Leifs verden, del 2 (side 39)

Da har jeg fått tatt noen nye bilder. Har vært mye fokus på A. Barlowi og A. Sp "Oregon" siste tiden, så tenkte jeg at jeg har jo mye annen flott Apistogramma.

Borelliiene er det lenge siden jeg har vist frem. Hannen har vokst en del siden jeg fikk dem i hus og han blir bare flottere og flotterere. Bilde 1.

Bilde 2 er fra karet med A. cf Commbrae. I denne hulen så jeg sanden nå i kveld ligge helt opp til kanten av åpningen til hula, så her forventer jeg ting snart....

Bilde 3 viser at jeg IKKE klarer å holde meg unna Barlowi far. Dette ble et etter min mening knallbilde.... Om ikke annet et veldig artig bilde.

Ser ikke noe til ynglene i hulene akkurat, men de er vel godt gjemt der det er yngel. Cacatuoides huene er mye i hulene under egg og yngelpleien, men agassizii hua er mye ute på lik linje som Barlowi mor er. Mulig dette er for at de føler trygghet. De Barlowiene går i en 73L alene og Aga.... er en trio i en 100L alene.

Selv om det er en uke igjen til det planlagte akvamøte her, har ingen vist noen intresse. Mulig det ikke blir noe denne gangen da.... Mulig jeg har vært en smule for optemistisk på at dette ville interessere folk.

Er ikke veldig ofte en hører om slike møter, og jeg ville derfor være, som vanlig.... litt utenom det vanlige.

Får ha litt tolmodighet frem til fredag, så ser jeg da om det blir noe av. Sitter iallefall ikke hjemme og venter på at folk skal komme, og ingen kommer



Hei har du solgt alle Aspidoras C125 dine det er stile om disse her her ser du bilde av Aspidoras C125 Gold
Hei Erik.
Så i tråden din at du hadde fått disse. Ja har solgt de jeg hadde til "Hvem er jeg". Hun har også fått yngler på disse. Går for det meste i Apistogramma her nå...

Eneste jeg har utenom apistos er en trio med Holbrooki og en trio med F1 sjakkbrettciklider. Sistnevnte er utrolig flotte. Antar du har sett tidligere bilder i tråden av disse.

Når alle karene er på plass i reolen nede skal det nok inn en gruppe eller to med noe som ikke er Apistogramma. Hva det blir, ja det får tiden vise. Mulig en gruppe Corydoras
Sitter akkurat nå å ser på leik i Apistogramma Borellii karet. Hannen gjør seg kostbar og er ikke av de enkleste å få med seg hjem i hula nå i kveld. Hannen er vakrere enn noen gang, men vil ikke forstyrre med å ta bilder.

Om en ser på bilde 1 er "Oregon" hannen klar i hula og hua er gul.Ikke helt knallgul, slik at hun er leiksklar, men nære. hadde vært gøy om det skjedde noe der også.

Bilde 2 viser mine Apistogramma Barlowi liggende under ei rot. Hunnen ligger i bakgrunn. Jeg TROR de har flyttet ynglene under rota der, da de ofte er under der. Om de ikke ligger der, er di bortom å inpspiseremed jevne mellomrom.

Bilde 3 som er av "Oregon" hua, kan en vel bare gjette på hva hun roper på....
kan det være elgen mon tro? Hehe





Undrenes tid er IKKE forbi, og jeg overraskes stadig vekk når det gjelder fiskene jeg har. Det var Apistogramma Barlowi som tok pusten fra meg sist, med å legge egg. Denne gangen har jeg fått egg på Apistogramma Sp "Oregon"!!!

Det er for meg et et lite under disse to tilfellene. Trodde aldri det skulle skje MEG.
Legger ved et bilde av hua og eggene samt et bilda av Borellii hannen

[External Image]

[External Image]
Gratulerer med egg, nok en gang! Det første bildet var veldig stilig!
Takk Trude.
Tok ca 15 bilder i min ekstase... og dette bildet av eggene og hua var det eneste som ble noe særlig. Bildet har jeg sendt til basen, da det ikke er lagt inn noen bilder av huer der. Spesielt er det også å se bilder av huer med egg.

Har sendt inn flere bilder av hua, men ingen av de har blitt godkjent av en eller annen grunn. Dette bildet er iallefall klart og etter min mening et godt bilde.

Antar at det ikke er VELDIG mange som har hatt oppdrett på denne. En jeg antar har det, er TomC, som mine kommer fra. Disse viste lekstendenser hos han, og han mente vel også derfor at dette ikke skulle være noen umulighet her hos meg.

Jo da... han fikk rett

Er egg og yngel i over halvparten av karene mine her nå. 8 av 9 apistotyper som jeg har, har jeg eller har jeg hatt egg eller yngel på. Eneste jeg ikke har hatt noe på er Bitaeniata. Akkurat nå har jeg kun en han, men håper ved en tilfeldighet å få tak i minst ei hue til han.
Gratulerer.
Synes også det første bildet var kjempefint. Kult med knallrosa egg da. )
Gratulerer Leif, bra jobba og hvilket comeback. Jeg har lurt på hva jeg ville gjort om en tragedie inntraff hos meg om jeg ville orket å starte opp på nytt. Du har hvertfall vist meg at det er mulig.
Plussmedlem
Kult med egg! Gratulerer nok en gang!
ohr
Gratulerer Leif, bra jobba og hvilket comeback. Jeg har lurt på hva jeg ville gjort om en tragedie inntraff hos meg om jeg ville orket å starte opp på nytt. Du har hvertfall vist meg at det er mulig.



Hei ohr og takk for det. Ja en kan vel kansje kalle det et comeback, etter tragedien jeg hadde tidligere i vinter.

Det er vel mange ting som har drevet meg til dette "comebacket". Pågangsmot, gleden jeg vet jeg kan ha med denne hobbyen, planen om reolen i kjellern, ja kan vel si mye og mangt, men det er vel hovedpunktene.

Mistet mye fisk og for meg store verdier. Som bryggeriarbeider kan jeg vel ikke akkurat si at jeg er lønnsledende..... 2-3000 kr rett i "dass" må jeg kalle for meg et stort tap.

Når en så får kjøpt inn et nytt par evnt trio med apistoer og disse legger egg og får yngel, kommer fort gleden og pågangsmotet tilbake. Det har tatt en lang periode å "bygge" meg opp igjen, men nå er karene fulle igjen, og det med egg, yngel og ungfisk.

Jeg må si jeg har overgått meg selv med å få egg og/eller yngel på flere av apistoene som jeg ikke trodde jeg ville klare. Som i dag på sp. "Oregon".

Desverre står det ikke mye om disse på nettet, men vet nok til at jeg får de til å trives. Hva blir neste? Har vel egentlig ikke flere utfordringer nå, annet enn å få mer levende yngel. Med utfordringer mener jeg at jeg har minst fått egg på 8 av mine 9 typer apistoer. Den 9. som er Bitaeniata, mangler jeg hua til hannen min.

Men har likevel mine mål. Ønsker et nytt kull på mine Borellii. Disse leiker vilt og hemningsløst om dagene nå, så antar at "snøret snart er i bånn" der. Cf Commbraene er det hyppig graving, så det er flere kull egg i vente.

Avslutter med å si at uttellingen siste tiden kunne ikke blitt bedre, annet enn mer levedyktig yngel da....

Skal ta mer bilder å legge ut etter hvert




Fikk tatt noen flere "Oregon" bilder i går og skrev ut et av dem for å prøve på et antall på eggene. På et av bildene kunne jeg telle ikke mindre enn 83 egg. Et hyggelig antall egg det, selv om jeg ikke vet hva som er "normalt" for ei ung hues "førstegangs fødsel".

Det er som nevnt ikke skrevet så mye info på nettet om disse, så mye må en ta av egen erfaring og etterhvert egne erfaringer.

Satt i natt å skrev en artikkel om Apistogramma, basert på det lille jeg har av erfaringer, meninger og kunnskaper.
Jeg har kalt den: Apistogramma, en nytelse å eie… å se på

Vet ikke hva jeg gjør med den, men mulig jeg på klubben i morgen (DAK) spør om dette kan være noe av intresse for klubbavisen. Tidligere skrev jeg en artikkel, dog med noe mer kunnskap, om Aspidoras C125. Denne ble publisert først her på AF, så i klubbavisen og mener å huske at den skulle komme i første nr av av forbundets akvarieblad nå i år. De er noe på etterskudd, men antar den er rett rundt hjørnet.

Grunnen til artikkelen fikk jeg etter å ha lest Mark B sin artikkel om Apistogramma Barlowi på nettet. Så mye fanastisk informasjon. Er også innom TomC sin hjemmeside med jevne mellomrom. Han er et vandrende leksikon blant annet på Apistogramma.

Antar de fleste som har Apistogramma har vært innom der, men om du er en av dem som går med tanker på å prøve deg på apistos, eller ønsker mer info på forskjellige typer av disse, kan lese masse info på denne web siden; http://tomc.no/



Gratulerer så mye med egg! Det var jo en helt fantastisk farge på de eggene,minner om smågodt Og det er det jo...forsåvidt
Hei Marita

Takk skal du ha. Ja dette blir som å få gåtteri utenom helgen for guttungen, hehe. Har hatt egg på nesten alle mine apistos, (8 av 9) men disse skiller seg jaggu ut i mengden.

Ettersom kona har reist med guttungen til sine foreldre for påsken, blir det mye fritid på meg her hjemme. Når jeg samtidig jobber kun 2 dager i uken, på aktiv sykmelding blir det MYYYE tid.

Så antar jeg kommer til å tilbringe veldig mye tid i akvariekjellern fremover. Sette meg ned i sofaen der nede og nyte synet og sniffe inn inntrykk, komme på nye ideer og kanskje planlegge vidre utbedring av rommet.

Når en er familiefar må en prøve å begrense sin begeistring for fiskene, og huske på at en har en familie som også har behov for nærhet. Til tider har jeg vel vært mer opptatt av fisk, enn av dem. Heldigvis har jeg forståelse for min lidenskap over mine fisk.

Min 3 år gamle sønn blir minst i like stor ekstase når han ser at det er egg i ei hule, som meg. Kona har ikke samme intressen, men gleder seg over den gleden jeg har
i min lidenskap.



Plussmedlem
Da må man jo bare håpe på at sønnen din blir en like stor akvarie-frik som deg, da?
Vf cacatuoides egg og cf commbrae egg
Har forventet noen dager nå at Cf. Commbrae huene skal legge egg etter heftig graving i begge hulene.i dag kom det egg i den til venstre. Det andre paret med Cacatuoides viltformen, har også lagt egg.

"Oregon" hua har fortsatt eggene sine, men synes det har minket litt, men ser ikke noen yngel i bunn av hula. Aner ikke klekketiden på disse eggene desverre.

I kveld kommer et nytt kar i hus og godt er det. Trenger noe avlastnig nå. Cf Commbrae hua vil jeg ta ut og sette i eget kar, antagelig den nye 85L. Fra det forrige kullet som var enormt stort, er det kun 4 yngler tilbake.

Kommer til å ta med meg noen yngler og holbrookiene på klubben i kveld, for å frigjøre et par små kar. Med så mye egg og yngler som jeg har nå, blir de kar jeg har litt for lite, og må nok sjonglere litt på fisk nå.

Agassizii yngler ser jeg ikke noe til, og er vel spist for lengst. Disse blir derfor flyttet ut av 100L til et mindre kar. Ser også ut til at jeg har fått 2+1 og ikke 1+2. Den minste hannen begynner å bli noe flisete i halefinnen og blir noe jaget, stakkars.

Barlowi yngler ser jeg heller ikke noe til. Er tolmodig da de to sistnevnte er første gangs "fødende". Tar som regel et kull eller to før de finner ut av det.

En kan vel si det er liv i kjellern her iallefall, med så mye egg og yngel. Skal prøve å få tatt noen bilder i løpet av kvelden, etter møtet i DAK
I dag tidlig kom det nye egg hos mine Apistogramma Agassizi. Ellers ikke noen endringer så langt denne helgen. Skal gjøre om i karene, men ikke før i morgen og søndag.

Ingen respons på mitt møte jeg har annonsert flere plasser i morgen. Har nevnt det her, laget egen tråd om møte, sendt mail til alle registrerte medlemmer i klubben og alle akvarister jeg har mail adresse til.

To stykker har tatt bryet med å sende en mail, takke for innbydelsen, men at det ikke passet denne gangen.

Vet ikke om det er meg, fiskene mine eller hva det er, men er sikker på at det passer for flere, men at de ikke gidder..... av en eller annen grunn. Dette blir nok siste gangen jeg prøver å få til noe her. I all respekt må jeg si at jeg er veldig skuffet over "det lokale akvariemiljøet". Slike anledninger er det ikke mange av, men men

Antar jeg likevel er hjemme i morgen, og skulle det dukke opp noen uventet, er de hjertlig velkommen. Ønsker alle en god helg
Å, neimen Leif da!
Jeg kan love deg at hadde det ikke vært 400-500km mellom oss så hadde jeg vært der!
Skulle kanskje sagt det i invitasjonstråden din, men ville ikke dra den off-topic...
Trodde det måtte være en velsignelse av en anledning
til å besøke deg om man var i nærheten.

Kan love deg at neste gang jeg skal på din kant av landet så tar jeg kontakt.
Passer det ikke er det selvfølgelig ok, men jeg kommer til å spørre

Her leker Panduroene igjen, men hua har liksom tre huler på gang
som hun oppholder seg litt i hver. Er det vanlig?
Klarer ikke se om der er egg i noen av hulene, da jeg nok har plassert dem
slik fiskene vil ha dem og ikke slik jeg selv ville valgt...
Må nok ordne på det en gang, men de er jo omtrent i lek konstant!
Blir 3. kullet siden rett før jul

Ellers har jeg, sensasjonellt nok fått yngel på mine Sewellia speciosa samt Cherrybarbene, Venusfiskene/Kardinalfiskene, Perleguramiene og Guppyene!

Herlig med vår i alle kar
Uff,får dårlig samvittighet jeg nå når jeg leste innlegget ditt om møtet hos deg..
Men dette er igjen en dag jeg ikke har mulighet til å kose meg med vår felles hobby dessverre.
Håper allikevel at det blir mulighet for en titt en eller annen gang.Må jo få vite hemmeligheten bak all eggleggingen der hos deg

Vil benytte anledningen til å ønske deg og dine en riktig god påske!
Hei Odd og Frosken.
At ei hue benytter seg av 3 huler, Odd, vet jeg ikke noe om er normalt. Jeg for min del bruker kun ei hule pr hue i karene mine. Dvs ei hule i hvert kar, bortsett fra i karene med Commbrae, hvor jeg har to, og Borellii karet hvor jeg har to. Borelliiene er 5 huer, men holder meg til to, ellers vil det ta mye av bunnplassen.

Hva er vel egentlig normalt innen denne hobbyen egentlig? Har skjedd mange x-files ting i mine akvarier gjennom årene, og selv den dag i dag har jeg overraskelser.

At et slikt privatmøte ikke passer alle vet vel alle, men at det ikke er intresse i det hele tatt, synes jeg er merkelig. Føler det som det er noe med meg som gjør at intr. er så liten. Men men jeg er bare meg selv på godt og vondt.

Tidlig oppe i dag da jeg skal få gjort litt i kjellern i dag. Vannbytter, inn med nye planter, litt omplassering av fisk og yngel samt å rydde litt.

En ordentlig kose dag i kjellern

Fikk inn det ene "Oregon" bildet i basen også, så det er ei hue også i basen. Synes selv bildet var kjempe fint med de flotte røde eggene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap