- Hjem
- Forum
- Vanlige butikker
- Skremmende uvitenhet i dyrebutikk (side 4)
Skremmende uvitenhet i dyrebutikk (side 4)
Postet 05.09.08 kl 09:30
Postet 05.09.08 kl 10:35
Postet 05.09.08 kl 11:14
Liz HEr du gal! Man spør da ikke bensinstasjonen om noe som har med olje, vindusviskere, bensin og sånn å gjøre! :o
Jeg har jobbet på bensinstasjon, og det eneste som ble gitt opplæring i der var hvordan bruke kassa og hvordan steke burgere. Vindusviskere, olje og slikt måtte jeg finne ut av selv, kurs ble ikke gitt uansett hvor mye jeg etterlyste det. Eller, det var kurs én gang i løpet av de to årene jeg jobbet der (og selvfølgelig hadde jeg ikke mulighet til å stille da), men de som var på det såkalte kurset hadde ikke lært noe nevneverdig annet enn at lyspærer på nye biler var det best at man dro på bilverksted for å få skiftet. Så mangel på kunnskap hos ansatte ligger ofte i at ledelsen ikke klarer å ordne med ordentlig opplæring.
Postet 05.09.08 kl 13:01
Postet 05.09.08 kl 20:16
GalemorVi kan vel med lethett dra de fleste butikker over en kam, nemlig at de ansatte sitter med for lite informasjon ang det de egentlig jobber med, bare at vi skriker opp ang det med dyr, for det betyr jo litt mer enn at fyren på statoil ikke klarer bytte lyset på bilen.
Jeg føler personlig at det er viktigere at jeg ser at det jeg tror er en moped er en bil enn at en fisk overlever, men det er kanskje bare meg :P
Men som nevnt oppfor så må man på nyere biler helst til forhandler for å skifte det uansett.
Postet 05.09.08 kl 20:19
Postet 05.09.08 kl 21:11
Grunnen til manglende kunnskap hos personalet kommer nok rett og slett av at folk ikke er villige til å betale allverdens for fisk. Da er det vanskelig å betale nok til å fylle opp med de som har god greie på fisk.
Attpåtil er det slik at de som er mest interessert, gjerne kjøper lite i forhold til tiden de bruke i butikken. Rett og slett fordi de er interessert og får fiskene til å leve lenger.
Selv er jeg ganske ofte innom akvariebutikker, men det er ikke så ofte at jeg faktisk kjøper noe. Som regel vil jeg bare titte og kjøper kun om det er noe helt spesielt som har kommet inn.
Attpåtil er det slik at de som er mest interessert, gjerne kjøper lite i forhold til tiden de bruke i butikken. Rett og slett fordi de er interessert og får fiskene til å leve lenger.
Selv er jeg ganske ofte innom akvariebutikker, men det er ikke så ofte at jeg faktisk kjøper noe. Som regel vil jeg bare titte og kjøper kun om det er noe helt spesielt som har kommet inn.
Postet 06.09.08 kl 00:24
var på en "fiskebutikk i nærhete og kjøpte akvarie når jeg starte HOBBYEN opp igjen(har hatt flere kar for mange år siden),spurte da om noe fisker som var hardføre og tålte og være med pa oppstart i akvariet(eier desverre ikke tålmodighet).Ble da anbefalt Scalare som en MEGET hardfør art som skulle tåle omtrent alt hva jeg måtte utsette dem for under oppstart .Det ville gå helt fint så lenge så eg brukte medfølgende bakterier på boks,DET KALLE EG UVITENHET DET
Postet 06.09.08 kl 03:06
Husker første gangen vi skulle kjøpe fisk. Vi hadde kjørt inn 60 litern og alt var klart. Hadde ikke bøker og viste ikke om dette forumet, så vi var helt i hendene på han som jobbet på dyrebutikken. Jeg spurte etter noen lette fisk som var lette å starte med og ville passe til en 60 liter. Jeg skammer meg i ettertid over hva vi kom hjem med. Joda, han anbefalte oss å kjøpe tre scalarer og en elefantfisk! Nydelig, noen som vil gjette hvordan det gikk?
På en annen dyrebutikk ikke jeg beskjed om at to ancitrus kunne jeg ikke ha i samme akvarie da de ville drepe hverandre. Jeg ble lett forbauset da de hadde mange i hvert kar, men var ikke trygg nok til å bemerke det.
Siste episode jeg vil legge frem var han som ville selge meg saltvannsfisk til ferskvannsakvariet mitt. Jeg vet nå hvor jeg skal lete og tørr aldri kjøpe en fisk uten å ha undersøkt det selv først. Jeg kjøpte forresten fisk til en 40l en gang. Jajaja, de kunne gjerne anbefale "fem - pakning" tilbudet sitt (gjett hvem...). Overraskelsen var min da jeg oppdaget at de kan bli nesten 30 cm lange. Nå går de i en 120 l, inntil de vokser ut av det. Kan ikke ende opp med sånne overraskelser i tid og utid. Blir nesten redd for å ta imot råd jeg....
På en annen dyrebutikk ikke jeg beskjed om at to ancitrus kunne jeg ikke ha i samme akvarie da de ville drepe hverandre. Jeg ble lett forbauset da de hadde mange i hvert kar, men var ikke trygg nok til å bemerke det.
Siste episode jeg vil legge frem var han som ville selge meg saltvannsfisk til ferskvannsakvariet mitt. Jeg vet nå hvor jeg skal lete og tørr aldri kjøpe en fisk uten å ha undersøkt det selv først. Jeg kjøpte forresten fisk til en 40l en gang. Jajaja, de kunne gjerne anbefale "fem - pakning" tilbudet sitt (gjett hvem...). Overraskelsen var min da jeg oppdaget at de kan bli nesten 30 cm lange. Nå går de i en 120 l, inntil de vokser ut av det. Kan ikke ende opp med sånne overraskelser i tid og utid. Blir nesten redd for å ta imot råd jeg....
Postet 12.09.08 kl 03:27
Postet 12.09.08 kl 03:31
Postet 12.09.08 kl 06:34
Postet 12.09.08 kl 06:43
Jeg har opplevd at TAM Lade er veldig bra.
Husker da jeg som ny kampfiskeier kom og fortalte at jeg hadde hørt at kampfisker var så glad i mygglarver, så jeg fikk et brett i hånda. Lykkelig uvitende snakka jeg om at fisken ville bli glad da han fikk en rute larver til kvelds. Hun i disken brøyt inn og sa det var mer enn nok å bare gi et lite hjørne!
Flaut for meg, men bra for fisken min.
Har og forsøkt "snakke akkurat høyt nok så folk hører"-metoden, men det var ikke mot de ansatte på butikken, men mot to unger som prikka på en gullfisk i en fontenesak med fingeren. Da jeg sa passelig høyt til søstra mi at sånn skulle ikke mine unger få lov å gjøre, og at de plagde fisken. Da slutta de fort
Men jeg har opplevd på noen dyrebutikker at de selger akvarie og 20 fisker til folk som faktisk sier at de aldri har hatt akvarie før.
Da jeg skulle kjøpe første fisk fikk jeg anbefaling om å vente i hvertfall i to uker, dette var på Dyrenes verden, anbefaler denne butikken også.
Husker da jeg som ny kampfiskeier kom og fortalte at jeg hadde hørt at kampfisker var så glad i mygglarver, så jeg fikk et brett i hånda. Lykkelig uvitende snakka jeg om at fisken ville bli glad da han fikk en rute larver til kvelds. Hun i disken brøyt inn og sa det var mer enn nok å bare gi et lite hjørne!
Flaut for meg, men bra for fisken min.
Har og forsøkt "snakke akkurat høyt nok så folk hører"-metoden, men det var ikke mot de ansatte på butikken, men mot to unger som prikka på en gullfisk i en fontenesak med fingeren. Da jeg sa passelig høyt til søstra mi at sånn skulle ikke mine unger få lov å gjøre, og at de plagde fisken. Da slutta de fort
Men jeg har opplevd på noen dyrebutikker at de selger akvarie og 20 fisker til folk som faktisk sier at de aldri har hatt akvarie før.
Da jeg skulle kjøpe første fisk fikk jeg anbefaling om å vente i hvertfall i to uker, dette var på Dyrenes verden, anbefaler denne butikken også.
Postet 14.09.08 kl 17:54
Endret: 14.09.08 kl 17:57
LoomisDa var det "kineseren", Gyrinocheilus aymonieri, du fikk tilbud om, antar jeg. De blir sjelden mere enn 15 - 16 cm i akvarium, men vil skape problemer lenge før det...grinebiterne ;) Og fem(!) stykker også... Godt du ikke tok 10 pk tilbudet...eller 30 pk!
Helt på sidelinjen, men vil bare svare på den. Da fikk jeg endelig et navn på dem. På dyrebutikken het de bare "algespisere" og det høres jo fint ut for en fersk fiskeeier
De har blitt 10 - 12 cm etter et halvt år, men plass til å vokse skal de nå gjerne få. Her utvides vannmengden hver gang lommebok og samboer samarbeider uansett (Hmm..det skapet bruker vi aldri. Hiv det ut så får vi plass til et akvarie til,he he)
Postet 17.09.08 kl 13:15