Fiskene bare dør og dør! (side 4)

Hei!
Vannkjemi er ikke min sterkeste side, men jeg kan gi deg noen basic svar, så kommer nok ekspertene og hjelper deg ytterligere etterhvert

Først; det er bra du har fått nytt filter, fordi verdiene dine er ikke helt optimale.

Nitritt skal være 0 i et fungerende kar. Nitrat på 40 er noe høyt. Foreslår at du tar daglige delvannsbytter inntil verdiene dine er lavere (primært nitritten).
KH er en verdi som måler bufferkapasiteten av PH`en din. I praksis betyr dette at lav KH gjør at PH verdien er ustabil og kan hoppe opp og ned..noe som kan være skadelig for fisken. (dette er meget forenklet forklart)
At du har lav GH i springen er ofte normalt. Når denne verdien øker såpass mye i karet ditt ,betyr det antagelig at du har noe i akvariet ditt som øker GH-verdien. (Hva dette kan være, overlater jeg til "ekspertene" å prøve å finne ut av). Dette var legmanns utgaven av vannkjemi, og så håper jeg de mere kunnskapsrike kommer inn med flere detaljer og evnt korrigerer meg der jeg har tatt feil.
La-sparky
Filteret kom i posten idag å det er flyttet inn i akvariet! :D Men de var DRITSVÆRT, syns jeg da. Det var for stort til at det kunne stå oppreist så jeg la det flatt langs bakken jeg. Så for øyeblikket er ikke akvariet noe særlig pent syn, der de to filterene tar hele ene kortsida..

Om det gamle filteret ditt likevel er 'dødt' og uten sirkulasjon ville jeg bare tatt det ut - det utgjør ingen forskjell likevel når det ikke fungerer. Heller være flink med jevnlige vannbytter i ukene som kommer.
tender
Hei! Vannkjemi er ikke min sterkeste side, men jeg kan gi deg noen basic svar, så kommer nok ekspertene og hjelper deg ytterligere etterhvert :) Først; det er bra du har fått nytt filter, fordi verdiene dine er ikke helt optimale. Nitritt skal være 0 i et fungerende kar. Nitrat på 40 er noe høyt. Foreslår at du tar daglige delvannsbytter inntil verdiene dine er lavere (primært nitritten). KH er en verdi som måler bufferkapasiteten av PH`en din. I praksis betyr dette at lav KH gjør at PH verdien er ustabil og kan hoppe opp og ned..noe som kan være skadelig for fisken. (dette er meget forenklet forklart) At du har lav GH i springen er ofte normalt. Når denne verdien øker såpass mye i karet ditt ,betyr det antagelig at du har noe i akvariet ditt som øker GH-verdien. (Hva dette kan være, overlater jeg til "ekspertene" å prøve å finne ut av). Dette var legmanns utgaven av vannkjemi, og så håper jeg de mere kunnskapsrike kommer inn med flere detaljer og evnt korrigerer meg der jeg har tatt feil. :)

Takk for svar, men hadde du lest tidligere i tråden så skriver jeg at jeg tilsetter GH/TH + for å øke GH'en i karet mitt
Men da får jeg bare ta vannbytter hver dag jeg da til vannverdiene blir bedre =)
La-sparky
hadde du lest tidligere i tråden så skriver jeg at jeg tilsetter GH/TH + for å øke GH'en i karet mitt ;)

Sorry! Overså den. Men da har du ihvertfall svaret på GH-verdien din..he-he..
La-sparky
Hvordan øke KH'en da ?

KH kan økes ved å bruke Natron (kjøpes på dagligvare) evt kan du bruke KH+ som kjøpes hos dyrebutikk, men dette er da noe dyrere.
Og hva skal Kh'en ligge på da ?
KH bør ligge på 3-4 for å få en stabil PH
Og hvor mye natron må tilsettes for å få KH'en på 3-4 ?
Det skal absolutt ikke mye til før KH skyter i været. Anbefaler at du prøver deg litt fram for å finne ut hvor mye du trenger.. Testingen bør foregå på utsiden av akvariet for å unngå å stresse fiskene med prøving og feiling
Tusen takk for svar, jeg får vel prøve meg fram =)
Kan jeg bruke sånn Lilla og blå pakke med natron som det står Baker'n på?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap