Hva heter denne 'dingsen' jeg bruker ved vannbytter? (side 4)

Her er linken. Jeg har ikke fått svar på hvor mye frakten koster, men regner med en mail i morgen. http://www.gardencentre.co.uk/product.asp?id=2789

I dag var jeg på plantasjen og der fikk jeg tak i en annen type og måtte bare kjøpe den. Den var utrolig bra og ble montert med engang.
Fra gardena http://www.gardena.no/catalog/index.cfm
Art nr 8187
Den henger på gardenastativet med slangekoplinger hos alle plantasjebutikker.
Da antar jeg det blir en tur på plantasjen. Plantasjen ligger jo ett par minutters gangavstand unna Tusen takk!
Jeg bruker bare gardena produkter. Alt annet er bare sløseri.. "Kjøp heller dyrt en gang, en billig resten av livet.... "
Jeg var litt dum som la ut link til selgerens egen hjemmeside istedenfor link til eBay-siden der jeg faktisk kjøpte mine vannbyttedingser fra.
Men jeg tenkte at linken til eBay (siden der jeg faktisk kjøpte mine fra), kanskje ville bli ugyldig etter en tid og da blir det stående en ugyldig link her på AF. Sånt sett er det dumt å linke til eBay sider med konkrete produkter, siden de annonsene ofte blir borte etter en stund.

Men jeg kjøpte iallefall mine Hozelock vannbytte-dingser fra denne siden på eBay. De sender til Norge, det vet jeg for jeg har kjøpt 4 stk fra dem Jeg vil nemlig sikre meg at jeg slipper å jakte på disse igjen på en god stund, hehe Det er et MÅ-HA når man har mange akvarier.
De har den definitivt på biltema ennå. Senest i går hadde de 2 typer inne.. Clasohlson har vel også
Jeg har et annet spørsmål, hva med smarte ting når man fyller på vann. Hos meg blir det jo de gropene i sanden, hva kan man gjøre for og unngå dette? (Om noen vil så må de jo da gjerne lage en ny tråd om dette hvor alle kan si sine geniale ideer for og slippe at sanden fyker avgårde).
Modesty
Jeg har et annet spørsmål, hva med smarte ting når man fyller på vann. Hos meg blir det jo de gropene i sanden, hva kan man gjøre for og unngå dette? (Om noen vil så må de jo da gjerne lage en ny tråd om dette hvor alle kan si sine geniale ideer for og slippe at sanden fyker avgårde).


jeg fyller fortsatt fra bøtter, men tømmer de oppi ei skål eller stort glass som jeg holder over vannlinjen. På den måten går vannet bortover i karet og ikke nedover. Aldri noen groper og fisk som flyr veggimellom.

Ville kjøpt hageutstyr på biltema. samme leverandør som flere av de kjente merkenavnene til en mye billigere penge.
Sparer også porto.

Espen
Du kan sette vannbytteslangen fast på et slikt bøylerør, og i tillegg til at slangen da henger på plass over kanten, så går vannstrålen bortover istedet for rett ned i sanda.


[External Image]
mona o
Du kan sette vannbytteslangen fast på [URLBLOCK1], og i tillegg til at slangen da henger på plass over kanten, så går vannstrålen bortover istedet for rett ned i sanda. [img]http://www.webzoo.net/db/bilder/x123020046554.jpg[/img]


Den der funker dårlig i visse oppset..

Kjøp en stoppe og lukke kran fra gardena..

Kan ta bilde av en om du ikke bare reiser på jernia å spør..

Kjøp så en overgang som du kan bruke til klar slange. Som på det bildet som er vedlagt..

Da skrur du bare på vannet på badet, med kranen igjen ved akvariet. Så går du stille og rolig dit akvariet står, og setter på vannet, mens du holder slangen i hånden og passer på at ikke noe grus blir "blåst vekk" ..


Har så mange svar på åssen dette kan ungåes, men ikke flink til å formidle det..

Om du tar en sånn som henne over her hav bilde av, og setter på ett "glass" under tuten, så får en sånn fontene som kan brukes selv om akvariet er tomt for vann, uten at det spruter noe..

Du kan også bruke "ett dusj hode" .. Det vil gjøre samme jobben, og kan lages selv av ett shotglass i plast, ett borr, og 2 låsepinner.. (Dykkert spiker f.eks.) ..


Det som även är fint att ha till vann byten är en drillpump. väldigt gott att slippa stå och suga i en slang
Peter Gustavsson
Det som även är fint att ha till vann byten är en drillpump. väldigt gott att slippa stå och suga i en slang


Om du først fyller slangen med vann.. Den samme som du bruker til å fylle vann med fra en spring; .. Og så tar å holder for åpningne på slangen, eller bruker en stoppe-kran fra gardena, for så å legge slangen i akvariet.. Så går du på badet eller hvor kranen er, og tar av slangen, så vill den tømme seg for vann, og via hevert metoden, suge vannet ut automatisk..

Da trenger en hverken drill-pumpe eller å suge.

Skulle ønske jeg klarte å forklare dette bedre, for jeg snublet over dette ved en tilfeldighet, og nå bruker jeg 1/10 av tiden på å bytte vann..

Frustrerende å se hvor vanskelig noen gjør det, spesielt når jeg startet sånn selv, og veit hvordan det er.

(Jeg skal lage en guide med bilder en dag, ikke fordi jeg tror folk er dumme, men fordi det garantert er folk som hadde hatt stor glede av det.)
Er vel for å pumpe vann motsatt vei det han mener Gomp. Fra karet og ut.
Spesielt hvis utslaget er høyere enn karet. Slik drill pumpe selger de billig på biltema.

ikke alle som har uttak til hageslange/krane i umiddelbar nærhet heller.
Black_Flys
Er vel for å pumpe vann motsatt vei det han mener Gomp. Fra karet og ut. Spesielt hvis utslaget er høyere enn karet. Slik drill pumpe selger de billig på biltema. ikke alle som har uttak til hageslange/krane i umiddelbar nærhet heller. ;)


Igjen, Skulle ønske jeg klarte å forklare dette bedre, for jeg snublet over dette ved en tilfeldighet, og nå bruker jeg 1/10 av tiden på å bytte vann..

Frustrerende å se hvor vanskelig noen gjør det, spesielt når jeg startet sånn selv, og veit hvordan det er.

(Jeg skal lage en guide med bilder en dag, ikke fordi jeg tror folk er dumme, men fordi det garantert er folk som hadde hatt stor glede av det.)


Om du ikke skjønte det, så snakket jeg også om fra karet og ut.. Du har hørt om hevert metoden? Les det jeg skrev igjen, så skal du se du ikke trenger suge for å skape den..
Gomp: hevert-metoden funker jo bare hvis det er fall i den retningen da :p

Det er det Black Flys snakker om :"Spesielt hvis utslaget er høyere enn karet. "
Da funker naturligvis ikke hevertmetoden din, men en drillpumpe vil pumpe vannet ut uansett hvilken høyde utslagspunktet har (f.eks. i en do, og akvariet som tømmes er f.eks. nederst i en reol. Da funker ikke din metode for det blir ikke hevert)
Samme hvis det er et akvarium nederst eller i midten av en reol og utslagspunktet er en vask som henger på veggen.
Jeg fikk bl.a. ikke hevertfunksjon når jeg skulle tappe ut fra 250 literne mine og utslagsstedet var kjøkkenvasken siden den er så høyt oppe.
Problemet hos mej är just det att vasken är högre enn akvariet och att det är 5 meter till vasken. Vet gott hur heverten fungerar och det är fin metod om man vill springa med bötter
Peter Gustavsson
Problemet hos mej är just det att vasken är högre enn akvariet och att det är 5 meter till vasken. Vet gott hur heverten fungerar och det är fin metod om man vill springa med bötter


Men en må jo ha gardena tralle og slange på den da.
[External Image]

Også ligger 100% sikkert sluket på badetgulvet ditt, lavere enn akvariet. Som sagt, er dårlig forklart, men jeg skal ta å lage en guide med bilder en dag.

Jo visst har jag ett sluk på badet. Men jag tänker inte dra en slang en etasje ned när jag har kjøkken vasken 5 meter undan. Blir nog en billigare investering med en drill pump før 99kr istället før en gardena slang som kommer på 400kr med tralle och koplingar
Peter Gustavsson
Jo visst har jag ett sluk på badet. Men jag tänker inte dra en slang en etasje ned när jag har kjøkken vasken 5 meter undan. Blir nog en billigare investering med en drill pump før 99kr istället før en gardena slang som kommer på 400kr med tralle och koplingar


Ut nærmeste vinduet kan du også legge slangen..

Så lenge slutten på slangen ligger lavere enn den enden du har i akvariet, så vil heverten fungere..

Skjønner at du vil gjøre det så tungvindt, men det er nok fordi jeg ikke klarer å forklare hvor enkelt det går å gjøre det, .. Hadde helt klart gått for letthet, fremfor hva som er billigest, men smaken er som baken!

(Skal uansett lage den guiden en dag.)
For deg Gomp er sikkert dette enklest, og for Peter er det den måten han har laget seg.
Sikkert like bra begge måtene. Begge kan kanskje lage en liste/måte dere har laget det på. Så får andre avgjøre hva som passer best for den enkelte.

Espen
Tror nog jag måste hålla men Black_Flys på detta. Oavsett hur gott du klarar att førklara din metod
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap