Palettciklide (side 4)

Huff da.. jeg håper de har flyttet dem!! Kan ikke huske å ha lest eller hørt om det før, men. Et vannbytte skulle ikke forstyrre mye tror jeg.. det er jo noe de opplever hver eneste uke, og så lenge de ikke fikk det nye vannet "rett i hodet"... men man vet aldri

Får bare krysse fingre og tær!

Eggene mine er her enda. Hunnen passer godt på, men det er jo tidlig enda!

Guppyene er ferdig med å føde også. Resultatet er 35 små. Tror ynglekarret mitt blir alt for fullt nå. Aner jeg en unnskyldning til å kjøpe et lite kar til?? Har ikke plass til noe stort, men mange små derimot.. Har sett meg ut et perfekt sted på soverommet for et eller to små...
He he ja det er bare på badet og vårt soverom vi ikke har akvarium på nå...men man skal aldri si aldri. Siste nytt er at hoa driver skytteltrafikk mellom gamle hula og den nye. Ho ligger i ro inne i den gamle mens hannen ligger utenfor og passer på, så plutselig ræser ho over til andre hula og graver og graver. Sånn holder de på. Fram og tilbake. Om det finns noen egg noen plass det aner jeg ikke. Får bare vente og se hva som skjer. Litt uvanlig oppførsel spør du meg....
Ja, det er uvanlig.... Kan jo tenkes at hun forbereder en ny hule slik at hun kan flytte yngelen mellom forskjellige steder. De gjør jo dette når de begynner å ta med seg de ut på "Matvandring".. men det er jo litt tidlig det også da, det er jo akkurat lagt!

Får bare håpe det er noe egg der. Ihvertfall et godt tegn at begge ser ut til å passe på hula! Når mine spiste sine egg så sluttet de å passe på med en gang, så det var ikke tvil en gang.
Hei spennende å lese, jeg har nok akkurat mistet ett kull (mor ble kokko etter egglegging)
Tirsdag den 5, så jeg nemlig mor og far leke. Hunnen inn og la egg og så bytte. De jaget på de andre fiskene så de ble flyttet, bare to guppier igjen.
Men dagen etter (onsdag) så jeg at mor jaget på far, drev og bet han i siden og slikt.
Kan det ha noe med at den forrige hannen "sviktet", eller bare at denne hannen er ung og vel egentlig for liten for ho?
Sist viste jeg ikke at de hadde lekt en gang, jeg skulle bare flytte noe da jeg så det var egg inni der, fortet meg å sette den tilbake for å si det sånn og to dager senere var mor og far ute med ungene. De hadde vel dem en uke, så virket det som foreldrene ble litt slappere i barnevakta og neste dag var de borte. Mest sannsynlig scalarene som hadde tatt dem, de hadde nemlig vist ganske stor interesse men blitt holdt borte av foreldrene.
Det tristeste var at far la seg under en rot og nektet spise, der lå han lenge, til slutt svømte han halvdød rundt på siden og da klarte jeg fange han og avlive han. Jeg tror han sørget seg ihjel.

Vel Paley (som hunnen kalles) gikk ensom i flere mnd før jeg skaffet Pretty boy, de gikk på hver sin side av skillevegg, men du skulle sett paley når ho så han. Hadde det vært lyd ville man hørt ett poff, så fort fikk ho fargene sine. Hadde egentlig tenkt å holde han for seg selv til han fikk litt størrelse, siden han er like stor/liten som ho. Men siden ho viste så interesse slapp jeg ho inn til han etter to uker. Resten vet du.
De går forsatt inn og ut av hula, men tror ikke det er liv i eggene.
Det skulle ha vært beibier nå ja. Det er vel første gangen for dem som par så det er vel ikke alltid at de lykkes første gangen har jeg erfart. Håper det går bedre neste gang. Men det er utrolig fin fisk da. De er virkelig underholdende. Det er nesten sånn at man må prøve å få gjort mest mulig annet arbeid mellom hver egglegging. Skal på seinvakt torsdag men har egentlig lyst til å være hjemme og følge med. Men man må vel jobbe også skal man få kjøpt seg nye kar.........og snegler........og fisk......og litt mat osv...he he
Ja ganske blakk for tida jeg da og ønskene baller seg på, men de får bare vente.
Håper det blir unger etter hvert, de er jo så nydelige når de er på tur med ungene. Får jo bare vente og se, prøver å holde meg opptatt med andre ting så jeg ikke sitter klistret foran akvariet hele dagen.
Så nå i kveld at de holdt seg i ro ved kokosnøtthula. Måtte bare ta noen bilder for de er jo så søte. Skrytebilder vettu....stolt sjø...
HURRA HEI OG HOPP. syns jeg så noe som rørte seg inni hula deres i dag. Satt med forstørrelsesglass og lommelykt og lyste inni hula og syns jeg så noe smått som rørte seg. Kanskje er det kommet beibier???? Fortsettelse følger.......hva skjer i neste innlegg??
Hurra Heidi!!! Håper det er beibiser!

Kom hjem i dag etter å ha vært borte, og eggene har forsvunnet igjen Aner ikke hvorfor denne gangen, siden jeg ikke har vært hjemme og fått fulgt med. Kanskje bare det at de ikke helt har skjønt poenget...

Eller manglede døgnrytme.. jeg MÅ skaffe meg timer på lyset! Grrr. Mannen min er slepphendt (underdrivelse) med lys når jeg er borte, og foring skjer ikke i det hele tatt, så stakkars fisken når ikke "mamma" er hjemme desverre.

Vel vel - det kommer flere sjanser
Hmm.. tittet nok litt for kjapt. Det er igjen noen få egg der enda faktisk. Vet ikke om hun ikke er ferdig med å spise enda, eller om hun har planer om å beholde disse :P

Det kan faktisk være et problem med befruktning av eggene for min del.. HUn legger de på et så ufremkommelig sted at hannen nesten setter seg fast når han skal ned dit. Derfor er det ikke sikkert at han har greid å befrukte alle. Må vel bare vente å se hva som skjer.
Nille
Hmm.. tittet nok litt for kjapt. Det er igjen noen få egg der enda faktisk. Vet ikke om hun ikke er ferdig med å spise enda, eller om hun har planer om å beholde disse :P Det kan faktisk være et problem med befruktning av eggene for min del.. HUn legger de på et så ufremkommelig sted at hannen nesten setter seg fast når han skal ned dit. Derfor er det ikke sikkert at han har greid å befrukte alle. Må vel bare vente å se hva som skjer.
Kan det være at de er klekket og at hun har tatt de med inn i hula? Rart at de ikke skal lære snart.... he he
Hehe, ja, begynner å ønske at jeg kunne se noen yngel snart!!

De har nok ikke klekt.. hun passer på de få eggene som er igjen.. en 3-5 stk bare. Ser ikke ut som om hun har tenkt til å spise disse enda ihvertfall, så jeg aner ikke hvorfor hun spiste de andre...

Nei, nei, nei! Hehe

Eggene forsvant og jeg regner med en ny stille 2 ukers periode... så jeg tenkte at dette er et godt tidspunkt å skifte ut den fæle (veldig grove) grusen jeg har med biltema sand.

Som sagt, så gjort, i dag har jeg byttet. Satte palettene i det andre karet så lenge, vannverdiene er like, tempen er lik, så jeg tenkte det ble minst stress.

Dette karret er der jeg har kakaduene mine. Og hva skjer...

joda! Palettene farger ut mer enn jeg har sett noen sinne, og legger beslag på samtlige terrakotta potter. De er MYE mer interessert i disse pottene enn kokosnøtthula de har hatt så langt. Nå er det masse risting og inn og ut av huler.

De skal jo bare være der en dag eller to! Hehe! Tenkte de kunne gå der til all "dritten" har lagt seg i deres egentlige kar. Virvlet opp en del når jeg skiftet bunnsubstrat, så det ser ikke så delikat ut oppi der nå. Pluss at 50% av vannet er nytt og for kaldt enda.

Bare de nå ikke legger egg mens de er på "nabobesøk" hahah
He ja kanskje det var et nytt kar og terrakotta som skulle sette fart i sakene. Mine er ut med sine små i dag og jeg fikk sjokk da jeg så hvor mange det er. Minst 100 stk. Så de er så søte. Hurra håper noen lever opp denne gangen. Så nå sitter jeg klistret foran glasset med forstørelsesglasset og ser på de nye vidunderne. De ligger over og passer på begge to nå hvis en kommer litt ut av kurs så henter hun den inn igjen med å bære den i munnen. Du får ha lykke til med ominredningen og la de få ei terrakottakrukke i karet sitt da.....Tok et bilde der du ser noen av ungene på hula og det er fult under hoa her men det er så vanskelig å se de.
åhhh. Jeg er jo nesten ikke misunnelig heller da! Så mange søte små!

Håper noen av de vokser opp...!

Nesten skummelt å se på mine akkurat nå. De har jo bare vært hos naboen siden rundt kl. 11 i dag. De farget ut noe voldsomt bare i løpet av en 15 minutter!

Uansett, det ser ganske fredelig ut oppi der.. Regnet med at dette ville bli en kort nødløsning pga blandingen mellom paletter og kakadue.. men kakaduene ser ut til å holde en lav profil og det er ingen jaging eller bråk. Med litt hell kan de gå sammen et par dager så får jeg litt tid til innredning av det andre. Har nemlig aldri vært fornøyd med det.

Irriterer meg også noe voldsomt at rota jeg kjøpte etter jul farger så mye. Vannet er brunt! Har søkt og lest her og fant ut at det ikke er farlig, men jeg synes nå klart vann er penere. Rota er for stor til å kokes også. Kanskje litt vannbytte hver dag vil hjelpe på. (veldig OT dette da, men...)
Jeg har også planer om å bytte ut grusen som er en blanding av forskjellige gruser. Syns det ser så renere og penere ut med biltemasand. Men må bare vente med det tror jeg. Man ser stadig noe man skulle ha forandret på. Det med rota di , legg ho i vann et døgn og skift vann hvis du ser det blir brunt. Jeg kokte også en svær rot , først den ene siden og så den andre siden. sånn holdt jeg på 6-7 ganger og vannet ble ikke brunt da jeg satte den i karet etterpå. Lykke til.
Husker du hvor lenge du måtte koke rota?

Kan hende jeg kan få låne mammas ekstramt digre suppekjele sog se om jeg kan få kokt halve i slengen...
Nille
Husker du hvor lenge du måtte koke rota? Kan hende jeg kan få låne mammas ekstramt digre suppekjele sog se om jeg kan få kokt halve i slengen...
jeg kokte hver halvdel i en halv time. Så jeg holdt på i 6-7 timer. Husk å bytte vann etter en halv time og benytt varmt vann til oppkoking så går det fortere.
Nå må jeg bare få lagt ut disse nydelige små tassene. Fikk tatt bilder da de svømte litt lenger oppe i vannet.
Snublet plutselig over denne tråden, har fått egg selv inne i en kokosnøtthule nå på mine paletter, hvor lang tid gikk/går det før de klekker? og hva har du/dere brukt til å fore dem opp med?

Mvh Finn =)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap