Nina og Lars Erik sin fisketråd (side 4)

Ja, begynner å bli skikkelig lei dette nå altså. Idag fant jeg to døde sverddrager hoer igjen.

Fikk flyttet ut Bujurquinaene igår og all yngelen som går i 720l fikk seg et herremåltid av egg.. De hadde ikke lagt så mange denne gangen, og legger nye i løpet av en ukes tid. Ganske så villige disse ciklidene her, så jeg orket ikke å styre med den planten.

Alenepappaen går fortsatt i 250l med ungene sine og jager arowanen støtt og stadig.. Den har ikke gjort noe forsøk på å spise yngelen hans, men jeg tror han jager den for sikkerhets skyld. Det er jamen godt det er helt lokk på karet sånn som de spruter.

Vi var hos en nabo og hentet noen fisk igår, de skal kvitte seg med akvariet, så vi overtok fisk og planter. Noen få serpatetra, et par rødmunnstetra, en barbe med firkantmønster og en gul algespiser.

De skal selge akvariet, et juvel hundreogettellerannet liter, panorama med skap i sort. hvis noen er interessert kan dere si fra så formidler jeg kontakt.

Slenger med noen bilder også.
Første er 160l ferdig innredet, andre er blomsten til ap. ulvaceus i fra storkaret og sist er det bujurquina apoparuana yngel.

Så fint det ble i 160 literen!

Håper snart de slutter å daue i storkaret, kjipt det der.

Må gjerne flytte arowanan over hit. Ingen som kommer til å jage han her, bortsett fra meg med øyenene hehe
Sier du, som forer Oscar med arowana.. det tør jeg ikke altså..

Ja det ble kjempefint Nå er det fire fisk i det også, og tre epliser.
Ja, de fæle, dumme, men hærlige oscarklumpene eter bare fint de! Arg...

Hvem fisk er det som har fått flytte inn i ny karet da? Ble det discus?
Bujurquina paret mitt, en ancistrus han, får ikke tak i hoa Grrrr.. og paletthoa mi.
Ingen døde idag heldigvis.. Scalarene ser ut til å ha det bra, vi har senket temperaturen litt også, det var nok litt varmt for de fleste.

Arowanaen kommer når vi mater den nå og følger hånda med øynene, spiser sticks, discus granulat og oksehjerte av "hjertets" lyst haha.. Nå var jeg skikkelig morsom altså.
I går tok den seg en tur ut av karet også, hoppet ut og rett i sofaen..
Heldigvis har vi skinnsofa, så vi slapp å plukke lodotter av den før vi slapp den oppi igjen. Lars Erik sliter litt med å lukke karene etter seg..

Tidligere igår ble ene pusen vår våt, hun lå i sofaen og sov, plutselig sprutet det vann fra 720l rett ned på henne. Hjelpe meg så fort hun løper da hun blir våt..

Hadde jo tenkt å selge unna litt av de levendefødende på klubben til uka, men tør ikke ta noen fra storkaret enda. Får ta med noen av ynglene nede i reolen, kansje det blir med noen halvstore yngel av bujurquina også
Må luke litt i plantejungelen også.

Inaktiv bruker
for en rar Arowanaen du har jeg trode at fisk likte seg i vann og ikke på land=
Arowanaer er veldig flinke til å hoppe, de kan hoppe et par meter rett opp hvis vannet bare er 30-40 cm dypt.
Det er klart den hopper når den blir skremt vekk av en sinna alenepappa ciklide..
Åssen går det med alenepappan og ungene da?
Joda detgår fint, han passer så godt på barna sine så.

Har kjøpt meg en ny taeniatus hanne idag så damen min har fått selskap i 160l.
Lars Erik har laget en skifer "hule" som bujurquinaene kan hjemme seg i også, de ble litt vel skvetne i det karet.
Gratulerer med ny Håper de treffer tonen. Og at ynglene liker hula si.
Nei, ikke yngler.. Leksparet mitt er skvetne siden vi går rundt karet hele dagen. Glasset er også mye tynnere i 160l enn i 720l, så de "ser" mer av det som rører seg på utsiden av karet.

Ynglene går i 720l de.
Kjønnsforskjeller og annet nytt.
Hadde ikke flaks med den nye paletten, tror noen må lese litt anatomi.. Jeg trodde det var en hunne i butikken, men han som fisket den mente det var en han. Idag fikk jeg sett litt bedre på de, og joda to hunner.. den gamle jagde den nye rundt i karet, hun var blek og livredd, mens den andre var strålende vakker i fargene og bruste rått med finner og kropp.
Må få tak i TO hanner nå da.. jaja, flyttet den nye over i eget kar, for sikkerhets skyld, vil ikke ha flere døde nå altså.. i hvertfall ikke mobbet til døde.

Måtte og flytte ut bujurquinaene idag, hoa lå på skrått og hannen bare gjemmer seg. De er nå tilbake i 720L og fem store yngel har inntatt 160L istedet for foreldrene. Akkurat nå er de vel skrekkslagne over flyttingen, men finner nok snart ut at de har dobbelt så stor plass og er nesten helt alene.
Var på besøk hos Elin P igår, og er sinnsykt misunnelig altså. Helledussen å mye nydelige yngel, c black kunne man såvidt ane nedi den sorte grusen. Måtte fokusere lenge for å få øye på noe som helst.

Jeg har vært hos legen idag og fått konstantert betennelse på trommehinna, au au, det er dritvondt. Og jobben min er ikke tilpasset slikt akkurat, telefonsalg med headset hele dagen.. Våknet med en metallisk klang og ekko når noen snakket, skikkelig ekkelt.

Når jeg kommer hjem skal jeg bytte vann hos sneglene og flytte noen flere bujurquinayngel over i 160l.
I dag når jeg kom hjem fra jobb virket noen av fisken i 720l slappe, og noen lå rolig på bunnen eller i overflaten.

Jeg byttet først halvparten av vannet og skylte ren begge powerheadene. Når jeg fylte på med vann kom det masse gørr flytende opp bak bakgrunnen. Det var råtten mat urk.. det stinka slik råtne snegler gjør. Jeg sugde opp alt sammen og rotet godt rundt bak for å få opp mest mulig. I tillegg har vi tatt ut noen av røttene og steinene, skylt lett gjennom Am-top og Fx5. Har behandlet med bactopur direkt for to dager siden og da er filter bakteriene ødelagt likevel.
Etterpå tok vi å rusket godt opp i bunnlaget og laget skikkelig grumset vann. Når vannet klarnet litt opp var det masse action i karet, tre praktbotiaer svømte som gale rundt og herjet med hverandre. Opp og ned glasset, under og over ei rot, mellom planter osv, hadde jeg ikke visst bedre ville jeg sagt de "lekte".
Det var ganske tydelig at vannkvaliteten er vesentlig bedre, bujurquinaene startet også å måle hverandre og fargene var helt utrolige.
Skal skylle godt igjennom powerheadene i morgen, grumse opp på nytt og bytte litt mer vann, sette planter og røtter tilbake på plass osv.

Hadde noe merkelig som satt i den ene pumpa, små streker, akkurat som når du syr tråkling tett i tett. Gjennomsiktige var de og luktet litt vondt, kan det være en parasitt el noe? Vi skylte i veldig varmt vann og vasket med kost, håper det ble ordentlig borte.

Fant mange fler wigglers av ancistrus idag også, de er jamen flinke til å gjemme seg. Mange kloreke babyer fant jeg også.

I går fikk jeg tak i ancistrus hoa og flytta ho over i 160l og idag så vi hannen jage ho inn i hula Etterpå vifta han fælt.

Har mistet to bujurquina yngel og en sverddrager siden igår, de var veldig slappe før vi startet raidet i karet igår.
Ellers virker alt mye bedre idag, de fleste fiskene er mye mer aktive.

Har og satt inn den ene rota igjen,og hevet to av de med stein for å få plass under til maller og fri flyt gjennom karet. Den store rota lot vi være å sette inn.
Har flyttet litt rundt på planter og stein og laget et nytt miljø.

Discus hannen min skremte oss godt idag, den svømte som en flyndre karet fra ende til ende i veggen tre ganger, dunk, dunk, dunk.. Var helt sikker på at nå er den dau. Men neida, like fin igjen etter et par minutter.
Helt utrolig.

Vi har og flyttet bujurquina yngelen fra reolen og opp i 160l, 51 stk tilsammen.
Inaktiv bruker
det var bra nyhet Tangloppa=
Få ett oversikts bilde av karet nå da? Spennende å se hvordan det ble.
Ok, tar oppfordringen så her kommer noen bilder, ikke lett å få pene med gjenskinn fra alt rundt..

2 bilder fra 160l og et fra 720l.
Klubbmøte torsdag.
Torsdag er det klubbmøte på dyrebutikken, Jippi, liker det.
Jeg skal tilbringe mesteparten av ettermiddagen med hov for å fange ting til auksjonen; noen kloreker, sverddragere, guppyer, bujurquina og snegler i hvertfall.
Før møtet skal vi på foreldrekveld på skolen for 1 kl med underholdning osv. Guttungen skal breake.. det blir spennende. Det varer selvfølgelig til sju, så vi får fiske på forhånd og sette isoporkassa klar hjemme, deretter blir det rake vegen til møte. Så får vi se om han klarer å la vær å by på noe denne gangen, sist ville han gi titusen for et par fisk, heldigvis ble han ikke tatt alvorlig..
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap