Leoparddanio egg (side 4)
Håvard Støre AndresenKnuser du dekapsulerte cyster? Utrolig smart:)
Ja, jeg bruker en fin-morter i porselen. (kjøpt på ikea). Både flakfór og avskallede artemia blir til et fint pulver når man støter dette skikkelig.
Ironisk nok, så er de nesten like ivrige til å spise slammet som blir virvlet opp fra bunnfilteret, når jeg fyller på vann, etter vannbytte...
Postet 18.05.07 kl 17:54
Så var det på tide å komme ut fra bolla og over i noe større... Jeg hovet dem inn, og for å kunne telle dem, så mellomlandet de gruppevis i en gul kopp. Jeg kom til 73! Bildet viser omtrent en tredjedel av yngelen.
Det som er merkelig, er at alle de som har begynt å få farge ligner mer på sebrafisk enn på leoparddanioer. De har blå og svarte striper... Mulig de endrer seg seinere, men også mulig at begge foreldrene er krysning av sebrafisk og leoparddanio... Jeg tenker at sebrafisk har det dominante farge-genet, eller hur?
Det som er merkelig, er at alle de som har begynt å få farge ligner mer på sebrafisk enn på leoparddanioer. De har blå og svarte striper... Mulig de endrer seg seinere, men også mulig at begge foreldrene er krysning av sebrafisk og leoparddanio... Jeg tenker at sebrafisk har det dominante farge-genet, eller hur?
Postet 22.05.07 kl 17:57
Spørsmål til Frank, eller noen annen som har hatt leoparddanioyngel
Som sagt, så ser det ut som om mine har fått striper slik som sebrafisk... Noen som selv har hatt leoparddanio-yngel, og som kan huske at de så slik ut? Det er altså en lysende blå stripe langs begge sidene, og en langs ryggen. Mellom stripene er den mørk, men lys på selve buken...
Litt dårlig bilde, men håper det duger ;P
Litt dårlig bilde, men håper det duger ;P
Postet 24.05.07 kl 01:44
Postet 24.05.07 kl 02:24
Postet 24.05.07 kl 02:29
Tenkte jeg skulle teste om disse leopardene mine klarer å formere seg på kommando... Hadde dem i bolla igjen. De var der vel halvannet døgn, eller så... I dag skulle jeg sjekke, og jammen var det noen nye larver nedi grusen..... Hehe Dette går jo som en lek, bokstavelig talt.... Er spent på å se hvor mange de blir denne gangen....
Postet 24.05.07 kl 20:59
Postet 25.05.07 kl 10:01
heisann
grattis med danio oppdrett de fleste er kjempe enkel og få oppdrett på og yngelen vokser fort de leker bortimot enn hva du lager av lekskarr, jeg har drettet dem over forskjellige typer grus, i ett myggnett, i en stor grovmasket håv går det også men jeg syntes det er best og drette dem over klinkekuer og bar bunn.
lav vannstand (10-15cm vann) er lurt, da bruker ikke eggene så lang tid på å nå bunnen under lek, og foreldrene rekker ikke å spise dem.
da kan man plukke opp kulene når man ser at yngelen ikke henger på rutene lengre, og slik kan du også fore med nyklekt artemia og holde bunnen av karret rent.
når du skal bytte vann på de små, er det fint og ha en slange med en svamp i enden, slik at vannet renner sakte ut av karret, og ikke yngel kommer i bøtten.
sebrafisk og leopard danio kan krysses og yngelen er fuktbar. andre danioer kan også krysses men da er yngelen steril.
jeg har fått leopard danio med sebrafisk foreldre, og omvent.
hvis du vil drette flere danio arter, er leopard danio og blå danio like enkle som sebra fisk
du kan også drette andre typer fisk på denne måten som du dretter danio. mange typer barber og en del tetra går bare bra
lav vannstand (10-15cm vann) er lurt, da bruker ikke eggene så lang tid på å nå bunnen under lek, og foreldrene rekker ikke å spise dem.
da kan man plukke opp kulene når man ser at yngelen ikke henger på rutene lengre, og slik kan du også fore med nyklekt artemia og holde bunnen av karret rent.
når du skal bytte vann på de små, er det fint og ha en slange med en svamp i enden, slik at vannet renner sakte ut av karret, og ikke yngel kommer i bøtten.
sebrafisk og leopard danio kan krysses og yngelen er fuktbar. andre danioer kan også krysses men da er yngelen steril.
jeg har fått leopard danio med sebrafisk foreldre, og omvent.
hvis du vil drette flere danio arter, er leopard danio og blå danio like enkle som sebra fisk
du kan også drette andre typer fisk på denne måten som du dretter danio. mange typer barber og en del tetra går bare bra
Postet 26.05.07 kl 21:50
Takk for det
Jeg har lyst å prøve andre danioer også, ja...
Har lyst å ha et kar som bare har danioer av forskjellige slag...
For så å kunne håve noen over i et lekskar når jeg ønsker å drette... Bekymrer meg ikke over at de kan krysse seg, for de eter alt de kommer over av yngel. Det jeg trenger å passe på, er at jeg har bare ett danioslag sammen i et lekskar om gangen...
Det gjenstår å finne plass og økonomi til dette, da...
Jeg har lyst å prøve andre danioer også, ja...
Har lyst å ha et kar som bare har danioer av forskjellige slag...
For så å kunne håve noen over i et lekskar når jeg ønsker å drette... Bekymrer meg ikke over at de kan krysse seg, for de eter alt de kommer over av yngel. Det jeg trenger å passe på, er at jeg har bare ett danioslag sammen i et lekskar om gangen...
Det gjenstår å finne plass og økonomi til dette, da...
Postet 26.05.07 kl 22:07
I dag har jeg observert de første leopard-flekkene... Heldigvis!!! Jeg er så lettet! De har vært ganske fine med lyse blå striper, men det var jo ikke sebrafisk jeg ville ha... Jeg ville ha Danio Frankei. Tre uker etter de første larvene dukket opp, så er det alstså et par av dem som har fått prikker.. Går ut fra at mange vil følge etter i løpet av uka...
Målte de største til å være ca 1,5 cm. Jammen ikke verst. Jeg må si at det er lettere å se resultater av danio-oppdrett enn med oppdrett av levendefødere... Man har liksom full kontroll over når man vil ha yngel. Det har man jo ikke med levendefødere. Men danioer er jo stimfisk, så de blir jo ikke fullt så individuelle som de levendefødende...
Målte de største til å være ca 1,5 cm. Jammen ikke verst. Jeg må si at det er lettere å se resultater av danio-oppdrett enn med oppdrett av levendefødere... Man har liksom full kontroll over når man vil ha yngel. Det har man jo ikke med levendefødere. Men danioer er jo stimfisk, så de blir jo ikke fullt så individuelle som de levendefødende...
Postet 28.05.07 kl 17:29
Postet 28.05.07 kl 19:13
Ja, jeg har vel vært heldig
Det har vært utrolig spennende dette hær, de har forandret seg hele tiden. Det er som sagt bare de største som er 15 mm. Det gjelder vel kanskje 3-5 av dem. Skikkelig glupske vesen... Og så har sneglene vært flinke og prompa levende-fór til dem i det siste... I dag var det tomt, så jeg håper jeg får dem til å prompe litt mer ;P
Det har vært utrolig spennende dette hær, de har forandret seg hele tiden. Det er som sagt bare de største som er 15 mm. Det gjelder vel kanskje 3-5 av dem. Skikkelig glupske vesen... Og så har sneglene vært flinke og prompa levende-fór til dem i det siste... I dag var det tomt, så jeg håper jeg får dem til å prompe litt mer ;P
Postet 28.05.07 kl 19:28
Postet 28.05.07 kl 19:59
Endret: 28.05.07 kl 19:59
Av ren nysgjerrighet, hvor stort trenger lekskaret å være?
Da jeg kjøpte et plastakvarium til pinnedyret mitt sto det i annonsen:
• Perfekt akvarie for yngel, oppdretts akvarie for mindre arter og karantene hold av nye fisker.
Boksen er imidlertidig bare 12L stor og jeg klarer ikke helt å inbille meg at noen fisker vil yngle der.
Da jeg kjøpte et plastakvarium til pinnedyret mitt sto det i annonsen:
• Perfekt akvarie for yngel, oppdretts akvarie for mindre arter og karantene hold av nye fisker.
Boksen er imidlertidig bare 12L stor og jeg klarer ikke helt å inbille meg at noen fisker vil yngle der.
Postet 31.05.07 kl 19:51
Det er stort nok, det...
Men du får ikke yngel uten et rikelig lag med klinkekuler eller tilsvarende stor stein... Det er for at eggene skal falle til bunnen uten at foreldrene klarer å spise dem etterpå... Les hele denne tråden, så får du svar på mye.
Et lite tillegg.. Du bør selvfølgelig flytte yngelen videre til større kar når de har fått en viss størrelse, ellers blir det for trangt... Jeg hadde over 70 i det første kullet jeg fikk, og det ser ut til at det blir noe lignende i kull nr 2...
Men du får ikke yngel uten et rikelig lag med klinkekuler eller tilsvarende stor stein... Det er for at eggene skal falle til bunnen uten at foreldrene klarer å spise dem etterpå... Les hele denne tråden, så får du svar på mye.
Et lite tillegg.. Du bør selvfølgelig flytte yngelen videre til større kar når de har fått en viss størrelse, ellers blir det for trangt... Jeg hadde over 70 i det første kullet jeg fikk, og det ser ut til at det blir noe lignende i kull nr 2...
Postet 31.05.07 kl 20:12
Endret: 31.05.07 kl 20:16
Det var godt å høre, har ikke nok klinkekuler til noe større kar. Har en 40L jeg kan putte dem i til de kan gå med foreldrene. Det hele må uansett vente, må sette i en ny glassplate i akvariet og finne et nytt hjem til pinnedyret.
Har forøvrig hørt at det drives en del forskning på danio ved institutt for molykelær biovitenskap (UiO), nettopp fordi de har så rask utvikling og er så enkle å avle fram.
Har forøvrig hørt at det drives en del forskning på danio ved institutt for molykelær biovitenskap (UiO), nettopp fordi de har så rask utvikling og er så enkle å avle fram.
Postet 31.05.07 kl 22:59
Jepp, raskere enn å sitte å se på en levendeføder som blir mer og mer sprengt i buken, mens man tenker: når skal jeg flytte henne for å redde yngelen, eller kan hun bli der hun er, blir alle spist...?
I dag har jeg kjøpt meg glødelys danio... De er så fine! Betalte 39 pr stykk, så jeg tenkte fire stk burde holde... Da kan jeg teste om disse er like enkle... Har hørt at yngelen til glødelys danioene er litt treigere til å vokse...
I dag har jeg kjøpt meg glødelys danio... De er så fine! Betalte 39 pr stykk, så jeg tenkte fire stk burde holde... Da kan jeg teste om disse er like enkle... Har hørt at yngelen til glødelys danioene er litt treigere til å vokse...
Postet 31.05.07 kl 23:06
ØrkyteDet var godt å høre, har ikke nok klinkekuler til noe større kar.
Jeg kjøpte to passe store poser med klinkekuler til sønnen min her om dagen på billigbutikken "Nille". Nå husker jeg ikke hva de kostet, men de var ikke dyre. Tror altså ikke man blir ruinert av å kjøpe inn nok klinkekuler om man handler dem der (i motsetning til lekebutikker).
(det hører til historien at han så på dem, la dem til side og glemte dem... altså ikke noe han fant interessant! *fnys* Da jeg var barn elsket vi klinkekuler og samlet på dem)
Så det blir nok til at jeg tar begge posene selv, og sparer dem til jeg skal forsøke meg på oppdrett på en eller annen eggspredende art som Danio. Har lyst på Rose-danio!
Postet 01.06.07 kl 00:03
Endret: 01.06.07 kl 00:04
Man kan sikkert bruke mye rart... Slik som jeg, -småstein fra ikea...
Har tidligere prøvd med noen dekorperler i glass, men da hadde jeg ikke tykt nok lag, så danioene spiste opp eggene. Poenget er at de ikke skal klare å presse snuten ned til bunnen. De klarte faktisk å flytte rundt på disse perlene, sånn at de renska karet for egg... Noen glupske små sjeler dette her...
Har tidligere prøvd med noen dekorperler i glass, men da hadde jeg ikke tykt nok lag, så danioene spiste opp eggene. Poenget er at de ikke skal klare å presse snuten ned til bunnen. De klarte faktisk å flytte rundt på disse perlene, sånn at de renska karet for egg... Noen glupske små sjeler dette her...
Postet 01.06.07 kl 00:08