Flere fisker har dødd de siste dagene, alle vannverdier OK! (side 4)
DonaldDu blir lei av skånsom skylling av et blåsvampfilter ganske raskt. Dersom du ikke digger å gjøre dette svært, svært ofte da:-)
Nå har jeg et innvendig Juwelfilter med 5 blå-svamper. Jeg har skylt disse 2 ganger (inklusive i går kveld) siden februar så for meg er ikke dette noen stor jobb. Jeg har riktignok, foreløpig, bare ett kar
For å fortsette en saklig diskusjon (mens vi avventer utviklingen i karet mitt): I et akvarium med biologisk filter lever nitrosomonas og nitrobacter bakteriene i hovedsak i filtermaterialet, i mitt tilfelle i svampene. Ved å skylle filteret (altså svampene) veldig godt vil vel dette ta knekken på det meste av bakterier, eller?
Alt jeg har lest om nitrifikasjons-syklus og bakterier hittil har vært logisk og har stemt med det jeg har erfart selv. Nå kommer Svein (og du) med innspill som går på tvers av dette. Som Svein sier (sånn ca.) "Dette fasinerer meg". Kan du komme med utdypning/forklaring (bortsett fra kalde fingre da ) på din filterpraksis og tankene/erfaringene bak denne?
Postet 31.05.07 kl 02:16
Jeg har 5 Juwelkar, og jeg har fjernet filterboksen på samtlige. Dette blir selvfølgelig en smakssak, men jeg ville valgt å erstatte de 5 svampene med en stor blåsvamp. Et kjempepluss med Juwelkassen er at den tar til seg all "dritt" på overflaten. Minuset er at den er veldig dominerende i karet, samt at det er en kjent "yngel/småfisk-sluker.
Nitrosomonas og nitrobacter har jeg ikke det minste snøring på, og har heller ikke noen planer om å få det
Om du kryster svampene godt vil ikke dette ha noen negativ effekt, så lenge du har gode vannbytterutiner, etter min ringe erfaring(kun 3 år).
Jeg hiver også fisk i karet samme dag som jeg starter det. Ikke særlig anbefalt, men jeg har aldri mistet fisk på denne måten. Gnir svampen i filtergørr fra et etablert kar, tar en god del vann fra et kar i drift(bare tull sikkert) og kjører på
Men jeg passer selvfølgelig på nitrittverdien en god stund fremover.
Ellers måler jeg kanskje nitritt en gang i halvåret.
Jeg bytter jevnlig vann og mener jeg ser på fisken når det er nitritt som gjør noe(fra gammelt av; jeg har aldri nitritt lenger).
Men nitrittmåling er aldri bortkastet.
P.S. Som sagt så er jeg en fersking, men min mening er fortsatt at vannbytter er mye viktigere enn å vite navnet på hva som foregår inne i svampene
Lykke til med fiskene og karet ditt!
Nitrosomonas og nitrobacter har jeg ikke det minste snøring på, og har heller ikke noen planer om å få det
Om du kryster svampene godt vil ikke dette ha noen negativ effekt, så lenge du har gode vannbytterutiner, etter min ringe erfaring(kun 3 år).
Jeg hiver også fisk i karet samme dag som jeg starter det. Ikke særlig anbefalt, men jeg har aldri mistet fisk på denne måten. Gnir svampen i filtergørr fra et etablert kar, tar en god del vann fra et kar i drift(bare tull sikkert) og kjører på
Men jeg passer selvfølgelig på nitrittverdien en god stund fremover.
Ellers måler jeg kanskje nitritt en gang i halvåret.
Jeg bytter jevnlig vann og mener jeg ser på fisken når det er nitritt som gjør noe(fra gammelt av; jeg har aldri nitritt lenger).
Men nitrittmåling er aldri bortkastet.
P.S. Som sagt så er jeg en fersking, men min mening er fortsatt at vannbytter er mye viktigere enn å vite navnet på hva som foregår inne i svampene
Lykke til med fiskene og karet ditt!
Postet 31.05.07 kl 03:08
Er enig i at det innvendige Juwelfilteret er stort og dominerende og lett sluker småfisk, både levende og døde...
At jeg vet navnet på de gode filterbakteriene og vet i prinsippet hvordan de jobber skyldes kun min iboende trang til å skjønne hvordan ting fungerer/henger sammen
Jeg antar at når man bruker et utvendig filter, med dertil større overflate i filtermediene som bakteriene kan leve på, vil ikke den negative effekten av veldig god skylling bli like fremtredene som med et innvendig filter som har mye mindre "biologisk kapasitet" i reserve. I hvert fall hyggelig å høre at dette har fungert bra for deg.
Er også fullstendig enig i godt vannbytteregime. Bytter selv 30-40% en gang pr. uke, etter den ukentlige vanntestingen.
At jeg vet navnet på de gode filterbakteriene og vet i prinsippet hvordan de jobber skyldes kun min iboende trang til å skjønne hvordan ting fungerer/henger sammen
Jeg antar at når man bruker et utvendig filter, med dertil større overflate i filtermediene som bakteriene kan leve på, vil ikke den negative effekten av veldig god skylling bli like fremtredene som med et innvendig filter som har mye mindre "biologisk kapasitet" i reserve. I hvert fall hyggelig å høre at dette har fungert bra for deg.
Er også fullstendig enig i godt vannbytteregime. Bytter selv 30-40% en gang pr. uke, etter den ukentlige vanntestingen.
Postet 31.05.07 kl 13:28
Harald KrystadÅ barbere seg: [QUOTE=Svein Antonsen]Det gleder meg å se at du da fikk renset filteret ditt tilslutt.
Å skjære haka av seg:
Svein AntonsenSkyll filteret ditt veldig godt i lunkent vann
Det er stor forskjell på vanlig filtervedlikehold og det du foreslo i din smørbrødliste. Grunnen til redusert gjennomstrømning er at jeg har kjørt med +50% pumpekapasitet inntil i går kveld, dette drar mer slam inn i filteret. Satte tilbake originalpumpa da det virket som om den sterke strømmen slet på allerede svekket fisk.
DonaldDet var da merkelig hvor fort den medisinen virket!? For meg synes det mer sannsynlig at de reagerte positivt på kraftigere vannstrøm. P.S. Dette betyr ikke at jeg rakker ned på medisinen.
Ja det er merkelig, men jeg er ikke den første som opplever dette, sjekk kundeutsagn (flere norske kunder)her. Som sagt over så var vannstrømmen kraftig inntil i går kveld, men fiskene var slappe tross det.
For å gjenta meg selv: vannverdiene (Nh3/4, No2, No3, Ph, Gh, Kh) og temperatur har vært stabile og bra hele tiden, sjekk første innlegg i tråden.
Tillater meg å kopiere litt fra sidene til Flubenol, da det er meg som har sendt inn følgende til Paul Fox:
Unbelievable! Miracle cure.
I medicated the tank today at lunchtime, and just now, when I was down in my "fish-room" to put out the light, I pulled out the magnifier (right word?) to take a close look at the semiaquilus......... Not at fluke/parasite to see!!! Nothing! They have all gone in just half a day! The semi got its colour back, and seems just fine.
Omg, I dont believe it, I was so sure that I was going to loose them all.
Thank you, so much, Paul.
Works every time.
I just bought three new species of corys and they all had this parasites. They were all caught on the same trip to Peru last summer, so I guess they have infected each other on the way to Norway. Well, I medicated them with flubenol, and the very next day; no more parasites.
Gry Pedersen
Som dere ser legger jeg ikke noe mellom, men skryter vilt og uhemmet av middelet.
Det feiler aldri; jeg medisiner om morgenen, og samme dag er det som om det aldri har feilet fiskene noen ting. Farge, oppførsel og matlyst er tilbake. Jeg var en av de første norske som kjøpte Flubenol, og Paul er helt i ekstase over hvor godt jeg har reklamert for middelet *ler* det har vært en veldig økning i salget kan man si.
Her i huset har jeg alltid fllubenol liggende. Jeg kjøper som regel kun viltfanget corydoras, og de kommer nesten alltid drassende med en eller annen parasitt. Da er middelet helt nødvendig, da jeg ikke har klart å kurere fiskene med hverken eSha kombinasjoner og annen skytts.
Så utrolig fint at du tilslutt kom frem til at det var parasitter, og at Mona fikk gitt deg litt Flubbe. Jeg har selv sendt middelet land og strand rundt etter fortvilte innlegg her på forum, og jeg er helt enig med Frank i at det er slik det skal være. Kan vi hjelpe hverandre så gjør vi det.
Postet 31.05.07 kl 14:24
Svein Antonsen1 Skyll filteret ditt veldig godt i lunkent vann, fjern kull dersom du har det nå Dersom filteret ditt lukter vondt eller av eple er det noe galt. 2. Skift 40-50 liter 3 ganger om dagen (bruk kaldt vann, ikke vann fra varmtvannsbeholderen) Hvis du har muligheten så ville jeg ha luftet vannet et par timer pga. eventuelt klor i vannet. 3 Sett temperaturen opp til 28 grader, dette gjør at fisken får det lettere med sine organer. (du kan enkelt sammenlikne med det samme som å tilføre oksygen på et menneske som har problemer med å puste) 4 La lyset fungerer som vanlig! 5 .Dersom du har tilgang til torv, legg i et par gode never i filteret ditt (bruk strømpe) Din ph er over 7 og det gjør ingenting at du kommer ned mot 7 og 6.5 er ikke farlig det heller. Dessuten avgir torven stoffer som "isolerer" bla. negative bakterier, metaller osv. 6 Hold deg LANGT unna all fòring nå, ikke start før pinsa er over (tidligst) Du bør ikke ha noe som fremmer en forråtnelse 7 Hold din fiskebestand på det nivået du har nå, ikke kjøp nye på en god stund.
Det Svein legger opp til her er på en måte grunnleggende medisinering når man ikke har peiling på hva den egentlige diagnosen skal være. En annen grunnregel er at man skal ha en sikker diagnose før man medisinerer.
Mange reagerer på filterbehandlingen som foreslås. Denne behandlingen av filteret må ses i sammenheng med punkt 2 og 6. Så lenge filtermassen behandles med varsomhet, dvs i dette tilfellet med lunket vann vil det alltid være nok bakterier til å få filteret opp på akeptabelt nivå innen kort tid. Med null foring og massiv vannbytte så er det ingen problemer med et så (for mange) "drastisk" tiltak
Når man anbefaler på spørsmål om håndtering av filteret så er det vanlig å benytte forsiktighetsprinsippet og dermed uttrykket lett skylling i akvarievann. Når man blir erfaren med håndtering av filtermasse så vet man hvor grensen går mellom alt i orden og katastrofe. Før man er i besittelse av den erfaringen så benytter man lett skylling i akvarievann.
Er det en ting som er sikkert i denne hobbyen så er det at ingenting er absolutt og det enkle er ofte det beste.
Det var bra at dette endlig begynner å se bedre ut. Alltid kjipt når det begynner å skrante i karret.
Postet 31.05.07 kl 15:58
GryHer i huset har jeg alltid fllubenol liggende. Jeg kjøper som regel kun viltfanget corydoras, og de kommer nesten alltid drassende med en eller annen parasitt.
Jeg tror nok hele elendigheta i karet mitt også skyldes medbragte parasitter på VF coryer. Første hvitprikkutbrudd kom straks etter isetting av 6 stk. C. robineae. Den siste massakren kom en stund etter to omganger (6+9) med isetting av C. sp C003. Tror jeg bare har igjen 6 stk. av de sistnevnte
I dag gleder jeg meg, for første gang på lenge, til å komme hjem til karet. Ble i så godt humør i går kveld at jeg tinget på et 200 liters kar som skulle gis bort (og fikk tilslag), bare dagen i forveien var tankene mer i banen "gi opp hele denne dritthobbyen".
Bestilte forresten Flubenol i natt, planlegger å bruke denne preventivt ved isetting av fisk fremover.
Postet 31.05.07 kl 16:04
Postet 31.05.07 kl 16:12
Harald KrystadI dag gleder jeg meg, for første gang på lenge, til å komme hjem til karet. Ble i så godt humør i går kveld at jeg tinget på et 200 liters kar som skulle gis bort (og fikk tilslag), bare dagen i forveien var tankene mer i banen "gi opp hele denne dritthobbyen". Bestilte forresten Flubenol i natt, planlegger å bruke denne preventivt ved isetting av fisk fremover.
Preventiv medisinering for eksisterende fisk er karantenekar. Alltid sett nye fisk i karantenekar. VF fisk er det bestandig noe med og dermed blir det fort problemer setter man de rett inn i hovedkarret. Jeg holder på med risikosporten VF discus. Den siste importen tok det to til tre måneder før jeg turte å sette de inn i lag med resten.
Postet 31.05.07 kl 16:27
Så bra!
Sukk! Jeg elsker at det ender lykkelig
Har fulgt med på denne tråden, og blir lett fortvilet over slike "hvisduikkehørerpåmegsåfortjenerduatdetgårgale-tråder".
Det er forskjell på å ville hjelpe noen, og forklare hvorfor man mener slik, enn "bang, bang, vær så god, jeg vet best".
Har fulgt med på denne tråden, og blir lett fortvilet over slike "hvisduikkehørerpåmegsåfortjenerduatdetgårgale-tråder".
Det er forskjell på å ville hjelpe noen, og forklare hvorfor man mener slik, enn "bang, bang, vær så god, jeg vet best".
Postet 31.05.07 kl 20:31
En liten tilstandsrapport :-)
Ingen nye dødsfall siste døgn, ingen fisker klør. Har akkurat moret meg med "flaggborgens" (de 5 gjenlevende flagghalene) kveldsforestilling: for første gang på mange uker har de vist antydning til stiming! Alle andre fisker og den gjenlevende amanoreka ser også ut til å ha det bra!
Geir: Ja, et karantenekar står på ønskelisten. I dag hentet jeg et 200 liters kar (gratis), men det kommer til å bli et mindre kar som skal brukes til det formålet.
Geir: Ja, et karantenekar står på ønskelisten. I dag hentet jeg et 200 liters kar (gratis), men det kommer til å bli et mindre kar som skal brukes til det formålet.
Postet 31.05.07 kl 23:07
Harald Krystad[QUOTE=Svein Antonsen]Til slutt en saksopplysning: Vannverdiene har blitt testet og kryss-sjekket, med dråpetetser fra Tetra, Elos og Prodac, jeg har skuffen full!
Ettersom jeg uttrykte en viss skepsis vedrørende målinger, ettersom akvaristen uttalte at alle verdiene var fine, men at masse fisk døde, så skal jeg belyse det litt nærmere med en av flere teorier; og vi kan ta for oss Ammoniak som delvis oppstår som proteinammoniakk som følge av en eggehvitenebrytning. Størstedelen oppstår allikevel som et nødvendig biprodukt ved desaminrings- henholdsvis decaboxyleringsprossesser som følge av bakterievirksomhet. Den fysiologiske virkning er som kjent; blodgift. I mellomforbindelsen får man hydroxylamin som er et meget sterkt reduskjonsmiddel (O2 reduserende) og en kraftig blodgift, og det er denne mellomforbindelsen som kan, jeg gjentar kan ha oppstått, for denne mellomforbindelsen er meget giftig og så i svært små mengder og vil ikke være målbart med det utstyret vi bruker til daglig.
Min såkalte "smørbrødliste" er tiltenkt forhold som dette sett i sammenheng, men også i andre tilfeller som Geir sier.
En enkel logikk er at når fisk blir syke uten at denne "sykdommen" er tilført akvariet kunstig, feks. med syke fisk, så ligger det implisitt at det er noe galt med akvarieforholdene, og da må det iverksettes handlinger umiddelbart.
Jeg har en enkel akvaristisk leveregel, dør det en fisk en dag, så er det normalt, dør det 2 fisk samme dag, kan det være normalt, men dør det 3 fisk samme dag, da må man iverksette på et eller annet plan
Tillsutt må jeg bare få beklage at denne akvaristen, (og et par andre) som da har hatt store problemer med sitt akvarie, etterhvert blir mer opptatt av retorikken enn budskapet................kanskje det er et symptom? )
Svein
Postet 01.06.07 kl 11:38
Svein AntonsenTillsutt må jeg bare få beklage at denne akvaristen, (og et par andre) som da har hatt store problemer med sitt akvarie, etterhvert blir mer opptatt av retorikken enn budskapet................kanskje det er et symptom? :-)) Svein
Svein,
Siden jeg er "denne akvaristen" føler jeg en trang til å forklare hvorfor dette kom så skjevt ut.
Som mangeåring bruker av internett (har 30 års fartstid i IT-bransjen) har jeg lært meg å alltid sile informasjon og råd. Slik også når jeg planla å starte med denne hobbyen. Bøker ble lest og diverse nett-fora trålet. Dannet meg etterhvert et bilde om hva som er gjengs oppfatning om god akvariepraksis.
Da du i ditt første innlegg i denne tråden prøvde å hjelpe meg, med det du selv omtaler som smørbrødlista, virket det på meg som om dine råd gikk på tvers av det jeg hadde lært (hittil). Hadde det fulgt med en forklaring på tankene bak, som den Geir kom med senere, ville budskapet kommet mye bedre frem. Jeg sjekket profilen din her på AF og fant lite ut om din bakgrunn.
Da det litt senere ble et "munnhuggeri" mellom deg og Frank vokste skepsisen. Tonen i dine innlegg syntes jeg ble ufin. Kan hende at du og Frank har noe uoppgjort fra tidligere, men jeg mener at denne kranglingen, det var i hvert fall ikke saklig diskusjon, sammen med mangelen på forklaring av tankegangen bak smørbrødlista, bidro sterkt til at "denne akvaristen" og andre ble mer opptatt av retorikken enn budskapet.
Det er forresten godt å se at du er tilbake i denne tråden
Postet 01.06.07 kl 13:11
Postet 01.06.07 kl 20:39
Helt topp!
mona oHvordan er status i akvariet i dag, Harald?
...selv om det er litt tynt med fisk...
Er utrolig glad for at det finnes så gode kolleger som deg (og dere andre) her på AF!
Har du forresten sett at jeg har fått et kar til? Husk å sende meg tilbud på pumpa!
Postet 01.06.07 kl 22:02
Postet 01.06.07 kl 22:06
mona oEr det mer liv i C. robineae nå i dag også, enn det har vært den siste tiden? Det gleder meg:-)
Joda, det er mer liv, men de er nok mer sky enn de var de første dagene i karet. Tror de foretrekker litt mørkere bunn kanskje? (tenke, tenke, planlegge mitt nye corydoras-kar (hvis kona sier endelig ja da ) ).
Postet 01.06.07 kl 22:18
Postet 01.06.07 kl 22:37
Leit å høre Fredrik84, får håpe den siste greier seg.
Ja, du bør absolutt skaffe deg Flubenol. Jeg skal ikke påstå at den er mirakelkur for alt, men for noen parasitter ar den tydeligvis det. Det beste av det hele er at Flubenol virker ufarlig å prøve ved slike udefinerte sykdommer. De påstår selv at den også kan brukes sammen med alle slags andre medisiner. Anbefaler deg å lese mer om virkemåte på den engelske distibutørens websider.
En ting er i hvert fall sikkert: Jeg skal alltid ha denne medisinen i beredskap så lenge jeg driver med akvarier!
Ja, du bør absolutt skaffe deg Flubenol. Jeg skal ikke påstå at den er mirakelkur for alt, men for noen parasitter ar den tydeligvis det. Det beste av det hele er at Flubenol virker ufarlig å prøve ved slike udefinerte sykdommer. De påstår selv at den også kan brukes sammen med alle slags andre medisiner. Anbefaler deg å lese mer om virkemåte på den engelske distibutørens websider.
En ting er i hvert fall sikkert: Jeg skal alltid ha denne medisinen i beredskap så lenge jeg driver med akvarier!
Postet 01.06.07 kl 23:36
Postet 01.06.07 kl 23:50
Tok mot til meg og gjorde en opptelling i karet like før lyset ble avslått. O skrekk og gru!
Fiskeslag Før Nå Frafall
------------------------------------------
Kardinaltetra 25 7 18
Rødmunntetra 18 11 7
C. sp. c003 15 5 10
C. robineae 6 5 1
Ottocinclus 10 5 5
Dverggurami 2 1 1
Regnbueciklide 2 2 0
Sommerfuglciklide 2 1 1
Amanoreke 2 1 1
----------------------------------------