Den største tabben jeg har gjort!:-) (Fortell og la andre le av dine tabber) (side 4)

Den var jo absolutt herlig, turnips )
Jeg lo så tårene trillet da jeg leste historien din!
Turnips, du fortjener medalje og heder for din heltemodige dåd med livet som innsats for å redde en fisk!

Fy søren... jeg kjente nesten smellet i hodet selv da jeg leste det. Men også to ganger også!? Stakkars deg. Godt det bare ble en hjernerystelse av det.

Stakkars deg Men....er du bedre nå?

Her går det bra med både meg og ticosmåtten! -Selv om jeg følte jeg våknet fra en skikkelig fyllekule dagen etter. Kuppelhue har fått en ny betydning for meg

Legger ved noen bilder av flyvefisken, ett tatt minuttet etter jeg slapp ham oppi akvariet igjen, han ligger på rygg og peser, full av jord stakkars!

Det andre er tatt i dag, han er tydeligvis i fin form igjen, (står ikke stille et sekund, så det er umulig å få tatt et skarpt bilde av ham)...

Siste bilde er av synderen Viktor, som sendte lampen i hodet på meg. Her tror jeg han gjør sitt beste for å se uskyldig ut... og er så søt at han er tilgitt!

Har ledd mye av historien selv, jeg! -Særlig når det tross alt gikk såpass bra, og når fisken til og med overlevde var det jo litt værdt det!

Vi har diskutert litt frem og tilbake hvor lang tid det tok før fisken var tilbake under vann igjen, for min del er av innlysende årsaker hukommelsen litt ullen i dette tidsrommet, men det må jo ha vært noen minutter, så jeg er fortsatt imponert over hvor fint han klarte seg!

litt grotesk..
Det dummeste jeg har gjort hittill var når jeg skulle avlive en ung sebraciklide.
Tenkte jeg skulle ende dens liv kjapt, så jeg slapp den oppi ett målebeger med grønnsåpe (hva tenkte jeg på???).
Her får den ikke oksygen, tenkte jeg...
Fisken svømte febrilsk rund i begeret en liten stund før blodet rant ut av gjellene og øynene...

konklusjon : Anbefales Ikke !

Inaktiv bruker
mona o
Siden oppfordringen til folk om å fortelle om sine mer eller mindre flaue tabber innen akvariehobbyen kommer fra meg, så kan jo jeg starte med å fortelle min verste (og mest illesmakende) tabbe.... Ikke les videre dere ... osv


hehe. da ble det litt kjøtmat på deg den dagen og XD

Huff, det er nok endel etterhvert.

Det siste stuntet var å bytte vann i 45 literen med å bruke in&out slangen. Som regel gjør jeg dette på den "gammeldagse" måten siden det er et så lite kar.
Tappet ut ca 50% (det gikk jo så fort..!) og glemte å heve temperaturen på vannet før jeg startet påfylling.

Mistet 3 yngel jeg helst ikke skulle mistet
En tabbe eller en rekke uhell
Jeg har hatt akvarium i litt over et år og har greid å gjøre en del tabber, men dette uhellet eller tabben er nok det jeg husker best.

Jeg skulle ha vannbytte i akvariumet mitt og tok som vanlig av dekkglasset. For en gangs skyld lot jeg lyskolben stå oppå akvariumet under vannbytte. Da jeg hadde fylt opp en bøtte gikk jeg helte det ut på badet. I det jeg kommer inn på stua ser jeg den ene katten min hoppe opp på akvariumet som vanlig. Det eneste problemet er at hun ikke vet at det mangler dekkglass. Dermed går hele katta under vann med hue under og alt. Skal si det ble fart i den stakkars pusen.

Men ikke nok med det. Den andre katta hopper like etterpå opp på lyskolben. Der legger hun seg og nekter å flytte seg mens jeg fortsetter vannbytte. Ja ja tenker jeg. Jeg flytter lyskolben frem og tilbake, men katta bryr seg ikke. Hun ligger like stille og koser seg I det jeg skal flytte lyskoben en siste gang reiser katta seg opp og hu detter også oppi karret og vannet spruter.. Har parkett, så jeg går på badet for å hente håndklær for å tørke opp. Er nå litt stressa og synes synd på de kliss våte pusene mine og de stressa fiskene. Det var kanskje derfor jeg var litt ekstra klumsete og dulta borti lyskolben så den detter ned i akvariet så spruten sto for tredje gang. Tenkte meg ikke om så jeg stakk henda opp i akvariet og fiska opp lyskolben. Strøm og vann er ikke så lurt, men heldigvis gikk sikringen og ble ikke grilla. Har nå en puls som er ganske høy og tar meg en stund før jeg får inspisert de stakkars fiskene som har vært igjennom nok for en dag. Til alt hell var det ingen som døde av verken stress eller elekrisk sjokk. Det tok derimot kattene en uke og mye overtaling å tørre å hoppe opp på akvariumet.
Av de nyere tids tabber, er en gjentakende tabbe når jeg skifter vann med in-out-utstyret mitt. For jeg gidder aldri å stå og titte på når jeg fyller vann inn i akvariene. Ikke ut heller, for den saks skyld, men der er konsekvensene litt mindre. Ikke for det, jeg greide faktisk å sovne fra en uttapping en gang, og våknet lenge etterpå, med en 130-liter med 2-3 cm med vann i. Heldigvis gikk det bra med alle innbyggerne i akvariet (som er det mest overbefolkede av alle jeg har). Men det største problemet er altså når jeg skal tappe vann inn i akvariene. For når man begynner å gjøre noe annet, er det fort gjort å glemme det man egentlig holder på med. Det har skjedd ihvertfall 3 ganger at det har rent over. 2 av gangene kom jeg på inntappingen akkurat da det begynte å renne over, og en gang skjønte jeg det pga. lyden av rennende vann... Men lærer, det gjør jeg aldri!
Burde vært skrevet bok om dette.
"Boken om akvaristen og deres tabber"

Jeg hadde ihvertfall kjøpt den

Uansett, min tabbe var døden for fiskene, desverre, men gav vannet en fin lillafarge.


Når jeg gikk på ungdomskolen (som jo ikke er mer enn 10-12 år siden) var det veldig populært med flytelys. Vi hadde dem overalt og var liksom flytelys og gutter som gjaldt i helgene

Uansett, det fantes, og finnes sikkert enda, et slags fargestoff som du kun trenger et par dråper av for å farge vannet knall...blått, rosa, gult, lilla osv.

Jeg hadde kjøpt meg et fint reagensrør med lillafarge. Sterke saker som man ikke måtte få på fingrene.

Helga kom og jeg laga til lilla vann med hvite flytelys på. "kjempevakkert"
Siden jeg skulle ha venner på besøk fant jeg også ut at jeg samtidig skulle rydde opp i akvarieplantene mine.
Tok hånda nedi og hva skjer? Jo, jeg ser bare en lillafarge som siver ut i vannet, sakte men sikkert.
Først ser det ut som en sky, men etter fem minutter og god sirkulasjon i pumpa er hele vannet knall lilla.
Planter og stener samme herlige farge.

Kan jo gjette på hvor lenge fiskene overlevde med dette stoffet i vannet, og det verste var vel at jeg hadde åtte fisk på "permisjon" mens eier var på ferie....

Jeg kasta hele karet da jeg ikke tok sjansen på å få det helt rent igjen uten å bruke vaskemiddel som sikkert ville ha tatt livet av fiskene mye raskere.

Gjett om jeg fikk en lang "så, hva lærte vi i dag da"-lekse av faren min.

og, må jeg legge til, er østlending, så den mørke brummende forteller-stemmen er skikkelig skummel når han skal gi ungene sine en alvorsprat.

Har ennå skikkelig respekt for østlendinger jeg
Jeg vet ikke om det er noe stor tabbe av MEG da..

Men i hvertfall broren min var dritings når han kom hjem en dag. og jeg var selførgelig ikke hjemme. Så han tenkte vell at han skulle mate fisken min litt. så han tok hele matboksen og helte oppi 180 litern..

Tror det kanskje det var derfor jeg hadde et trådalge problem. men jeg kom hjem til et vann som var heelt skittent og dritt rundt i hele akvariet.
En jeg kjenner som klarte slippe ne he pakke tobakk oppi akvariet.

Største jeg har gjørt er egentlig ganske liten; å prøve meg på rekeoppdrett sammen med corydoras.
4 kull CRS rett til helvete
nautilus
Det var kanskje derfor jeg var litt ekstra klumsete og dulta borti lyskolben så den detter ned i akvariet så spruten sto for tredje gang. Tenkte meg ikke om så jeg stakk henda opp i akvariet og fiska opp lyskolben.


I går skulle jeg fange noen av fiskene som skulle flyttes over i Sør-Amerika karet, så hadde armaturet oppå karet uten dekkglass... Og selfølgelig falt den nedi. Fikk ikke støt eller noe sånn
i beste hensikt...
Har et kar med eplesnegl, reker og div yngel. Hadde jo håpet at vi skulle få noen små rekebarn, men vi hadde ikke observert noen. Var redd for at pumpa skulle være for sterk, særlig for rekebarn, men hadde jo lest at noen av dere bruker en strømpe utenpå pumpa. Dette måtte bli vår løsning også, tok en sokk fra enkling-boksen (når klærne er vasket, går sokkepara aldri opp, da går enklingene i en boks, og blir parra når det er nesten fritt i sokkeskuffa), og pumpa virket fint med sitt nye etui, alle innbyggerne i karet ser ut til å trives.

Det går noen dager, enkelte travle dager har man jo ikke tid til å se så mye på karene. Så ser jeg nærmere på yngel/reke/sneglekaret, og ser at det er blitt bra tett med hornblad. Ja, faktisk så tett at lyset har problem med å nå ned til bunnen på karet. Ok, i morgen får jeg røske litt i plantene, og flytte over til et som har vært brukt til karantene.
Neste dag, luker jeg hornblad, og tar bort bra mye. Men det er fortsatt like mørkt nede i karet. Uroen brer seg: hva er det som foregår?
Jeg tar opp litt av vannet med et litermål jeg ellers skyller artemia i, og ser at vannet er helt lilla. Knall lilla!
Sokken jeg hadde tredd på pumpa, var mørkeblå, hadde ikke farget av ved vanlig vask, men etter dagesvis med bløtlegging ble det noe annet.
Det ble febrilsk vannbytte på meg og Gubben. Og vekk med sokken, på med en tynn nylonknestrømpe.
I dag ser alt ut til å være helt ok, yngel, reker og eplesnegl farer omkring i omtrent normalfarget vann.
Så det ser ut til at vi slapp med skrekken....
Jeg er faktisk innom denne tråden i blant og leser innlegget ditt på første side Malldrian... *knegg*

Det er litt som å se på Americas Funniest Videos.. man ler seg skakk, enda folk ramler av trampoliner, velter på stoler, tryner i bryllupskaka og alt mulig Det er jo egentlig litt leit, men man må bare le

Hvordan går det med finneprakten til "Bjartmar Gjerde"? Lever han enda, har han fått tilbake sin evne til å imponere damene?

Malldrian
Før/nå bilder er vedlagt. (Ja, det er faktisk samme fisken *rødme*)


[External Image]

[External Image]

Lissen31
Jeg løftet opp kroppen (uten hodet) og hodet hang fast i halefinnen. Ups... neste trekk.... skrike hysterisk til samboer.... finn avis, finn pose, finn hammer..... Fisk i avis, så inn i pose, så hammer. Tror jeg svettet minst 10 liter den kvelden. Slo og slo på posen, så naboen kom opp og klagde, men når de så mitt desperate uttrykk, sa de ikke mer.


Hahahahah!!! Jeg ler meg ihjel!! Beklager hvis jeg er ufølsom men til tross for den tragiske hendelsen så klarer jeg ikke annet enn å se hele senarioet for meg, og det er fryktelig komisk i mine tanker!!

Mit første akvarium var en 55 liter, med et ilbukpar (her snakker vi overlappende tabber an mass. Skulle stelle riktig bra med det.

Prosessen som jeg gjentok ca hver 14 dag var som følger:
-Litt vann i ei bøtte...med ildbuken i, mens karet ble rengjort
-Total tømming av akvariet som bestod av følgende innredning: Grus, ei rot (som jeg fant i skogen), ei torv tue med gress på, pumpe og varme kolbe.
-Da karet var tømt ble det vasket med zalo vann, pumpa og grusen ble vasket på samme måte. Husker ikke hvordan/om jeg tok rota.
-Fylte akvariet med vann, og danderte innredningen.
-Tilsatte en (stooor) mengde toru min lignende væske, for at vannet skulle bli "tropisk"
-Til slutt ble fiskene håvet opp fra bøtta, og slipt oppi sitt ny rengjorte kar

Fiskene føyk rundt i sirkel i karet, men etter kort tid sank farten gradvis, helt til de lå med buken i vannflata og pustet tungt.
I løpet av en time (eller tre) var de kvikke og fine som før.

Dette gjentok jeg faktisk ganske mange ganger før de døde, og da trodde jeg at jeg ikke hadde vært nøye nok. Jeg hadde fått nok for en stund, og karet gikk lenge for lut og kaldt vann.....med noe lokalt fanget kaldt vanns fisk (dam karuss).
Ble senere forklart hvordan tinga burde gjøres da jeg snakket med daværende fiske røkter på skogbruks museet i elverum.

Må til slutt si til mitt eget forsvar, at jeg da var 12-13 år gammel, og kjente ikke en sjel som drev med akvarier, og det var jo ikke noe internett heller.
Her snakker vi om Learning the hard way.....he he he.
Jeg hadde også samme rengjøringsprosedyre som Tom Ingvaldsen da jeg hadde mitt første "akvarium"; Mamma sin salatbolle med først fem guppyyngel (som jeg hadde fått av en venninde), så en Slørhale (som spiste opp guppyene).
Den slørhalen var jammen seiglivet! Ikke nok med at den bodde i en salatbolle på ca 7 liter som ble skrubbet med Zalo hver uke (jeg var veldig NØYE med at det ble med minst mulig av det gamle vannet når jeg skulle flytte ham over), men etterhvert gikk jeg lei av den, og gav den bort til min svigerinne. Hun skaffet seg et større akvarium og flere slørhaler. Alle fikk finneråte og råtnet bort før de døde. Den jeg hadde hatt holdt ut lengst.

Jeg har også som barn hatt flere årganger med rumpetroll i salatbollen til mamma. En gang hadde jeg to rumpetroll som sto i bollen ved senga mi. De fikk jo etterhvert ben. En morgen var det bare en frosk/rumpetroll igjen i bollen...
Et annet år hadde jeg rumpetroll som sto i et vannglass i vinduskarmen... Nå var det en dårlig sommer selv for trøndelag, men en dag BLE det jo steikende solskinn. Rumpetroll tåler varme og solskinn dårligere enn Zalo.
Ja Gulli, når du snakker om det med froskene som stakk av kjenner jeg meg igjen. Det var det som gjorde at jeg fikk den 55 literen, foreldrene mine ble nok lei av at bøtter og spann ble tatt i bruk til slike kryp du nevner. Var heller ikke helt bra for husfreden at det satt en vannkalv på gardinene på kjøkkenet, og halvtørkede heste igler og gjedde sniper på gulvet om mårrane, også spann med meitemark til fiskefor. Var greit at jeg var i kjøleskapet etter fiskepudding til krypa da
Hadde en hvit korall liknende stein som det var en god del alger på. Tok den ut og skylte den godt i vasken på badet. Men algene satt godt. Så vi tok den med til kjøkkenet for å skylle den i vasken der som var litt større. Fylte litt vann i vasken og fortsatte skyllingen. Plutselig lå det en praktbotia og fløyt i vannet, som var iskaldt. Den hadde da vært en god stund ute av akvariet, og flere minutter i friluft. Tok den opp og puttet den rett i det varme akvariet. Den lå helt rolig en stund, men kviknet til og lever ennå.
Mordere
Gjorde en liten blemme her om dagen jeg også...
Hadde vært i Ørje og henta et kar, og fikk spørsmål om jeg ville ha med et lekspar av juvelciklider. Takka selvfølgelig ja, for syns det var flotte fisker å se på. Jeg har aldri hatt denne typen fisk før, og tenkte ikke på at jeg burde lest meg litt opp om dem først, før jeg takka ja (amatør!!). Karet skulle være innflytningspresang til søster som har kjøpt seg hus, og så tenkte jeg at det ville være flotte fisker for henne å ha i det nye akvariet..

Uansett, fikk karet i bilen, tok med meg fiskene og kjørte fornøyd hjem til Ås.
Ble litt stress med å få inn karet, så jeg tenkte ikke mer på å sjekke fiskebasen ang de nye fiskene jeg hadde med meg. I og med at jeg ikke skulle sette opp karet, så måtte jeg plassere fiskene på en "hybel" så lenge (de burde jo tåle å stå der et par dager til søster fikk akvariet, tenkte jeg..).
Så jeg satte dem inn i karet hvor jeg har en liten stim neontetra.....

Neste morgen skulle jeg se hvordan det sto til med søsters fisker før jeg reiste på jobb. Men da jeg kikket inn, fikk jeg til min store forferdelse se at halvparten av stimen med neontetra var sporløst borte...

Moralen er:

Alltid sjekk fiskebasen når du skaffer deg en ny fiskeart. Ikke bare for å se antall liter og vannverdier, som er veldig viktig, men også kosthold...

~Supersiv - som virkelig burde vite bedre!!~
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap