Jeg klarte ikke å berge scalare yngelen (side 4)

2nelise
[QUOTE=Xplode]2 Gallon er 7.6 liter...


Litt forvirring ute å går her, men mange bruker 2 gallon glass. og da er det jo under en liter, ikke sant.

Skjønner ikke hvordan du får 2 gallon til å bli under en liter.

Ganske stor forskjell fra 1 liter til nesten 8 liters syltetøy glass.
Jaja, jeg mener uansett at det er altfor lite å ha dem i en 20 liter stort lenger enn en ukes tid, absolutt. Jeg har et levende minne om hvor proppfullt av yngel min 19 liter var.... Så de som vil true ned et helt kull i et Norgesglass eller syltetøyglass, værsågod

Jeg skjønner bare ikke at det er mulig, eller hva slags overlevelsesprosent man håper på med den slags....
Jeg kan heller ikke skjønne at mine scalarekull skulle være noe spesielt store, det vanlige var mellom to og tre hundre yngel. Det er helt normalt for scalarer. (Derfor forstår jeg ikke hvorfor du snakker om 50 yngel, 2ne Lise? )
Har man sååå vanvittig høyt frafall så tidlig, så er det jo åpenbart at man gjør noe galt. Det burde iallefall ringe noen signalklokker som forteller at "Dette var ikke den beste metoden akkurat..."

Når det gjelder renhold, kan man holde det like rent ved å gå for noe større, et plast-akvarium på 20-30 liter. Kjøper man to av dem, kan man flytte yngelen mellom dem daglig, og når yngelen er overført til det rene, tar man det møkkete med seg og vasker det skikkelig i glohett, rent vann.

Når det kommer til scalareoppdrett så synes jeg rett og slett man skal gjøre det skikkelig når man først gir seg i kast med oppdrett av denne typen fisk. De er grådige, de er mange, og de forsøpler noe voldsomt. Jeg tipper det ville være utrolig mange fiskelik å suge opp hver dag i et syltetøyglass.
Hvis 1 gallon er 3,6 liter, så er vel 2 gallon dobbelt så mye - altså 7,2 liter og ikke under 1 liter vann.

Og om 1 gallon er 4,5 liter, så vil jo 2 gallon være like 9 liter.
Måtte nesten registrere meg på den siden, så jeg fikk tilgang på bildene. De så jammen ikke store ut de glassene han brukte, men han får det tydelig til å fungere.
Her er bilder og forklaring
Ja han der karen kan sine saker. Mulig at jeg tar feil her ang. gallon glass, har lest flere hundre sider på det forumet på engelsk. Men det som går igjen her at at folk bruker store majonesglass. Majonesen kommer i glass i amerika og som kjent er jo alt så mye "større" i amerika :P Jeg må innrømme at jeg var sjukt sliten i går etter å ha holdt på med mine scalare egg, wigglers, yngel i mange dager og gått så opp i det at jeg faktisk har våknet om natta og stått opp for å se hvordan det går med de.

Uansett, han virker meget dyktig og dere kan lese hva han forklarer og studere bildene hans her:

Denne karen kaller seg for The Wet Fish. Han forklarer steg for steg hva han gjør og under hver posting er det en thumnail bilde som du kan trykke på for å se bildene. Han forklarer hva han gjør med hvert bilde. Når du ruller ned og ser andre brukernavn svarer/kommenterer, så bare bla videre nedover til du kommer til Wet Fish igjen". Veldig interessant, selv om mye av oppsettet hans går over min lille forstand. Lærerikt og interessant er det i hvertfall, jeg har lært veldig mye om scalareoppdrett her.

Og for de som er interessert i å lese og se bilde av oppsettet hans, og få forklaring på hvordan han har bygget det kan lese og se bilder her:



Og igjen, se etter innleggene fra The Wet Fish

Jeg håper mange får glede og lærer av Lou som han heter etter å ha lest dette og studert bildene
Bare et tips her: Når du er ferdig å lese en side og skal bla til neste side, trykk på neste tall, IKKE TRYKK PÅ NEXT, For da hopper du til neste tråd.



