Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 39)

Å dæger'n! Nå så jeg akkurat at Corydoras Green Laser legger egg også i dag!!!

[External Image]

ETTER-REDIGERT;
..........og tror du ikke samme hunnen som legger eggene, snur seg og ETER DEM OPP i brøkdelen av et sekund etter at de er lagt da...!??? Makan! Snakker om effektiv resirkulering...
Får jeg spørre hva slags torv du bruker (og hvor du kjøper det), Mona?
I dag er jeg strålende blid og fornøyd! Endelig egg - fra to arter jeg har ventet så lenge på! [External Image]

Jeg må stå eggvakt i dag ved Green Laser karet, ellers spiser de eggene i løpet av et eneste sekund etter at det er lagt! Hittil har jeg fått tak i 37 Green Laser egg før hunnen spiste dem.... Lurer på hvor mange hun greier å spise mens jeg skriver dette, eller hvis jeg tar en do-pause for eksempel? :p

Jeg skal telle C. condiscipulus eggene senere, når eggvakta ved Green Laser er ferdig.

Joanna & Pål
Får jeg spørre hva slags torv du bruker (og hvor du kjøper det), Mona?

Dette er noe torvplater jeg har hatt liggende utrolig lenge. Det er denne typen jeg har, men hvilken som helst torv fungerer sikkert.
Er så artig å følge med her, du får det altid til virker det som Egg på både det ene og andre, flotte fisk, flotte bilder og bøttevis med engasjement

Blir mange små munner å mate for Mor Mona i ukene framover tenker jeg
Det må jeg si Våres Green Laser gruppe består av flere smellfeite hunner, men leke gidder ikke. Må vel prøve litt hardere fra våres side.

Ps: Det har vært underlig vær i dag. Kanskje det kan ha noe å si? Her i Vestby har det vært sol mens det haglet, for så å regne som bare rakkeren i noen minutter.
Joanna & Pål
Ps: Det har vært underlig vær i dag. Kanskje det kan ha noe å si? Her i Vestby har det vært sol mens det haglet, for så å regne som bare rakkeren i noen minutter.

Jeg tenkte nøyaktig det samme Mange mener fisk kan kjenne barometer-endringer, lavtrykk og høytrykk. Det "voldsomme" været i dag kan ha vippet dem over i leksmodus
Green Laserne fikk vannbytte i går de også, men ikke torv-vann. De fikk vanlig vann. Kun C. condiscipulus'ene fikk torv-vann.
Egg-count Green Laser
Nå har jeg telt eggene jeg har samlet inn fra Green Laserne!
En enkelt hunn i lek resulterte i 128 innsamlede egg i klekke-tanken!

Har ikke kommet til telling av C. condiscipulus eggene enda, siden jeg har brukt 2½ time på å samle inn egg fra Green Laser nå. Måtte stå parat ved karet og stupe oppi med armen så fort jeg så hunnen hadde presset buken mot bladet for å klistre fast eggene sine. Var jeg et sekund for sent ute, så rakk hun å snu seg og spise dem opp! Maken til merkelig hunn.
Ingen av hannene var interessert i eggene, de hadde helt andre tanker enn mat i dag Men hunnen selv var helt rå på eggspisingen, og så lynrask!

Det var kun denne ene hunnen som la egg i dag, og hun var mektig populær; hele 6 hanner forfulgte henne med hyperaktivitet Hvor mange av hannene hunnen faktisk paret seg med er jeg usikker på, men jeg så ved et tilfelle at hun samlet melke fra to ulike hanner til samme egg-porsjon. Den første hannen som hun først tok T-posisjonen med, ble brått dyttet vekk av en annen hann som inntok samme posisjon lynraskt, og da bare fortsatte hunnen på han

Hunnen la alt fra 2 til 6 egg pr gang, men i de aller fleste tilfellene kom det 5 egg pr gang.

128 Green Laser egg...! [External Image] Fantastisk herlig!
Nå er det bare å vente i spenning - jeg er litt nervøs for disse eggene siden jeg måtte ta dem så lynraskt etter legging. Da er de jo helt "gele-aktige" og utrolig vanskelige å håndtere. Skjøre som bare det. Skviste noen underveis også. Håper ikke eggene ble ødelagte av å bli samlet inn så raskt, er urolig for at egghinnen ikke vil tåle det.
Men nå er det bare å smøre seg med tålmodighet i noen dager og se hvordan utviklingen blir

Tellebildet:
14 egg lå på bunnen eller på et par planteblad-biter. Resten (114 stk) klarte jeg å klistre på siden av plastkaret. På det ene bildet er de røde prikkene jeg bruker i Paint for å vite hvilke egg som er telt.
Hvis noen har lyst må de gjerne kontroll-telle, hehe Jeg tror ikke jeg orker.

[External Image]

[External Image]

mona o
.....Ph gjorde ikke denne torv-typen noe særlig med (akkurat disse torvplatene er ganske milde til torv å være). Ph var bare sunket til 7 etter tre dager, så jeg tilsatte litt eikebarkekstrakt for å få ph litt lenger ned før vannet skulle brukes........

Målte du pH etter at du tilsatte eikebarkekstrakt?

Kombinasjonen torvfiltrert vann og eikebarkekstrakt kan være livsfarlig (i alle fall var den det for noen år siden):

Jeg hadde, for en del år siden, et par nylig ankommet viltfangede Apistogramma iniridae i karantene i en 45-liter. Hadde torvfiltrert vann i karet, men var ikke fornøyd med effekten, da pH ikke ville synke under 5 (Meget surt vann har alltid hjulpet meg i "avlusningsøyemed" på VF fisk).)
Jeg hadde en flaske eikebarkekstrakt stående som jeg aldri hadde brukt av, og tilsatte 2 dråper direkte i karet. Da jeg litt senere tok en titt på fiskene, fikk jeg et lite sjokk. De lå helt stille på bunnen, hadde finnene klemt sammen, og hele kroppen og øynene var helt gråhvite!
Jeg tok en rask sjekk av pH; den viste (med elektronisk måler) en pH på 1,9!
Ikke rart fiskene hadde problemer. (Jeg fikk de ut i en fei og over i et annet kar, byttet vann og satt de tilbake. Utrolig nok kom de seg etter hvert)

Da så jeg at det stod en advarsel om å bruke den i kombinasjon med torv, bak på flasken med eikebarkekstrakt. Advarselen gjaldt nettopp ektremt pH fall. Husker ikke merket på produktet, men advarselen mener jeg stod på tysk.
Nå kan det jo hende at sammensetning/innhold i eikebarkekstrakt var en annen den gangen enn i dagens produkter, men jeg har aldri brukt den kombinasjonen siden.

Moralen er: vær uhyre forsiktig med å kombinere eikebarkekstrakt med torvfiltrert vann. Mål, mål, mål og mål pH før dette prøves.
Foreta tilsetning og testing utenfor karet det skal brukes i.
Og jeg lærte; les alltid bruksanvisningen før man prøver et produkt )

Takk for advarselen, Tom Jeg sjekket faktisk ikke ph etter at eikebarkekstraktet kom i tønna, men jeg sjekket i karet etter vannbytte. Ph ble også sjekket i dag, og den var helt normal og hadde faktisk gått opp en liten smule siden i går: ph 7.

Det gikk heldigvis bra i dette tilfellet
Vil det si at du har tatt oppi eikebarkekstrakt og ikke fått ph ned?
Pleier vel å senke ph ganske greit det der, eller?
Janne
Vil det si at du har tatt oppi eikebarkekstrakt og ikke fått ph ned? Pleier vel å senke ph ganske greit det der, eller?

Nei, jeg fikk den nok ned, men ph var altså 7 i karet dagen etterpå.
Ph i akvariet var sannsynligvis litt høy i forkant av vannbyttet (vet ikke hva den var), og alt hadde vel ikke blandet seg helt med akvarievannet da jeg var litt rask med å sjekke ph etter vannbyttet. Når det hadde gått en dag, så var jo alt blandet godt og da var ph altså 7.
Egg-sjekk!
Jeg har akkurat kommet inn på akvarierommet og det første jeg gjorde var å sjekke eggene i begge klekketankene. Jeg var veldig spent. Sjekker dem med lommelykt i mørket, for da ser man best tilstanden til eggene.

Det ser veldig bra ut med eggene fra C. condiscipulus! Kan ikke se et eneste dårlig egg, alle var gyldne, klare og fine. Ikke et eneste hvitt egg! Ikke verst. Dette kan jo bli riktig bra klekkeprosent om det fortsetter slik Det er gått ca et døgn siden leken på de eggene nå, så jeg burde sett det om noen egg var dårlige der.

Green Laser eggene ble lagt senere på dagen og utover tidlig kveld i går. Jeg var ferdig med egginnsamlingen rett før klokka sju, så det har ikke gått et døgn enda med dem. Men foreløbig ser det veldig bra ut der også. Kunne bare se et par egg som kanskje var litt hvitere enn de burde være, men sikker er jeg ikke. Men de aller fleste ser foreløbig bra ut.
Befruktningsprosenten på de to forrige kullene med Green Laser var jo enestående bra, tror det var 99% klekking på det ene kullet og 100% på det andre (hvis jeg husker riktig... Fortsetter denne trenden, noe jeg håper på, så kan det bli veldig bra resultat av dette kullet også!

Egentlig er jeg faktisk veldig glad for at Green Laserne ikke legger egg oftere enn dette.... :p Hehe! Jeg ville hatt et seriøst plassproblem om de drev og la egg stadig vekk, for å la være å plukke egg fra en så fantastisk nydelig art er jo helt umulig...! Jeg hadde ikke greid å la være disse eggene fra dem, og samlet inn alt som var. Men egg blir til yngel, og yngel til ungfisk, og det krever jo temmelig mye plass etterhvert å huse så store kull.
Derfor er det bare bra at de leverer bare et til to kull i året, for da får jeg med meg alt av egg og slipper frustrasjonen over å ikke ha plass til alt! Hehe

Jeg har også lagt ut til salgs-annonse på det svarte kullet med Corydoras ungfisk. Trenger plassen deres snart, og de er store nok. C121 yngelen jeg har i 19 literen begynner snart å ha behov for større innkvartering, så når Corydoras sp. Black er solgt, flytter de inn i den 85 literen der.
Her er noen bilder jeg tok under eggleggingen til Green Laser i går.

Den hunnen som la eggene var helt rå på eggspising...! Jeg har aldri vært så kjapp noengang med å sprette opp og "fange" egg noengang Men jeg var nødt, for hun snudde seg hver gang og spiste dem sekundet etter de var lagt. Lurer på hvor mange det ville vært i dette kullet, hvis jeg fikk tak i alle? Hun spiste vel minst 20, jeg tok et par pauser og var også treg når det gjaldt å få nettopp innsamlede egg av fingeren i blant. Ofte måtte jeg fikle leeenge med å få de utrolig klebrige eggene til å gå av fingeren min og feste seg mot innsiden av klekketanken. De hadde nærmest lim på seg, når jeg var nødt til å ta dem så kvikt etter leggingen.

På dette øverste bildet står hunnen faktisk og slurper i seg eggene hun nettopp hadde lagt på det bladet...! :-/

[External Image]

Her undersøker hunnen planter, for å se om eggene hun holder kan festes der. Av alle de eggene hun la, valgte hun den planten kun to ganger. MEN hun måtte bortom og undersøke dem nøye hver eneste gang hele tiden for å vurdere dem på nytt, mens hun holdt på med eggleggingen.
[External Image]

Masse ivrige hanner
[External Image]
Og her er et par bilder til fra leken til Green Laser i går. Hunnen med egg imellom bukfinnene er med på begge bilder.

Jeg tror jeg brygger på et migreneanfall... antageligvis kommer det i morgen. Jeg pleier å få synsforstyrrelser god tid i forveien før et anfall kommer, og syns jeg har så uskarpt syn nå. Merker det godt når jeg driver med bildebearbeiding.

[External Image]

[External Image]

Grattis med Condiscipulus-lek! Du verden så mange egg de legger om gangen! Det var en anseelig klump med egg mellom finnene.

Når jeg ser bildene av de grønne juvelene som leker, kan jeg nesten kjenne uroen deres. Nydelige bilder av nydelige fisker! Jeg fatter ikke helt hva slags instinkt som får damene til å ete sine egne egg straks de er lagt. En ting er når eggene er lagt for noen minutter siden. Da har de trolig glemt at det ikke er sine egne. Men med en gang? Snåle fisker!

Migrene er noe ordentlig dritt! God bedring!
Takk for det, Inger Anne

Jeg er veldig overrasket og litt "sjokka" egentlig, over å få lek på en så sjelden art. Langsnutete arter av Corydoras er jo generelt litt mer vriene enn de med rundt, butt snute. Tror ofte det er ren flaks som inntreffer.

Men samtidig... jeg har sett tendenser til dette med lek allerede i selskapskaret (160 literen) som de bodde i 1½ år. Denne vinteren har det plutselig vært interesse for damer fra hannenes side, men damene har liksom ikke heeelt villet... Det var en liten mistanke fra min side at kanskje flytting til et eget arts-kar ville være det de trengte for å "tippe over i riktig retning".
Jeg er likevel overrasket, for hadde ikke ventet at jeg skulle ha så flaks!

Et bilde til av Green Laserne må jeg ha med. Hunnen i bakgrunnen med egg, og en hann i front.
[External Image]
Gratulerer så masse med lek på både Condiscipulus og Green Laser Mona!
Håper du får alet opp yngelen av de begge!
Utrolig flotte bilder av nydelige fisker forresten!
Utrolig flott egg-bilder! Gratulerer med to spennende arter på gang

Jeg skulle så gjerne fått i gang både gruppen min med grønne lasere og weitzmani da de bare er 5 stk hver. Kunne med fordel ha doblet eller triplet begge gruppene, men det er ikke akkurat mange til salgs i Bergen for tiden. Og de siste weitzmaniene jeg såg i butikk skulle de ha 298 kr stk for og de var mye mindre og tynnere enn de jeg fikk kjøpe privat så det ble ikke aktuelt...
Flere green laser egg
Jeg pleier sjelden å slå på akvarielysene før klokken er 12.00-13.00 på formiddagen. Grunnen til det er at jeg liker å pusle med akvarierelaterte greier sent på kvelden, når resten av huset er gått til ro. Ingen avbrudd av ungemas osv, bare meg selv og akvariene Så hvis lysene på akvariene skal stå på så sent som til midnatt, må de ikke slås på for tidlig på dagen. Vil ikke overstige 11-12 timer lys.

Da jeg kom inn på akvarierommet i formiddag, var det første jeg så at det var full fart i karet til Green Laserne. Så en hel gjeng i full fart over frontglasset. Da lyset kom på, så jeg et halvt oppspist egg på ruta, og et til på en plante rett bak. Jaha, da var det bare å brette opp ermene og begynne

Foreløbig har jeg samlet inn litt over 40 egg.

Det er en mye mindre hunn som legger egg i dag. Den hunnen som holdt på i går var en del større og rommet nok derfor flere egg. Denne lille hunnen er ikke like kannibalistisk på sine egne egg heller, selv om hun har tatt noen smaksprøver underveis..kanskje for å sjekke at kvaliteten holder seg vedlike, hehe! Men stort sett svømmer hun sin vei uten å tenke noe mer på dem, og jeg kan rolig bare stikke hånden nedi og samle dem opp.

Egg-antallet som ble samlet inn i går var 128 på Green Laserne, men det er oppjustert til 130 nå. Fant to gyldne egg i karet i stad som åpenbart ikke var fra i dag, så jeg plukket dem og la dem i samme klekketank som gårsdagens egg.
Nå tror jeg dagens egglegging er over. Har knipset et tellebilde og telt over eggene jeg samlet inn i dag.

På tellebildet er det 8 egg som ligger enten på bunnen eller er festet på sideglasset, pluss 55 egg klistret på frontglasset i beholderen. Tilsammen har jeg altså samlet 63 egg
Hun kan ha lagt mange, mange flere, siden de allerede hadde startet leken før jeg kom inn og begynte å samle. Men jeg orker ikke finkjemme karet med fingrene for å lete nøyere gjennom, nå har jeg to dagers rosinfingre og "tørke opp" Jeg tror heller ikke den lille hunnen hadde plass til så mange egg heller, så det er sannsynligvis ikke så voldsomt mange jeg gikk glipp av. Men jeg syns jeg har fått mer enn nok, om disse klekker blir dette mange mange yngel...!

63 egg i dag og 130 igår = tilsammen 193 Green Laser egg.
Hmm... Skulle vært 7 egg til, for å få et pent og rundt tall?

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap