Krukke med vann og fisk! (side 4)

Det finnes tokomponent vannbasert epoxy i vanlig jernvare/malingsforetninger. To typer fra forskjellige produsenter. Epobit og Sigural. Begge finnes i flare farger og biter godt på de fleste underlag. Kan dette være noe for deg?
Fiske_Arne
Det finnes tokomponent vannbasert epoxy i vanlig jernvare/malingsforetninger. To typer fra forskjellige produsenter. Epobit og Sigural. Begge finnes i flare farger og biter godt på de fleste underlag. Kan dette være noe for deg?

Er de giftfri?
Giftritt nok for vanlig fisk.. Har brukt dette i både akvarier og i utedammer uten å merke noe. Tror en av dem er eller var godkjent for matvarer og drikkevann når jeg tenker meg om.
Jotun top coat eller Rescon mape coat, er de vanligste å bruke.

Det finnes flere typer av disse, og du MÅ ha den typen som er godkjendt for næringsmiddeltanker. De andre er giftige.

Du får de i den fargen du ønsker.
Giftig og giftig... Det finnes ikke mange stoffer som ikke er giftige i høye nok konsentrasjoner. Har hørt at det på radio blitt advart mot giftig gass, og at det er den giftige gassen nitrogen som slipper ut fra en lastebil. Bare for å ta et eksempel.
Skal feks en maling bli godkjent som maling til bruk på tanker som kommer i kontakt med drikkevann er kravene ekstreme.
Jeg ser på flere nettsteder at sigural kan lekke giftige stoffer hvis det ikke er herdet skikkelig, og at man måtte skifte vann før man har i fisk.
For meg virker dette som en selvfølge. Når man maler et akvarie lar man malingen herde skikkelig.. Gjerne med litt ekstra varme. Etterpå fyller mann vann og tapper det ut igjen et par ganger minst. Etterpå lar man vannet stå i en uke før man igjen bytter. Da vil jeg tro at det går bra med de aller fleste fisker. Og her var det snakk om et par gullfisk i en kukke!!
Jeg kjenner ikke de andre malingstypene som er nevnt her, men hvis de biter like godt på de fleste underlag slik som feks Sigural, så er det jo selvfølgelig best å bruke et som er godkjent for drikkevann.
Nå har ikke jeg orket å lese hele tråden dessverre, men virket som en veldig god ide. Men mitt tips angående sand i bunner er at du bør ha noe med stor overflate og så har du ei pumpe under slik at du bruker sanden som filtreringsmasse. for det er jo viktig å ha det.
Tilstanden på krukka etter vinteren er desverre ikke god, den kan fremdeles brukes, men ja.
Flyttet den igår og da falt bunnen/sokkelen av, den er fremdeles tett men begynt å løsne innvendig å.
Kanten er full av sprekker som man ser på bildet.

Dette syntes jeg var kjipt da jeg hadde tenkt å bruke denne i mange sesonger fremover. Dårlig at de selger krukker som ikke tåler en vinter engang. Må vel lagre den inne neste vinter, om den fremdeles lever da


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Uff da, det var jo litt kjipt Har den en lapp noe sted som sier at den ikke tåler kulde? Hvis ikke ville jeg tatt den med tilbake der du kjøpte den og klagd. Er ikke sikkert du oppnår noe, men er kanskje verdt et forsøk.

Jeg ville hvertfall forventet at den skulle tåle å lagres ute, hvis den er beregnet på utendørs bruk...
Ingen lapp desverre og solgt på restesalg, så tror nok ikke det er mulig å få pengene tilbake heller, men ekke så ille. Får stikke innom og se om de har no restesalg av fjorårets krukker nå, kanskje finner jeg noe som passer bedre og ikke trengs tukles så mye med
Takk sett den, men den er ikke stor nok.
Krukka skal bare slipes litt og settes inn med det stoffet, men det tar tid siden den som skal gjøre det har andre ting å gjøre først. :P
Blir nok ikke gjort i år heller.

Men ute fiskene er gitt bort, de fikk slippe å vente så lenge.
Har en balje jeg kan bruke til sumpplanter imens, hmm at jeg ikke tenkte på det da jeg var på dyrebutikken før idag, de hadde sånne planter med skru jeg kunne tenke meg
hehe morsomt at det lille filteret der skulle vært til 760 liter eller noe sånt, men kult var det Må få laget meg et eller annet på balkongen med vann i og masse lotus
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap