Blåfiltermatte, strips og poverhead.. -En usynlig akvarull? (side 4)

En oppdatering på akvarullen...
Det blir litt akvatull når man en sjelden gang må ta den opp for rens eller vedlikehold... Den holder på enorme mengder slam, og når den blir løftet opp av karet, så slipper den noe av dette slammet... Skulle nesten hatt et slags trau på undersiden av den...
Har solgt og gitt bort nærmere 40 fisker fra dette karet de siste månedene, og når man er på fiskejakt, så er det greit å kunne flytte/ta ut filteret uten at det blir tåkelagt av slam. Neste gang, så skal jeg prøve å smette under noe som gjør at slammet ikke renner ut i karet...
Hva med å "kle på" rullen en brødpose før du napper den ut av karet neste gang?
Må nok større poser til i så fall, men det er jo en idé...
Jepp
Blir nok en stund til neste gang, men idéen er god. Kan jo være et tips til alle de andre som har laget seg en slik.
Sånne som meg for eksempel?
Må nok tilstå å ha stjålet ideen din. Har nå slike ruller i de fleste av husets akvarier. Fungerer helt supert!
Det var jo hyggelig å høre at det fungerer bra.
Ikke så lite antall kar du har heller... :O
Nei, det har visst blitt "noen" etterhvert...
Fant 28 ved siste opptelling,
og skal sette opp en reol med 8 til i løpet av de nærmeste dagene.

Jeg har laget akvaruller til kar fra 13-540 liter, og de funker like godt over alt.
Har brukt svamp fra 2-5 cm i tykkelse, og pakket inn alle innvendige pumper.
(Er ikke så glad i de utvendige,dette er da et supert alternativ.)
Noen står i hjørner, andre ligger på bunnen - avhengig av hvor mye futt det er i utblåset.
En del av dem ligger rett på biltemasand, de suger inn litt av sanden,
men den går ikke gjennom matta.(5 cm, grov, fra Aquamania)

Setter ikke fast planter på rullene, men slenger røtter og flate steiner foran/oppå dem og planter lassevis med "kratt" foran i stedet.
Hei. Lenge siden nå.. Forsatt fornøyd med "dotten" din
Jeg har gått mere over til latmanns varianten med MaxiJet med JBL svamp påmomtert jeg.. skjuler de i hjørnene og den svampen blir veldig fort svrt så da syntes den ikke så god.. ( ihvertfall når du har maller som bæsjer tre..

Mvh Asle
Takk! Hadde aldri trodd at dotten min skulle bli berømt.... Hahahaha

Den jeg har i karet mitt, har midlertidig blitt rensket for planter.

Har lenge hatt et snegleproblem oppi her. Tenkte jeg skulle løse problemet med en kloreke, men den klarte å miste klørene sine, og de klørene som vokste ut igjen, er ikke noe tess ennå...

Jeg har malleyngel oppi her, så jeg vil ikke til med gift. Løsningen blir å plukke filteret reint fra tid til annen, og da ble ikke jungelen så praktisk.
Jungelen blir tilbakeført så snart snegleproblemet er løst.
He he.. Skjønner det med sneglene ja.. pest snegler eller?
Ja. Alle snegler som skaper problener kalles pestsnegler...
De jeg har er skivsnegler.
Ja, det gjør de jo..
Mine "akvaruller var suksesfulle de og.. den jeg brukte på hele kortsiden stod i 3/4 år før den begynte å bli full.. Var med 10cm fin matte da.. Men du verden somm alle de filtrene renner gugge når de skal ut!! Så akkurat det problemet kjenner jeg veldig godt til!!
Når det gjelder snegler så har jeg vel ikke så mye gode råd egentlig.. Har egenlig bare hatt det en gang og da lånte jeg meg en boti som ble veldig tykk og fin!!
Mvh Asle
Ja, hadde det ikke vært for yngelen, så hadde jeg nok lånt meg en botia jeg også
Ja, da er jo ikke det noe alternativ. Er jo heller ikke noe alternativ å "sulte" de heller da.. Mmmm... Vente til yngelen blir stor da!
Jepp Det var en ikke-planlagt familieøkning, for kokoshulene var tatt ut...
He he.. Ja, det kan skje den beste det derre med uplanlagt graviditet!
Etter at jeg tok vekk en del javabregner og andre planter, så har det etterhvert blitt annet liv på rullen. Den har fått seg et teppe av alger, julemose og javamose. Jeg trodde den kom til å forbli stygg uten javabregnene, men den gang ei.. Synes den er blitt ganske så forkledd igjen, jeg...

[External Image]

[External Image]
Er akvarullen tett i bunnen?

REDIGERT:

Jeg får skylde på at forkjølelsen gjør meg tett i pappen...
Fant svaret på det jeg spurte om i første innlegg i tråden

"Og så dyttet jeg svamper inn i endene på denne svamperullen..
Det var forbausende lett å få stripsene gjennom de grove hullene i matta. Festet slik at det var 2-3 cm mellom hver strips.
Endestykkene som ble trykket inn i den ledige plassen på hver ende av rullen trenger ikke strips. De holder seg på plass av seg selv, så lenge man lager dem litt større enn selve hullet
."
Tett og tett... ;P
Jeg har ikke rullen rett på sanden, bare vær obs på det...
Den ligger på noen flate steiner som hever den et stykke opp fra sandflaten.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap