Nytt speilreflekskamera - men hvilket? (side 4)

Tamron sin er fast 2.8 heile veien, mens sigma sin går fra 2.8 til 4.5.
Jeg ville valgt Tamron sin uten å tvile.
Hvis du vil gå virkelig vitenskapelig til verks i objektivjungelen kan jeg anbefale denne siden: http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/. (Bla litt ned på siden) Dersom du klikker på ISO 12233 Crops, så kan du sammenligne objektiver opp mot hverandre

Ellers så kan jeg ihvertfall sterkt anbefale : Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM til zoom objektiv og Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM. Jeg har disse to selv, og er godt fornøyd. Bildestabilisator (IS) kan jeg sterkt anbefale på ett zoom objektiv ihvertfall. Test ett i en butikk og jeg kan nesten garantere at du blir overbevist

Vedlagte månebilde (ja jeg vet ikke helt akvarierelatert ) er tatt håndholdt på maks zoom
mona o
Er Sigma og Tamron omtrent like kvalitetsmessig? Det finnes et på FotoVideo.no som ser slik ut: [URLBLOCK1] kr 7249,- Er det omtrent det samme som det fra MPX.no? Det var 440 kroner billigere, men om kvaliteten er dårligere så spiller det ingen rolle. Vil helst ikke kjøpe noe "skrap".

Hei

Godt å se at du har tatt et valg

Jeg henger meg på tidligere respons, Tamron sin linse er bedre med tanke på lysstyrke. (Det ser i allefall slik ut av spesifikasjonene, byggekvalitet o.l. vet jeg ingen ting om siden jeg ikke har testet denne)

Sigma 105 mm macro har fått mye god kritikk, jeg hadde valgt denne som nærlinse. (Har ikke denne selv, men har testet den. Benytter Nikon sin 105 mm selv)

CB-)
kimshans
Ellers så kan jeg ihvertfall sterkt anbefale : Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM til zoom objektiv og Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM. Jeg har disse to selv, og er godt fornøyd. Bildestabilisator (IS) kan jeg sterkt anbefale på ett zoom objektiv ihvertfall. Test ett i en butikk og jeg kan nesten garantere at du blir overbevist :-)

Ser du foreslår Canon EF-S 60 mm F/2,8 Macro USM.
Hva med denne istedet...?
Canon EF 100mm F2.8 USM Makro Objektiv

Den er dyrere, men hvis man får igjen for det bildemessig så....?
Jeg har i grunnen brukt forsvinnende lite penger på kamera i løpet av mitt liv, så nå kan jeg like gjerne kline til Og en hobby blir jo mye morsommere og åpner for nye muligheter om man har bra utstyr, ikke sant?
Ang det byggetekniske synes jeg at jeg får mistenkelig like argumenter fra "sigma-butikker" som fra "tamron-butikker" når det er spørsmål om hvorfor det de selger er best. Så jeg velger å tro at de er ganske like her.
Av de to objektivene nevnt her er som tidligere nevnt tamron mer lyssterk da den har samme ledetall fra laveste til høyeste brennvidde.

Er forøvrig enig i at is eller vr som det heter hos nikon har en effekt på de store zoomlinsene. Har selv en 70-200 f/2.8 med VR og her er det merkbart. Er litt usikker på en 60mm makro dog....
En bra pakke.....?
Blitz er ikke tatt med her, det kjøper jeg på kjøpesenteret. Evt venter jeg til jeg får satt meg litt inn i kameraet og den nye linsen.

Kunne noe sånt vært fint (se øverste bilde)? Dette synes jeg så bra ut, veldig bra objektiv som følger med i denne pakka, pluss at jeg kjøper et makro-obj. separat. Og nå begynner jeg å bli lei av å tenke pris og bare har lyst å kline til og kjøpe og drite i prisen....
[External Image]

Denne var med i en større pakke jeg listet opp i innlegget med alle nettbutikkeksemplene:
[External Image]
Her er ein liten omtale av Tamronobjektivet.

Man kan jo knapt ta feil med den pakken der da. Hvis du kommer somlende inn hit med dårlige bilder da så får du et forklaringsproblem :P

Hehe, neida. Du må nok være forberedt på å sette deg inni disse greiene for å få fullt utbytte uansett
Ja, da får jeg virkelig trøbbel...

Men av de to bildene ovenfor, det nederste bildet viser en kamerapakke med to objektiver.
Hva er det 70-300 mm greia for noe? Landskapsbilder eller hva?

Og når det gjaldt Canon makroobjektiv, er 100 mm bedre enn 60 mm?
*nikker ivrig, og tror jeg begynner å skjønne...noe*
Det ser ut som ein kjempefin pakke som du kommer til å få mykje glede av.
mona o
Og når det gjaldt Canon makroobjektiv, er 100 mm bedre enn 60 mm? *nikker ivrig, og tror jeg begynner å skjønne...noe*

Man skal tenke litt avstand når man går for en 100 mm makro. Har man det trangt inne på akvarierommet kan man få problemer med å komme langt nok fra karret med en 100 mm.
Tror ikke det med 70-300mm kan forklares bedre enn en gjorde lengre oppe. Hvis man ser gjennom en ring helt nær øyet tilsvarer det f.eks. 15mm og 70mm er når du holder det en halvmeter vekke, da er 300mm f.eks. når du holder ringen så langt vekke du kan. Dvs. fokusområdet er mindre. Så man kan si at 70-300 er en zoom linse fra halvlang til lang distanse. Om du har bruk for det vet ikke jeg. Og man kan alltids bruke ting på så forskjellig måte at det er vanskelig å si noe bastant. Om linsen er god eller ei i seg selv kan du se på testsidene vi har linka til

Samme med 100 eller 60mm. Vanskelig å si, forskjell på nærgrense, og regelen Bror (tror jeg) nevnte med at lukkertid er omtrent som brennvidde håndholdt gir deg da kjappere lukketid med en 100mm. Du ville ikke blitt misfornøyd med 60mm men kunne jeg velge og hadde satt av penger til det hadde jeg nok valgt 100mm makroen.

100mm har nærgrense på ca. 0,3m men det telles fra inni kameraet.
kaharald
Her er ein liten omtale av Tamronobjektivet. [URLBLOCK1]

Jeg tror det blir Canon objektiver.
Leste forresten litt på linken du ga og det står bl.a. om Tamron-objektivet:
"This lens is well built and specified for its ilk although it lacks the silent smoothness of autofocus by sonic motor. "
mona o
Og når det gjaldt Canon makroobjektiv, er 100 mm bedre enn 60 mm? *nikker ivrig, og tror jeg begynner å skjønne...noe*

Geir Kristiansen
Man skal tenke litt avstand når man går for en 100 mm makro. Har man det trangt inne på akvarierommet kan man få problemer med å komme langt nok fra karret med en 100 mm.

Jeg begynner sikkert å bli litt småblind, for jeg fant ikke den 60 mm Canon Macro-linsen (som ble foreslått først tidligere i tråden) i samme nettbutikken som resten - er ikke det rart om en butikk har 100 mm men ikke 60 mm alternativet?
Får sjekke en gang til...

Mente denne sammensatte "pakken":
[External Image]
Geir Kristiansen
[QUOTE=mona o] Og når det gjaldt Canon makroobjektiv, er 100 mm bedre enn 60 mm? *nikker ivrig, og tror jeg begynner å skjønne...noe*

Skal vi og ta hensyn til cropfaktoren på 1.6, så blir den vel på 160mm
Ville valgt 60mm i steden for 100mm om du ikke har svært mye lys og/eller tenker å bruke blitz over karene dine. Hadde en Tamron 90mm tidligere, var mye vanskligere å få gode bilder med denne enn 50mm makroen jeg har nå. Måtte ha såpass rask lukkertid med Tamronen (på grunn av lengden) at de bildene som ble noenlunde skarpe ble forholdsvis mørke. Med mer trening ville jeg nok fått mer dreisen på det, men med 50mm'en går det mye lettere. Med den kan jeg sitte helt nærme karet uten ekstra lys/blitz og få skarpe bilder

Ellers, det pakketilbudet med standardzoom med stabilisering så veldig greit ut Stabiliseringen gjør at du kan ta bilder med lengre lukkertid enn uten (av ting som står i ro så klart). 70-300mm'en kan være grei å ta bilde utendørs av f.eks. dyr, biler, fly, osv. Innendørs må du nok ha blitz med 70-300, den er ikke særlig lyssterk.
Hvis man har en slik ting, Sandisk PCMCIA Adapter Compact Flash Ultra, putter man da minnebrikken fra kameraet inn i den, og plugger den inn i pc'en for å se på bildene man har tatt?
Man trenger altså ikke sette kameraet ved siden av pc'en og koble det til med en USB kabel?

Ja, jeg vet jeg spør dumt, men jeg vet ikke så mye om dette...
Tusen takk for alle tålmodige svar

[External Image]
Stemmer det mona. Praktisk hvis du har plass der du ikke bruker uansett, men jeg vet ikke noe om hurtigheten på det der, husker ikke i farten. For oss som ikke flytter på pcen er det jo bare til å plugge i en minnekortleser og bare ha den der. Men jeg ville vel egentlig heller latt være å tatt ut minnekortet hver gang slik jeg gjør nå, men usb porten i mitt kamera er ødelagt og jeg orker ikke være uten lenge for å fikse det foreløpig :P
Nå har jeg vært litt lenge borte her Mona men noen tips:

Kortleser: Kjøp en USB2.0 leser på ebay med kabel til, veldig enkelt og praktisk. Denne kan du ha i kamerabagen om du vil så kan du få lest av hvor og når som helst.

UV-filter: UV filter er ikke så dyre men generelt er filter MYE billigere på ebay, jeg kjøpte en Hoya-pakke som kostet med 180kr inkl frakt fra USA, på fotovideo kostet samme 850kr.....

PS:
Ifølge testen jeg nettopp leste på digit.no har ikke EOS400D bildestabilisator, og med din beskrivelse av skuldrene dine og fotografering synes jeg det er rart du går for et kamera uten dette. Såvidt jeg kommer på i farten har ikke Canon bildestabilisator i kamera, men i noen objektiver. Om dette er noe du trenger/ønsker betyr det at du må kjøpe objektiver med dette, og da faller mye av argumentene for å kjøpe Canon bort etter mitt syn, men jeg skal ikke mase om det mer nå, da valget vel allerede er tatt.

Stemmer det Karl Inge. Men er viktigst på allround linsen og hun har vel foreløpig valgt en med IS på der.

Kjøp av filtre på Ebay støttes. Har spart noen hundringser der jeg også. Noe som minner meg på at jeg trenger et til nå :P
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap