Tante Astrid´s undervannsverden (side 4)

Misunner deg de røttene. De var skikkelig stilige
gorbjo
Misunner deg de røttene. De var skikkelig stilige;-)

Takk for det, gorbjo
Var innom å kikket på breiflabben "din". Jeg vet ikke om jeg misunner deg den, men den var utrolig flott da Håper du fortsetter å sette inn bilder fra pytten din om det skulle dukke opp andre gjester der. Ikke mange som har slike naturlige "akvarium" rett utenfor døra
Hehe, jo, liker pytten "min" svært godt. Men det har rett og slett vært så dårlig vær på sensommeren/høsten at jeg ikke har hælt meg ned til sjøen så ofte. Men det er ofte jeg har sett reker og annen småfisk i disse dammene her på sunnmøre.
Da jeg var lita, leeenge siden , så holdt vi jo til nedi fjæra fra vår til høst, men som voksen kan jeg ikke huske sist jeg var der. Da jeg leste om pytten din husket jeg plutselig alle de minnene fra barndommens fantastiske verden og fascinasjonen for alt det som havnet i tidevannspyttene. Ble rent sentimental her jeg
Etter omlegging hos vannverket mitt har kranvannet fått en ph på opptil 7.5 og kh på 1-2. Derfor har jeg de siste månedene vært nødt til å justere det med natron og eikebarkekstrakt. Har nok vært litt for forsiktig for ph har holdt seg på 7.2 når jeg ideelt sett hadde ønsket meg 7. Tok meg derfor på tak i går og økte mengden med eikebarkekstrakt en anelse. Har ikke har målt verdiene på nytt i dag, men resultatet taler for seg. Nå bobler det nemlig oksygen av plantene i hele karet Nå er jeg fornøyd nå!

Dessverre er det ikke alt jeg er like fornøyd med Innsugsrøret til den utvendige pumpa har nemlig bestemt seg for å være vanskelig. Den løsner hele tiden. Har akkurat festet den igjen og håper den holder seg på plass nå.

Har tidligere nevnt at jeg har kjøpt nytt kamera og lovet nye bilder, men dere får smøre dere med tålmodighet folkens. Tar tid for meg å lære meg å bruke det skikkelig. Ikke for det at jeg er dum altså, men på dårlige dager greier jeg ikke å konsentrere meg så lenge i gangen. Det blir nok etterhvert
Kjenner til frustrasjonen... Rett etter (bokstavelig talt, under 10 minutter) jeg hadde hatt vannbytte fikk jeg beskjed om at det var for høy bakteriesomething i vannet, så det måtte kokes før bruk.
Hyggelig...
Heldigvis for meg klarte fiskene seg fint, og vannet er nå tilbake til det normale.

Vil verdiene dine bli bedre etterhvert, eller har du en slitsom fremtid i vente?
Huff da. Driver vannverket å tuller med deg.

Gleder meg til å se nye bilder. Er ikke bare lett å lære seg disse kameraene. Er så mye finesser på de nyere modellene.

Lykke til videre.

Linka
Kanskje jeg ikke skal klage så mye på omleggingen hos vannverket for nå tilsettes det ikke klor lenger

At vannverdiene har blitt så upraktiske for meg, og fiskene, får jeg bare leve med. Det går egentlig ganske greit med tilsetningene nå som jeg har vent meg til det.

Har lært meg litt mer på kameraet i dag så jeg skal prøve å ta noen bilder i kveld når det blir litt mørkere i rommet. Har riktignok ikke satt meg inn i de avanserte finessene enda, men noen bilder skal det bli

Fikk også nye planter i posten i dag, Pistia Stratiotes. Dette er første skritt på veien til en fullstendig omlegging av karet. Utenom pistiaen, javamosen og lotusen vil alle planter og røtter bli skiftet ut og det blir et helt annet oppsett. Gleder meg! Kommer til å bruke lang tid og gjøre små endringer litt etter litt, men blir det sånn jeg har tenkt meg det, så blir det bra Skal love å ta bilder underveis i prosessen
Gjett hva som dukket opp i karet mitt i går? Sjekk det øverste bildet så finner du svaret hvis du leter godt etter. Synderne er de to under

Her vises litt av mine nye pistia også, men regner med at plantene vokser seg litt større etterhvert. Liker disse flyteplantene så godt. Spesielt når røttene vokser seg lange og buskete.

Som dere ser så har jeg endelig fått tatt i bruk det nye kameraet. Bildene er tatt med helt enkle standardinnstillinger så jeg er ganske imponert over hvor greit det gikk å ta såpass bra bilder. Får håpe det ikke bare er nybegynnerflaks

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Er det sportsmodus du tar disse bildene i?
Den hannen var utrolig flott!
Det øverste er tatt i sportsmodus, det i midten i makromodus med blitz og det siste er tatt uten blitz. Må prøve meg litt på forskjellige innstillinger og se hva som fungerer best. Blir mye prøving og feiling til å begynne med

Hannen er nydelig han Liker ikke de store halene så da jeg oppdaget denne i butikken måtte jeg bare ha ham. At han i tillegg hadde så fine farger var ingen ulempe
Har nå gått gjennom flere av bildene jeg har tatt og det er ingen tvil om hvem favorittene mine er. Det er skjørtetetra på godt og vel halvparten av dem

Jeg er altså veldig begeistret for disse, og har vært litt fortvilet fordi karet virker litt for lite for dem. De har stort sett holdt seg i nedre del av karet, og siden de vil ha hver sin standplass i fred har det virket litt trangt. Jeg hadde igrunnen bestemt meg for ikke å erstatte eventuelt frafall og la de dø naturlig ut kan du si. Har faktisk vært litt nedfor av den grunn.

Jeg har jo tenkt å forandre litt på innredning etterhvert og i den forbindelse så har jeg kjøpt flyteplanter. Til min stor glede og forundring ser det nå ut til at jeg kan beholde den lille stimen min med skjørtetetra De har nå nemlig tatt i bruk den øvre delen av karet også så det er bedre plass til alle. Kanskje jeg til og med kan utvide med et par-tre fisker så det blir mer stim ut av det når jeg har fått ominredet karet. Ifølge planen skal det da bli mer svømmeplass også.

De har noen runder hver dag hvor hele gjengen stimer rolig rundt og det er altså så fint å se på. Skulle gjerne hatt et stort kar med en stor stim slike. Blir det en 400 liter i fremtiden så er de selvskrevne der

Det nederste bildet viser også hvor tøff javamose kan bli på en slik rot. All javamose i karet kommer fra en knøttliten bit som ble oversett da jeg rensket for mose ved en tidligere anledning. Den vokser kanskje ikke så fort, men det blir mengder etterhvert hvis en tar tiden til hjelp

[External Image]
[External Image]
[External Image]
I dag har jeg rett og slett gått bananas blant plantene og beskåret hardt og brutalt i toppsjiktet. Hovedgrunnen er at jeg ønsker å åpne opp for at flyteplantene får strukket på røttene sine.

I tillegg gjør jeg tilværelsen litt farligere for all yngelen i karet. Begge guppydamene har sluppet ut månedens dose denne uken, og jeg synes dette er den greieste måten å begrense bestanden på.

Den tredje grunnen er rett og slett det at jeg driver å forbereder ommøblering i karet. Forhåpentligvis får jeg råd denne uken til å kjøpe inn diverse ting jeg trenger til dette. Gleder meg

Det øverste bildet er før massakren og det nederste etter

[External Image]
[External Image]
Har tidligere nevnt hvor fornøyd jeg blir når det bobler av plantene Her er noen bilder som viser hva som foregår. Sier kanskje litt om hvordan dagliglivet mitt er når jeg til og med synes slike ting er kjempemorsomt ;D

[External Image]
[External Image]
[External Image]
I dag har jeg renset slanger og filter, phuuu!
Jammen bra det er lenge til neste gang

Det var nesten ingen gjennomstrømming lenger så jeg bare måtte ta det. Det er altså helt utrolig hvor mye møkk som samler seg i de slangene! Jeg har heldigvis en slangebørste så selve det arbeidet er fort unnagjort, men det er litt mer trøblete å ta de ut og sette de på plass igjen. Pga den høye karmen på dette akvariet kan jeg nemlig ikke bruke festene for slangene slik de er ment så jeg har laget min egen løsning som fungerer, men er mer upraktisk.

Nå er det kraftig strøm igjen oppi der og fiskene ser alltid litt forvirret ut før de venner seg til det

Det er ihvertfall noen som liker fart i vannet. Vanligvis har jeg ikke anledning til å studere fiskene på morgenen før lyset kommer på, men i dag satte jeg meg ned for å se litt. Jeg har en luftpumpe gående på natten og der var det jammen full fart! Coryer og otto føk opp og ned i luftstrømmen og så ut som de hadde det skikkelig gøy
Jeg kjøpte to ny C.trilineatuser her på sensommeren og siden butikkeieren faktisk greier å se forskjell på kjønnene så fikk jeg med meg en av hver hjem. I går så jeg for første gang den såkallte T-stillingen hos coryer. De ble antagelig stimulert av den økte sirkulasjonen i vannet. Disse siste coryene er jo så unge enda og denne arten skal visst ikke være den enkleste å få lek på, så det jeg fikk se i går var nok mer eller mindre tørrtrening
Var helt merkelig å se hvordan de stivnet til i posituren. Hunnen holdt finnene samlet en stund etterpå, men hun hadde ingen egg med seg. Antagelig har jeg bare fått hunner tidligere så den ene hannen jeg har nå skal få nok å gjøre Planen er å kjøpe et par til hvis jeg kommer over noen i butikken slik at jeg tilsammen har 7 stykker.

I dag begynte jeg å fore med JBL Gala og Wardleys Shrimp Pellets for første gang. Gala falt absolutt i smak, men rekepelletsene som jeg lot synke til bunnen var så absolutt en favoritt. Spesielt sitron- og rosentetraene likte dem og det er første gang jeg har sett de to guppydamene skikkelig sloss om maten. Virket som om coryene også satte pris på de, og den ene amanoreka stakk av med en hel pellet alene. Apistodamen oppdaget dette og prøvde å snike seg inn til reka for å forsyne seg. Dengang ei! I det øyeblikket hun gapte for å få tak i godbiten tok reka noen steg bakover og dama måtte snike seg inn på nytt. Riktig fornøyelig å se på

Dessverre er det ikke bare fryd og gammen i dammen. Guppyhannen har vært merkelig fraværende rundt damene de siste dagene og i dag ligger han mye på bunnen og hviler. Kan ikke se noe annet galt enn at han puster litt fort. Mulig det er pga feil vannverdier eller feil fòr eller så er det noe annet som foregår. Den første hannen jeg hadde døde også etter kort tid. Ingen andre fisker ser syke ut. Skal vente å se om den bedrer seg før jeg eventuellt går til det skritt og avliver han.

Hadde også en skjørtetetra med et hovent øye her en dag, men det gikk tilbake til normalen i løpet av et par dager. Mistenker at hun har skadet det i forbindelse med lek eller i nattlig jakt på guppyyngel. Heldigvis er det bare en titalls yngel igjen nå

Har vært ganske syk de siste par dagene så jeg har ikke vært i stand til å ta noen nye bilder. Mistenker at det var filterrensen som knekket meg. For den som lurer så har jeg diagnosen ME, kronisk tretthetsyndrom, hvilket fører til at jeg må avpasse mengden aktivitet etter hvordan formen er for ikke å bli enda dårligere. Heldigvis er jeg ikke av dem som er verst rammet og kan fungere noenlunde greit i mine gode perioder. Da skal det komme bilder igjen
Nå ser det ille ut i karet mitt nå! Fjernet mesteparten av Cardamine lyrata og over halvparten av Pistia stratiotes. Lyrata har jeg bare beholdt noen få stilker av. Beholder de her i dette karet i påvente av at jeg skal få råd til å kjøpe hundreliteren. Da skal de over dit. Flyteplantene hadde formert seg så voldsomt siden jeg fikk dem at jeg rett og slett måtte tynne ut. Lotusen ble veldig takknemlig for det. Han er riktignok av den tause typen, men jeg så det på ham jeg

Det som jeg er kjempeglad for i dag er at røttene mine har kommet i hus! Det betyr at det ikke skal ta så lang tid før det ser bedre ut nedi karet. Kommer nok til å ta små endringer, litt etter litt, for å unngå å stresse fisken mer enn nødvendig under omleggingen. Bilder kommer etterhvert

De siste bildene her viser en av otocinclusene mine. Endelig greide jeg å få en av dem på film! Ikke så enkelt når de bare vil vise seg frem om natten. Dette er den jeg synes er penest av dem jeg har. Den er kjøpt som Otocinclus affinis, hvilket den åpenbart ikke er, men lurer på om det kan være en macrospilus. Skal legge ut en tråd om det under identifikasjon, men hvis noen vet hvilken det er så skrik ut
Det ser absolutt ikke forferdelig ut. Det ser bare litt ut som det er nyopstartet. Og at plantene trenger tid på å gro seg til
Takk for det Jarle_B Da er det ikke sikkert det er så ille som jeg tror. Jeg er nemlig vant til at karet har vært fullt av planter så nå synes jeg det er litt trist. Gleder meg til røttene og de nye plantene har kommet på plass. Da blir jeg forhåpentligvis fornøyd. . . .en stund
Da har jeg endelig fått tak i røtter og starter for alvor på omlegging i karet. Har foreløpig bare fått på plass en av de tre som skal nedi. Fjernet javamosen på en av de røttene som jeg har i karet og festet den med gummistrikk til den nye rota. Håpet er at når mosen vokser til og flyteplantene får litt lengre røtter så vil utstyret bli skjult. Er ganske så fornøyd med resultatet så langt. Særlig strikkene er utrolig dekorative Neida, disse blir fjernet når mosen har festet seg

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap