Det var en gang et lite akvarium... (side 39)

He he ,skulle gjerne visst hva de tenker og ser på ja ,morsomt
Ja, i hvertfall når de en etter en kommer bort for å stå og glo på den samme flekken, da må det jo være noe. Kanskje de beundrer speilbildene sine? Tenker at: Åh, ikke rart vi er ettertraktet så vakre som vi er! :b

Det ble ikke gjort så fryktelig mye med det "nye" akvariet i går, men jeg har da fått fylt det opp og satt i gang en midlertidig pumpe. Jeg har bestilt flere newjet sirkulasjons-pumper hos webzoo og jeg tenkte å bruke en sånn i dette karet, sammen med en slik filterpatron. Jeg bruker det i 325-liter'n til å fange opp rusk og rask og den er veldig effektiv og stillegående. Det ser ikke så pent ut riktignok, men det bryr jeg meg ingenting om så lenge karet står på det bortgjemte kjeller-rommet mitt
Det ble i samme slengen bestilt enda flere uknuselige varmekolber, man skulle tro jeg hadde nok av disse nå, men av en eller annen grunn så er akvarierommet mitt akkurat som bermuda-triangelet, ting blir uforklarlig borte der...

Jeg går og grubler litt på hva slags reol jeg skal sette på den siste veggen i rommet, og når jeg var i sverige her om dagen fikk jeg øye på en veldig kraftig og søt liten reol som hadde passet glimrende til 4 stk. reke-kar. Den kunne jeg godt tenke meg, så mulig at det blir neste prosjekt

Litt bilder igjen...her først av en vakker cervinus, jeg har veldig lyst på flere av disse så hvis noen ramler over dem et sted så send meg gjerne tips om hvor jeg kan få tak i noen
[External Image]

Kong Neptun i cory-karet, synes han begynner å se litt gammel og sliten ut nå, spesielt øynene virker mer posete enn vanlig....når er kampfisker gamle tro?
Liten gjettelek: Finn coryen på bildet... :b
[External Image]
Og en vakker c. eques....er nok litt småforelska i disse, for jeg glemmer tid og sted når jeg stirrer inn i dette karet. De har så fin oransje-farge, den er sånn varm og intens
Hehe..sønnen min på 4 år tittet nettopp på dette bildet og utbrøt: Å så fin snegle!
Coryen var visst bare kjedelig for sånne fisker har jo mamma så mange av fra før, ikke noe spesielt i hele tatt! [External Image]
Det har ikke blitt gjort stort i akvariene de siste dagene, men tenkte jeg skulle oppdatere litt igjen om hvordan det går med black-ynglene

De eldste er 11 dager gamle i dag og man kan nå se de som små mini-coryer. Det er stor forskjell i størrelse på disse og de som klekket noen dager senere, merker også at de største er veldig frempå i matfatet, så jeg prøver å fôre på litt forskjellige plasser i karet hver gang så de minste får det de skal ha
Som alle yngler før de her i huset har disse også fått litt utilsiktet "røff behandling", jeg har nemlig to ganger glemt å starte pumpa etter fôringen og begge gangene har de da klart seg uten sirkulasjon hele natten....og ja, jeg har fått med meg tipset om å sette alarm på telefonen så man ikke skal glemme, men når man glemmer å sette alarm også så er det ikke så enkelt da :b
Men, til tross, jeg har enda ikke hatt noe stort frafall av yngler, det har vært en som jeg selv har avlivd fordi den var deformert og bare klarte å svømme rundt i ring, utenom det har jeg bare funnet en som har ligget død.

Ynglene får litt større mengde fôr nå, men det går fortsatt i micro-orm og avskallet artemia.
Vannbytte skjer bare en gang i uka, på lik linje med de andre karene i huset, jeg bruker temperert vann og bytter ikke mer enn en tredjedel av vannet hver gang. Det er altså ikke noen særbehandling for yngler her, de vokser opp i et "vanlig" akvariemiljø, og det har fungert godt hos meg så langt

Jeg er ganske så nysgjerrig på de eggene jeg plukket fra 325-liter'n, mest sannsynlig er de sterbaier, men det hadde jo vært veldig koselig om det hadde dukket opp noen små cervinuser...
Dette er coryer jeg bare har blitt mer og mer glad i, og jeg lurer nå på å ta jobben med å fange de inn og sette de i eget kar og gjøre mer seriøse forsøk på å drette de. Disse skal være vanskelige, men ikke umulige, det er flere som har fått de til.

Noen bilder av ynglene i går kveld etter fôring

[External Image][External Image]
Og en vakker, liten reke-tass som for en gangs skyld hadde plassert seg dekorativt, dvs. ikke på pumpa
Men det må jeg bare si, at bie-rekene er ikke noe særlig til renholdere i forhold til kirsebær-rekene....man ser jo på bildet her også, alle "hybelkaninene" i mosen :/ [External Image]
Jeg hadde gledet meg veldig til møtet i moss akvarieklubb i går, men det ble i siste liten ikke noe av :/
Minstemann her i huset har vært forkjølet en god stund, og i går begynte han med øreverk og det var visst bare mammas trøst som hjalp, så da må man jo bare holde seg hjemme.
Begynner å glede meg til sarpsborg-auksjonen, håper det kan dukke opp noen interressante L-maller der, kjenner at det er på tide med noe nytt og spennende i den avdelingen
Mulig at jeg rydder plass i et kar på akvarierommet før auksjonen, ellers skulle det være litt plass i juwelen også, der går det nå bare 2 L-144 og 3 små L-201.
Så får jeg bare krysse fingrene og håpe på at det ikke dukker opp noen "har-veldig-lyst-på"-coryer, for det har jeg virkelig ikke plass til nå....

Jeg har sendt inn en liten plantebestilling til akvariekjeller'n, de har fått inn litt nytt og spennende nå så jeg klarte ikke å dy meg
Disse plantene har jeg bestilt:

Limnophila aromatica
Ludwigia peruensis
Bacopa amplexicaulis
Ammania senegalensis
[URL=http://www.google.com/imgres?imgurl=http://waterworld.pk/images/Plants/011-Alternanthera%2520bettzickiana%2520%2560Red'.jpg&imgrefurl=http://waterworld.pk/html/Plant.html&h=409&w=325&sz=202&tbnid=ZbeidNZ75Dr0gM:&tbnh=92&tbnw=73&prev=/search%3Fq%3DAlternanthera%2Bbettzickiana%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=Alternanthera+bettzickiana&docid=9A1CghkQ0Yh_FM&sa=X&ei=SqBMT9SZAq-K4gTx6OCDAw&ved=0CC0Q9QEwAQ&dur=1064]Alternanthera bettzickiana[/URL]

Noen av disse fant jeg ikke i basen, sikkert bare fordi de har flere navn som ikke jeg vet om, så jeg har linket til andre steder med bilde. Jeg har ikke snev av grønne fingre, og planter med rødt burde jeg egentlig holde meg unna, men får jeg bare til et par av de så skal jeg være veldig fornøyd

Litt off-topic, men for meg allikevel litt on-topic :b
Jeg tror jeg har nevnt tidligere i tråden at jeg ikke kan se på coryer i lek i akvariet uten å føle meg uvel og nesten litt bilsyk...
Vel, nå har jeg funnet årsaken til det. Etter en synstest hos optiker kom det frem at jeg ser omtrent like dårlig som en flaggermus i solskinn, så nå blir det å bruke briller når jeg skal sitte og glo i akvariet eller på tv-skjermen.
Ikke helt happy for den nyheten selvsagt, men det er allikevel en oppløftende tanke at jeg nå får sett coryene bedre, også var det jo hyggelig at de brillene som jeg kledde best og endte opp med å bestille var lyse-roooosa

Dagens bilder
[External Image][External Image][External Image]
Plussmedlem
Faglig sett gikk du ikke glipp av så veldig mye i går, og ikke var det kake heller....

Ikke ta det med briller så tungt, du kommer helt sikkert til å kle de....

15april (mener jeg det var) blir det KVALITETSauksjon i Moss, altså ingen storauksjon. Der kan det nok dukke opp en del snadder, spesielt siden det er i forbindelse med landsmøtet i NAF....

Edit. Feil dato....
Landsmøtet begynner 13 april med ankomst og sånn...
Oi, den auksjonen har jeg ikke fått med meg, der kan det nok dukke opp spennende fisk
Krysser av den datoen på kalenderen!
Litt kjedelig å bli avhengig av briller ja ,men det er verdt det når man ikke lenger ser sine kjære fisker skikkelig lenger. Selv får jeg panikk hvis jeg har glemt brillene mine ,føler meg helt hjelpeløs uten.

Ellers gjør jeg mye det samme som deg når det gjelder yngel,ingen spesiell særbehandling på de og vannbytte en gang i uken .Dette er den metoden som fungerer best hos meg og da er det jo greit .

Usj, oppvekst med ØNH problemer er utrolig u-gøy så kan godt skjønne at stakkarn ville ha mammatrøst ved øreverk. Jeg får det av og til enda ved kraftige forkjølelser, og det er fortsatt bare mammatrøst som hjelper, haha! (og lunken matolje i øret, nesespray og smertestillende!)

Har selv også gått inn og ut av akvariekjellern si nettside, verker i fingerene etter å kjøpe!! Er foresten frakt fortsatt på rundt 100,- ?

Hvordan type dårlig syn fant de ut at du hadde? Nærysnt/langsynt, hornhinne problemer e.l? Har selv -7 og -6 på aua :-S her snakker man flagremus i sollys altså
Grapejuice
Hvordan type dårlig syn fant de ut at du hadde? Nærysnt/langsynt, hornhinne problemer e.l? Har selv -7 og -6 på aua :-S her snakker man flagremus i sollys altså

Hi,hi. Jeg har faktisk også -6 og -7...
Haha, du verden. Da ser vi i teorien akkurat like dårlig uten briller, stakkars.
Har ikke det minste imot å ha passert halvveis til hundre og vel så det. Men jeg nedlegger høylytt protest mot dette tullet med briller oppå hodet, på nesen, ved pc'n, forglemt i bilen, forlagt på vaskerommet, og den fryktelige utgiften ved stadig vekk å måtte kjøpe nødbriller på Rema for å ha håp om å tyde handlelappen. Legger meg ikke frivillig under kniven for å rette på utseendet, men vinner jeg i tipping går jeg straka vegen til nærmeste øyeklinikk for å kunne se ut!
Det finnes progressive linser Linda...
Godt å vite at jeg ikke er eneste akvarist med tåkete fisker

Linda, jeg er litt enig med deg, hvis det hadde vært sånn at jeg måtte brukt briller eller linser hele tiden, så hadde jeg nok operert meg til perfekt syn for å slippe å være avhengig av hjelpemidler.
Nå er jeg heldigvis "bare" nærsynt, så jeg ser fint ting som er rett foran meg, det er verre med teksten på tv, trafikkskilt osv.
Så egentlig skulle jeg jo sett fiskene greit også, men dette hadde visst noe med glasset og vannet og kjappe bevegelser å gjøre som får de litt halvslitne øynene til å anstrenge seg for mye

Det er flaut å si det, men jeg aner faktisk ikke hvilken styrke jeg bruker enda, bare at det er forskjellig på hvert øye, jeg var vel mest opptatt av den rosa innfatningen :b
Men, de ankommer butikken i dag eller i morgen, så da skal jeg passe på å få med meg litt mer viktig info enn om det er Dior eller Dolce Gabbana :b

Det ble litt hektisk på akvarierommet i går kveld, jeg skulle bare inn for å servere kveldsmaten da jeg la merke til en underlig stemning i Eques-karet. I stedet for å vimse hit og dit som de pleier, lå de alle klumpet sammen i et hjørne.
Jeg kikket inn i karet og så at rekene klumpet seg sammen i et annet hjørne, og ute på sanden lå det to døde reker...
Jeg skjønte at her er det noe galt, når reker ligger som døde fluer i sanden så er det nesten alltid vannverdiene det er noe feil med, det er i hvertfall min erfaring.
Og riktignok, det var 0,2 i nitritt!
Testen ble skikkelig rosa og det er første gang jeg har sett så mye nitritt i noe kar her, i verste fall har jeg hatt litt sånn fersken-farge.

Så da ble det vannbytte i full fart, 50% ble tappet ut og rent vann fyllt opp, da gikk nitritten ned til 0,1. Jeg ble sittende oppe og se en film og rydde litt, så etter to timer byttet jeg 50% igjen, nå ble testen ferskenfarget og innenfor ok-grensen i hvertfall :/
Gjorde klart bøtter med vann slik at jeg får tatt et skikkelig vannbytte i dag også, og jeg håper jeg får bukt med dette fort. Fatter bare ikke hva som har utløst dette, jeg har ikke gjort noe uvanlig med dette karet og filteret er overdimensjonert og skulle tåle 6 stk. coryer...*gruble*

Bilde av testen til høyre her...
Det er litt merkelige tilstander i juwelen oppe om dagen også, de eneste fiskene der, utenom mallene, er kampfisken og en enslig salvatoris-hann som lurte seg til å bli igjen der når han var knøttliten yngel og siden har jeg ikke klart å få tak i han.
Det bor 7 stk. av hans artsfeller i akvarie-rommet, men han nekter å transporteres i håven ned dit :b
Så, til poenget, denne salvatorisen har nå blitt gammel nok til å merke hormonene som raser, og av mangel på jenter av sin egen art har han nå begynt å kurtisere kampfisken Moril...

Han har jo aldri sett jenter før så det er kanskje ikke så rart at han faller for denne yndige rosa fisken med de frodige formene.
Merkelig nok så bryr ikke Moril seg noe om oppmerksomheten, det ser mer ut som han synes det er helt greit med denne lille fisken som til stadighet klenger seg fast under magen på han der de synkronsvømmer bortover langs frontglasset.
Men, jeg synes ikke det er like greit, så med engang det kommer en dag med litt overskudd nå, så skal jeg ut med all innredningen og få tak i den lille herremannen og gjenforene han med slekten sin

Her er et bilde av de to turtelduene....[External Image]
Opplevde det samme med nitritt i ene karet i går Var på det værste en rosafarge som lå mellom 0,2 og 0,4. Det rare var at de unge orange laserne så ut til å oppføre seg helt som normalt.

Men til forskjell fra deg, vet jeg at jeg nok bare kan takke meg selv og min utålmodighet. Nytt kar og nye coryer i to kickstartede filter. (Men jeg trodde virkelig at med å tilføre mengder av gugge fra godt innkjørt filter skulle gjøre det trygt. Endte opp med å ta svamper fra ene filteret i discuskaret, og plassere disse i to filteret i dette "gift"-karet. At jeg ikke gjorde dette fra starten...har jeg ingen svar på

Du får ha lykke til, og håper du håper du har fått det under kontroll. Var jo litt mer mystisk at det skulle skje hos deg da...
Marita Ekdahl
Her er et bilde av de to turtelduene]

Nei, så artig Fantastisk
Hahahahah herregud, så utrolig søtt!!
Bente, jeg har også opplevd forskjeller i oppførsel på coryene når det er noe galt med vannet, noen kan hyperventilere og se ut som de synger på siste verset, mens andre barter rundt som vanlig Kan virke som om noen arter tåler mer enn andre...

Målte vannet hos Equesene på morningen og da lå nitritten på 0,05 og coryene vimset rundt som vanlig. Jeg byttet 50% av vannet igjen, og når jeg målte nå så lå det på 0, takk og lov
Så nå er det bare å holde et strengt øye med det karet fremover!
Tror kanskje årsaken kan være at jeg rett og slett renset svampene for godt sist jeg ordnet i karet...det er i hvertfall eneste logiske løsning jeg kan komme på

Grapejuice, romansen i juwelen er ganske søt med tanke på at de begge tolererer å være så tett sammen, men når jeg tenker litt lenger enn det, på hvorfor salvatorisen klenger som han gjør, så blir det egentlig en smule creepy :b
Hehe...blir nok til å flytte han snart og kanskje skaffe Moril noen passende damer

Det nye karet har fått lyset sitt på plass nå, det ble til at jeg brukte led-lister i to farger, blå og hvit, for å få litt liv i den lyseblå bakgrunnen.
Jeg er veldig glad i akkurat disse led-listene for de har en så klar og fin farge. Man kan koble flere sammen til ønsket lengde og batteri-eliminatoren har uttak til 4 stk. ledninger slik at man har lys til flere akvarier.
Jeg har også forseglet de med silikon i skjøtene sånn at de tåler vann, for jeg har de bare liggende løst oppå det bakerste dekk-glasset, så det hender at de får seg en vannsprut i ny og ne.

Legger ut bilde av lyset i karet her, nevermind innredningen i karet, den skal ikke se sånn ut, det var bare noe jeg dyttet oppi for å få et inntrykk av det med grønt i..
Synes det ble en ganske fin effekt med disse lysene egentlig [External Image]
Så var endelig lysene slukket på akvarierommet
Vet ikke helt hvorfor, men det jeg ikke orker i løpet av dagen går plutselig som en lek når det er natt.

Jeg har sittet tålmodig foran 325-liter'n for å fange inn den enslige ancistrusen som har gått der, den kastet jeg inn der som liten yngel og på rekordfart har den blitt en stor og grinete sak med barter som jager på coryene.
Den er smart og kjapp, og det har ikke nyttet med godsaker i håven, jeg lurte en stund på om det ikke hadde vært lettere og heller flytte alle coryene over til noe annet...

Men, jeg fant nå en løsning til slutt, jeg tok en skiferhule og klemte fast en terning med tubifex inni der.
Var litt bekymret for at coryene skulle trykke seg inn der sammen med han men de holdt seg heldigvis unna. Etter litt om og men så svinset han inn, og da var det bare å stå klar med den største håven og fange opp hele hula med ancistrusen i
Nå går grinebiteren sammen med salvatoris i 160 liter'n, (gamle oppvekstkaret som skal bli apisto-kar) der skal han få være frem til auksjonen og jeg håper han får et nytt hjem da.
De vanlige ancistrusene er altså så viltre og humørsyke av seg at jeg tør rett og slett ikke å ha de sammen med coryer lenger.

Så, godt at det problemet nå er løst, det har plaget meg (og coryene) en stund nå, at de har blitt jaget fra alle røtter og hulrom. Nå er det bare de små super-rot'ene som bor der og de er jo snille nok, i hvertfall nå mens de enda er små

Har tatt ett par bilder også nå på natten, så jeg slenger ut de her før jeg begynner å lete etter køya
Her er et bilde av Sp.Black-ynglene, litt uklart og gult, men man kan se at det er god forskjell i størrelse på disse.
[External Image]

Viftereka måtte jeg også knipse, den er så søt når den står der og vifter med sine små, pusete paraplyer [External Image]
Wow, det viftereke-bildet var virkelig flott
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap