Myth buster. -her knuser vi akvaristiske myter! (side 4)

Mer en "butikk-myte" jeg har hørt i forskjellige dyrebutikker, men en god en nånn de less:

"Vi har ikke krabber inne for disse er ulovlige! Krabber går under krepsedyr, og kreps er ulovlig ifølge Mattilsynet..."

...Jeg regner med at disse butikkene selger reker under "snegler"........?

...For ordens skyld - Kreps er ulovlig fordi de ved forvilling kan føre krepsepest (Aphanomyces astaci) over til vår viltbestand...Krabber er lovlige fordi...Vel, det heter ikke "krabbepest"...

-myte, kampfisk og guppy går fint i sammen (har aldri gått bra her på berget)

-myte: discus er en fredlig fisk som ikke spiser andre fisk(hvor ble da så Neontetraene og dverg kulefiskene mine av??)

-myte: man skal aldri rense filteret,ei heller skifte vann mere en en gang i året!(tips fra dyrebutikk)

-myte: bruk såpe til å vaske akvariet(også tips fra dyrebutikk,da kunne jeg ikke holde kjeft).

-myte: kan ikke bruke biltema sand i saltvann(hvorfor ikke, det er jo ren strand sand)

-myte: fiskene trives med lite mat...

-myte: kampfisk er bra som pynt i glass, til bryllup, etter på kaster vid dem bare..(fikk noia av den)

-myte: all fisk liker salt i vannet,2-3 tabletter pr liter vann(aiaiaia,dyrebutikk tips)

-myte: alle som jobber på dyrebutikk vet hva de snakker om! (ikke alle som jeg vet om i hvertfall).

-myte:man må ha varmekolbe til fiskene(bruker ikke det jeg, temperaturen er jevnt 25-26 grader likevel)

-myte:ikke bruk kaldtvann fra springen(den skal man være litt forsiktig med,pga rørene og kobber,MEN ikke gjør som jeg gjorde og tok total fylling med kaldtvann,ble prikke syke av dimensjoner av den, pluss at de fleste fiskene ble litt vinglete)

-myte: fisk trenger kun flakfor, det inneholder alt de trenger, gi de en gang for dagen en liten klype....

-myte: Alle akvarister som har holdt på i mange år, kan alt som er å kunne,..

-myte: voksne kan mere en poden om akvariet

-myte sebra ciklider og discus går ikke sammen(den har jeg busta i mange år nå)

-myte discus er en vanskelig fisk(nei det er den ikke, den krever bare litt mere)

-myte: gullfisk er en fisk som passer best i bolle

-myte: paroonhai passer i et akvarium

-myte: plantene lever i alle vanntyper

-myte jod er gift for fiskene

-myte vask ikke filteret i springen i lunken vann(da skulle vel alle discusene vært dau for lengst)

-myte: ciklider passer sammen med alle fisker

-myte: gabonreker spiser bare plankton

kan fortsette i det uendlige her, men det blir en myte for seg,..
Myte: Black Ghost bruker elektroimpulser for å orientere seg, og kan derfor aldri gå sammen med andre artsfrender, fordi de vil forstyrre "synet" til hverandre.
Kan vi knuse denne med hammer, værsåsnill?
Har stort sett bare hørt denne i Norske forum, å på dyrebutikken på hjørnet.

Black Ghost formerer seg faktisk i det fri, og jeg tviler på at de kræsjer inn i hverandre, totalt forvirret og derfor bestemmer seg for å yngle.

Flere nettsider som ikke er norske opplyser jo om at de orienterer seg OG kommuniserer med strømmen de sender ut.

"
It can be somewhat belligerent towards conspecifics and is best maintained either as a single specimen or as a group in a very big tank. If only a couple are kept together, the dominant fish tends to bully the weaker to the extent that it will often not feed and simply wastes away.


The Black Ghost Knife uses a form of electric organ in the wild to navigate and find prey, as the waters it inhabits are often dark to the point of being black. This organ produces a weak electric field around the fish. Disturbances in the field allow it to sense objects and movements around it. It's eyesight is very poor, so this electrosensory abilty is by far its primary sense. It has been proven that the fish also use it to communicate with each other and find mates."

http://www.seriouslyfish.com/profile.php?genus=Apteronotus&species=albifrons&id=435

ett eksempel av mange.

Det står tilogmed på profilen til BG her inne på forumet, kan jeg få en kildehenvisning på at de blir forstyrret av hverandre, please ? Flaut.
Her var det mange myter, med sannhet, gitt..
Myte:
Du kan bare ha oppi en halv kork av det her (bactozym, vannforbedrer osv) så kan du ha fisk i akvariet med en gang.

BUSTED!

Dannelsen av bakteriekulturene som trengs i nitrogensyklusen må gå sin gang, og det tar flere uker.
Liker konseptet med tråden her. Men det er ikke så mye å lære her egentlig. Veldig mye, om ikke nesten alt - kommer med bare halve sannheten.

Jeg vil ikke nevne noen quotes, da noen kan føle seg støtt - men kan si at jeg tenker på noen av postene på de 2-3 siste sidene, ihvertfal..

Men, jeg tror Alden skjønner at det er langt ifra vondt ment - så jeg tar meg friheten til å ta hans myte som eksempel. Det at bactozym ikke fungerer.

Forsåvidt er det sant at man ikke kan hoppe over syklusen, men! Det som er i flaska har tydeligvis en viss levetid. Dette produktet fungerer ofte hvis det er nesten helt nytt. Det vil si at for eksempel hvis det har en levetid på en måned, så vil sannsynligvis de fleste flaskene være ubrukelige når de blir solgt fra butikken. Men hvis vi hadde muligheten til å fått dem raskere fra produsent - så hadde det vært vesentlig større sjanse for at produktet vil fungere, og målbar nitrat etter kort tid.

Det er under en uke siden jeg snakket med en som tok i bruk bactozym istede for vannbytte når han fikk utslag på nitritt. Nitritt forsvant totalt over natta, uten vannbytte eller mindre foring.

Jeg sier ikke at jeg ville foretrekket hans metode, eller at jeg anbefaler bactosym - men poengterer bare at skal vi være mythbusters, så syns jeg vi kan forklare litt hvorfor det er slik som man mener, osv. Ikke bare "myte: gullfisk går ikke i bolle. busted".

Vel, jeg klager - men kommer ikke med værken kilder eller dokumentasjon, så jeg gjør ikke en kjempejobb selv. Men jeg likte konseptet såpass godt, at jeg ønsker at innholdet blir brukbart
Scalarer og Praktbotia går ikke bra i samme akvarium!
Ella
Scalarer og Praktbotia går ikke bra i samme akvarium!


den må du forklare nærmere.
Ronny-André
Liker konseptet med tråden her. Men det er ikke så mye å lære her egentlig. Veldig mye, om ikke nesten alt - kommer med bare halve sannheten. Jeg vil ikke nevne noen quotes, da noen kan føle seg støtt - men kan si at jeg tenker på noen av postene på de 2-3 siste sidene, ihvertfal.. Men, jeg tror Alden skjønner at det er langt ifra vondt ment - så jeg tar meg friheten til å ta hans myte som eksempel. Det at bactozym ikke fungerer. Forsåvidt er det sant at man ikke kan hoppe over syklusen, men! Det som er i flaska har tydeligvis en viss levetid. Dette produktet fungerer ofte hvis det er nesten helt nytt. Det vil si at for eksempel hvis det har en levetid på en måned, så vil sannsynligvis de fleste flaskene være ubrukelige når de blir solgt fra butikken. Men hvis vi hadde muligheten til å fått dem raskere fra produsent - så hadde det vært vesentlig større sjanse for at produktet vil fungere, og målbar nitrat etter kort tid. Det er under en uke siden jeg snakket med en som tok i bruk bactozym istede for vannbytte når han fikk utslag på nitritt. Nitritt forsvant totalt over natta, uten vannbytte eller mindre foring. Jeg sier ikke at jeg ville foretrekket hans metode, eller at jeg anbefaler bactosym - men poengterer bare at skal vi være mythbusters, så syns jeg vi kan forklare litt hvorfor det er slik som man mener, osv. Ikke bare "myte: gullfisk går ikke i bolle. busted". Vel, jeg klager - men kommer ikke med værken kilder eller dokumentasjon, så jeg gjør ikke en kjempejobb selv. Men jeg likte konseptet såpass godt, at jeg ønsker at innholdet blir brukbart :)


Mitt scenario var det at en fersking kommer på butikken for å kjøpe nytt akvarium. Det er jo greit det. Men enkelte ganger/ofte får de med seg en pose fisk og en flaske baktozym/vannforbedrer osv med det samme, da med beskjed om at de bare kan slenge det oppi, vente 1 time og så fisken oppi til slutt. Så går akvariet bare deretter.. Ingen kontroll/vannskift/testing.
Det ER en myte at dette fungerer, at du kan trylle vekk innkjøring av filter osv!

Jeg sa ikke at baktozym ikke fungerer (det kan det godt gjøre for alt jeg vet), jeg sa du kan ikke ha oppi fisk rett etter bactozym og så tro at alt er i skjønneste orden.

Og sånn sidenote, jeg skjønner jo selvfølgeli at det ikke var vondt ment! Diskusjon er bare bra! Er et diskusjonsforum! Og jeg LIKER at folk argumenterer imot meg. Det verste som kan skje er at jeg har lært noe nytt den dagen.
Myte: Nitrat og fosfat forårsaker algevekst.

Myte: Varmekabler gir økt plantevekst.
Sannhet, nitrat og fosfor trigger algeveksten.

Ken Myrseth
Sannhet, nitrat og fosfor trigger algeveksten.


faktisk så har du helt rett, laverestående planter utnytter seg av både fosfat og nitrater..
Men straks det kommer høyerestående planter inn, vil disse benytte seg mere enn hva algene spiser og dermed vil de bukke under.(men man må ha svært svært mye planter)ellers kommer algene på plantene.
derfor er gode vannbytte rutiner veldig viktig, for å holde nitrat og fosfat nivå lave..

Donald
[QUOTE=Frank Angell]Å du gode skaper, er man så lur, kan en bare sitte der å furte over at plantene ikke trives, syntes jeg ;)


Hva er poenget i å bruke ordet lur her?

Selv forbinder eg ordet lur med intelligent, og eg tror ikke at eg etterhvert som eg tillærer meg kunnskap om denne hobbyen blir mer intelligent av den grunn.
Intelligensen min får eg nok fremdeles hovedsaklig benytte på jobben, og ikke her på forumet.

Dessuten: den personen sitatet er hentet fra er meget sannsynnlig en forumbruker her...

Du er ikke spesielt lur om du koker plantene dine... Når enn bryter sunn fornuft og logisk tankegang er man lite lur. Mitt første inntrykk vil da være at personen ligger langt under den intellektuelle standarden. Derfor forbinder jeg lite lur med mindre smart/intelligent. Heldigvis kommer ikke Monas sitat fra dette forumet, og forhåpentligvis vil ikke vedkommende se dette.
Sjansen for at vedkommende får se det minker i hvert fall ikke når du drar det frem igjen
Myte jeg fikk servert på dyrebutikken da jeg skulle finne frossenfor til mine nye Tanganyikafisk:

- Røde mygglarver skal du bare gi dem, ingen problem. Alle fisker kan spise det! -


Joda, de spiser det jo - men så dør de av forstoppelse siden tarmene ikke takler så proteinrik mat.



Plussmedlem
Vannsti
Myte jeg fikk servert på dyrebutikken da jeg skulle finne frossenfor til mine nye Tanganyikafisk: - Røde mygglarver skal du bare gi dem, ingen problem. Alle fisker kan spise det! - Joda, de spiser det jo - men så dør de av forstoppelse siden tarmene ikke takler så proteinrik mat.


Er det proteininnholdet som er problemet med rød mygg da?
Fryst, rød mygg oppgis vel til ca 6,6% protein. TetraDiscus oppgis til ca 49% og Tetra Tabimin til ca 43% protein.... Selv vanlig TetraMin flakfor oppgis til 47% protein...
Trodde det iallefall, har iallefall funnet alle andre steder at de ikke skal ha det! Hvis det er bare 6,6% protein i fryste røde mygglarver så er det vel noe annet da..
Det skal iallefall være for kraftig for dem ifølge diverse foruminnlegg og sånn som jeg har kommet over.
myte: NULL solys på akvariet.
(omøblert stua helt mongo får å oppnå det)
men har sett folk med akvarie som får en time eller to solys på seg om dagen å de har ingen alger.
slapp fisken
myte: NULL solys på akvariet. (omøblert stua helt mongo får å oppnå det) men har sett folk med akvarie som får en time eller to solys på seg om dagen å de har ingen alger.
Ja, enkelte fisker leker jo når de får sola inn til seg. Som f.eks danio. De liker morgenlyset best. Men en må jo ha rimelig reint vann for å ungå alger.
Tilfeldig bekjentskap
© Eric Bodrock
Reklame for plussmedlemskap