Her er også mye interessant og lærerikt lesning og bilder hvor scalare folk forklarer om sine erfaringer og måter å klekke scalare egg "kunstig".
mona o
Jeg skjønner bare ikke at det er mulig, eller hva slags overlevelsesprosent man håper på med den slags.... Jeg kan heller ikke skjønne at mine scalarekull skulle være noe spesielt store, det vanlige var mellom to og tre hundre yngel. Det er helt normalt for scalarer. (Derfor forstår jeg ikke hvorfor du snakker om 50 yngel, 2ne Lise? ) Har man sååå vanvittig høyt frafall så tidlig, så er det jo åpenbart at man gjør noe galt. Det burde iallefall ringe noen signalklokker som forteller at "[I]Dette[/I] var ikke den beste metoden akkurat..." :-)


Vel mona, jeg har faktisk forsøkt å få deg til å svare meg på ymse spørsmål etter at eggene ble klekket, men har ikke fått svar fra deg. Jeg ønsket å få din uttalelse da jeg vet at du har mye erfaring Bla. ang. vannbytte og pumpe. I mangel på svar så måtte jeg gå utenlands for å få den informasjonen jeg søket etter. Husk mona, at selv om du synes at det er såre enkelt så "må ikke kua glemme at hun en gang var kalv" som det heter. Du slet også med dine første oppdrett, ikke sant?

Ja og hvorfor snakker jeg om 50 yngel? Eller vel 20 stk som jeg nå har frittsvømmende? Jeg har forsøkt å spørre spørsmå i tråden her uten å fått skikkelig svar. Det er nok mange grunner til at jeg har så få yngel. Hovedgrunnen tror jeg faktisk er at jeg fikk ikke flere hundre befruktete egg. Og med ubefruktete egg så kan det neppe bli så mange yngel. Som jeg skrev tidligere i tråden så er dette andre gangen de legger egg. Selv om hannen er veldig stor og flott, så er han nok noe uerfaren i "senga". Jeg satt selv å så på når de lekte og jeg syntes at hannen klønet noe voldsomt da han skulle befrukte eggene. Han "bommet" mye etter min mening og jeg tenkte allerede da at "nå nei du, de der befruktet du ikke, gutten min" :P

Og ergo så vil jeg si at grovt regnet så ble bare ca 30% av eggene befruktet. Resten ble hvit dagen etterpå.

Jeg har instendig spurt om råd fra erfarne oppdrettere, men ikke fått svar.

Jeg har yngelen i en 30 liter med BB. Jeg har valgt å fjerne pumpen, den står å godgjør seg i et innkjørt kar. Jeg har kun luftestein gående slik at det blir litt sirkulasjon, samt at de får oksygen. Jeg skifter mesteparten av vannet 2xdaglig. Jeg slammer bunnen forsiktig med en lufteslange slik at jeg unngår å suge ut yngelen. Jeg gir de små mengder artemia flere ganger daglig.

Jeg har ikke brukt hverken meth blue eller noen dråper klorin eller maroxy under klekking av eggene.

Nå går ca 22 frittsvømmende (2 dager gammel) i en 30 liter. Jeg nekter å tro at det skulle bli for trangt for de foreløpig?

Planen min nå er å ha de i et større kar om ca et par uker. Et kar med sandbunn, planter og filterpumpe.

Høres dette greit ut? Jeg er mottakelig for alle fornuftige svar/råd da jeg faktisk føler meg relativt "grønn" men ønsker så inderlig å få dette til.

Så jeg sier hjelp, hjelp, hjelp. Jeg trenger alle gode råd jeg kan få, og ser du at jeg gjør noe feil, vær så snill å si ifra og fortell meg hva jeg heller bør gjøre, please.
Åh. Jeg var ikke klar over at du ventet på svar fra meg Huffda. Jeg har ikke fulgt med på alt daglig Beklager det.
Men du lærer jo mye nyttig, og ikke minst; får et mye bredere læringsgrunnlag, ved å søke på utenlandske nettsider også. Det er bare bra det Jeg har jo ikke noen fasit, jeg kan bare fortelle hvordan jeg gjorde det for å lykkes (jeg kan nok høres ut som jeg tror jeg sitter med noen fasit, men det er det jo ingen som gjør, hehe)

Jeg gjorde den samme nettsurfingen som deg selv da jeg skulle skaffe meg mest mulig informasjon om dette, samt at jeg kjøpte de bøkene jeg fant om scalarer (engelskspråklige).

Det høres ut som du er veldig flink med renhold og vannskifte, og det er jo det viktigste for å lykkes. Det, og å gi dem riktig mat. Der var du nok kjappere enn meg til å hoppe ut i det
Jeg har aldeles ikke glemt at jeg var "kalv" selv, hehe det er derfor jeg anbefalte deg så instendig å starte med artemiaklekking. Jeg husker så altfor godt hvor tragisk det var å stå og se på at et par hundre yngel døde..... i fire kull på rad Ufattelig i dag, at jeg var så treg og motvillig til å starte med den "skumle artemiaklekkingen" den gangen! Kunne ønske noen hadde gitt meg et spark bak, så jeg skjønte hvor viktig det var

Det er ikke uvanlig at hannscalarer er litt klønete og bommer når de skal befrukte eggene. Det forekommer, særlig blant de litt yngre og uerfarne. Dette er imidlertid noe som gjerne bedrer seg etterhvert som de blir eldre og mer erfarne, så du vil sannsynligvis oppleve mye større befruktningsprosent ettersom tiden går og de får noen runder på seg.

Apropos artemia klekkeriet ditt:

Jeg ser at du har stående et par litersmål. Hvor mye vann iforhold til salt? Hvor mye egg har du i? Har du bare lufteslanger med luft i uten luftesteinen?
Hvordan separerer du artemian fra eggene? Bruker du en sprøyte for å suge ut artemian? Skyller du det da i et kaffefilter og har det i? Vannet du bruker til klekkingen, er det lunket? Det ser for meg ut til at du har relativt store mengder artemia i beholderen. Bruker du alt i en foring eller fordeler du i små porsjoner flere ganger pr dag?
Vil forresten nevne at jeg bruker ikke natron i artemia blandingen min, kun vann og salt. Her på Barkåker i Tønsberg hvor jeg bor har vi så kalt "farrisvann" med en ph på ca 8
2nelise
Apropos artemia klekkeriet ditt: Jeg ser at du har stående et par litersmål. Hvor mye vann iforhold til salt? Hvor mye egg har du i? Har du bare lufteslanger med luft i uten luftesteinen? Hvordan separerer du artemian fra eggene? Bruker du en sprøyte for å suge ut artemian? Skyller du det da i et kaffefilter og har det i? Vannet du bruker til klekkingen, er det lunket? Det ser for meg ut til at du har relativt store mengder artemia i beholderen. Bruker du alt i en foring eller fordeler du i små porsjoner flere ganger pr dag?


Jeg skal forklare så godt jeg kan, steg for steg

Jeg har 0,7 liter vann og tre te-skjeer grovt havsalt i vannet. I tillegg har jeg oppi en liten dært natron (eller [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2065&HKatID=]natronbikarbonat som jeg har kjøpt hos Webzoo[/URL]) for å få ph høy nok. Artemiaen klekker mye bedre i høy ph (de er jo en havlevende organisme). Rører godt rundt i vannet når havsalt og natron er tilsatt, for å løse det opp. Så er det artemiaeggene som skal tilsettes.

Avhengig av hvor mange yngel jeg har å fø opp, eller om jeg vil ha artemia til overs til andre fisk også, så tar jeg enten en eller to te-skjeer artemiaegg. To pleier jeg som oftest å ha i, for da blir det nok til flere fisk
Jeg har bare luftslangen (uten luftestein) stukket nedi og festet med en klype på kanten av litersmålet. Spenner en plastpose løst over (type gjennomsiktig brødpose), så ikke boblingen spruter saltvannsmix og artemiaegg over hele området rundt
Når jeg skal sette en ny til klekking, tar jeg kranvann som er noe kaldere enn lunkent. Artemiaen trives best med temperaturer på slutten av tjue-tallet. For varmt, og de dør istedet. Jeg vet ikke eksakt hvilken temperatur som maks før de begynner å dø, men de dør om vannet kommer noe særlig over 30°C, etter hva jeg har merket.

----------------
Klekking av artemiaegg avhenger helt av kvaliteten på eggene man kjøpte!
Dårlige egg; lenger klekketid og lavere klekkeprosent.
Gamle egg som er oppbevart feil, kan bruke lengre tid enn normalt på å klekke, f.eks. opptil 36 timer. Men de klekker
Kvalitetsegg: kan klekke allerede etter 16-17 timer, og ekstremt høy klekkeprosent.
Normalt tar det 18-24 timer før man kan høste den første rasjonen fra klekkeren man satte.

Når man holder på å fø opp et yngelkull, oppbevares boksen med artemiaegg i tett beholder (Norgesglass med syltetøystrikk på glasskanten og knepplås) i kjøleskap.
Når man er ferdig med å bruke dem i denne omgang, legges de i fryseren til neste gang man har et yngelkull eller vil bruke dem.
-----------------

Når jeg skal høste/samle inn artemia til fôring, bruker jeg en pipette i plast. Jeg er helt avhengig av dem! Med pipette kontrollerer du om du skal suge opp eller sprøyte ut med kun to fingertupper. En sprøyte er for tungvindt og klønete, føler jeg. Jeg må bruke begge hender da. Nei, pipette er suverent til mye!

Når det er tid for fôring av yngelen med artemia gjør jeg følgende:
Jeg tar med meg litersmålet ut på badet, setter det på badebenken og legger et mørkt håndkle over (SE BILDE nederst). Jeg bretter en liten åpning bare foran (den siden som er vendt mot lyset over speilet). Resten av litersmålet er altså mørklagt, og den lille vindusåpningen gjør at artemiaen svømmer dit for der er lyset! Artemia tiltrekkes av lys.
Så går jeg og gjør noe annet så lenge.

Etter 10 - 15 minutter går jeg tilbake, og så er det bare å brette håndkleet tilside, og meget rolig og forsiktig senker jeg pipetten ned til den tette, oransje skyen av artemia som har samlet seg der jeg hadde lys-åpningen. Suger dem opp med pipetten forsiktig, og sprøyter dem ned i [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=860&HKatID=]artemia-silen[/URL] jeg holder i andre hånden over vasken. Skal jeg ha mye artemia, tar jeg forsiktig ut flere pipetter, men ofte holder det med en eller to pipetter.

Så skylles det under svak vannstråle under krana, litt kaldere enn lunket vann. Jeg skakker litt på silen så artemiaen samles i det ene hjørnet av sila, og så suger jeg de rene artemiaene opp med pipetten igjen.

Klekkebeholderen (litersmålet) tas med inn på akvarierommet med en gang etter innhøstingen, og kobles til luft-tilførselen igjen. Artemiaen har lett for å daue uten luft, så det er viktig å gjøre det først (så man ikke glemmer det!), før man begynner moroa med å mate yngel og fisk med lekkerbisknene man har i pipetten
Jeg bruker av den samme klekkebeholderen flere ganger. Det er nok til det, hvis jeg har brukt to te-skjeer artemiaegg.


Så er det bare å mate i vei med den fin-fine føden jeg har i pipetten
I akvarier med filtrering slår jeg av filteret til maten er spist opp, ca 20-30 minutter, avhengig av hvor mye jeg ga.

På bildet her
ser du hvordan jeg legger håndkleet over artemiaklekkebeholderen, for å lokke artemiaen til å samle seg i lyset. Da er det veldig enkelt å suge opp en proppfull pipette Ingen egg eller skall følger med når man bruker denne metoden, for det er kun levende artemia som svømmer til lyset, selvsagt! Ikke sug fra bunnen, sug fra et par cm over bunnen. Da får du kun levende artemia i pipetten.

[External Image]
Tusen og en millioner - trillioner takk mona! Jeg vet at det ikke er bare meg som kløner med dette og ikke helt får det til. Dette vil nok hjelpe mange

Hvor gamle skal scarare yngenlen være før de er over det kritiske punktet og jeg kan ha de i et ordinært kar med sandbunn og bruke filterpumpe?

Sorry at jeg er treg i oppfattelsen, pleier ikke å være det, hehe. Men her er det snakk om meget skjøre små skapninger, og som jeg har lest så er ikke faren over før etter 4 uker???
Jeg pleide å gi dem levende artemia i mellom fire og fem uker. Inntil da beholdt jeg dem i separate yngelkar uten innredning. Men jeg hadde filter hele tiden, da. Jeg brukte Eheim tønnefilter, og satt bare en svampterning tredd over innsuget. I tillegg strupte jeg ned sirkulasjonen, så den var lav og rolig. Ellers blir de små stakkarene blåst veggimellom 50% vannbytter daglig.

Jeg foretrakk å avvenne dem fra levende artemia før jeg overførte dem til store akvarier med innredning. Det gjør det mye enklere.

Den siste uka i yngelkaret vennet jeg dem til "død føde", dvs mat fra boks, ved å starte med avskallede artemiaegg (slike du får kjøpt i pose). Fordelen med å starte med avskallede artemiaegg som første føde etter levende artemia, er at de lukter og smaker riktig, det er noe kjent ved dem, så det pleide ikke ta lange tiden før scalareyngelen skjønte at det som ble drysset på overflaten, faktisk var mat. Og ved fire ukers alder er scalarene så utrolig glupske og grådig sultne at de ikke klarer å la være maten lenge... det gjelder å ha litt tålmodighet, men de spiste det gjerne i løpet av en dag eller to. Ved fire ukers alder er de litt sterkere enn f.eks. etter en uke bare, så de tåler å sulte en dag.

Så, når de er godt i gang med å spise det, smyger man inn litt andre ting innimellom, blandet med de avskallede artemiaeggene, og før du vet ordet av det har de smakt... og begynt å spise det. Det hender vel at de spytter ut noe nytt, men ofte er de så glupske når de glefser i seg avskallede artemiaegg fra overflaten at de plutselig i farta har spist noe nytt som lå innimellom. Morsomt å se på deres reaksjon når de oppdager det De stivner... tygger litt prøvende. Noen ganger spyttes det ut, andre ganger tygger de fornøyd videre og svelger det

Jeg gikk deretter over til opphakkede røde mygglarver, og gradvis vennet de seg til nye typer fôr.

I løpet av en ukes tid tok de det meste jeg ga dem. Så var det bare å flytte dem over i vanlig akvarium, der de stort sett fikk ikke-levende føde. Når de først har skjønt at det meste som drysses over overflaten er spiselig, så går det på skinner og de blir noen grådige ete-maskiner
Jeg har kjøpt ankelstrømper for å ha over pumpe, noe jeg ikke bruker selv så her måtte jeg kjøpe, hehe.

Jeg forsøkte i går, men det er alt for tidlig å starte med pumpe.

Men når jeg tar bortimot 100% vannbytte daglig, suger opp forrester og "slim" bra bunnen og har luftslangen gående, burde dette holde?

Forøvrig, etter et tips fra angelfishforum så skyller jeg lufteslangen med brusesteinen daglig for å fjerne evt. slim (bakterier) slik at det er renest mulig.

Tror du jeg klarer dette med denne metoden? Jeg vet jo at du ikke kan gi noen garanti, men med din erfaring, hva tror du?
Med 100% vannbytte daglig burde det gå, når du er så flink til renhold
Det er forurensning som er deres største fiende akkurat nå, så klarer man å holde den biten så ser jeg ingen grunn til at det skal gå skeis.

Det skader ikke å rengjøre beholderen de går i ca hver tredje dag, ved å vaske i varmt vann. Har du noe annet du kan ha dem i så lenge, mens du vasker den bare? En bøtte kanskje?

Når du har slamsugd for å fjerne matrester og slim, kan du stikke ned hånden og dra den over bunnen og langs kantene. Du vil kjenne om det er slimrester der.
Joda, jeg har en hvit balje som brukes til yngel pleie. Jeg kan jo tappe ned mesteparten av vannet og så helle de i den

Og så et ganske enkelt spørsmål iflg. meg selv, men ikke på angelfishforumet, men igjen her må jeg si at jeg forsto ikke alt de snakket om + at mye var skrevet på chatte språk hvis du skjønner

Hvis jeg kommer så langt at jeg skal ha de i et større kar, hva med den pumpen som nå står å går i et annet kar. Vil det være "slemme" bakterier i den som kan ta livet av yngelen? Den skal jo selvfølgelig være nitrittfri og inneholde snille bakterier men kan det være stoffer i den som er giftig for små scalare bebiser? Har du erfaring/formeninger om det?
2nelise
Hvis jeg kommer så langt at jeg skal ha de i et større kar, hva med den pumpen som nå står å går i et annet kar. Vil det være "slemme" bakterier i den som kan ta livet av yngelen? Den skal jo selvfølgelig være nitrittfri og inneholde snille bakterier men kan det være stoffer i den som er giftig for små scalare bebiser? Har du erfaring/formeninger om det?


Neida, den kan du trygt bruke. Den gjør bare godt

mona o
Neida, den kan du trygt bruke. Den gjør bare godt :)


Ok mona, takk for at du forbarmer deg over meg

Men jeg bør vente med pumpen, ikke sant? Det virker som at pumpen blir litt slitsomt for de nå, tror du også det?
2nelise
Men jeg bør vente med pumpen, ikke sant? Det virker som at pumpen blir litt slitsomt for de nå, tror du også det?


Jo, det tror jeg. De kan stresse seg ihjel. Faktisk. Som nevnt i artikkelen, de er klønete og dårlige svømmere i starten.

Vil du se noen artige bilder?
Her ser du noen av mine bilder av noen scalarer jeg oppdrettet, sju uker gamle, som ble sluppet ut i en 250 liter. Tråden er over flere sider på NA, bilder flere steder, men ikke så gode bilder dessverre. Det var før jeg fikk skikkelig kamera
Å helledussan så nydelige da

Dette gjør meg jo enda mer bestemt på at jeg skal få det til. Jeg er bare så fryktelig redd for at det ikke skal gå bra

Jeg skal forsøke å ta bilder av mine bebiser, kan være enklere sagt enn gjort grunnet drittkameraet mitt, men jeg skal prøve

De er jo så mikroskopisk små :P
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap