- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 39)
Tropheus tråd (side 39)
Postet 12.05.09 kl 18:10
Endret: 13.05.09 kl 10:12
Hos med bor det 33 Voksene Nkonder 3 Halvvoksende Bembaer og 2 små Nkonder i 530 liter..... karret har 2 stk tunze sirkulasjon tilsammen 10 000 liter i timen....Karret filtreres med to utvendige Eheim punper en 2128 1000 l/t og en 2080 1850 l/t.... Skifter 50% vann en gang i uken ferdig renset RO vann (reverse osmose) som ph og hardhet økes på...... forer moderat 3 ganger om dagen 1 X NLS og 2 X Sirulina super forte fra tropical....
Postet 12.05.09 kl 20:01
Frode: Du nevner at du bruker RO vann, da vil jeg anbefale deg å bruke en annen buffer enn kun buffer til PH og GH.
Jeg bruker Seachem Tanganyika buffer som inneholder mineraler og stoffer som blir "filtrert" bort i RO prosessen. I tillegg bruker jeg Instant Cichlide salt, PH/KH+ , Gips og 100gram havsalt spesielt i tanganyika karet der det går noen store og feite Frontosa...
Bare et tips!
Jeg bruker Seachem Tanganyika buffer som inneholder mineraler og stoffer som blir "filtrert" bort i RO prosessen. I tillegg bruker jeg Instant Cichlide salt, PH/KH+ , Gips og 100gram havsalt spesielt i tanganyika karet der det går noen store og feite Frontosa...
Bare et tips!
Postet 12.05.09 kl 20:20
Jeg forer 3-5 ganger om dagen, ettersom en er hjemme.
Hovedsaklig 1 vannbytte i uken på 50% , men er det skittent så skifter jeg opptil 2 ganger i uken med 40% hver gang.
Jeg kjører alt vann gjennom RO (Reverse Osmose), dermed må jeg bruker buffer for å tilsette viktige mineralstoff som vannet mister i RO prosessen.
På Tanganyika tilsetter jeg det som er nevnt over. Mens i Sør-Amerika karet så bruker jeg faktisk Seachem Discus buffer. Fungerer optimalt her hvertfall.
Hovedsaklig 1 vannbytte i uken på 50% , men er det skittent så skifter jeg opptil 2 ganger i uken med 40% hver gang.
Jeg kjører alt vann gjennom RO (Reverse Osmose), dermed må jeg bruker buffer for å tilsette viktige mineralstoff som vannet mister i RO prosessen.
På Tanganyika tilsetter jeg det som er nevnt over. Mens i Sør-Amerika karet så bruker jeg faktisk Seachem Discus buffer. Fungerer optimalt her hvertfall.
Postet 12.05.09 kl 20:26
Postet 12.05.09 kl 20:28
Postet 12.05.09 kl 21:04
Postet 12.05.09 kl 21:07
Postet 12.05.09 kl 21:18
For dem som lurer på hvor mange troffer de kan toretisk ha i sine kar prøv denne linda har vel linket til den før da..
Postet 12.05.09 kl 21:37
Postet 12.05.09 kl 21:51
Endret: 13.05.09 kl 10:13
Postet 12.05.09 kl 21:55
Postet 12.05.09 kl 22:05
Postet 12.05.09 kl 22:11
Postet 12.05.09 kl 23:31
Roger KaasaHei T.L. Her kommer historien om foreldrene til dine bright red troffer;)
Her kommer en oppdatering på en viss gruppe med VF Bulu Point:
Jeg kjøpte en liten gruppe VF Bulu Point av Roger i desember i fjor. Det var vel en 15-16 voksne fisk og 9 yngel. Såvidt jeg skjønner er dette de gjenlevende av en gruppe som opprinnelig ble importert av Kristian, og som siden har vært en tur i Bergen før den havnet på Jessheim. Et eller annet sted på veien ble gruppen halvert. Det som er igjen av gruppen befinner seg i nå i Asker. De går nå i en 325 liter innredet med BTN-moduler.
Jeg har unngått sykdom så langt (med unntak av en voksen som fikk "popeye" og som jeg måtte ta. Har imidlertid kjøpt medisiner "i tilfelle". Jeg forer med Ocean Nutrition Spirulina Flakes og Formula Two. Dette går ned på høykant! Yngelen som fulgte med, er nå blitt ungfisk og de største har begynt å farge ut.
Må innrømme at det har vært en del krangling. Det går til tider hardt for seg. To hanner har okkupert hver sin ende av akvariet, mens resten må ta til takke med midten av karet.
Det har vært noen leker også, men det er ikke så mange skjulesteder for yngelen i karet, så antall "ny" yngel er rundt 10 stk. (Jeg har for tiden ikke noe yngelkar så stripping er ikke aktuelt.) Gruppen har dermed vokst til ca 35 stk. med stort og smått. Yngelen bruker mye av tiden på å beite på algeteppet på modulene. De får også i seg litt spirulina-flak.
Jeg er veldig fornøyd med fiskene og det er lett å bli bitt av "troffe-basillen" som gjerne medfører den kjente "litersyken" - så det er mulig det må et større kar på plass til høsten.
Det eneste problemet jeg har er at jeg sliter med for høy temperatur i karet. Varmekolben er skrudd av, men allikevel er det 29 grader i vannet, mens det er 21-22 grader i rommet. Karet er bygget inn i veggen, og jeg mistenker at dette er årsaken til problemet. Både utstyret under akvariet og lyset over akvariet avgir en del varme som ikke så lett kan unnslippe. Jeg skal forsøke å montere noe isolasjon under akvariet for å se om dette hjelper. Eventuelt må jeg installere noen vifter for å få vekk noe varme. Man kan jo alltids installere kjøling, men slikt utstyr koster jo skjorta....
Kameraet mitt er for dårlig til å få tatt noen gode bilder av fiskene. De står jo ikke akkurat stille. Og speilrefleks var ikke inne i budsjettet mitt da jeg bestemte meg for Tropheus....men behovet er der absolutt!
Postet 14.05.09 kl 15:36
jeg har heller ikke speilreflekskamera, men nå har min niese som bor i byen her fått i konfirmasjonsgave. Skal få låne av henne, men det blir ikke før etter 17 mai. Da håper jeg på bedre bilder enn de jeg har pr. i dag.
Nkonde ungfiskene går i 2 meteren sammen med dubbene. Noen ganger så er stripene borte og de blir gule og en kan ense den røde tegninga foran. Klin umulig å få tatt bilder av de med mitt kamera. Spesielt fordi når jeg nærmer jeg karet så blir dubbene helt spinnville og tror de skal få mat. Da brøyter de seg frem og Nkondene kommer også frem og tror det er mattid, men de blir stående bakerst i køen bak de store dubbene, så det er ikke så lett nei.
Oi, nå kom jeg på en tanke. Kanskje ta bilde rett etter fòringen, da er jo alle opptatt av å spise kanskje det vil funke, hm....
Haha, herregud hvor teit jeg er. Å ta bilde under matingen når de svømmer rundt som noen tullinger var ikke så smart. Det ble totalt mislykket. Nei, jeg må nok vente på å låne det speilrefleks kameraet.
Nkonde ungfiskene går i 2 meteren sammen med dubbene. Noen ganger så er stripene borte og de blir gule og en kan ense den røde tegninga foran. Klin umulig å få tatt bilder av de med mitt kamera. Spesielt fordi når jeg nærmer jeg karet så blir dubbene helt spinnville og tror de skal få mat. Da brøyter de seg frem og Nkondene kommer også frem og tror det er mattid, men de blir stående bakerst i køen bak de store dubbene, så det er ikke så lett nei.
Oi, nå kom jeg på en tanke. Kanskje ta bilde rett etter fòringen, da er jo alle opptatt av å spise kanskje det vil funke, hm....
Haha, herregud hvor teit jeg er. Å ta bilde under matingen når de svømmer rundt som noen tullinger var ikke så smart. Det ble totalt mislykket. Nei, jeg må nok vente på å låne det speilrefleks kameraet.
Postet 14.05.09 kl 16:17
Endret: 14.05.09 kl 20:22
Så det er du som har den gruppen nå Grattis!
Her kommer historien;
Til tyskland kom det 100stk bulu pt med en fantastisk rødfarge og pene flekker. Importøren min plukket ut 50, og tok de med til svergie. Jeg fikk kjøpe 17 stk, og resten ble importørens odlingsgruppe. Etter et halvt års tid fikk jeg muligheten til å kjøpe en annen odlingsgruppe fra en perfeksjonistisk troffesvenske. Denne gruppen var i en helt sinnsyk fordeling. Mener det var noe sånt som 2+18.. Disse fiskene var meget pene i flekkene, men var nok fanget litt nærmere mabilibi. Det gjør at fargene på flekkene ikke var fult så røde som de som kom via tyskland.
Fiskene gikk godt sammen fram til sommervarmen kom. Sleit noe vannvittig med å holde tempen under 30 grader, og de hadde vel ett peak på 33 grader. Med slik varme kommer ofte sykdom, og etter å ha mistet 10-12 fisk valgte jeg å få solgt de til kalde vestlandet. Selvfølgelig tok jeg kun betalt for de fiskene som overlevde sjukdomsrunden. Etter å ha sett bildene av gruppen etter sykdommen hadde sluppet, så jeg at det var falt bort mange av de blodrøde eksemplarene.
Får et par-tre månder siden fikk den svenske gruppen en stor smell. Varmekolben "kokte" fiskene, og til slutt var det 5 stk vilde hunner igjen. Disse fiskene kunne jeg ikke si nei til, så jeg kjøpe de som var igjen og fem f1 yngel. Av de fem vilde er det nå tre igjen,. Det har gått hardt for seg med så få tropheuser i karet.
Så hvis du vil øke gruppen din med 3 vilde hunner og fire f1 yngel fra andre foreldre må du bare si ifra Simen! Går de lenge hos meg ender jeg nok opp med en.
Her kommer historien;
Til tyskland kom det 100stk bulu pt med en fantastisk rødfarge og pene flekker. Importøren min plukket ut 50, og tok de med til svergie. Jeg fikk kjøpe 17 stk, og resten ble importørens odlingsgruppe. Etter et halvt års tid fikk jeg muligheten til å kjøpe en annen odlingsgruppe fra en perfeksjonistisk troffesvenske. Denne gruppen var i en helt sinnsyk fordeling. Mener det var noe sånt som 2+18.. Disse fiskene var meget pene i flekkene, men var nok fanget litt nærmere mabilibi. Det gjør at fargene på flekkene ikke var fult så røde som de som kom via tyskland.
Fiskene gikk godt sammen fram til sommervarmen kom. Sleit noe vannvittig med å holde tempen under 30 grader, og de hadde vel ett peak på 33 grader. Med slik varme kommer ofte sykdom, og etter å ha mistet 10-12 fisk valgte jeg å få solgt de til kalde vestlandet. Selvfølgelig tok jeg kun betalt for de fiskene som overlevde sjukdomsrunden. Etter å ha sett bildene av gruppen etter sykdommen hadde sluppet, så jeg at det var falt bort mange av de blodrøde eksemplarene.
Får et par-tre månder siden fikk den svenske gruppen en stor smell. Varmekolben "kokte" fiskene, og til slutt var det 5 stk vilde hunner igjen. Disse fiskene kunne jeg ikke si nei til, så jeg kjøpe de som var igjen og fem f1 yngel. Av de fem vilde er det nå tre igjen,. Det har gått hardt for seg med så få tropheuser i karet.
Så hvis du vil øke gruppen din med 3 vilde hunner og fire f1 yngel fra andre foreldre må du bare si ifra Simen! Går de lenge hos meg ender jeg nok opp med en.
Postet 14.05.09 kl 20:21
Endret: 14.05.09 kl 20:21
jeg kan trøste deg med at med speilreflekskamera ikke gjør jobben så mye enklere, vi tar ca 300bilder og sitter igjen med kanskje 5 som er bra. det er utolig vanskelig, har brukt kameraet en stund nå samt kjøpt noen nye linser og ser at linser betyr mye, samtidig så har jeg lært meg mere med bruk av lukker tid noe som hjelper meg mye med tanke på det kunstige lyset i akvariet. HQI er helt klart det beste lyset å fotografere i synes jeg. lykke til det er ikke enkelt selv med ett godt kamera men enklere
Postet 15.05.09 kl 00:23
Kristian HennigSå det er du som har den gruppen nå;) Grattis! Får et par-tre månder siden fikk den svenske gruppen en stor smell. Varmekolben "kokte" fiskene, og til slutt var det 5 stk vilde hunner igjen. Disse fiskene kunne jeg ikke si nei til, så jeg kjøpe de som var igjen og fem f1 yngel. Av de fem vilde er det nå tre igjen,. Det har gått hardt for seg med så få tropheuser i karet. Så hvis du vil øke gruppen din med 3 vilde hunner og fire f1 yngel fra andre foreldre må du bare si ifra Simen! Går de lenge hos meg ender jeg nok opp med en.
Sliter selv med temperaturen som jeg skrev. I går var det 31 grader. Tok et vannbytte og fikk den ned i 27 grader. I morges var det over 28 grader igjen. I morgen skal jeg få kjøpt meg noe isolasjon!
På meg virker det også som om det blir mer aggresjon når temperaturen øker. Jeg vet ikke kjønnsfordelingen på fiskene men det er et par som har fått bra med juling av de to dominante hannene de siste par dagene. Kanskje det ville hjelpe å sette til dine resterende hunner? På grunn av modulene har jeg ikke anledning til å ominnrede karet. Kanskje det går bra allikevel? Hva tror du?
Postet 15.05.09 kl 09:12
Evolutionjeg kan trøste deg med at med speilreflekskamera ikke gjør jobben så mye enklere, vi tar ca 300bilder og sitter igjen med kanskje 5 som er bra. det er utolig vanskelig, har brukt kameraet en stund nå samt kjøpt noen nye linser og ser at linser betyr mye, samtidig så har jeg lært meg mere med bruk av lukker tid noe som hjelper meg mye med tanke på det kunstige lyset i akvariet. HQI er helt klart det beste lyset å fotografere i synes jeg. lykke til det er ikke enkelt selv med ett godt kamera men enklere;-)
For meg er det er autofokusen som er problemet. Tar alt for lang tid fra jeg trykker på utløseren til bildet blir tatt. Da er fisken ofte et helt annet sted....
Postet 15.05.09 kl 09:16