Nytt akvarierom i Skien ! (side 4)

Da er vi kommet til slutten av oktober, og omsider er 3 reoler i full drift.

Reol 1: 6*128 liter - for discus

Reol 2: 9 * 80 liter - Cory, et Scalarepar, en del morsome småchicklider og ikke minst en gruppe med L-204 ( Takker og bukker Jørn - disse har det storveis og kommer til å bli en flott gruppe )

Reol 3: 9 * 80 liter - Ancistrus ( og under ), Apisto, og noen andre chicklider for oppforing

Har omsider nå fått orden i stua, og en 375 liter + en 720 liter er nå på plass. 720 literen skal være hvilekaret for discus parene, mens 375 literen har fått sin spede begynnelse i forsøket med å sette opp et plantekar.

Ellers er det nå blitt rimelig trivelig i stua. Bare sofaen mangler...

Har omsider begynt å få oversikten på utstyrs haugen ( alle filterenen under 720 literen er ikke tilkoblet denne... )

Det første sandfilteret er satt igang og vil bli tatt i bruk om ca 3 uker.

Discusene i 720 literen var ihvertfall fornøyd. Ingens kriftlige klager så langt.

OG: Sist men ikke minst: har fått et lass med profiler slik at byggingen av storkaret nå kan fortsette etterhvert ( hjertelig takk til Morten ). Dette blir storveis og profilene kunne sansynligvis vært brukt til en kar på 100.000 liter

Noen oppdaterte bilder ( igjen - beklager dårlig bildekvalitet - jeg er ikke noen fotograf....
Flere bilder
Utstyret er systematisert og ryddet og det første sandfilteret startet
Noen discus par på hvile i den ny-oppsatte 720 literen
Utrolig stilig.

En vakker dag vil jeg se dette flotte rommet.

Mvh Linka
Hvordan går det med det store karet da. Er utrolig spent på å se hvordan det blir!!
bjørn 300l
Hvordan går det med det store karet da. Er utrolig spent på å se hvordan det blir!!

Stor-karet er ikke det som vil bli tatt først nå, men jeg fikk materialet til rammene i går. Kopisen min som skal montere dette regner med å være ferdig med ramma til jul, så da begynner morroa med resten

Prioriteten min nå er å få opp de reolene som skal opp i denne omgange. Fytte grisen å tid ting tar....
hei!
går i klassen til datteren din, og hørte at discusen hadde fått egg så jeg ville bare si gratulere og fortsatt lykke til videre med "garasjen"
det akvarierommet der er helt rått

hva skjer på akvarie fronten i grenland for tiden a? noe nytt ?
Da er neste trinn igang.

Skilleveggs reol: 12 x 19 + 6 x 74 liter + sump og skaper / hyller:

Har fått opp alu reolen som også skal være skillevegg mellom 2 rom. Reolen skal være med12 x 19 litere barnekammer på den ene siden og 6 x 74 liter for disucs yngel oppforing på andre siden. I midten av reolet skal det stå et sandfilter med kapasitet for 2400 liter samt 2 sumper under 19 literene. Reolen blir også med integrerte hyller for stabling og oppbevaring av gud veit hvor mange tusen smådeler. planen er å ha et plastikk skuff system så det muligens en gang i fremtiden kan bli orden i sysakene.

160 liter reoler:
Videre er det påbegynt 2 reoler i neste rom som er koblet sammen i hjørnet. Dette blir 2 reoler på hver seg 6 x 160 liter, totalt 12 x 160 liter volum. Reolene skal kjøres mot en felles sump og sandfilter for 4800 liter volum

Avslutningen på veggen i dette rommet blir en den tredje reolen på 3 x 160 + 3 x 128 liter.

Håper å få satt sammen porsa delene i løpet av uka.

Takk til Ronny i Akvariekjellern for leverte porsa deler og ikke minst - stort bidrag med hullboring
Storkaret:

Takket været en vennlig sjel og 35 meter med sjøvannsbestande aluminiums bjelker av off-shore kvalitet - T-bjelker - kommer storkaret til å skyte fart igjen. Morten Halvorsen skaffet bjelkene og skal sette opp disse slik at rammen er komplett innen jul. Dette blir spennende - og jeg tror dimensjoneringen er bra - stresstoleranse på 1 tonn pr. løpemeter
Litt flere bilder - oppdatert 30 november -07
Her er litt flere bilder fra oppbyggingen av reol rommene.

Litt vanskelig å få tatt oversiktsbilder uten vidvinkel, men håper at bildene gir et vist inntrykk.

Bildene viser:

1. Bilde tatt inn mot reolerom 1. Dette rommet har:

- 12 x 19 liter
- 6 x 128 liter
- 18 x 80 liter

2. Bilde tatt inn mot reolrom 2. Dette rommet har:

- 6 x 75 liter
- 12 x 160 liter
- 3 x 160 liter
- 3 x 128 liter

3. Bildet viser 6 x 128 liter med 3 discuspar i foreløpig

Litt flere bilder fra byggingen av reol rommet - 2
4. Bildet viser reol med 9 x 80 liter. Har begynt utbyttingen av de hvite skyvedørene slik at alle skyvedører etterhvert blir blå

5. Bildet viser de øverste 8 karene i 12 x 19 liter reolen

6. bilder av " skilleveggen mellom reolrom 1 og 2. Her fra reolrom 2 med bilde av 6 x 75 litere ( det 6. karet lakk.... - ny silikon må til ). Bildet viser også røropplegget bak karene som skal til de forskjellige sumpene.
Litt flere bilder fra byggingen av reol rommet - 3
7. Reol nr. 5 er i rom 2 og på 6 x 160 liter. foreløpig uten vann, men med med fine planter.....

8. Reol nr. 6 er også i rom 2 og igjen på 6 x 160 liter. Også denne reolen er foreløpig under oppbygging, men det ikke mye som gjenstår nå før vannet kommer....

9. Reol nr. 7 er endelig ferdig. Karene er foreløig kjørt igang med innvendig Eheim kraftpakker, men sumpen er på vei. Karene er ikke fyllt helt opp pga. overløpene. Vil helst slippe å bruke vadere der.

Reolet består av 3 x 128 + 3 x 160 liters kar. Bakgrunnene i disse karene er innvendige ettersom dette ikke skal være oppdretts reol. Synes det er OK med litt variasjon, og så blir det rimelig bra med innvendige bakgrunner.....

Noen kar har allerede fått innbyggere:

- 1 gruppe med L-204
- 2 stk Champer, VF fra Peru ( takk til Jørn )
- 1 gruppe med Hantel " Red Shoulder "
- Leksparet med Hantel " Red Shoulder "
Litt flere bilder fra byggingen av reol rommet - 4
10. Reol 7 sett fra siden ved inngangen til rommet

11. Reolrom 3 - er foreløpig kun lager. Karene er på vei inn, men får vel ta en ting av gangen......

Planen er her å ha

2 x 220
6 x 160
4 x 107 - kubekar

MASSE hyller og lagerplass
HUSK JULEAUKSJONEN 9 DESEMBER !!!!!
Husk å komme til GAK sin juleauksjon 9 desember - Eidangerhallen i Porsgrunn

Jeg vil ha med en god del utstyr og annet som blir solgt der

Er noen på utkikk etter sandfilter ?

Jeg vil ta med meg en Lifeguard - splitter nytt - beregnet for opp til 4800 liter.
Minsteprisen blir 1200,-. Har kjøpt inn ganske mange av disse filterene, så gir de av dere som er ute etter et slikt filter en gylden sjanse til å få et bra filter til innbrudds pris.

OPPDATERT HJEMMESIDE !

Da er hjemmesiden min oppdatert igjen. Har nå lagt inn litt info om discus oppdrett og del oppdateringer på " til Salgs " sidene.

Ta en titt da vel....

http://home.online.no/~ksiljan/index.cfm
*åpner ny nettleser umiddelbart*
Lars Odland
*åpner ny nettleser umiddelbart*

Ehh - ikke helt med på hva du mener .....
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap