Vannsalamander i hagedammen (side 4)

Inaktiv bruker
ja men det er jo ikke altid dn klarer det heler
Vidar-Alexander
Om du ikke ser Salamandere av begge kjønn, så ordner de det selv. De tåler mange generasjoner "innavl" før det trengs nytt blod. Det er dette som kalles "lokale stammer". Dette fikser naturen selv. ;)

Hovedproblemet for at salamander er utrydningstruet er fordi gytedammene forvinner. Deres levesteder blir ødelagt og fjernet av oss mennesker, slik at den har færre steder og bo, og lengre avstand fra en dam til en annen. Den får derfor aldri inn nye gener, og sterk innavl fører etterhvert (kjappere jo få individer det bor i dammen) til stor dødlighet blandt avkom, infertilitet, mm.

Utrolig kult med salamander i hagedammen da, og morsomt at du klarte å ta bilder av dem
En venn av meg har 2 salamandere i en 120 liters.
Han vet at det ikke er lov men han har de forde.
Det er en hann og en hunn siden de fikk egg i fjord.
Ynglene satt han ut i dammen han fant salamanderene i.

Er ikke dette en god gjerning?
Å så stilig å ha vannsalamander i hagedammen! Vi fanga en vannsalamander for noen år siden, vi trodde vi hadde fanget rumpetroll - noe som var intensjonen - men det var en stor og rødlig salamander. Nydelig! Vi slapp den ut etter å ha tatt noen bilder. Flotte dyr!
Inaktiv bruker
Helle
Utrolig kult med salamander i hagedammen da, og morsomt at du klarte å ta bilder av dem :D

Ja, ikke sant Håper de er her til sommeren også. Artig at denne tråden "lever" etter 1,5 år

mongo-fisk: Hvis du leser innlegg nr. 53, så ser du at det ikke er noen god gjerning.
mongo-fisk
En venn av meg har 2 salamandere i en 120 liters. Han vet at det ikke er lov men han har de forde. Det er en hann og en hunn siden de fikk egg i fjord. Ynglene satt han ut i dammen han fant salamanderene i. Er ikke dette en god gjerning?

NEI.

Man skal ikke røre disse dyrene, da de er fredet. Når de har vært i fangenskap og deretter settes ut, er det stor risiko for at de får med seg en eller annen form for smitte, eller andre "svakheter".
En av grunnene til at salamanderen er utrydningstruet, er alle brønnene og gårdsdammene som ble fylt igjen for endel år siden.
Salamanderen har fått masse medie oppmerksomhet der b.l.a utbygging er stoppet og områder er fredet.
Min kjære bror har tomt på 6 mål på Nesodden . Og selfølgelig har han mange hagedammer på tomten ;0)
Han ønsket og skille tomten og bygge 2 nye hus. Han fikk avslag b.l.a fordi det var påvist salamandere i området.
For 3 år siden var jeg litt med en forsker for å kartlegge hvilke fisk og dyrearter som fantes i og ved vannene rundt Nesodden og Frogn..
Utrolig gøy og lærerikt å møte han. Jeg har jo sett på meg selv som litt sprø da jeg har ligget med hode i vannkanten siden jeg var liten . Det var intresant og vi fant mye salamander men den store er langt mer skjelden også her .

Leste på forumet at dersom du har salamander kan du ikke ha koi.
Dette er en sannhet med modifikasjoner.
Jeg har noen dammer i hagen. Dammene som er bygd nærmest som baseng med fisk og filter har skjelden salamandere mens i dammene med siv eller kunstige bekker myldrer det av salamandere selv med store koi i dammen.

Så til dere som har fått salamander naturlig i hagedammen:
Dere har i allefall bidratt til å bevare leveomeråder for disse flotte dyrene.

Til dere som ikke har fått denne naturlig i hagedammen:
Dere får trøste dere med at salamanderen hindrer dere ikke å bygge på tomten
Inaktiv bruker
Øivind i Tropex
Så til dere som har fått salamander naturlig i hagedammen: Dere har i allefall bidratt til å bevare leveomeråder for disse flotte dyrene. Til dere som ikke har fått denne naturlig i hagedammen: Dere får trøste dere med at salamanderen hindrer dere ikke å bygge på tomten ;-)

Hehe, jeg får trøste meg med at tomten ikke er stor nok for noen utbygging jeg da, men stor nok for en dam til

Er forresten ganske sikker på at alle fiskene som har vært innom dammen min, kommer fra deg via din navnebror som jobber i et hagesenter. Nevner ingen navn, men du skjønner kanskje hvem jeg mener Kjenner han godt da jeg har jobbet sammen med han i mange år.
Ha ha..stemmer nok det. Hils han så mye.

Øyvind er dyktig og en god mann i hagesenteret Deres.
Skulle ønske flere hagesentere satset mere på "vann i hagen" og ikke minst har litt kunskap rundt dette.
Det er utrolig mange hageeiere som ønsker en form for vannspeil eller rennende vann i hagen sin. Så dette tror jeg dere tjener kunder på.

Inaktiv bruker
Ja, Øyvind er flink han. Takket være han vi fikk en utstillingsdam og mer damutstyr inn i butikken. Også sjarmerer han alle gamle damer med sølvblått hår i senk da (etter å ha skremt de litt med sitt lange hår, hehe).

Skal hilse han fra deg jeg, men ser han ikke så ofte som før, da jeg jobber i en helt annen bransje nå.
Nysgjerrig!
heihei! jeg har en slik en damm ute i hagen her, men den er en ruin xD hva bruker du for å holde vannet inne? altså åssen matte har du, og hvor kjøpte du den? er ikke sikkert det er liv i denne tråden lengre men er lov å prøve? og har du noe form for filtrering?
Irene Jensen
heihei! jeg har en slik en damm ute i hagen her, men den er en ruin xD hva bruker du for å holde vannet inne? altså åssen matte har du, og hvor kjøpte du den? er ikke sikkert det er liv i denne tråden lengre men er lov å prøve? :) og har du noe form for filtrering?

Hei Irene
Det blir liv i trådene når du henter di frem.
Dersom du har problemer med å holde på vannet i dammen annbefaler jeg og legge fiberduk som underlag + EPDM gummiduk . Dekk kantene med stein og mose.
Selv kjøper jeg Epdm i USA men selger den i Norge.

Googler du damduk eller epdm vil du finne mange som selger slik duk.
Dersom du beplanter dammen godt med sumpplanter holder vannet seg godt, men resultatet blir best med pumpe og filter .
Størelse på pumpe og filter avhenger av vannmengde og om du skal ha hagedam med eller uten fisk.

Er dette rett årstid å bygge hagedam på da ?

Takk for svar! :d
okei! takk for svar! da skal jeg prøve å søke på det, og finne ut litt

filtrering: okei. jeg hadde tenkt til å ha litt filtrering jeg da. blir vel så mye finere og klarere vann? ja, jeg tenkte kanskje å ha litt fisk i, men er ikke helt sikker ennå. må vel ha innekar til fisken, om vinteren, og det er ikke noe jeg har tenkt så mye på enda er fint uten fisk også syntes jeg da og sikkert mye lettere å holde rent?

hehe, nei er ikke riktig tid, emn tenkte å begynne til våren ( hvis denne duken ikke er ALLT for dyr ).

Hilsen Irene
Ja, det er lettere og holde en fin dam med pumpe og filter.
Nå er det mange som benytter pumpen til å pumpe til en liten bekk samtidig.
i Norge koser 1mm Epdm gummifolie 70-90kr pr m2.
okei, ja det avr det jeg hadde tenkt til å gjøre også få til noe sildring hvertfall

ok, det var ikke værre nei! har let om detta før også, men det var en betydelig stivere pris enn det du sier! hehe men er jo bare flotters

tusen takk igjen for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap