Smått och stort (side 4)

Hvor store blir disse i naturen.? Er de matfisk for de som bor der nede? Det er nydelige farger på disse fiskene...
De blir ca 25cm .Skulle tro att de äter dessa oxå för storleken på fisken är såpass bra att den borde bli en fin matfisk.

Och visst är de fina när hanen visar upp sig från sin bästa sida även ungfiskar är vackra!

De får tidigt sitt vackra mönster !
Detta yngel är ca 3cm som är på bilden.
Lipochromis sp.
Lipochromis sp. "matumbi hunter" är en viktoriaciklid som jag håller på att bli känd med.

Fick beskrivning av en kille i Canada som heter Patrick han kallade sina vargar!
Ja bara det är ju intressant !

Han skriver så här:

" De går ihop som en flock vargar och mobbar andra arter (omringar dom). Visserligen slåss dom en hel del sinsemellan också. "

Han har ca 15st.Detta låter som en intressant fisk...Här gäller det att hitta fiskar som passar ihopa med dessa "vargar !

Har bara 3 st 1+2 ännu men det får bli flera.

Har läst om de i Ole Seehausen Lake Viktoria rock cichlids .

Det står att de lever på 1-2 meters djup. Vid stora stenar .

De hade undersökt 2 individer och i deras magsäck hittade man:

I den första hittade man fiskägg (troligen en haplochromis) och något som såg ut som små dagsländelarver och zooplankton

i den andra hittade man bara dagsländelarver och zooplankton.

Så KANSKE dessa fiskar sammarbetar och försöker få andra ciklider som tuggar att spotta ut sina ägg.
Det är KANSKE det som de gör i Patricks akvarium när det är som en flock vargar som jagar andra fiskar.

För det finns fiskar som liksom stångar på den tuggande honas påse som äggen ligger i!

Det var många kanske här....

Jag får leta vidare med att hitta mera information om dessa "vargar"

Men sänder med ett foto på min hane

Han skall bli finare med tiden en blåaktig ryggfena och mera olivgrönt i kroppen.



Her er et klipp fra

The Greater Chicago Cichlid Association:

"The dominant male will vigorously drive away any other fish in the tank. It is amazing to see a single little 3-inch fish on one side of a 125 gallon tank and twenty other fish cowering on the other side! Once the spawning site is secure, the male will dance and shake to beckon a ripe female to the site. This fish has attitude!"

Synes jeg ser det, ja: En liten fisk i den ene enden av karet og 20 stk som klynger seg forskremt sammen i den andre enden
Pass på så de ikke hopper ut! (Men vakker er`n).
Måste säga tusen tack!

Du är en ängel!

Lipochromis sp. "matumbi hunter" finns inte i databasen här på forumet!
och heller inte i NAF liste den med oppdrett.

Hittar den på

Så Shiramor hittar du något så ge mig gärna "lenke" till den!

Bare hyggelig å kunne være til nytte!
Vel, jeg prøvde å søke etter Lipochromis matumbi hunter på google, og da kom det diverse info, av varierende interesse og språk.
Du kan kanskje prøve selv og se om du finner det du leter etter.
Så du denne da The Aristocratic Hap?
Veldig fint bilde av en blå aristokrat...
Nå begynner du virkelig å få endel spennende fisk Kjell,ikke lagervare noe av dette.
Hadde vært moro med en liten titt igjen.

Hvordan har det forresten gått med de du kjøpte på auksjonen i særp,var de så hissige som de skulle ha det til?
Shiramor
Bare hyggelig å kunne være til nytte! Vel, jeg prøvde å søke etter [B]Lipochromis matumbi hunter[/B] på google, og da kom det diverse info, av varierende interesse og språk. Du kan kanskje prøve selv og se om du finner det du leter etter. Så du denne da [URLBLOCK1]? Veldig fint bilde av en blå aristokrat...



Har börjat idag så har varit på google och tittat lite men tänkte mera på om du "snubblade" över något Shiramor.
Har en känsla att du är "lite"överallt (på ett bra sätt då)

Jag har en jobb att göra här ..men otroligt skoj

Aristochromis christyi har ett svenskt namn oxå som är Afrikansk papegojciklid .Det var fina hanar på linken du skickade med .
Min ena hane är lite ung ännu men man kan se att det börjar att hända något nu.Lite blått har det blivit men ett tag kvar före det blir bra.
Skickar med en bild tagen idag.
Alenate
Nå begynner du virkelig å få endel spennende fisk Kjell,ikke lagervare noe av dette. Hadde vært moro med en liten titt igjen. Hvordan har det forresten gått med de du kjøpte på auksjonen i særp,var de så hissige som de skulle ha det til?



Precis som du skriver börjar det bli mera spännande fisk nu.

Har sålt undan och mer eller mindre delat ut massor av fisk.
De jag köpte i sarpsborg var snälla och fredliga hos mig men de lämnade jag ner till Østfold hallen.Neolamprologus Tretocephalus tror jag de heter..minns ej helt säkert..
Men åter igen Alenate så går det på plats..håller på att sälja mina sista Tanganyika ciklider nu.

Du vet det Alexander att det är bara komma en kväll om du vill det så kan vi hämta dina "Crocodile rock" som Helge har. tror det var 2 honor.

Men ring före så jag är hemma.
Lipochromis matumbi hunter
Nu har jag fått svar på en del angående denna fisk.När jag slog på datorn idag så hade jag fått svar!

Var på jagt efter VF av denna men det visar sig att den är mycket ovanlig isjön den oxå !Den finns bara på en lokalitet i södra Mwanza Gulf.

Har fått svar av Albin Ekenberg från Eksjö som jag nämnt tidigare i denna tråd.
Tack Albin!

Jag citerar Albin:

Matumbi hunter tömmer honor som flock. I en grupp på 6 matumbi hunter tömms inte honor, men i en grupp på 15 tömms andra honorna i 90 % av fallen. Utom när matumbi hunter själv leker för då tömmer de inte andra arter(alla matumbihonor leker nästan samtidigt). Jag har provat att släppa i tuggande honor till matumbi de märker inte genast att honan tuggar. Matumbina går runt hotar varandra och alla andra fiskar hela tiden. Drar en hona sig undan då anfaller hela flocken samtidigt. Sedan fortsätter de trakassera tills honan spottar och även om de tappar bort henne för stunden vet de genast att det är hon när de får syn på henne igen.

Men att de också är specialicerade på insekter märks om man släpper i levande mygglarver. För de är ruggigt effektiva på att fånga dem.

Slut citat


Så mina tankar tidigare i tråden var inte helt fel

Känner att jag vill lära mera om dessa fiskar !
Och ett bra sätt att lära är att fråga de som kan och läsa böcker.
och leta på internett men åter igen när de gäller viktoria så finns inte mycket på de skandinaviska språken.Det är Engelska och Tyska.

Viktoria intresset har ökat i Tyskland de senaste åren synd att vi inte har fått det här.För det hade varit bra och fått en massa arter i akvarium runt om i världen.
Så att dessa fiskar kommer att finnas i verkligheten även iframtiden och inte bara på bild.För de flesta känner nog till det med Nilabborrens framfart.
Och att antal arter i sjön minskar hela tiden.







Känner att jag har fel rubrik på denna tråden för den kommer nog att handla om 2 saker :

Rovfiskar från Malawi och Viktoria ciklider..och lite annat...

Glömde och lägga med en link som man kan läsa lite om Viktoriasjön och dess fiskar.För de som kanske inte känner till så mycket om sjön.
Artikel är kort fattad men det var kul och lärorikt att göra den.


Kanske jag inte skulle stå så nära när jag matar mina Rovmalawi med räkmix...

Vet inte om det syns ..men jag ligger dåligt till
Nu börjar min D.Compressiceps hane bli fin men han är ju en ungdom ännu![External Image]
Det store bildet ble borte
Prøv å gå inn på "admin-meny" og kopier og lim en gang til. Kanskje det går da.
De små bildene blir der fordi du må legge de inn på en internettside før du kopierer adressen.
Hvis du henter bildet direkte fra en annen internettside (hjemmeside, profil, artikkel e.l.) så blir det kun det store bildet.
Håper noen retter meg hvis jeg sier noe feil nå....
Det har inte jag Shiramor! (dvs "admin-meny)

Man måste nog vara +medlem för det

Det är jag inte i dag .
Kjell Begby
Kanske jag inte skulle stå så nära när jag matar mina Rovmalawi med räkmix... Vet inte om det syns ..men jag ligger dåligt till ;-)
He he ja her ligger du dårlig an gitt. Det var et morsomt bilde ihvertfall..... he he
Harpagochromis sp.
Ja nu är de på plats 7st Harpagochromis sp."orange rock hunter"Gabalema islands som är en rovfisk från Viktoria sjön.

De är nu ca 5-6 cm !

Fick med mig 6 st Lipochromis sp. "matumbi hunter" för att fylla upp min "vargflock" (ulveflokk) så det skall bli intressant om de ändrar betende nu när de blivit 9st.
Som det är nu är de snälla och lunga "glider " mest omkring.
Grattis Kjell. Moro med ny fisk. Hentet selv Melanochromis maingano hos Petter`n for 5 dager siden og de er sååå nydelige. Ikke som dine rovfisk, men mye mindre..hehehe..
Kjell Begby
Ja nu är de på plats 7st [B]Harpagochromis sp."orange rock hunter"Gabalema islands [/B]som är en rovfisk från Viktoria sjön. De är nu ca 5-6 cm ! Fick med mig 6 st [B]Lipochromis sp. "matumbi hunter"[/B] för att fylla upp min "vargflock" (ulveflokk) så det skall bli intressant om de ändrar betende nu när de blivit 9st. Som det är nu är de snälla och lunga "glider " mest omkring.
Du må legge ut bilder så vi får se på disse vidunderne....... Gratulerer forresten med fiskene...
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap