- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Derfor får ikke eplesneglene mine barn.... (side 4)
Derfor får ikke eplesneglene mine barn.... (side 4)
Jeg har nok helt vanlig gule, så det er ikke så fryktelig attraktivt. Men det gjør det tross alt lettere å fôre kulene med dem. Men de er bare så ekstremt søte, der de siger rundt i akvariet, knøttsmå, men med skall og følehorn og hele greia. Men nå er jeg jo av typen som til og med har trøbbel med å slå ihjel en mygg... Jeg er forresten bare overlykkelig over at eplisene gjør sitt for å øke sneglebestanden. Jeg har et desperat behov for småsnegler, og jeg greier ikke helt å dekke kulenes sneglebehov. 9 kuler må ha mange snegler i løpet av ei uke... dessverre har eplisene tydeligvis begynt å spise pestsnegleegg (som epliser normalt skal gjøre), så det er slutt på den voldsomme pestsnegleformeringen. Jeg har også trøbbel når jeg skifter vann. Nå sist så jeg at det var mange snegler som ble med ut da jeg slamsugde. Mange eplesneglebarn...
Postet 03.06.07 kl 16:25
Postet 03.06.07 kl 16:27
Postet 03.06.07 kl 19:15
Brunsnegler
Ja for ikke å snakke om alle brunsneglene vi sliter med her på Os. Er det bevist at disse ikke kan gis til f.eks kulefisk og andre sneglespisere? Har ikke greie på det med følte bare at jeg måtte spørre...
Postet 04.06.07 kl 01:10
Det jeg har hørt er at man ikke bør introdusere villsnegler i karet i det hele tatt, på grunn av parasitter.SoVeJa for ikke å snakke om alle brunsneglene vi sliter med her på Os. Er det bevist at disse ikke kan gis til f.eks kulefisk og andre sneglespisere? Har ikke greie på det med følte bare at jeg måtte spørre...
Usj! Tanken på å se en lang og feit brunsnegl bli spist av ei kule er bare helt kvalmende... -Parasitter eller ikke....
Postet 04.06.07 kl 02:05
Postet 04.06.07 kl 07:57
Lene ELink til filmen : http://www.youtube.com/watch?v=f_kxves8O5k Hvordan får man limt inn linken, sånn at det bare er til å trykke på den her?
Uffda! Glemte hele greia, jeg... Sorry!
Så filmen nå, og ja, den var artig Det er Sneglenes misjonærstilling hvis du skjønner hva jeg mener ;P De tar det gjærne mens de er ute på tur...
Hvis du har nedsenka vann, så kan du forvente deg noen egg snart ;D
Når du skal legge inn lenke, så merker du ordet som blir tittelen på lenka. Til venstre for skrivefeltet er det en blå knapp som er merket lenke. Den trykker du på. Da får du opp en boks der du kan skrive inn/lime inn adressen.....
Her er linken til filmen din....
Postet 04.06.07 kl 08:53
Eller så kan man bare kopiere embedkoden som står til høyre for filmen, og lime den rett inn i innlegget, så slipper man å gå til you tube...
Slik:
<embed src="http://www.youtube.com/v/f_kxves8O5k" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed>
Slik:
<embed src="http://www.youtube.com/v/f_kxves8O5k" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed>
Postet 04.06.07 kl 13:40
Prøvde å legge ut filmen på bolt jeg også, men filmen min er for stor, så jeg må lage den mindre. Må prøve å finne et annet progr til å få den mindre. (filmen min er på 155 mb, å man kan ikke legge ut mer enn 100 mb på hverken bolt eller you tube)
Sneglene mine går i en 54 liter, tror kanskje karet er for lite til at de vil formere seg.
Har senket vannstanden med ca 5 cm , men det ser ikke ut til å hjelpe.
Planen er å sette de største over til 85 liter`n, men det har vært symptomer til sykdom (spisse haler på guppyyngel) i 54 liter`n så jeg har ikke tort å flytte sneglene.
Det er ikke tegn på at noe er galt i 54 liter`n nå, men jeg vet ikke når jeg kan ta sjangsen på å flytte noe over i annet kar. Hvor lenge kan sneglene være smittebærere over til nytt kar?
Sneglene mine går i en 54 liter, tror kanskje karet er for lite til at de vil formere seg.
Har senket vannstanden med ca 5 cm , men det ser ikke ut til å hjelpe.
Planen er å sette de største over til 85 liter`n, men det har vært symptomer til sykdom (spisse haler på guppyyngel) i 54 liter`n så jeg har ikke tort å flytte sneglene.
Det er ikke tegn på at noe er galt i 54 liter`n nå, men jeg vet ikke når jeg kan ta sjangsen på å flytte noe over i annet kar. Hvor lenge kan sneglene være smittebærere over til nytt kar?
Postet 05.06.07 kl 14:28
Hvis du veldig gjerne vil ha eplesnegle-egg, trenger du ikke vente på ledig kar
Da jeg skulle ha mine eplesnegler til å legge egg, satte jeg dem bare i en plasttank (en balje med tett lokk slik at de ikke kan rømme kan brukes), ga dem masse agurk og andemat, og så ruslet de opp første natta og la masse egg! Plasttanken var vel på 10 liter, men var bare litt over halvfull med vann (de må ha god nok plass over vannlinjen å legge eggene på)
Du kan altså fiske dem ut, sette dem i en balje/bøtte med lokk eller glass over, og gi ferskt grøntfòr. Kikk neste morgen for å se om det henger noe babymais der. Da kan du ta ut sneglene og sette dem tilbake der de kom fra. De tåler opphold i bøtte eller plasttank en dag eller to uten filtrering (skift vann om nødvendig, det hender de fiser ut noe grassalt med infusorier).
PS!
En luftestein er kanskje greit å ha i "snegleoppdretts-baljen". Selv om eplesnegler har en lunge de kan puste luft over vann med (de bruker "snabelen" sin og suger luft fra over vannoverflaten), så er det kanskje enklere for dem å få litt luft i vannet
Da jeg skulle ha mine eplesnegler til å legge egg, satte jeg dem bare i en plasttank (en balje med tett lokk slik at de ikke kan rømme kan brukes), ga dem masse agurk og andemat, og så ruslet de opp første natta og la masse egg! Plasttanken var vel på 10 liter, men var bare litt over halvfull med vann (de må ha god nok plass over vannlinjen å legge eggene på)
Du kan altså fiske dem ut, sette dem i en balje/bøtte med lokk eller glass over, og gi ferskt grøntfòr. Kikk neste morgen for å se om det henger noe babymais der. Da kan du ta ut sneglene og sette dem tilbake der de kom fra. De tåler opphold i bøtte eller plasttank en dag eller to uten filtrering (skift vann om nødvendig, det hender de fiser ut noe grassalt med infusorier).
PS!
En luftestein er kanskje greit å ha i "snegleoppdretts-baljen". Selv om eplesnegler har en lunge de kan puste luft over vann med (de bruker "snabelen" sin og suger luft fra over vannoverflaten), så er det kanskje enklere for dem å få litt luft i vannet
Postet 05.06.07 kl 14:37
Endret: 05.06.07 kl 14:42
Derfor får ikke mine eplesnegler barn: de får ikke fred
<embed src="http://www.youtube.com/v/zlkXORZ4agI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/zlkXORZ4agI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed>
Postet 05.06.07 kl 21:32
Postet 05.06.07 kl 22:38
Postet 06.06.07 kl 02:40
Ingen barn ennå....
I morgen er det tre uker siden første eggklase ble verpet...
Ingen av klasene har sprukket ennå. Blir spennende å se om det blir noe av...
I natt kom enda en klase. Så nå henger det fire klaser i karet....
-Og nå har sneglene virkelig fått smaken på det gode liv, for nå parrer de seg ustoppelig...
-Kanskje jeg burde henge opp gardiner foran karet? ;P
Ingen av klasene har sprukket ennå. Blir spennende å se om det blir noe av...
I natt kom enda en klase. Så nå henger det fire klaser i karet....
-Og nå har sneglene virkelig fått smaken på det gode liv, for nå parrer de seg ustoppelig...
-Kanskje jeg burde henge opp gardiner foran karet? ;P
Postet 14.06.07 kl 10:43
Postet 14.06.07 kl 10:50
Postet 14.06.07 kl 10:54
Postet 14.06.07 kl 10:59
Postet 14.06.07 kl 11:11
Forresten...
I denne tilstanden sneglene mine er i... Altså i salig formering...
Så må jeg si at de slett ikke lever opp til sitt rykte som dyktige reingjørere....
All den deilige maten jeg har måttet proppe i dem, har gjort dem til små svin.... Karet ser ikke ut... Fullt av alger og småmark... Heldig at dette ikke er et utstillingskar...
Nå har jeg jo vært litt smart og kombinert dette karet med reker og yngel, og begge slag lever fett i dette karet...
Men fint, reint og ryddig? -No way!
I denne tilstanden sneglene mine er i... Altså i salig formering...
Så må jeg si at de slett ikke lever opp til sitt rykte som dyktige reingjørere....
All den deilige maten jeg har måttet proppe i dem, har gjort dem til små svin.... Karet ser ikke ut... Fullt av alger og småmark... Heldig at dette ikke er et utstillingskar...
Nå har jeg jo vært litt smart og kombinert dette karet med reker og yngel, og begge slag lever fett i dette karet...
Men fint, reint og ryddig? -No way!
Postet 14.06.07 kl 11:13
Samme her, Aggi. Eplesnegle-karet mitt ser ut som en søppeldynge. Det er jo klin umulig å slamsuge vekk noe som helst, så lenge bunnen kryyyyyyr av bittesmå eplesnegler. De er overalt, og jeg har ikke særlig lyst å stå der og sile gjennom gjørma etterpå med fingrene for å kjenne etter småsnegler, før jeg tømmer gørra i do...
Men jeg kjenner det rykker i rengjøringsarmen hver gang blikket faller på det karet... og den armen pleier det ikke å rykke i særlig ofte Jeg har ikke støv på hjernen for å si det slik, så det skal være ganske ille før jeg reagerer
Men jeg kjenner det rykker i rengjøringsarmen hver gang blikket faller på det karet... og den armen pleier det ikke å rykke i særlig ofte Jeg har ikke støv på hjernen for å si det slik, så det skal være ganske ille før jeg reagerer
Postet 14.06.07 kl 13:47