Cecca`s vannverden (side 4)

hei hei..og gratulere så mye med en spennende betta! Kjøpte du dem privat eller i butikk? Det er litt vanskelig å si ut fra di bildene, men et sikkert tegn er jo at hannen ikke spiser noe. Han er ikke intresert i mat engang. Hannen tygger på eggene i ca 14 dager, så spytter han dem ut. Uansett hva som står andre plasser på nettet at foreldre IKKE spiser sin yngel, så stemmer ikke det. Mine spiser hvertfall yngel.. Æ har noen bilder av hannen med egg tidligere i tråden som du sikkert har sett.
Mine bruker en uke eller noe sånt å bli trygg i et nytt akvarium. Selvom dem har vært i samme akvarium tidligere. Men når dem er trygg,så er dem fort fremme ved glasse og tigger etter mat..*ler* Mine får kun frossen mat.
Yngelen er ganske liten ja, så det er ikke bare bare og se dem. På siste kullet mitt nå, så klart æ redde 13 yngel. men hvor mange som vokser opp gjenstår og se. Dem går helt alene i et godt beplantet akvarium, med yngel sikker pumpe...

Du kan melde dæ inn i en gruppe på facebook som heter "Netværksgruppe for labyrint fisk (og deres ejere)" og "betta".
Ellers anbefaler æ et besøk innom

Hei Kjøpte dem på Jan Holt.
Han er ikke fremme under foring nei, det var han jo i starten - får han knapt frem fra under/bak pumpa.

Kanskje jeg burde fjerne de andre fiskene for sikkerhets skyld da. Antar yngelen er så liten at Formosa-ene også kan spise dem? (formosaen er ca. 3 cm) - Leste et sted at når hannen slapp yngelen så var de ca. 7-9 mm - men da er de nok ikke så store?

Hadde vært kjempegøy med yngel på dem - men utrolig synd om de skulle bli spist opp med en gang.

Bettaer er spennende fisk. Har yngel av vanlig kampfisk også nå Et par som har lekt 3 ganger hos meg. Har redda noen yngel av de to første kullene over i et rekekar.
Se innlegg 45,47 og 48, der er bilde av yngelen. Det er riktignok beskjerte bilder, så vanskelig å se størrelsen på yneln. Men den er liten ja.
Ja, klart du har større sjans til yngel hvist det ikke går noe større fisk oppi akvariet. Men dem vil nok leke flere ganger, så kansje en ide og bare la livet gå sin gang oppi akvariet, eventuellt flytte hannen forsiktig( da med fare for at han svelger)

Gratulerer med yngel på splendens
Hej Liv

Jeg ville aldrig turde have andre fisk hos mine ynglende bettaer, de små unger er altfor udsatte for prædation. Jeg isolerer mine mundrugende hanner efter de har holdt æggene i munden en uge. Når hannen så spytter yngelen ud fisker jeg ham op og sætter ham tilbage til konen så er det bare at fodre yngelen op.

Det har indtil nu virket for mig, lige nu har jeg kuld af B. foerschi samt rubra..og en rubrahan med æg som stadig går hos konen..endnu en 3-4 dage så bliver han isoleret.

Som Cecca vil jeg også anbefale facebookstederne hvor du kan møde lidelsesfæller.

Held og lykke med dine bettaer

torben l
Takk for gode råd Har nå fisket opp alle formosaene - sitter og vurderer om jeg også skal flytte lampeøye killi yngelen som går der. De er for små for hovedkaret ennå (ca. 2 cm lange) men kan nok også være en risiko for yngelen hvis de er så små.

Kan hunnen gå sammen med vanlig kampfisk?
liv_65
Kan hunnen gå sammen med vanlig kampfisk?

Ja,ser ikke noe problem med det, Channoidesen er en veldig fredlig fisk. Så det tenker æ går veldig bra.

Hva forer du med?
Da tenker jeg at jeg tar henne over i Asia karet. Jeg varierer veldig på foret, bruker en del frossent, sorte mygglarver, cyclops, artemia og røde mygglarver og ellers litt tørrfor - flak og granulat. Det dumper ogs ned en del malle tabletter og rekepellets i karet pga reker og pygmeus som de sikkert også tar sin del av
Nå fikk jeg forresten en skikkelig titt på hodet som stakk fram - det er utvilsomt omtrent dobbelt så stort som hodet på hunnen. Kanskje på tide jeg tar hunnen over i et annet kar da? Er de ille til å spise yngel eller? Hvis han slipper dem mens jeg er på jobb, hvor stor er da sjansen for at det er en del igjen nå jeg kommer hjem? Det er en ganske stor javamose i det karet - så det finnes en del gjemmeplasser.
Så morsomt! Ja, hvist du har mulighet til å kun ha hannen alene i akvariet, så er det det beste. Min erfaring er at han bruker lang tid før han har sluppet alle ynglene han har i munnen, gjerne en dag eller mere. Æ bruker ta han bort når han begynner spise. Dvs, at æ prøver slippe ned i 1 eller 2 mygglarver, og tar han ikke dem så får han gå lengere.

Selve leken hos meg tar gjerne 6-10timer før dem er helt ferdig, så tygger hannen i ca 14 dager.¨

Min slapp for ca 2 uker siden, men det er ikke så mange yngel æ ser i akvariet, så håper det dukker opp noen etterhvert. Hadde fanget 13 yngel som æ plasserte i en yngel boks, men slapp dem løs i 20litern etter 2 dager.
Så æ bare håper noen vokser opp)
Så spennende, du må legge ut yngelbilder så jeg får se Hvor store er de nå?

Da fjerner jeg hunnen i kveld tenker jeg - hun er ikke etter han - er veldig rolig, men tar ikke sjansen i forhold til yngelspising. Hun får det sikkert bra med kampfisken og guramiene mine

Dette blir kjempespennende, bare bekymret for at jeg skal på ferie om et par uker. Hva forer du yngelen med forresten?
[External Image]

Her er et bilde fra sist runde med yngel som æ hadde i vinter. Ingen av dem vokste opp, da æ reiste på ferie 3 dager etter dem ble født....Se innlegg 45 og nedover for flere bilder av yngelen...

Mine forer æ med "Atkinson betta starter" og prøver denne gangen også Rød plante plankton(frossen) Ser ut som dem tar det.Ellers så er det masse javamose i akvariet, så dem finner nok litt små ting å spise...
Men som sagt, håper det blir noe av noen av dem jeg har nu..
Har ikke fått opp yngel på channoides før, siden æ dro på ferie sist.
Men hvist det er et par uker til du skal på ferie, så er dem kansje blitt såpass robust at dem tåler en liten periode med lite mat..

Hunnen plager ikke hannen mens han tygger, men hun spiser gjerne ynglen hvist ho finner den....samme som han gjør når han har sluppet alle ut..

Hej

Jeg bruger mest nyklækkede artemia-nauplier til de mundrugende bettaer, de små unger kan tage dem fra dag 1. Desuden bruger jeg noget fint foder som jeg får fra Credo, det er helt pulverformet og har et højt proteinindhold, men de helt små unger foretrækker foder der bevæger sig så det er til senere brug, jeg tror Vemund fik noget med hjem.

Når du skal rejse Liv så er det fint du har en god portion javamos i akvariet, det indeholder en masse mikroliv som ungerne kan leve af.

Det lyder rigtig spændende med dine/jeres channoides- som jeg endnu har til gode at holde

vh

torben l
Ja, er enig med deg Torben, skulle nok helst brukt nyklekket artemia...men det var det å klekke det liksom...

Har ikke hatt kontakt med Vemund på en stund, men det var snakk om at han ville gi meg noen fisker etter sommern, så vi får se hva det blir til.
Jeg har lige nu 2 stk. 2liters colaflasker boblende med artemia-det LARMER!- men med de 4 kuld bettaer jeg har i gang lige nu, skal der noget foder til!

Jeg køber altid en dåse 425g med artemia ..det er alt for dyrt at købe i småportioner.

Ha ikke klekket artemia så mange ganger, men hvor varmt har du det i rommet der du har flaskene? eller har du flaskene i akvariet?

Jeg har flaskerne stående ca 1 m bag hvor jeg sidder nu .., der er ca 23-24 grader her i rummet ..så det er den omtrentlige vandtemperatur også, fjernvarmen er billigere end 25 elvarmere!

Jeg har artemiaklækning i gang det meste af året.
Hva med å gi frossen artemia da? Har gjort det med thomasi yngelen min og det så ut til at de spiste av det. Festa det med klesklype så det la seg fint på bunnen. Vet ikke om det blir så mye artemia klekking på meg heller. Mye pes!

Det er en god porsjon java mose i karet der, så jeg får håpe det går bra. Skal også få noen til å stikke innom og fore sånn ca. hver 2. dag. Prøver å få tak i hunnen nå så jeg får henne ut. da blir det bare igjen hannen der, 5 cory pygmaeus og en del mindre reker. Burde ikke være annen fare for yngelen enn pappan selv da.
Redd det har gått galt her. Hannen er fremme igjen og kjakan normal - men ser ikke antydning til yngel i karet. Noen ideer om hva som kan ha skjedd? Hender det at de spiser opp yngelen før de slipper den? Kan jo forsåvidt håpe på at det er en del yngel inni mosedotten?
Umiddelbart lyder det ikke godt! Er det første gang de yngler ? I så tilfælde er det ret normalt hannen sluger æg/unger han skal lige lære det først. Det kan han gøre indtil flere gange inden han har lært lektien.

Kig godt efter i javamosset , det kan jo være der gemmer sig en eller anden unge .

Ellers må du på den igen, men det gode er så, at de i reglen leger igen efter et par uger

vh
Ja, det er første gang de yngler. Kjøpte dem for bare noen uker siden. Da tar jeg en skikkelig risting av javamosen og så setter jeg hunnen oppi igjen om jeg ikke finner noen tegn til yngel. Så synd Jeg som hadde gleda meg til små channoideser - men, men... det er vel sånn med mange arter. De må øve litt før de får det til helt. Siden jeg drar på ferie om en ukes tid så får jeg tenke at det egentlig passer godt. Om det blir yngel så er det en fordel å få vært hjemme og foret og passet på.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap