CO2-gassanlegget er satt i gang, mye spørsmål melder seg (side 4)

Utrolig hva man har i bildearkivet Bilde av nanometer med full o g så å si tom flaske. Har anlegget fungert greit uten problemer?. Hvilke vannverdier la du deg på.?.
Kjetil L
Går det ann å ta av de engansflaskene med trykk på eller må de tømmes før de kan fjernes?.

Oj... godt spørsmål. Det har jeg ikke tenkt på en gang.
Men jeg er temmelig sikker på at de ikke kan fjernes før de er tomme. Det finnes nemlig ingenting på dem som man kan skru igjen gassen med når man først har brutt forseglingen og skrudd fast manometeret på den.
Kjetil L
Utrolig hva man har i bildearkivet:) Bilde av nanometer med full o g så å si tom flaske. Har anlegget fungert greit uten problemer?. Hvilke vannverdier la du deg på.?.

Ph ligger på 6.7 - 6.8, og kH ligger rundt 4 (sist jeg sjekket kh...)

Karet har den siste uka vært befolket (befisket) av en gruppe guppy, to voksne og en skokk yngel. Har ikke hatt nitritt i disse innkjøringsukene, jeg brukte JBL Filterstart som faktisk ser ut til å fungere

Co2-anlegget har fungert greit, men det kommer fremdeles slike store "blupp" med gassbobler av og til. Vet ikke hvorfor.

Jeg ser nå at det er på tide å rengjøre diffusoren. Den har blitt litt brunlig, ser ut som algebelegg. Hvordan gjør jeg det egentlig..? Jeg får jo ikke av Co2-slangen fra den, ihvertfall tør jeg ikke i fall jeg ikke får den på igjen (den sitter festet inni). Men jeg kan ta av slangen ved tilbakeslagsventilen, kanskje?
Så da stenger jeg av gassflasken, tar ut diffusoren, ut på badet og bare vasker den i varmt vann...? Ikke noe hokus-pokus?

Sjekket nanometeret i går, og trykkene viser 50 og 1.5. Såvidt jeg husker har den stått på det omtrent hele tiden. Er det bra? Tyder det på at flasken ikke er tom enda, da?

PS!
Ser at din fulle Co2-flaske på bildet ser ut til å ha nålen på 60? Skal min også egentlig stå der, eller er 50 ok? Ser at 60 er markert med rød strek på nanometeret hos meg, hvorfor det? Betyr det at 60 maks? (og at 50 derfor er bra, godt under maks?)
Trykket på mine er vanligvis mellom 60 og 50 et sted. Det varierer litt med temperaturen i rommet. Hvis den er lavere enn det så er det gjerne ikke mer flytende gass igjen, og trykket minker da stadig. Det er ikke nødvendig å stenge av gassen for å rense den diffusoren, bare ta av slangen et sted og sett den på igjen når du er ferdig. Hvis en setter den ut av lyset så blir det mindre groing på den. Det vokser veldig lett på ting som er av plast. Det er litt andre gasser iblandet co2 som kanskje gir de boblene. Du har samme vannverdier som meg. Hvis du har to bobler pr sek så er det mindre forbruk enn jeg har i 240 literen
Co2 og lys...
Jeg har nå hatt plantekaret mitt i drift i halvannen måned, og uventede ting har dukket opp... Det har hovedsaklig med meg å gjøre

Jeg snakket litt om å kjøpe mer lys og bedre lys til dette karet. Det vil jo øke planteveksthastigheten betraktelig, tenkte jeg. Men så er spørsmålet.. vil jeg egentlig det?

Plantene gror brukbart fra før, det er egentlig passelig nå som det er selv om det ikke er eksplosiv plantevekst. Nøler derfor litt med å skaffe nytt lys, og pøse på med så altfor mye lys, fordi det er dette med oksygenbobler, nemlig... Jeg regner med at økt lys gir økt produksjon av slike oksygenbobler plantene produserer og slipper fra seg også?

Det putrer og bobler og i perioder ser det ut som et farris-glass oppi der!
Jeg må tilstå at jeg ikke er direkte overbegeistret for det synet... I starten var det morsomt å se på, "Å, ting fungerer" liksom, men etterhvert synes jeg nesten det er litt irriterende at det bobler og stiger luftbobler til værs overalt. Den som bobler mest, er H. C. "Siamensis". Det ser nesten ut som jeg har en luftestein skjult mellom bladene på den i blant!

Særlig tydelig er det den dagen (noen timer etter) at jeg har tilsatt ny dose plantegjødning. Plantene reagerer merkbart på Dennerle V30, som jeg bruker i små doser litt oftere, heller enn den store dosen hver 14. dag som står på flasken. I dag prøvde jeg en ny type, Kent Pro Plant, og boblingen fra plantene begynte å øke etter et par timer.

Altså, for å gi litt bedre lys, men ikke overveldende mye, hva bør jeg gjøre? Tre stk T8 rør à 30 watt er det i armaturet nå (Akvastabil Effectlight). Hva om jeg bytter til Akvastabil Effectlight men da med 2 x 39 W T5 rør? Jeg har lest at T5 rør har opptil 80 % mer lys enn T8 rør... kan det virkelig stemme?? Og i så fall, om det stemmer, hva tilsvarer to stk T5 rør på 39 w, om man skal sammenligne med antall T8 rør man måtte hatt for å få samme lys?

Og flytende jern, det er jeg gått tom for. Må jeg ha det, hvis jeg bruker jern i form av tabletter i grusen? Har jern-tabletter fra Dennerle som jeg bruker. Vil alle plantene kunne bruke godt av den? Alle slår jo gode røtter av de plantene jeg har valgt, inkl. stilkplantene?

Lyset i karet er av for i kveld, men jeg tenkte jeg skulle ta noen bilder og legge ut i morgen.
Om det er 80% eller hva vet jeg ikke, men forskjellen mellom 58w T-8 og 80w-T-5 er stor. Lyset fra T-5 er mye skarpere. Hvis jeg tenner bare ett 58w og så bare 80w så blir det MYE lysere med 80w'en. T-8 kan man se rett på røret uten ubehag. T-5 blender en kraftig på kort hold. Hos meg ga mer lys hurtigere vekst men også noe mer alger. Men glossoen grodde ikke lavere med t-5, bare mye fortere. Jeg synes egentlig det fungerte bedre med 5 stk T-8. Mindre alger ,mindre luking og omplanting og det ble mindre varmt også. Det kommer vel helt an på hvilke planter du vil ha. De du har nå krever ikke så mye. Sett inn mer lys hvis de plantene du vil ha viser seg å trenge mer lys.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap