skapet da, tror bare det er gjæren som får kulturen til å lukte sånn. For fy som de stinker.
heldigvis lukter det ikke for ille med lokk på med ett par hull i :p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap