Caasberg's akvarierom (side 4)

Har ordnet en ny tank i dag, gjorde ett lite kupp. Kjøpte en 820liter ,med 1stk 2028 og 1 stk 2260 + lystopp til 2500kr

Og 540 literen er fortsatt hel...ble lurt av noe gammelt vannsøl.

720l er skal jeg reparere tror jeg, bør være greit å lime inn en ny glassplate i bunn.
Ting tar litt tid. Har litt for mye å henge fingrene i for tiden...
720l står fortsatt inne, gidder ikke bære den ut for å reparere likevel, men tar det her inne isteden. Må bare bestille ei ny glassplate.

-Sebraene koser seg og vokser. Har gitt bort endel av de, og resten blir nok for for de større fiskene tror jeg.
-Eplesneglene formerer seg noe sinnsykt. og de vokser fort. Har nye klaser som klekker hele tiden. Praktbotiane oppe i stua storkoser seg. I tillegg har jeg gitt vekk en god del.
-Dempseyene la egg igjen i går, regner med at de får frittsvømmende yngel uten problemer, bare jeg lar være å skifte så mye vann *Rødme*

Gullsøm hannen og 2 middels oscarer går i den nye 820 literen og koser seg. Alt er bra der virker det som. Plass har de i alle fall nok av

Det siste dempsey paret og gullsøm hunnen går i den siste 540l. Alt er rolig her.

Litt artig i 400karet med yngel i, jeg har ikke akkurat grønne fingre, men her vokser det noe helt sinnsykt. Er enkle planter, men likevel...morro. Vannet lukter ingenting og jeg føler at jeg kunne drukket det uten problemer, noe jeg ikke kan si om de andre karene... :/

Poster noen bilder senere i kveld.
En skikkelig lang kveld gitt...

Jeg limte inn en ny plate i 720 literen i går. Planen er å prøvefylle den i morgen eller på fredag. Jeg tror den ble bra, men vi får nå se...

Bilde 1 : Noen av Dempsey yngelene som, ble flyttet til yngelkaret. Dette har ikke fungert særlig bra
Bilde 2 : Sebra paret og noen yngel er veldig interessert i dempsey yngelen på andre siden av glasset.
Bilde 3 : Dempsey foreldrene med resterende yngel.
Bilde 1 : 540 med JD og Gullsøm hunn. Er også ca 15 sebra yngel her.

Bilde 2 : Sebra yngel vil gjerne spise jd yngel i nabotanken.
Har nylig fjernet ca 100 eplesnegler, men bare i denne tanken er det 3 nye klaser som kommer til å klekke.
Totalt har jeg 6 klaser som henger til tørk

820l med Gullsøm hannen og Oscarene fungerer veldig bra. De har masse plass og virker som de trives. Oscarene vokser noe hels sinnsykt, har nesten tatt igjen Gullsømmen... Fra ca 5cm til ca 15 på 4mnd.
Glemte å ta bilder av denne...
Sebraene har alle vokst opp, så jeg har alt for mye fisk *ler* De er ca 2cm nå. Nytt kull er også akkurat blitt frittsvømmende.
Eplesneglene yngler også noe helt vilt, er masse for for praktbotiane.

Dempseyene har fått sitt andre kull på 3-4 uker, de ble frittsvømmende i går.
Har også tettet 720l på nytt, kommer til å prøvefylle det igjen i morgen. Er det tett deler jeg den inn i 2 tanker. Dette er også planen med den ene 540literen.
Jeg vil da ha en 200l til div yngel og snegler, en 200l til sebra paret, en 250l til dempsey paret, en 250 til ett Saiica par jeg vil skaffe, en
360l til ett scalarepar jeg vil skaffe, en 360l til ett mix kar, den siste 540l til ett Jaguarcicklidepar jeg vurderer og 820literen til gullsømmen og Oscarene... I tillegg har jeg fortsatt 250l med praktbotiane oppe og en tom 60l jeg vurderer og starte opp med en blåguramipar jeg har i 250l oppe nå. Vurderer også å flytte potiane over til 820literen, så kan jeg ha ett yngelpar oppe også.
I tillegg vil jeg jo ha muligheten for div coryer og annen bunnfisk i mange av karene, men har ikke bestemt noe ennå.

Forslag til andre fisker, helst cicklider, jeg kunne prøvd meg på?
720l er tett. I alle fall enda
Lar den stå over natta for å teste, så begynner jeg med å dele den i 2, samt innrede den i løpet av uka...

Mulig jeg må ta meg en tur til Oslo og hente noen P. Leopoldi som Mona O har tipset om.

Dempsey yngelen begynte å spise finknust diskusgranulat i dag, det var veldig bra, siden artemia klekkingen min gikk skeis igjen...merkelig hvor vanskelig det der skal være...?

720 er fortsatt tett. Regner med at alt er greit nå, så jeg har begynt å tappe ned karet igjen. Er litt i tvil om jeg skal dele den i 2 eller 3 deler, og hvordan jeg skal gjøre det filter-messig. Har noen utvendige filtere, men er blitt glad i blåfilter løsningene. Dessuten vil jeg gjerne ha inn en bakgrunn i denne tanken nå, og da kan jeg jo kanskje bygge filteret inn bak ...?

Det løser seg nok. Første bud blir uansett å rengjøre det og få inn isopor i bunnen.

Har også registrert akvariene mine i profilen i dag.
Tappet ferdig 720 i dag og rengjorde den litt mer. Har vridd hodet etter en god løsning for å dele karet i dag, men kommer ikke på noe som blir seende pent ut. Synes det er litt ille å "herpe" ett så stort kar, så det er lagt på is foreløpig. Har også bestilt en bakgrunn til dette karet i kveld. Endte opp med btn rød gneis, en billig og grei bakgrunn som passer bra til lommeboka mi for tiden. Har en liten plan med vk, skjult innvendig eller utvendig filter med pvc rør til utløp i grusen...skikkelig bunnlag og masse planter. Og gjerne ett Altumpar og noen coryer eller noe

Har en tendens til å planlegge mye som aldri blir utført, så vi får se...
Caasberg
...mulig jeg må ta meg en tur til Oslo og hente noen P. Leopoldi som Mona O har tipset om...

Av en eller annen grunn har jeg tenkt Altum da jeg leste dette. Leopoldi er flotte, men jeg vil gjerne ha de større...
Da har jeg hevet meg rundt igjen. Får noen kick innimellom, og da har jeg ikke tid til å vente

Gikk løs på en 63l jeg har hatt i garasjen, og laget en isopor bakgrunn, Mest for å prøve, men det gikk fint. Litt kjedelig med biltema sand, men det får gå. Laget med 5cm isopor, 2cm isopor, 2 tuber sillicone og litt sand. Tok ca 1,5time fra start til slutt. Laget også ett lite rom til en blåsvamp, har bare utvendige pumper, så det er mest for å stoppe evnt. yngel.

Regner med å ha ett blåguramipar her som innkjøringsfisk.

Dette er egentlig bare tull, fordi det bare blir pes med små kar, men siden den er laget må den jo testes :
720 er klargjordt for slimline bakgrunnen. Den blir flyttet 5cm ut hele veien og gir masse plass til blåsvamp bak. Det blir også ledige felt til torv o.l. Den siste plata blir montert litt på skrå, slik at jeg får plass til en Eheim compact 3000+ pumpe som kom i posten i dag. Denne er regulerbar fra 1500-3000l/t og bør fungere fint. Har 2 slike fra før og er veldig fornøyd med de.
Mix karet med dempsey og sebraer. Disse skal vekk og erstattes med noen annet. Har vurdert diskus, men er ikke sikker. Sitter masse å leser i fiskebasen, men sliter litt med å finne noe jeg liker.
Masse hurtigvoksende planter her, hele karet gror snart igjen
Har en datter på 5mnd som har fått den beste widescreen tv'en i verden. Hun er "litt" fasinert kan man si!
Er det ike kjedelig og ha et så stort og fint kar på gulvet???
Jo, men jeg har ikke plass til det andre steder. *Ler*

Da bunnplata i 720l sprakk kjøpte jeg dette billig. Planen var jo å hive ut 720, men når jeg fikk tenkt meg litt om måtte jeg jo fikse og beholde det. Og 820l var så tung og jævlig å få inn at den skal ikke ut igjen Sitter å lurer på en reol løsning, men har ikke bestemt meg ennå...

Tror det blir tungvindt med en reol også, da det øverste karet kommer så høyt.
Da er 720 nesten ferdig. Kastet meg rundt og kjørte til Oslo i dag siden Aquamanias hadde fått inn bakgrunnen og armaturet jeg bestilte der tidligre i uka. En flott butikk og en meget hyggelig eier, skal handle mer der!
Det er jo bare 26mil hver vei

Endte opp med 5vf scalarer, 10 Corydoras adolfoi (Husker ikke hva han kalte de, men de ligner veldig på disse) 10vf guppier, Jbl testkoffert, noen røtter og litt annet småtteri. Skal ta noen bilder i morgen.

I tillegg stoppet jeg i nittedal og hentet ett lekspar med sajica ciklider. Hunnen har fått endel bank under transporten og mangler endel finner ,men jeg håper hun kommer seg igjen.

Har akkurat montert ferdig bakgrunnen i karet nå, så på tirsdag blir det fylling. Er ganske sikker på at det blir en gjeng med discus i denne nå.

Bilder av tanken kommer.
Her er tanken. Ble helt greit med tanke på prisen.

Lurer litt på hvordan jeg skal lage filtreringen best mulig...? Vil prøve å få sugd ut møkka samtidig som det ikke skal være noe særlig strøm i karet...Tegn og forklar om dere gidder
Scalarene rocker rundt og virker som de koser seg
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap