Velkommen til min akvarieverden :-) (side 39)

Litt info sakset fra Michael Niesar om ferskvannstang :

" Ferskvannstang (Lomariopsis lineata). Det er en bregneart som er ikke helt utvilklet (gametophyt). Robust plante med spesiell utseende. Etter en lengre tilpassingsperiode (av noen veker) vokser planten middels (uten CO2) til rask (med CO2).
Plassering for eksempel på stein, rot eller blåmatte. Lyskravet er lite til mye.
PH 6,5 – 7,5
Temp.: 18 – 28 grader
Var på Drammen akvarieklubb sitt medlemsmøte nå på torsdag,og foredragsholder var Erik Rune Larsen .Tema var utstillingsguppy,med mye bilder og forklaringer.
Mye interessant om både oppdrett og utstilling for oss som hadde funnet veien til ungdommens hus den dagen.
For å hold en stamme ren,bør det være 4 akvarium som er tildelt denne ene stammen.Da er det ikke litersyke lengre,men tvingende nødvendig å ha mange karr
Mange flotte fisker med flotte fargevarianter og halevarianter ble vist frem.
Tema utstilling,der var det samme prinsipp som på en hunde-eller katteutstilling.Nemlig å se flottest ut med rette proposjoner og farger.

Tilslutt ble mange utstillingsguppy auksjonert bort på klubbens mini-auksjon som vi har på hvert klubbmøte.

Og i lotteriet helt til slutt vant jeg to apistogramma borellii,som var et eget oppdrett av et medlem i klubben.Men det vise seg at det er to hanner,så nå er jeg på søken etter ei jente eller to.Hørte at de kunne ha noen på CC,så jeg får vel stikke ned dit engang i løpet av uka..

Ellers så prøver jeg å rydde opp i kaoset mitt om dagen,selger unna det jeg ikke bruker eller vet jeg ikke får brukt for.
Et artig bilde :

[External Image]
Det er mye som skjer i Drammen akavrieklubb for tiden.
De har startet ciklide-møter en tirsdag i måneden i tillegg til vanlige møter som er hver andre torsdag hver måned.
Selvsagt så hadde jeg glemt det møtet som var på tirsdag,litt distre om dagen men,men ...Skal se om jeg får med meg neste tirsdags-møte i mars.Det hørtes veldig interessant ut ihvertfall.
Styremøte i klubben i går,med meg og gutta.Kjempetrivelig gjeng

Det er ikke lenge til Drammen akvarieklubb sin maraton-auksjon som er den 26.februar.
Jeg kan dessverre ikke hjelpe til den dagen,men skal levere inn en del objekter av både fisk,planter og utstyr før jeg tar en rask vinterferie.
Et lite eksperiment her nå,da jeg har satt en liten gruppe med praktbarber i en 54-liter og for første gang har jeg slått av pumpa under lek og videre i yngel-pleien.
Tok de voksne ut for ca 14 dager siden, og jammen har det kommet småttinger som ser ut til å trives ..uten pumpe..hmmmm....Små gjennomsiktige småtroll som enten er hvite i magen om de får mikroorm som mat eller orange mager om de får tørket cyklops.Kan telle ca 10 stykker nå,ikke verdens største kull men jeg er fornøyd
Jeg etterfyller med friskt temperert vann hver dag.Når karret er fullt,så halvtømmer jeg det, for så å gi litt og litt nytt vann hver dag.Tar ut vannet med en gjennomsiktig kopp,i tilfelle det skulle følge med en yngel eller fem
Var borte fra søndag til i dag,tok en liten svipptur til Kiel i vinterferien,og måtte la småttingene klare seg selv i en liten periode.
Passet på at vannet var optimalt før avreise,og lot de få mikroorm før jeg dro.Disse lever litt i vann,så småttingene hadde litt å beite på.De finner selvsagt også litt snacks i all mosen jeg har i karret.
Har hatt en gruppe med kloreker i samme karr,som jeg ikke har fått til å trives og som ikke er der lengre.I dag var det masse småttinger med kloreker i samme karret som praktbarbe-yngelen. Og de så ut til at de trivdes ihvertfall der de pusset rundt i mosen
Blir spennende å følge yngelen videre,da jeg vet de ikke er over den kritiske fasen enda..
Må få lov til å skryte litt av meg selv i dag
Som oppdrettsansvarlig i Drammen akvarieklubb,så følger det jo med noen plikter...nemlig å skrive ut diplomer i riktig valør til medlemmene i klubben som har levert inn egne oppdrett.I enkelte husstander bare bobler det over med yngel :o)
Kjempespennende å kjempe om den gjeve tittelen "vinner av oppdrettskampanjen " i klubben.Den som har hatt flest oppdrett når året er slutt ,vil være årets oppdretter i klubben.Det har selvsagt litt å si hva type fisk som blir drettet,da de deles inn i gull,sølv og bronsje med poenggivning deretter.Gull gir flest poeng.men det er arter som til gjengjeld er litt vanskelige å få oppdrett på.
Sitter stolt her nå med en bunke som skal gies ut på klubbens møte nå førstkommende torsdag.
Har klart å innstallere skriveren,og få den til å virke.jipppiiiii !! (sikkert ikke vanskelig for mange,men det var min første gang)
Så var det å lete opp valørene hos Naf,litt detektivarbeid det også.

Har brukt litt tid på dette,men nå er jeg stolt i gang med oppdrettskampampanjen :o)
Flink er du Frosken. Ja du må ha skrivern i orden når du har så mange dyktige oppdrettere i klubben.... Blir nok noen oppdrett i år her hos meg. Det yngler i hytt og pine og gøy er jo det. Kommer med oppdrettet på tilapia mariae nå på torsdag og får vel 3 diplomer om jeg ikke husker feil... også.

Lørdag blir en mega kjempe dag. Da skal jeg hente et par med Apistogramma bitaeniata med lokasjon rio tigre. Sannsynlig den flotteste apistoen jeg noen gang har sett, og det er som kjent mange av disse.

For et år siden ble det solgt et par av disse på auksjon i Larvik/Grenland, men hadde desverre handlet litt for mye før disse dukket opp. Mine 550 resterende kroner holdt ikke til et par da. Men nå fikk jeg anledningen og GRIPER den med åpne armer.

Gleder meg bare så utrolig mye at jeg har problemer med å sove om nettene..... hm

Får vel komme meg i seng. Kun 4 timer til jeg skal fange fisk før jeg reiser på jobb. Vi lever et hardt liv vi akvarister..... Sees på torsdag. Klemz
I klubben i Trondheim er det desverre ikke noe fokus på oppdrett i det hele tatt. Hadde jo vært morsomt med noen diplomer...
Er dere en stor klubb hos deg i Trondheim?
Vi var faktisk de første som startet med oppdrettskampanje ,så det har lang tradisjon her i Drammen
Vi følger Naf sine valører nå,og det er fint å få et diplom som viser at en har hatt vellykkede oppdrett.
Det gies også eget diplom til de som har drettet 5 ulike arter.Ved oppdrett av 10 ulike arter så gir dette også en egen oppmerksomhet.
Litt overraskende dukket det opp yngler hos apisogramma viejita i karret her hos meg i dag.
Stolt mamma hadde med seg ungeflokken rundt i karret,mens enda stoltere pappa fulgte med på ferden.Og der sto jeg da,med store øyne gledelig overrasket :o)
Satte inn et voksent par for ca 14 dager siden,og har sett de har blokkert hule-inngangen med sand.Hunnen har svinset frem og tilbake,mistet gulfargen underveis før hun har blitt gulere igjen.Sandhaugen ble mer eller mindre borte før den ble bygget opp igjen.Trodde faktisk det var et kull de ikke hadde klart å få frem...
Nå er jeg usikker på hvor gamle småttingene er,men de kunne tydelig sees og svømte godt så helt nyklekket yngel var det ikke.
Krysser fingrene for at de vokser opp :o)
frosken
Litt overraskende dukket det opp yngler hos apisogramma viejita i karret her hos meg i dag. Stolt mamma hadde med seg ungeflokken rundt i karret,mens enda stoltere pappa fulgte med på ferden.Og der sto jeg da,med store øyne gledelig overrasket :o) Satte inn et voksent par for ca 14 dager siden,og har sett de har blokkert hule-inngangen med sand.Hunnen har svinset frem og tilbake,mistet gulfargen underveis før hun har blitt gulere igjen.Sandhaugen ble mer eller mindre borte før den ble bygget opp igjen.Trodde faktisk det var et kull de ikke hadde klart å få frem... Nå er jeg usikker på hvor gamle småttingene er,men de kunne tydelig sees og svømte godt så helt nyklekket yngel var det ikke. Krysser fingrene for at de vokser opp :o)




Velkommen i familien av apisto entusiaster.... Ikke sant det er kjempe gøy? Det kribler både her og der og en blir liksom besteforeldre hver gang, stakkars oss. Ikke rart vi føler oss så gamle med så mange barnebarn, hehe.
frosken
Litt overraskende dukket det opp yngler hos apisogramma viejita i karret her hos meg i dag.......

Bare en liten input: Apistogramma viejita finnes ikke i hobbyen i dag. All fisk som selges under dette navnet er Apistogramma macmasteri, eventuelt former av denne blandet opp med litt gener fra Apistogramma sp. "Rotflecken".
Takker for input ,fortsett med det
Bare lurer siden viejita ikke lenger eksisterer,er det fordi det ikke lengre er fangst/eksport på denne arten? Vet du noe om det?
Ja, det har de siste 12 årene vært for farlig å fange fisk i det området i Colombia der A. viejita finnes. I begynnelsen av inneværende år proklamerte imidlertid geriljaen en ny praksis; de sier nå de ikke lenger vil ta sivile gisler (eller det som enda verre er). Det er derfor håp om at arten igjen snart kan finne veien til våre akvarier!

Slik kan den originale Apistogramma viejita se ut når den virkelig viser seg fram.
Gratulerer med apisto-kull!

Tom, de var intet mindre en råflotte! Nå har jeg løst på de også hehehe... Finnes det andre tilgjengelige apistoer med slike djevelske flotte røde øyne...

VIKTIG : NY MAIL ADRESSE

Ser ut til at jeg brått har mistet min mail-adresse hos Tele2 i dag ,så til de som nå prøver å sende mail på min gamle tele2-adresse (c2i.net) vil ikke få svar.
Har oppdatert siden min her på AF med ny g-mail adresse,så om noen har sendt post til gammel adresse og ikke fått svar-vennligst prøv på nytt

Ha en fin dag alle sammen
De originale A. viejita som Tom C sendte link til var vikelig flotte.Ligner ikke så mye på de jeg har ,og kan nok se visse likheter til Mcmasteri apistoene jeg har gående her.Men det er litt ulik adferd på disse,Mcmasteri er "snillere" med tank kameratene sine enn de jeg kjøpte som A. viejita .De jager mer
Ynglene vokser og trives og godt er det
Ser på Naf sine sider at A. viejita er fortsatt godkjent som art,selv om det har vært en utvanning av arten.

Ellers så har jeg fått yngel på rinecolaridia eigenmanni.
Kjøpte en leksgjeng,en hann og tre jenter. Det tok to dager før det var to haler inni hula,og jeg trodde først det var møkkete i bunnen på hula når jeg lyste inn der for jeg er vant med yngel i taket på ancistrus og L-144 oppdrett.
Disse her ligger på eggene fant jeg ut
Parret lå i to dager i hula,og klekkingen er ujevn.De første som har klekket henger bortover glasset,og enda har han hula full av små mørke kuler.
Her er det ikke snakk om yngel-pleie,så fort disse er klekket blir de sparket ut av hula med grønn plommesekk
Litt mystikk i eigenmann-karret.
Hannen ruget på egg forrige dagen,og plutselig var eggene vekk.Tror ikke de ble klekket,for da ville jeg vel ha sett de små virre rundt?
Har biltema sand,og det er samme farge som eigenmanniene i kamuflasje drakt.Håper selvsagt at de har klekket,men ser bare de første som ble sparket ut av hula .
Så forsvant hannen,og nå er det plutselig to haler i hula igjen....

Fortsettelse følger
Egg i hula til eigenmanniene,får se hvordan dette går.
Kan ikke se mer enn to yngler fra første kull,vet ikke helt hva som har gått galt der.Burde nok sett flere henge på glasset nå...

Ellers så har jeg flyttet apistogramma "viejita" yngelen til oppdrettskarret med praktbarbe-yngelen.De er på samme størrelse,så det går fint.
15 apistogramma yngler hadde mor klart å få frem før hun tok med far til hula for neste runde
Tok ikke sjansen på at foreldrene skulle begynne å jage disse når neste kull kommer ut av hula om noen dager,selv om de har beskyttet yngelen frem til nå.Det er tydelig at yngelen klarer seg finfint,og godt er det

Ønsker dere alle en riktig fin påske !
Gratulerer med en flott grenmalle, har selv en leksgruppe på syv av disse som produserer nye kull konstant. Det er som regel kun en liten andel av de klekkede som vokser opp, ikke slik som med andre l-maller hvor nesten alle som klekkes vokser opp.

Disse krever mye fôring og ekstremt god filtrering og liker dårlig endringer i vannverdier de første to månedene. Jeg bytter ikke vann de første 6-8 ukene, da etterfyller jeg kun det som fordamper. Benytter HMF + utvendig bøttefilter i dette karet og det går fint i to mnd uten noen form for trøbbel mht vannkvaliteten. Förer nyklekket Eigenmanni yngel med spirulinapulver, Tabimin, forvellet salat og artemia som de beiter på. Ellers er lekskaret gjengrodd av alger slik at de har rikelig med mat i algene inkl masse mikroorganismer som lever nedi algene. Disse jakter ikke målrettet etter føde, men tar det de kommer over ser det ut til.

Her ligger hannen på eggene i nesten to uker og da er alle klekket og sluppet fri, da venter han noen par-tre dager før han slipper en ny hunn inn i hulen sin. De pleier å bruke 2-3 døgn fra første besøk til alle eggene er lagt.

Lykke til videre med gruppen din - blir fort mange yngel skal du se. De første ukene er de ikke så veldig lett å finne pga størrelsen sin, men plutselig har du en hel gjeng med 3-4 cm rundt omkring i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Carina Johnsen
Reklame for plussmedlemskap