Apistogrammet (side 39)

En bitte liten oppsummering!

[External Image]

Da er andre året som akvarist unnagjort. Mens 2011 handlet om læring og oppdagelsestrang, ble året 2012 et akvarieår med stor A. Eller rettere sagt Apistogramma-år med stor A! Fra stue- og avlastningskar til et akvarierom fulle av dem. Og fra en oppdrettstrio med Apistogramma til hele ti arter viltfangede eller F1med lokasjoner! Det er intet annet å gjøre enn å takke TomC og hans smittsom lidenskap!!!

[External Image]

Innimellom leser jeg feks litt om Peruansk historie og kultur i forlengelsen av Apistoeriet. Når jeg nå går på akva-rommet, setter jeg gjerne på litt indianer-musikk. Regner med å søke om Peruansk statsborgerskap i løpet av uken he he he. Nei, etter diverse besøk her eller der, sms’r, chatting, mail, fangsttur, foredrag, auksjon, prat eller tlf.samtaler med andre akvarister – har jeg bestemt meg for å bli .

[External Image]

Året 2013 vil ikke handle om å få inn flest mulig arter av Apistogramma. Nå handler det om å få fullført rommet & de to siste reolene, begynne med artemia-klekkeri og videreføre noen fantastiske arter. Ja, og så er det en ny art som skal inn - Nannostomus marginatus! Jeg håper å få et par kar med denne Apistogramma-kompatible fisken, og gleder meg til å se hvilken effekt dette har på mine herlige godbiter. Og selvfølgelig håper jeg å få knipset noen artige øyeblikk til glede for meg og den som måtte finne det interessant

[External Image]

Takk til alle for alt! Kommentarer, spørsmål, tips, råd, veiledning og tilstedeværelse

[External Image]

Akvarie-gleden er jo tross alt størst når vi har noen å dele den med...

[External Image]

... ikke sant!

Simen
Nydelig oppsummering, utrolig akvariekjeller, fine bilder av fine fisker. Lykke til med 2013 Simen.

Gleder meg til bilder og annet på din tråd her på akvafrorum.

Hilsen
RHD
Dette er blitt bærre lekkert Simen. Har aldri sett en så bratt kurve i akvariehobbyen noen gang...... Godt du ikke har større kjeller eller????? Snakk om å skynte seg sakte, men nå har jeg forstått at det er ikke hvem som helst av entusiaster du har på siden av deg.....slikt er smittsomt, det kan jeg alt om.
Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Det er desverre mer uutnyttet plass he he he. Målet var og er - og holde meg innafor rommets grenser... Det røyk en gang, da siderommet plutselig ble integrert. Men det er da jaggu litt jobb med alle kara gitt. Så neste evt prosjekt blir å omorganisere eksisterende løsninger. Har rukket å tenke... Måtte det ikke skje he he he

Du er fortapt Simen.... ;0) Skal passe på å fyre oppunder......
Flotte, flotte bilder av et elefantastisk rom og strulande fisker!
S i m e n
Målet var og er - og holde meg innafor rommets grenser... Det røyk en gang, da siderommet plutselig ble integrert. Men det er da jaggu litt jobb med alle kara gitt. Så neste evt prosjekt blir å omorganisere eksisterende løsninger. Har rukket å tenke... Måtte det ikke skje he he he

Flott oppsummering og flott akvarierom.

Hvis ikke veggene mellom akvarierommet og tilstøtende rom er bærevegger, kan du jo holde deg inenfor rommets grenser, bare utvide dem litt . Alternativt finnes det H-bjelker som kan erstatte bærevegg, det har jeg selv benyttet i kjelleren. Har funket nå i snart 30 år. Men det er vel slik at litersyken er en glimrende fødselshjelper for kreative ideer som bare venter på å komme fram.
Henger meg på applausen Simen - og to år? Da har jeg jo holdt på lenger enn deg! Ikke med Apistogramma da, får bruke det som unnskyldning Bærevegger - hmmm - det er det dårlig med her nede...
Har vært både lærerikt og en opplevelse å følge deg og tråden din Simen. Et besøk hos deg også har det blitt. Desverre sto du ikke lenge nok med ryggen til =) Det er også ca 2 år siden jeg på begynte reolene mine i kjelleren her i Hof, etter at vi kjøpte huset sommeren 2010

Så hva angår apistoer startet vi vel for fult samtidig begge to. Har vært gledelig å kunne ha en med samme entusiasme å følge, og kommer til å fortsette med den gleden det har vært.

Takk for mange timers opplevelse i tråden din, Simen

Takk alle sammen! Det første jeg har sørget for dette året er å forenkle vannbyttene et snev. Med høyteknologiske evner og et ingeniør-sinn uten sidestykke, måtte det jo skje. Og storsinnet som jeg er velger jeg bort patententen... for folket he he he

Henger den rett over karet, så holder den seg på plass - og vannet som går ut er ønsket menge uten at jeg må følge med. Den kler meg! Har fikset noe veldig liknende på slangen som fyller karene. Så nå bare venter jeg på at tiden skal gå så jeg får bytta litt vann igjen

Flott akvarierom, bilder og oppsummering av de to siste årene, lykke til videre i akvaristikken

Ps. Jeg bruker også en slange med bøy og tilpasset vannmengdeuttappingsdel nederst, utrolig praktisk å kunne gjøre andre ting samtidig
Takk Rita! Skulle fått deg innom å tatt bilde av slangen. Da hadde den sikkert sett bedre ut
Syns bildet ble bra jeg ))
God ide Simen, har brukt samme type vaskemaskinsslangebøy noen år til å fylle dunkene i mitt "halvautomatiske" vannbyttesystem, men med elektrikertape som festemiddel. Etterhvert løsner tapen og den innvendige slangen beveger seg, trolig fordi jeg bruker høyt vannrykk ved fylling. Buntebånd ser ut til å være en bedre metode og jeg bytter idag!
Ja dette er ingen patent-greie he he he. Bare en grei greie! Det værste er at jeg har tenkt & snakka om det lenge. Ere mulig!?!! Savner ikke akkurat følelsen jeg får når slangen slipper/glipper og virrer rundt som en dansende kobra og spytter ut det kjærlighetslagde dyrebare torvfiltrerte vannet. Satser på at det er i boks nå...

Strips er definitivt en klassiker her hjemme. Bruker den også ofte i akvarieverden... feste/tette putevaret til powerheadslangen, feste lysarmaturene (diy-lys) og noen opphengsanordninger. Ja, og så nå sist til vannbytteslanger. Ikke er det noen thriller iforhold til vannverdier heller så langt jeg vet.
Tre retters middag klargjort til diverse foring... sorte mygglarver, bosmider og artemiaegg. To kar er på "oppfeiting", og resten får det de skal ha. En sulten kar i karet til Apistogramma panduro fra Rio Tahuayo (se også innlegg 29 & 36 på denna tråden) er i ferd med å likne den store flotte hannen jeg mistet tidligere...
Apistogramma, Nannostomus og corydoras - habitat. Jovisst befinner Apistoer og coryer i samme område. Men det er jo forskjell på en halv kvadratmeter og en kvart "nasjonalpark"! Det er sikkert vist før, men artig og gjentagbart. Martin NL har forøvrig lagt ut flere artige videosnutter...

Gleden fortsetter fra forrige helg, Simen. Har vel nevnt at jeg får to par med rositae. Dagen er nå satt til lørdag. Ikke bare det. I tillegg får jeg også en trio med apistogramma atahualpa fra Rio Nanay F2.

Stemmer det at lokasjonen til rositae er Tsantiago, eller er det en skrivefeil? Om jeg ikke husker feil har du begge disse artene?

Kunne du legge ut nye bilder av disse i tråden min slik at jeg har noe å sikle etter frem til lørdag?

Og om du gjør det, kan jeg da få tillatelse av deg til å legge bildene ut på apistogramma forumet (mitt) ?
Hei Leif, her kommer sladderet!
Rio Santiago vassdraget - Ap. rositae & Rio Itaya - Ap. Atahualpa. Har det på min "profilside" for å ikke glemme det... Alle disse navna. Når jeg var ung het det torsk, sei og flyndre. Alt var bedre før 8)

S i m e n
Hei Leif, her kommer sladderet! Rio Santiago vassdraget - Ap. rositae & Rio Itaya - Ap. Atahualpa. Har det på min "profilside" for å ikke glemme det... Alle disse navna. Når jeg var ung het det torsk, sei og flyndre. Alt var bedre før 8)

På lappene fra Tom sto det Rio Nanay på atahualpa og Rio santiago på rositae skrev Heidi til meg. Er det da mulig at det er to lokasjoner på atahualpa. Eller kanskje Nanay og Itaya ligger ved siden av hverandre? Lokasjoner er ikke lett, og er som å lete etter den berømte nåla i........
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap