Anders' akvarierom [NR. 1] (side 39)

Plussmedlem
Jeg er klar til å kjøpe med et nytt kamera, og håper å få gjort det etter konfirmasjonen min i mai. Også har jeg jo tenkt på modell og sånt, og tidligere i tråden fikk jeg noen anbefalinger.

Jeg lurer veldig på Canon EOS 600D! Dette er det mest aktuelle for meg. Men mitt store spørsmål er det; om jeg kjøper denne, får jeg med alt av sånne ting jeg trenger for å ta bilder da (sett bort ifra kamerastativ og alt sånt, selvfølgelig)? Og den linsen, er den grei til bilder av fisk, akvarier og sånt? Eller kanskje det er bedre å spørre; hva egner den linsen seg til? Tar jo bilder av alt, jeg!

Jeg må bare si at jeg har ikke råd til det dyreste av objektiver og denslags, så det blir jo ikke det mest proffe utstyret i starten. Men hvis jeg kjøper det jeg linket til, da, er jeg klar for å ta greie bilder da?

Håper noen som har greie på det kan svare meg på det. Det er litt rart å føle seg 100% grønn igjen! :p
Du kommer langt med kitlinsen (18-55mm), jeg brukte den til all fotografering frem til jeg fikk de andre linsene mine. Du må nok kjøpe et minnekort til kameraet, jeg bruker for tiden et Sandisc Extreme HD Video 30mb/s 16 GB. Lykke til med kamerakjøp, fotografering er gøy
Plussmedlem
Rita Aspevik
Du kommer langt med kitlinsen (18-55mm), jeg brukte den til all fotografering frem til jeg fikk de andre linsene mine. Du må nok kjøpe et minnekort til kameraet, jeg bruker for tiden et Sandisc Extreme HD Video 30mb/s 16 GB. Lykke til med kamerakjøp, fotografering er gøy :)


Tusen takk for svar, Rita! Jeg blir veldig inspirert av bildene dine, bare så du vet det Og jeg er så drittlei (unnskyld uttrykket) av å nesten aldri få til ordentlige bilder som jeg kan legge ut her! Derfor er jeg veldig gira på speilrefleks nå, merker jeg

Er det ikke minnekort på kameraet...? Det må man altså kjøpe i tillegg? Skal prøve å se litt på det du bruker

Da spørs det om jeg skal gå for det jeg linket til...! Det virker kjempebra for meg, tror jeg.
Har nok engang fått bekreftelse på at farten på minnekortet betyr noe, måtte skifte fra 45mb/s til 30mb/s midt i en fektescene, begge fra Scandisc. Det ble adskillig lenger mellom de skarpe bildene etter skiftet!
Plussmedlem
Linda W
Har nok engang fått bekreftelse på at farten på minnekortet betyr noe, måtte skifte fra 45mb/s til 30mb/s midt i en fektescene, begge fra Scandisc. Det ble adskillig lenger mellom de skarpe bildene etter skiftet!


Beklager at jeg ikke forstår noe altså, Linda, men må bare spørre; minnekortet har altså noe med hvor gode bildene er også, såvidt jeg forstår på deg, ikke bare hvor mange bilder det er plass til?

Jeg må bare spørre litt jeg, er ny i fotoverdenen, egentlig. Har jo ikke hatt noe annet enn kompaktkamera noen gang, så...

PS! En ting til; passer alle minnekort alle kameraer? Bare at noen er MYE bedre enn andre?
Plussmedlem
Jeg har akkurat sittet og fotografert en del i 54 literen min. Der går Corydoras panda og Orange Laser nå.

Orange Laser ble flyttet for et par dager siden eller noe fra 230 literen. Dette av en grunn; begge disse artene selges, antakelig i løpet av denne uken eller helgen.

Det blir litt rart det, for det er fantastisk flotte arter jeg har blitt veldig glad i, egentlig. Særlig pandaene kommer jeg til å savne, tror jeg. Det er en liten og så utrolig søt Corydoras! Dessuten er de jeg har (ca. 20 stk. nå etter rundene med salg) fra eget oppdrett, og det gjør at man blir ekstra tilknyttet til fiskene. Også er det en veldig aktiv art, og lett i oppdrett etter min erfaring. Jeg har ikke gjort noe for å få fram yngelen! De har bare... kommet!

Men nå skal jeg altså snart ta farvel med disse artene. Men jeg tror jeg må ha panda igjen en dag, altså. Kanskje jeg må grine meg til å få kjøpt noen tilbake av han som skal kjøpe disse gruppene av meg, hvis han får oppdrett! Jeg kjenner han som skal ha artene godt, og da får jeg sikkert se dem igjen. Og sikkert få kjøpt noen hvis han får oppdrett! Det kommer sikkert noe ut av de der etterhvert!

Så til noen bilder


Corydoras Orange Laser, ser ut som en hann
[External Image]

Er de ikke søøte, disse to?
[External Image]

Sladrer disse kanskje om siste nytt i akvarierommet...?
[External Image]
Plussmedlem
Noen fler bilder; Corydoras panda og Orange Laser.
















Hann og hunn
[External Image]


En liten del av panda-banden.
[External Image]

Corydoras panda - nydelig!
[External Image]
Selv kjenner jeg et lite savn av mine orange lasere når jeg bilder av de. For meg var disse en spesiell cory
Anders K
[QUOTE=Linda W]Har nok engang fått bekreftelse på at farten på minnekortet betyr noe, måtte skifte fra 45mb/s til 30mb/s midt i en fektescene, begge fra Scandisc. Det ble adskillig lenger mellom de skarpe bildene etter skiftet!

Beklager at jeg ikke forstår noe altså, Linda, men må bare spørre; minnekortet har altså noe med hvor gode bildene er også, såvidt jeg forstår på deg, ikke bare hvor mange bilder det er plass til?

Jeg må bare spørre litt jeg, er ny i fotoverdenen, egentlig. Har jo ikke hatt noe annet enn kompaktkamera noen gang, så...

PS! En ting til; passer alle minnekort alle kameraer? Bare at noen er MYE bedre enn andre?

Kom som et sjokk på meg også Anders, de megabit'ene pr sekund sier noe om hvor fort kortet kan notere ned informasjonen, og da sa det jo seg plutselig selv at det kan ha betydning. Ble overrasket over at det spilte så stor rolle på mitt kamera (Canon EOS 60D), det er ingen sinke i utgangspunktet, på mobiler og kompaktkameraer som tidligere ble brukt i forsøk på å fange levendefødere ble jeg helt gobsmacked. Tilføyer at jeg ikke liker blitz, tror ikke forskjellene blir like dramatiske hvis man oppfører seg som folk....

Det finnes størrelser og standarder på minnebrikker også, i mobilen heter det microSDHC, i kameraene her i huset bare SDHC...

Anbefaler å snakke med folka hos FotoVideo hvis du lurer, det er gratiskurs hver gang og fryktelig flinke folk! Kursene er bra også sier hr Amundsen (Aquamanias). Og bra priser...
Plussmedlem
Sølvi Gullaksen
Selv kjenner jeg et lite savn av mine orange lasere når jeg bilder av de. For meg var disse en spesiell cory ;)


Jeg kommer nok til å savne de, jeg også... blæh, skulle hatt en reol til! *host*

Men nå SKAL jeg klare meg med det jeg har - lenge! Og 12 akvarier bør holde også Det har jeg lovet meg selv Føler jeg trangen stige, så... må jeg blokkere den lille plassen jeg har til rådighet med noe. For det KUNNE jo vært en reol med 3x54 liter i stedet for 1 54 liter der den står :p Hehe.

Men altså, til det som EGENTLIG var saken; jeg har likt Orange Laserne utrolig godt. Blir rart når de ikke er her... men det er en liten lettelse at de kommer til noen jeg kjenner så godt og stadig prater med, og jeg har mulighet til å kontrollere at de har det bra

Jeg tror, såvidt jeg forstod, at de og pandaene skulle få en 160 liter. Der får de nok et lykkelig liv!
Jeg skal prøve å virkelig få han enda mer hekta på Cory, han der
Plussmedlem
Linda W
Kom som et sjokk på meg også Anders, de megabit'ene pr sekund sier noe om hvor fort kortet kan notere ned informasjonen, og da sa det jo seg plutselig selv at det kan ha betydning. Ble overrasket over at det spilte så stor rolle på mitt kamera (Canon EOS 60D), det er ingen sinke i utgangspunktet, på mobiler og kompaktkameraer som tidligere ble brukt i forsøk på å fange levendefødere ble jeg helt gobsmacked. Tilføyer at jeg ikke liker blitz, tror ikke forskjellene blir like dramatiske hvis man oppfører seg som folk....

Da må jeg nok finne et OK minnekort Skal sjekke litt nøyere på det Rita nevnte. Kjøper nok det hvis det ikke er for dyrt

Åh, kjenner jeg begynner å bli skikkelig gira på nytt kamera her nå! Jeg bryr meg ikke om å legge noen tusen i noe jeg liker, heller

Linda W
Anbefaler å snakke med folka hos [URLBLOCK1] hvis du lurer, det er gratiskurs hver gang og fryktelig flinke folk! Kursene er bra også sier hr Amundsen (Aquamanias). Og bra priser...


Gratiskurs for hvilken "hver gang"? Kunne sikkert lært mye der

Ellers så er jeg så heldig at jeg kjenner ihvertfall én person som er kjempeinteressert i fotografering. Hun ble kjempegira når jeg begynte å snakke om at jeg ville kjøpe meg speilrefleks
Så bra Anders, det er fryktelig mye moro å lære og da slipper du jo å dra inn til Oslo for å plage butikkansatte hver gang du står fast ;o)
Plussmedlem
Corydoras adolfoi skal endelig få artskar igjen! Adolfoi og eques flytter over til den nyeste reolen når filterene er klare.

Corydoras adolfoi har bodd i 230 literen i et halvt år eller noe sånt, tenker jeg. Dette akvariet har fungert som et blandingsakvarium. Nå er det faktisk bare 8 fisk igjen der! Det er 6 Corydoras pastazensis og 2 Corydoras CW006. Pastazensis er en lekker, sjelden langsnutet art jeg har tenkt til å gjøre leksforsøk med Jeg tviler sterkt på at jeg får til det, men det hadde vært utrolig kult om jeg klarte det. Så det er verdt et forsøk - men det blir ikke nå. Spørs om jeg venter til høsten da det egentlig er lekssenong. Men det er så lenge til... :p

Adolfoi vil jeg også få i lek. Kanskje dette kan bli en leksgruppe? Drømmen er at det kan vokse opp noen yngel der på egenhånd. Jeg kunne tenke meg en stor gruppe av adolfoi
Når de sist var i artskar var de utrolig sky, da, var sjelden fremme mens lyset var på! Får håpe det blir bedre denne gangen, hvis plantene får gro litt vilt og det blir trygt og godt

Lurer på å kickstarte et par filtere her. Da kan adolfoi og eques flytte fortere, men... vi får se.

Til slutt et bilde av de to øverste akvariene, her adolfoi og eques skal få et akvarium hver.
Bare for å si det; akvariene er ikke ferdig beplantet! Skal prøve å se etter noen sverdplanter i morgen.


[External Image]
Blir bra dette her Anders

Hos meg dukker det opp små Adolfoier i blandt ,har aldri plukket egg fra disse da det ser ut til at de klarer seg selv. Hadde nok blitt fler av de om jeg hadde gjort det ,men er fornøyd med at det dukker opp noen i ny og ne. De er forresten veldig sky hos meg og dessverre. Hadde nok vært bedre om de hadde gått sammen med andre coryer som ikke er sky ,det er ihvertfall min erfaring.
Detta var tøft Anders! Håper du legger inn et oversiktsbilde over hele veggen også.
Mvh nysgjerrige Simen
Plussmedlem
S i m e n
Detta var tøft Anders! Håper du legger inn et oversiktsbilde over hele veggen også. Mvh nysgjerrige Simen


Takk, Simen Jeg mener jeg la ut noen bilder av mesteparten av rommet på forrige side eller noe, men det kommer nok fler når ting har kommet enda mer "på plass" her

Har et par akvarier igjen å sette opp filtere i... tenkte jeg skulle starte det ene i dag, mens det andre venter jeg på noen deler til. Håper de kommer snart.
Plussmedlem
Sølvi Gullaksen
Blir bra dette her Anders :) Hos meg dukker det opp små Adolfoier i blandt ,har aldri plukket egg fra disse da det ser ut til at de klarer seg selv. Hadde nok blitt fler av de om jeg hadde gjort det ,men er fornøyd med at det dukker opp noen i ny og ne. De er forresten veldig sky hos meg og dessverre. Hadde nok vært bedre om de hadde gått sammen med andre coryer som ikke er sky ,det er ihvertfall min erfaring.


Skal nok få satt de i gang etterhvert

Ang. det med skyheten; de går med Corydoras eques nå, disse er utrolig lite sky. Og dette har hjulpet veldig på adolfoiene. De er stadig fremme nå

Frykter nok at det blir annerledes i artsakvarium, men håper en forstørring av gruppen (må nok kjøpe noen flere, tenker jeg) kan hjelpe.
Da har jeg "bladd" meg tilbake. Tøft
Plussmedlem
Puh! Da er femte akvarium i reolen med 6x85 liter i gang Det er akvariet nederst til venstre. Det har et Eheim Classic 2213 utvendig filter. Hadde jeg hatt råd skulle jeg byttet ut disse to Classic'ene og et Sera utvendig filter med 3 Eheim Pro 2224 til, for disse ble jeg med en gang så utrolig begeistret for! Men det må bli i senere fremtid...

Akvariet jeg startet opp i dag var litt mer vrient enn de andre 4 som er startet opp. Disse har enkle armaturer, altså ikke heldekkende. Men slik er ikke de 2 nederste... og på grunn av litt dårlig planlegging, ble reolen satt så langt inntil veggen som mulig. Dermed ble det ikke plass til noe slanger eller noe bak der! Så alle slangene jeg har, må enkelt og greit henge på enden av akvariene.

Jeg fant en enkel, men ikke perfekt løsning på dette. Jeg la rett og slett slangene under armaturet. Det betyr jo selvfølgelig at armaturet ikke ligger helt som det skal, men det er ikke veldig synlig, og siden det er inne på "spesial-rom" overlever jeg det


Her er et dårlig bilde bare for å vise hvordan jeg løste det.
[External Image]


Nå er det altså et gjenværende akvarium å sette opp! Det er det nederste til høyre. Der skal det være Eheim Pro 2224, men jeg venter på noen deler til dette, og får dermed ikke satt det opp riktig ennå. Men jeg håper delene kommer snart, det bør ikke ta så alt for lang tid nå.
Plussmedlem
I dag har jeg også kickstartet et filter Jeg tok ut det innvendige filteret til 54 literen som begynte å bli tett og klemte svampen i 85 literen øverst til venstre. Vannet ble helt brunt og tåkete. Eheim-filteret der har sugd til seg en masse bakterier nå, iallefall. Og noe mudder ligger som et lag på bunnen, også. Det var vel ikke til å unngå

Vet ikke om jeg tør å stole helt på at dette var nok, men... det var MYE mudder, da! Kanskje jeg skal klemme ut litt mer fra noen andre filtere, også

Resultatet nå et at det strømmer godt fra filteret i 54 literen, der Corydoras panda og Orange Laser går inntil de selges i løpet av uken/helgen. De svømmer nå opp og ned, hit og dit på glasset. Særlig Orange Laser! Hadde jo vært kult med egg, men det passer seg ikke nå som de skal selges straks! Da får kjøper få med eggene i stedet!

Til slutt, bilde av akvariet fullt av grums. Her ser det lyst og hvitt ut, for jeg fikk ikke med fargen på vannet ordentlig. Men det var altså IKKE hvitt, det var brunt!


Gjenskinn i glasset da, men...
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap