Inger Annes akvarieprosjekt (side 39)

Kan det også ha noe med at menn ofte "nerder" mer, og gjerne kaster seg over ting jo mer kompliserte de er (mer prestisje i saktvann kanskje?)? Er ihvertfall slik innenfor en god del hobbyer jeg ser. Særlig slående er det hvordan ting kan være så kompliserte og krevende de bare vil, men er de innenfor noe som vanligvis er lite "mannlig" (f.eks. søm og strikking) så er det ingen mannfolk som vil nerde.
Jeg synes kokker er et godt eksempel på dette, det finnes masse kokker av begge kjønn, men mennene er definitivt i flertall i alt av konkurranser, store restauranter med mange Michelin-stjerner etc., mens på kantiner, storkjøkken og slikt er det mer kvinner og mindre prestisje.
Det er morsomt å finne koraller man ikke har betalt for i karet sitt. En av mine aller første koraller, var (og er) en koloni med grønne knapper. I dag oppdaget jeg plutselig en ny knappeart midt i knappekolonien. *STORT GLIS* Tar jeg ikke helt feil, er det også en jeg faktisk har ønsket meg! Bildet er som vanlig ikke knall, men dere får et inntrykk.

[External Image]
Oi, de to rødbrune der var skikkelig fine
Det er jo litt spennende da, at det kan dukke opp litt ting her og der uanmeldt.
Det er det beste med aa kjoepe levende stein, de kan ha med seg mye spennende, men ogsaa noe skummelt..
En jeg kjenner fikk plutselig oeye paa en eremittkreps i karret, som eneste loesningen kunne vaere var at den hadde skjult seg inni levende steinen han hadde kjoept.
Det er jo en hyggelig overraskelse.
Akkurat som knoppene dine

Alt som er gratis liker vi
En på TPF fikk med en fisk som blindpassasjer i LS-en. Så alt er mulig. Det er det som er så gøy med saltvann. Som dere skjønner: jeg storkoser meg som saltvannsakvarist! Jeg må bort og titte i karet hele tiden.
Saltvann er jo en helt annen liga enn ferskvann :o)

Syns det er dårlig gjort å legge ut så mange fine bilder, dette kan jo blir dyrt for hvem som helst ! Har fått et lite virus på hjernen som sier "klovnefisk trenger jo ikke et kjempekar, det trenger jo ikke være så himla dyrt?"

Cara: jeg kan love deg at det fort baller på seg når man setter igang med saltvann. I tillegg så merker man med en gang, egentlig før man har fått satt igang ordentlig, at man har veldig lyst på et større kar. Det er så mye fristende der ute som krever større plass...

Nå er det kyssemerker over hele frontglasset igjen. Ikke rart at Sjarmøren er smellfeit. Han er faktisk så feit at jeg er litt bekymret. Vel, han sulter tydeligvis ikke... Han viste forresten at han ikke lar seg bosse med i dag. Han glefset etter den største klovnen min, og klovnen trakk seg unna!

Jeg fatter ikke hva jeg skal gjøre med Ca- og Mg-verdiene. Jeg tilsetter og tilsetter begge deler, og verdiene gjør ikke annet enn å synke. Jeg må tydeligvis øke mengden jeg tilsetter. Det er faktisk sånn at jeg nå merker at flaska med Mg begynner å gå mot slutten. Den var riktignok ikke full da jeg startet - dette var noe av det jeg kjøpte fra en annen akvarist i Askim. Heldigvis hadde jeg bestilt Mg fra Aquamanias før jeg kjøpte dette, så jeg har mye å ta av ennå. Og jeg kan ikke begynne med balling før jeg har fått orden på verdiene. De må være oppe på normalt nivå før jeg setter igang med ballingen.

Jippi! Det ser ut til at prikkene på Størstemann har begynt å forsvinne. Det er betydelig mindre av dem i kveld i forhold til tidligere kvelder, og den ser ikke ut til å være "matt i pelsen", som jeg har syntes den siste uka. Skal se at det hjelper med UV-filteret.

Tro det eller ei, jeg sitter igjen med en liten liste over ting jeg bør få tak i til saltvannskaret. Lista er ikke lang, men den er der. Jeg finn noen tips på møtet i går, og dermed dukker det altså opp nye behov.
Nå er det full krig mellom to av bartegutta igjen. Den ene er Bart Simpson, den andre kan jeg ikke avgjøre hvem er (det er mørkt i karet). Mest sannsynlig er det Bartesnoppen, da han veldig ofte er den ene parten i slike slåsskamper. De er ikke akkurat forsiktige, der de holder på. Det er virkelig krefter i virksomhet. Men du verden så flotte de er når de holder på slik. Og så sinte! Det er ikke rart de ofte ender opp med riper i lakken. Denne kampen ser ut til å være en av den virkelig store, av de som virkelig varer lenge. Jeg har vært med på at en slik kamp kan vare godt over en time. Det bruker ikke å være godt nytt for taperen, som da ofte er ganske ille tilredt etterpå. Det er ikke så rart, da slåsseteknikken deres ser ut til å gå ut på å spidde den andre mest mulig med krokene på siden av hodet. De dæljer hodene sammen, og blir ofte hengende fast, som om krokene kiler seg fast i hverandre. Akvariegrusen smeller i glasset!

Det er mulig jeg har funnet svaret på at jeg sliter slik med Mg- og Ca-verdiene i saltvannskaret. Det kan faktisk være saltet. Jeg bruker det billigste saltet som er, og har i dag lest at det har vært andre som har slitt med Mg- og Ca-verdiene ved bruk av dette saltet. En annen grunn kan være Strontium-verdiene. Ved lave Strontiumverdier, kan det være vanskelig å holde de andre stoffene oppe på et fornuftig nivå.

Jeg synes klovnen ser like bra ut i dag også. Det gleder meg!
Nå har gutta holdt på i over en time, og de ser ikke ut til å ville gi seg med det første heller. Jeg hadde rett i at dette er en av de større slåsskampene. Den som kanskje er Bartesnoppen har fått splittet ryggfinna (det passer i så fall bra ift. at det skulle være Bartesnoppen - han får alltid riper i lakken). Jeg regner med at det ikke er den eneste smellen han har fått. Det er mye adrenalin i omløp akkurat nå. De holder nå på i en skikkelig dolp i grusen. De har nemlig feid bort så mye grus at det har blitt en skikkelig grop av det. Så utrolig glad jeg er i guttene mine! Flotte, men iltre karer!
Gutta holdt på i nesten to timer, de! Og det skulle ikke forbause meg om de barker sammen igjen. Jeg gleder meg ikke til å se resultatet i dagslys. Jeg synes jeg kan skimte skader på Bart.
Stakkars Bart har fått seg noen kilevinker, ja. Han er ganske oppfliset og noe hoven rundt der piggene sitter. Hvordan det har gått med den andre, aner jeg ikke, da han ikke ligger noe sted der jeg kan få sett nærmere på eventuelle skader. Ancistrushanner er ikke akkurat forsiktige når de slåss!
må lage dokumentarfilm neste gang.

De er noen iltre skapninger ja. Hvis de ikke får det som de vil.

Gjerne bilder.

Espen
Hehehe! De er faktisk vanskelige å filme eller ta bilde av. Slåsskamper forekommer nesten konsekvent i mørket. Og vil jeg ta bilder, så er det veldig til gjenskinn i glasset - jeg kan ikke bruke blitz. Det er noe spesielt med glasset i dette karet. Jeg har ikke gjenskinn i glasset på samme måte i noe annet kar. På toppen av det hele, vil jeg ikke forstyrre dem når de holder på! Jada, jeg vet jeg er snål...

Endelig er Ca- og Mg-verdiene på vei opp i saltvannskaret. Jeg har tilsatt med hard hånd de siste dagene, og endelig gir det resultater. Ca er nesten oppe på nivået der det skal være. Mg har et stykke igjen, men er på riktig vei.

Å nei! Nå sitter ancistrusguttene på glasset og viser piggene til hverandre igjen. Ikke si at de har tenkt å ta en reprise i natt!
Hvordan gikk det med barte kampen i natt ? Disse mannfolka asse, sloss om natta :p
Jeg tror ikke det ble noen bartekamp i går natt. Jeg tror det holdt med den 2-timerskampen natta før. Overranskende nok var det Bart som vant den kampen. I hvert fall er det han som ligger i hovedhula nå, og der stelles og ordnes det! Han har nok planer om å motta en dame, tenker jeg. Du verden, så glad jeg er i barteguttene mine! Men så blir det jammen mye action med 4 fullvoksne gutter i samme kar.

Turbosneglene mine har sluttet med å ramle ned fra akvarieglasset. Jeg har ikke vært nødt til å snu noen snegler på lenge nå.
Koselig tråd du har!
Og saltvanns ser så spennde ut! men tror ikke jeg tør enda og prøve meg på det!
Lykke til med kranglete bartefisker og fallene turbosnegler
Tusen takk, Lene.

Tidligere har det vært slik at antall prikker på Størstemann har økt utover dagen, og han har vært ganske prikkete på kvelden. Etter å lykkelig ha sett at han har vært prikkfri på morgenen, har jeg i kveld vært enda mer lykkelig over å finne han prikkfri like før leggetid. Jeg kan kanskje se en prikk... Så nå er jeg tydeligvis over elendigheten. Enten har det gått over av seg selv, eller så var UV-filteret verdt pengene.

Jeg har testet Mg og Ca i kveld igjen. Ca er nå der det skal være. Mg, derimot, har sunket igjen, selv om jeg har drevet hardhent tilsetning. Jeg skjønner det bare ikke.
I følge fiskelista, har Jan Holt inne mandariner som er norsk oppdrett! Sånt er ikke sunt å finne ut av samme dag som man har fått penger inn på konto. Tro om jeg har skrekkelig lyst til å ringe dit og dobbeltsjekke?

Jeg har dessuten kikket litt på info om en annen fisk jeg har lyst på. Jeg har visst at den er utenfor rekkevidde når det gjelder akvariestørrelse. Når jeg kikker på info om saltvannsfisk, har jeg to forskjellige sider jeg bruker, og så bruker jeg å sammenligne. Men så viser deg seg at disse to sidene har svært forskjellig info om akvariestørrelse på fisken jeg sikler etter, og at LiveAquaria faktisk opptrer med en akvariestørrelse som jeg faktisk har! Tro om fristelsen vokste da. Heldigvis har jeg aldri sett den inne i en norsk butikk, og sannsynligvis koster den skjorta og vel så det hvis den skulle dukke opp. Fisken er denne karen, eller en av slektningene den har. En utrolig artig fisk, som jeg har hatt lyst på siden jeg så bilder av den første gang. Personlig tror jeg LiveAquaria er fullstendig ute og sykler når det gjelder akvariestørrelse på denne fisken, og at den krever langt større plass. Men det er lov å drømme...
Oi, for en stilig fisk! Skjønner godt at du sikler etter denne ;D

Mener å ha hørt at mandariner er drettet i Norge, så det er jo mye mulig. Også så fine de er! Hver gang jeg leser hos deg og Sølvi, så må jeg gjenta for meg selv; "jeg skal ikke ha saltvann, jeg skal ikke ha saltvann, jeg skal ikke ha saltvann..."
Etter forrige melding, fant jeg (heldigvis) et skjema som viste hvilke fisker Frogfishen er kompatibel med. Den er ikke kompatibel med noen av de fiskene jeg har, så det må bli med drømmen. Men det er jo lov å sikle fortsatt.

Jeg har nå sendt en melding til Jan Holt, med forespørsel om mandarinen - så får jeg se hva de svarer. Jeg har skrekkelig lyst på en!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap